Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie door Noorwegen

This site may earn commission on affiliate links.
Oplaad tips Noorwegen

Oplaadtips Noorwegen:

Hierbij nog enkele praktische tips voor het opladen in Noorwegen (ik heb zelf net een hele mooie rondreis van ruim drie weken door een groot deel van Noorwegen erop zitten met mijn nieuwe 85D die ik sinds medio juni met veel plezier rij).


Tesla superchargers staan heel strategisch opgesteld in Noorwegen, we hebben er veel gebruik ban gemaakt. De supercharge locatie in Sandane is wel een van de mooiste locaties die ik heb gezien.


Er zijn relatief veel alternatieve snellaadstations die door diverse energiemaatschappijen worden aangeboden. Zijn zeker met de Tesla Chamedo adapter heel goed bruikbaar (vaak ook type 2 kabel aanwezig) Via bijvoorbeeld de apps OpenChargeMap en de web app LaddNa! en via de website ladestasjoner.no zijn deze punten snel te vinden.


GronnKontact (zie http://www.gronnkontact.no) sneloplaadpunten werken prima, je kan via de website een gratis rfid card bestellen en met die tag hun stations gebruiken. Oplaadpunten van Gronnkontakt liggen op strategische handige punten heb ik gemerkt.


Ook handig zijn de oplaadpunten van Fortum, die naast oplaadpunten in Noorwegen ook in Zweden oplaadpunten heeft. Via de webapp Charge&Go (beschikbaar voor Iphone en android) zijn deze punten te vinden. De gratis rfid tag voor Fortum kan je aanvragen via fortum.no.


Er is een handige app om in plaats met een tag/rfid card op te laden. Dit is de GoCharge app. Deze app vereist wel een Noors, Zweeds of Deens telefoonnummer. Via een telecom winkel in Noorwegen kan je voor 10 Euro al prepid simcard kopen en kan je ook als niet Noor gebruik maken van deze mooie app het opladen te starten en stoppen en af te rekenen. Mijn ervaring is dat ook deze optie prima werkt en deze app op heel veel locaties is te gebruiken.


In Geiranger, een van de mooiste fjorden en dicht bij de Trollstigen (een weg die een must is voor elke Tesla rijder), kan je bij hotel Union opladen op een van de drie 22kw oplaadpunten, na betaling van 100 NOK bij de receptie van dit hotel.


De Europese Tesla UMC werkt in sommige delen van Noorwegen wel, zo heb ik kunnen opladen bij bv het Thon hotel in Kristiansund en Holmenfjord hotel in Oslo (met rode steller laden met 11kw per uur).


Er zijn naast de snelladers in Noorwegen nog heel veel shucko publieke oplaadpunten. Deze zitten vaak achter een sleutelkastje. De sleutel kan tegen borg worden verkregen bij gemeentes en een overheidsorganisatie in Oslo. Zelf heb ik hier geen gebruik van gemaakt omdat de oplaadsnelheid laag is en zoals gezegd in grote delen van Noorwegen de Europese Tesla UMC niet werkt omdat delen van Noorwegen een afwijkend energiesysteem hebben.


Voor de liefhebbers nog twee tips voor alternatieven voor Tesla supercharger in Denemaken. Ten eerste eon.dk . De oplaadpunten van eon staan op de website, en kunnen voor een vast tarief telefonisch worden opgesteld voor buitenlanders (kosten circa Euro 13 per laadsessie), veelal semi snelladen.Ten tweede, de sneloplaadpungen van Clever. Via de website van Clever kan een prepaid card worden gekocht voor opladen bij de snelladers van Clever.


NB: dit is mijn eerste post op die forum.
 
  • Informative
Reactions: Jelger
we gaan in september.
over de pas dan maar, ook een mooie route.


Inderdaad, de hardangervidda is een heel mooie route. Alleen kan je dan de supercharger van aurland niet gebruiken.
Ik heb een huisje gehuurd aan de verkeerde kant van de tunnel en ben dus gezegend met 10km/u :)

Ik heb de noorse laadpunten nog niet aan de praat gekregen. Ook nog niet echt hard mijn best gedaan moet ik toegeven. De rfid heb ik niet, de telefoon-app ook niet (je moet een noorse google-account hebben om ze te kunnen installeren)
Vreemd dat ze het zo moeilijk maken...
 
Inderdaad, de hardangervidda is een heel mooie route. Alleen kan je dan de supercharger van aurland niet gebruiken.
Ik heb een huisje gehuurd aan de verkeerde kant van de tunnel en ben dus gezegend met 10km/u :)

Ik heb de noorse laadpunten nog niet aan de praat gekregen. Ook nog niet echt hard mijn best gedaan moet ik toegeven. De rfid heb ik niet, de telefoon-app ook niet (je moet een noorse google-account hebben om ze te kunnen installeren)
Vreemd dat ze het zo moeilijk maken...

Ik heb een manier gevonden om de noorse laders wel aan de praat te krijgen: TIP voor openbaar laden op vakantie in Noorwegen
Stuur anders een PM als je er niet uit komt.
 
+1
Iedereen bedankt voor hun bijdrage met tips voor Noorwegen.
Met het voorbereiden voor onze roadtrip door Noorwegen volgende maand, zijn we erg blij met alle informatie.

Zijn er mensen die iets kunnen zeggen over het gemiddelde verbruik in Noorwegen? Hoe moeilijk dat ook is.

Op de site van Marijn, dan komen we op flinke hogere verbruikswaarden uit. Logisch. Maar ik kan me voorstellen dat met de aanzienlijk lagere snelheden in Noorwegen, het extra verbruik in de bergen compenseert.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
 
dit is de volledige route die Dirk en ik gaan rijden van 14 september tot 24 september.
totaal juist 5000km lang
de andere deelnemers aan deze roadtrip volgen deze route grotendeels. maar maken variaties hierop (korter en langer)
volledige route.jpg
 
+1
Iedereen bedankt voor hun bijdrage met tips voor Noorwegen.
Met het voorbereiden voor onze roadtrip door Noorwegen volgende maand, zijn we erg blij met alle informatie.

Zijn er mensen die iets kunnen zeggen over het gemiddelde verbruik in Noorwegen? Hoe moeilijk dat ook is.

Op de site van Marijn, dan komen we op flinke hogere verbruikswaarden uit. Logisch. Maar ik kan me voorstellen dat met de aanzienlijk lagere snelheden in Noorwegen, het extra verbruik in de bergen compenseert.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

In juni ben ik van Oslo naar Maneset (300km boven Trondheim, 840km enkele reis) gereisd en uiteraard weer terug. Ik heb alleen superchargers gebruikt en ook op lokatie niet hoeven laden. Mijn gemiddeld gebruik kwam uit op 189wh/km. Het eerste deel na Oslo is autoweg (100 a 110km/u). Daarna veel 80km/u wegen met stukken 60km/u. De hoogte verschillen waren niet zo heel groot op deze route. Overigens zou ik kiezen voor de nachtboot tussen Kiel en Oslo. Het stuk door Denemarken en Zweden is naar mijn mening lang en saai. Uitgerust aankomen in Oslo beviel mij uitstekend.