Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Dat kan erger.

Heb in Taormina (Sicilie) bij de AirBNB een blauwe plug, waarvan de verhuurder vooraf had bevestigd dat er 32A uit kan worden getrokken. Krijg drie rode knippers, esta 'geen contact' volgens de manual. Op de camping vorige week werkte het nog (als je 5A laden "werken" kunt noemen).
Vanmorgen rit gemaakt naar een Sibeg-Hera lader (zie Italië draadje) en daarmee de helft van de range gebruikt die misschien net genoeg zou zijn geweest om naar IKEA Catania te rijden.

Morgen komt de electricien langs maar ik betwijfel of die iets kan veranderen. De verhuurder gaat bij een garage in de buurt (voor abonnees) informeren, ben daar binnengeslopen
 
Jammer genoeg geen gouden tip: gewoon een leuke Ibis Styles hotel/restaurant/bar in Nancy. Overdag is Metz ook wel te doen (moet daar op de terugweg ook altijd eten/laden, voor de stretch naar Brussel) maar na zonsondergang toch minder leuk.

Mijn vraag was eigenlijk: doen jullie Metz-Beaune (of nog Châlons-Beaune) in één ruk, en tot hoeveel 'typical' laden jullie dan in Metz (of Châlons)? Dat je Metz-Beaune (320 km) @ 135 km/u in één ruk zou kunnen doen is natuurlijk sowieso aangenaam nieuws :)
Carl, ik heb vorige week zondag Metz Beaune gedaan met 137 km/h. Bij aankomst had ik nog 10% over. We hebben in Metz wel eerst tot bijna 90% geladen.
 
Het zit hier in kasten met 12 blauwe wcd, eerst geprobeerd in zo'n kast waar al 8 wcd bezet waren, UMC gaf groen licht maar zodra je in de auto inplugde kreeg ik de melding. Later in zo'n kast waar ik de enige was ingeplugd, zelfde resultaat. Ik vermoed dat op de hele camping het voltage te laag is.
Vandaag maar naar SuC Vienne gereden met de fam, tot 320km geladen, kwam nog een fransoos op mijn twin lader staan terwijl ik de enige was die er stond. Maar even verteld dat dat niet handig is, waren Fransen die perfect Oxford english spraken.
Daarna naar het plaatsje Vienne gereden, nog gezocht naar een plaats waar een hele straat met laders zouden zijn, niet gevonden. Nu weer terug op de camping met 260 range
 
Is die tip voor mij John? Kan het morgen aan de electricien vragen.

Als het werkt.... JA!;)
Als het niet werkt: Tuurlijk niet! :D

Hetzelfde geldt voor ebullio natuurlijk:)

Overigens ben ik verbaasd over hoe vaak dit de laatste tijd al gewerkt heeft. Ik heb al een paar keer telefoontjes gehad van Tesla rijders (die niet bekend zijn met het forum) in het buitenland (vooral Frankrijk) die niet konden laden en.... tip 1 is voortaan: draai de fasen om (en start op lag amperage).:cool:
 
  • Funny
Reactions: Keezje
Deze morgen een gesprekje gehad met de teslaDeen. Ze zijn daar iets aan het organiseren om het imago van 9/11 op te krikken en gaan iets doen met een paar 100 tesla's op een brug.
Ik heb hem gevraagd om de info hier op het forum te posten.

Ik had hier met Magnus Dahl contact over, helaas tijdens mijn vakantie, anders was ik er heen gegaan.

Tesla Owners Club Norway Public Group | Facebook
 
Maar... als je verleng plug op schuko hebt zitten, dan kan er toch een schucko verlengkabel tussen?
Het groene licht Is wel een aanwijzing dat de fase geen probleem zou moeten zijn.
Bij nood evt. een rode stekker bij een lokaal restaurant benutten? In ITA en Fra hebben restaurants die vaak, zodat koelwagens eraan kunnen hangen tijden lossen.
 
Op de Site van tesla staat dat de toiletten in Novotel beschikbaar zijn (Metz FR). Nu on 22u30 lieten ze ons niet binnen. Je moet een kamer huren om van de toiletten gebruik te maken. Even geveld naar tesla heldesk en ze gingen het melden, dit kan de bedoeling niet zijn.
 
Hebben ze dan liever dat je in de struiken gaat?
Blijkbaar, ik denk dat je moet proberen de intercom te raken vanop een afstand :)
Nee, niet leuk dus.

Ze kwam wel tot aan het poortje (die van de receptie) en ze zei dat de SuC niet van hun was en dat we maar in de winkel naar het toilet moesten gaan... (Die uiteraard gesloten is) Heb haar zelfs de tesla Site laten zien waar ze op stonden bij de lijst voor de toiletten.

Uiteindelijk mee geglipt naar binnen door de poort met een bus.
 
Ik zit hier in Frankrijk op de camping en heb natuurlijk het blauwe verloopje gekocht bij Loek, maar laden lukt niet.
Ligt niet aan het verloopje, want een verloopje dat ze hier verkopen van blauwe stekker naar schuko werkt ook niet. Ik heb het ampèrage al omlaag gezet, maar krijg direct nadat ik de UMC in de S plug de melding: "Oplaadkabel fout, zie handleiding oplaadkabel".
Toch wel vervelend, we zitten een half uur rijden van de SuC Vienne af maar hier laden zou toch ook wel fijn zijn.
Blijkbaar toch niet zo uitzonderlijk. Een van mijn klanten liet me, ook vanuit Frankrijk, weten
De lader werkt prima, gelukkig want met de Tesla charger lukt het niet ...

Alvast bedankt,
De details ken ik nog niet, maar hij zal zijn ervaring misschien wel nog op het forum delen.
 
Het voltage wordt bij mijn lader niet getoond, maar vermits de Tesla als boodschap geeft: "Oplaadkabel fout, zie handleiding oplaadkabel" ga ik ervan uit dat de checks die daarin gebeuren het laden niet vrijgeven. Volgens mij gebeuren de controles hoofdzakelijk in de UMC en niet in de auto. Zoniet zou het probleem blijven bestaan met een Fivari-charger of gelijkaardig want die kunnen het aangeboden netwerk uiteraard niet veranderen. Vreemd dan weer dat de foutenboodschap toch van de auto komt bij het inpluggen.
Of de UMC is stuk. Is het je sindsdien al gelukt elders te laden met de UMC? Het zou ook kunnen dat het pilotsignaal niet doorkomt.

Het zou me toch verwonderen dat het voltage al voor het laden begint te laag zou zijn. Dat het voltage "inzakt" van zodra een flinke stroom getrokken wordt, kan best, maar ik begreep dat het laadproces zelfs niet zover komt.