Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mercedes EQS

This site may earn commission on affiliate links.
Nochtans had jij een tijdje geleden aangegeven dat deze EQS 200Wh/100 km zou verbruiken bij die snelheden en we dus op een bereik van 540 km moesten rekenen
Yup. Ik denk dat je dat in de praktijk ook gaat zien. 150Wh/km voor een auto van dergelijk formaat en gewicht is erg optimistisch, als je de Model S en Model 3 als maatstaf neemt. De Model 3 (en andere auto's van vergelijkbaar formaat en gewicht) haalt nog die 150Wh/km maar ik betwijfel dat de doorsnee EQS rijder 150Wh/km gaat halen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik kom met een Cd van 0,2 en een frontaal oppervlak van 2,51m2 en een gewicht van 2480kg (massa rijklaar) + 70kg (bestuurder) kom ik op een theoretisch verbruik bij 120 km/u van 16,28 kWh/100km. Waarvan 9,33 kWh te wijten aan luchtweerstand en 6,95 kWh aan rolweerstand.
Voor een MS is dat ongeveer even veel. Ik reken daar met Cd van 0,23, een frontaal oppervlak van 2,34m2 en een massa van (2250 + 70)kg en kom uit op 16,33 kWh/100km.
De MS plaid zou voor de Cd aan 0,21 zitten. Ik neem hetzelfde frontale oppervlak van 2,34m2 en een massa van (2162+70)kg. Die komt dan op een theoretisch verbruik bij 120 km/u van 15,2 kWh/100km.
Dit alles zonder randverbruik en andere verliezen. De verschillende topmodellen zitten dus in elkaars buurt.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Nou, je theoretische verbruik zit dus hoger dan deze Youtube rit, terwijl je met een S al flink je best moet doen om te hypermilen om je theoretische verbruik te halen.

Dus vind ik het niet zo vreemd om je theoretische verbruik +20Wh te doen om een realistisch verbruik te zien. En dan blijf ik bij mijn punt dat de EQS geen potten gaat breken en vergelijkbaar gaat scoren met de uitgaande Model S.

Wel opvallend dat de EQS een groter frontaal oppervlak heeft.
 
In DE is de configurator open... Misschien daarmee?


Sowieso wordt het nu wat verwarrend... Heb weinig zin om voor elke andere EV een topic te onderhouden.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Inclusief homelink, valet mode en rosé-gouden sleutels. Allemaal extra opties.

MercEqsConf.jpg
 
Ik begrijp die NEDC-cijfers niet. Met een geclaimd NEDC verbruik van 162 Wh per kilometer, kom je met een nuttige capaciteit van 107,8kWh toch maar aan 665km? Hoe kan je dan droog beweren dat je NEDC er 843km ermee zou kunnen rijden?!
 
Gisteren de eqs gaan bewonderen. Ik had er heel hoge verwachtingen van door alle lofzangen in de media.

Bij Mercedes europa staat de eqs naast de s in de showroom. Gevraagd om de deur te ontgrendelen, lukte dit niet met de sleutel... Platte batterij en auto dood. Geen goed begin. De verkopers stonden er beteuterd naar te kijken om hem manueel open te breken.

Doorgestuurd naar mercedes expérience center in the middle of nowhere 200 meter verder.

Terug de eqs te bewonderen en de batterij werkte! Het was de launch edition met geperforeerd beige leder en mooi hout à la Riva.

Het eerste gevoel is de deurklink. Die is volledig hol en van plastiek. Voelt heel licht en niet duurzaam aan. Precies Chinese makelij, maar ik begrijp de gewichtsbesparing . De knoppen in de auto is wennen en mbux systeem laat me volume hoger zetten, terwijl ik niet weet wat ik doe. Nog erg onhandig maar dat kan aan mezelf liggen. Discokleuren komen langs alle kanten op je af met de voice control.

Het hyperscreen oogt wel zeer impressionnant. De voorzetels zitten goed. De achterzetels niet voor de rug. Ben 1,90m en zit met hoofd tegen het plafond achteraan. Niet goed voor auto van die prijsklasse. Daklijn is te laag.

De koffer is maar gewoon, komende van een model X en een Sharan. Met die heel schuine afloop en boordrand ook niet erg praktisch.

In veel media lees ik dat dit de nieuwe luxe standaard wordt. Ik ben niet mee. Misschien wel fluisterstil en hij zal afgeveerd zijn alsof je op een wolk rijdt. Maar interieur voelt niet solide en zeker niet de plastiek deurklink. Het is te gemaakt en voelt niet zo aan qua degelijkheid. Ik vergelijk dit met oude s klasse, bmw 7 of onze Bentley cgt thuis.

De model x is ook niet perfect afgewerkt, maar die pretendeert dat ook niet te zijn. Ik was teleurgesteld na de test, en blij van terug in de x te zijn. Ik heb een wrang gevoel bij de eqs en alle media artikelen. Want 600km bruikbare range is niet niks.

Jammer! Behalve voor mijn portefeuille. De Tesla is duidelijker sportiever ingesteld met alle luxe en gimmicks voor een duidelijk doelpubliek.

Afgelopen maandag voor mijn vrouw de Y gaan ophalen. Voldoet perfect aan de verwachtingen en geeft geen valse hoop op allerlei luxe afwerking die uiteindelijk toch niet dat blijkt te zijn.

Mercedes van weleer (jaren 80) kom terug aub!
 
Ik heb de EQS 580 en 450+ al aan de tand kunnen voelen. De EQS 580 heb ik maar kort gereden, omdat deze boven mijn budget zit, maar de power is vergelijkbaar met die van mijn Model S 100D. De 450+ is veel minder krachtig, maar in de praktijk valt dat best mee, dus ik zou er wel kunnen mee leven. Het grootste nadeel voor mij is dat het gewoon geen mooie auto is, en dat het een redelijk hoge auto is. Rijcomfort is van een zeer hoog niveau door een fantastische ophanging en een fluisterstil interieur. De achterwielsturing zorgt ervoor dat 'm echt wel goed bochten kan nemen, en vooral dat 'm kleiner aanvoelt dan dat 'm werkelijk is. Qua ruimte is het zeker geen achteruitgang tov de Model S, maar hij mist wel de frunk. Autopilot komt nog niet tot aan de enkel van Tesla, en ook het Burmester soundsystem vond ik wat tegenvallen.
Maar dan het belangrijkste, en dat is het verbruik. Ik heb er 2 uren mee gereden, afwisselend over snelwegen en kleinere wegen, en er redelijk normaal mee gereden, op af en toe eens een stevige acceleratie/herneming na. Het was toen 10°C buiten, en ik had een gemiddeld verbruik van 248Wh/km, wat vergelijkbaar is met mijn Model S. Dit wil dus zeggen dat de EQS 450+, met minder power en geen 4WD, niet zuiniger is dan mijn Model S, maar dat de actieradius enkel langer gaat zijn door de grotere batterij. Die +700km WLTP is dus in de realiteit niet haalbaar, maar wel 500km in de zomer en 400km in de winter, wat 15% meer is dan mijn Tesla.

Wat ik ook nog even wil aanhalen is dat het interieur qua materiaalkeuze en afwerking niet op het niveau staat van een S-klasse, maar eerder op dat van een E-klasse. Een beetje een teleurstelling voor dit budget...
 
off topic: 248Wh/km met je 100D S?? Wij zijn gisteren teruggekomen uit Noord-Frankrijk, overal max snelheid aangehouden, verbruik van onze 90D ~180Wh/km. We hadden wel wind mee, maar er lijkt me iets mis met je S, of je hebt zolen van lood;)
Met mijn Model S op 21’ers rijd ik in de zomer gemiddeld 220Wh, en in de winter op 20” winterwielen 270Wh. Wij zijn van de zomer ook naar Zuid-Frankrijk geweest, en ons overal aan de max. snelheid gehouden, en hadden 210Wh gemiddeld. Ik heb wel een vlotte rijstijl, dat klopt, maar een weghooligan ben ik zeker niet.
 
off topic: 248Wh/km met je 100D S?? Wij zijn gisteren teruggekomen uit Noord-Frankrijk, overal max snelheid aangehouden, verbruik van onze 90D ~180Wh/km. We hadden wel wind mee, maar er lijkt me iets mis met je S, of je hebt zolen van lood;)
De 100 km/u beperking in Nederland heeft een grote impact op het verbruik. Die heb je België niet.
 
  • Like
Reactions: job-lek