Ik heb de EQS 580 en 450+ al aan de tand kunnen voelen. De EQS 580 heb ik maar kort gereden, omdat deze boven mijn budget zit, maar de power is vergelijkbaar met die van mijn Model S 100D. De 450+ is veel minder krachtig, maar in de praktijk valt dat best mee, dus ik zou er wel kunnen mee leven. Het grootste nadeel voor mij is dat het gewoon geen mooie auto is, en dat het een redelijk hoge auto is. Rijcomfort is van een zeer hoog niveau door een fantastische ophanging en een fluisterstil interieur. De achterwielsturing zorgt ervoor dat 'm echt wel goed bochten kan nemen, en vooral dat 'm kleiner aanvoelt dan dat 'm werkelijk is. Qua ruimte is het zeker geen achteruitgang tov de Model S, maar hij mist wel de frunk. Autopilot komt nog niet tot aan de enkel van Tesla, en ook het Burmester soundsystem vond ik wat tegenvallen.
Maar dan het belangrijkste, en dat is het verbruik. Ik heb er 2 uren mee gereden, afwisselend over snelwegen en kleinere wegen, en er redelijk normaal mee gereden, op af en toe eens een stevige acceleratie/herneming na. Het was toen 10°C buiten, en ik had een gemiddeld verbruik van 248Wh/km, wat vergelijkbaar is met mijn Model S. Dit wil dus zeggen dat de EQS 450+, met minder power en geen 4WD, niet zuiniger is dan mijn Model S, maar dat de actieradius enkel langer gaat zijn door de grotere batterij. Die +700km WLTP is dus in de realiteit niet haalbaar, maar wel 500km in de zomer en 400km in de winter, wat 15% meer is dan mijn Tesla.
Wat ik ook nog even wil aanhalen is dat het interieur qua materiaalkeuze en afwerking niet op het niveau staat van een S-klasse, maar eerder op dat van een E-klasse. Een beetje een teleurstelling voor dit budget...