Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla naar Asturië (noord-west Spanje)

This site may earn commission on affiliate links.
Laat maar weten waar ik de ferry op kan halen! ;)

Wij zitten nu in de Parador van Limpias, vlakbij Laredo (wat ten oosten van Santander ligt). Accu is weer vol, deze Parador heeft een 3 fase 32A aansluiting voor ev's. Met de hiervoor genoemde mobiele lader zou je daarmee op 22 kW kunnen laden, maar die heb ik niet. Met de UMC kun je echter wel op 11 kW laden en dat is snel genoeg voor een nacht laden. Let op, je hebt dan wel een verloop nodig van een 32A naar een 16A stekker. Zie hier mijn verloopstekker:

equ9ages.jpg


Straks rijden wij door naar San Sebastián. Idee is om daar wat bij te laden aan een publieke 11kW laadpaal terwijl wij naar het strand gaan en/of het centrum bekijken.

Daarna rijden wij door naar Bordeaux, waar redelijk wat 43 kW laadpalen staan die te gebruiken zouden moeten zijn met een willekeurige rfid kaart. Ik word echter niet vrolijk van de reviews op chargemap, het laadnetwerk schijnt nogal onbetrouwbaar te zijn. Wij zullen het zien!
 
Zo, nu aan het laden in San Sebastian bij een laadpaal van ibil bij een eroski (calle de gregorio ordonez). Hiervoor is een laadpas van ibil nodig, laden kost 39 cent per kWh plus 2 euro starttarief.

De laadpas inclusief tegoed heb ik al sinds afgelopen december. Destijds besteld voor de vorige trip, niet nodig gehad... Deze vakantie zou ik deze pas dan weer niet nodig hebben, gelukkig wel meegenomen. Ik heb trouwens ook de ecotricity pas meegenomen, je weet immers maar nooit waar je uit komt.

a9uzyna7.jpg
pyrebyqy.jpg


Volgende stop wordt Bordeaux.
 
Zo, eindelijk in Bordeaux aan het laden. Daar waren drie pogingen voor nodig. De eerste paal was geiced (door een ice en door een niet aangesloten fluence, dat laatste is zo mogelijk nog ergerlijker!). De tweede vierdubbele laadpaal werkte niet.

Nu zijn wij bij de derde aan het laden. Slechts op 11 kW overigens, dat terwijl de paal 3x63A zou moeten kunnen leveren.

En over twee uur moet ik ook nog eens de sessie gaan verlengen... De maximale laadduur is 2 uur.

Not happy...
 
Zo, eindelijk in Bordeaux aan het laden. Daar waren drie pogingen voor nodig. De eerste paal was geiced (door een ice en door een niet aangesloten fluence, dat laatste is zo mogelijk nog ergerlijker!). De tweede vierdubbele laadpaal werkte niet.

Nu zijn wij bij de derde aan het laden. Slechts op 11 kW overigens, dat terwijl de paal 3x63A zou moeten kunnen leveren.

En over twee uur moet ik ook nog eens de sessie gaan verlengen... De maximale laadduur is 2 uur.


Not happy...

Deel even welke palen, dan weten we dit ook, en zet je ervaringen op Chargemap!.. Vervelend, dat wel..
 
Hier nog een korte update. Wij hebben vanacht overnacht in een hotel nabij Charles de Gaulle. Gisteravond hebben wij de auto in het aeroville winkelcentrum opgeladen tot 300 km. De bewaker bevestigt dat de parkeergarage tot 1 uur open is. Wel het vriendelijke verzoek om voor 24 uur het laden af te ronden, na die tijd doet hij zijn rondje en kun je de laadpas niet inleveren (afgifte tegen inlevering id).

Tussen Bordeaux en Parijs hebben wij geladen in Tours bij het Hotel de Rosny. 22 kW, zeer vriendelijke mensen en op hun afgesloten parkeerplaats, dit alles voor maar 5 euro (en dus zonder daar te overnachten). Het hotel ligt naast het station en dus midden in het centrum. Tijdens het laden kun je dus perfect de mooie stad bekijken. Overigens hebben wij in Tours eerst de laadpaal bij de Ikea geprobeerd, maar die werkte niet. Daar ben ik achteraf gezien wel blij mee, drie uur bij Ikea wachten zou een stuk onaangenamer zijn.

Ik zal de exacte laadplekken in Bordeaux nog opzoeken. Ervaringen zet ik ook nog op chargemap.
 
Last edited:
Zo, morgen de derde trip naar Asturias. Ditmaal geeeeeen boten maar volledig over de weg! Ons reisschema ziet er als volgt uit:

Vertrek
Supercharger Gent (193 km)
Supercharger Senlis (238 km)
Supercharger Tours (281 km)
Supercharger Saintes (238 km)
Laadpaal Ibil San Sebastian 11kW (360 km)
Laadpaal Ibil Bilbao 43 kW (110 km)
Aankomst Villaviciosa (275 km)

In totaal een kleine 1700 km.
 
Hopelijk haal je deze, want Saintes - San Sebastian lijkt mij niet bepaald een vlak traject, met die Atlantische Pyreneeën en zo...

Dat valt relatief mee obv de hoogtekaart van daglievemensen.nl. Maar inderdaad niet erg ruim, dus wellicht bijladen in Bordeaux of in de slipstream van een vrachtwagen.

Het probleem is dat gewone laadpalen in deze etappe of notoir onbetrouwbaar zijn of buiten winkeltijden gesloten zijn.