Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Heb het zelf ook wel eens gedaan op een vakantie in Slovenië, langzamer rijden om even een wat lager verbruik te hebben en dus meer zekerheid dat je het gaat redden op je acculading. Gewoon een stukje rechts rijden met de vrachtwagens mee en je zit ineens een tijdje op <150 Wh/km.

Daarnaast is het op lagere snelheid meer genieten van de uitzichten, want de natuur is in landen als Slovenië echt heel mooi.
 
Heb dit ook als ik naar ons familiehuis in Z-Frankrijk rij. Inmiddels weet ik dat ik daar probleemloos kan laden. Daardoor durf ik leeg aan te komen. De zekerheid dat je op bestemming kunt laden kan veel tijd schelen. In mijn geval toch gauw 30-45 min. De reis over 1200km duurt nu nog slechts 2 uur langer dan vroeger met de ICE.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Heb dit ook als ik naar ons familiehuis in Z-Frankrijk rij. Inmiddels weet ik dat ik daar probleemloos kan laden. Daardoor durf ik leeg aan te komen. De zekerheid dat je op bestemming kunt laden kan veel tijd schelen. In mijn geval toch gauw 30-45 min. De reis over 1200km duurt nu nog slechts 2 uur langer dan vroeger met de ICE.

Dat laden op locatie doen we nu voor de elfde keer. Dat is geen probleem, hoewel altijd leuk als hij start.

Maar aankomen zo in het grensgebied van het bereik is iets waar ik elk risico uit de weg ga. Je zou maar 10 km voor de bestemming stranden. Maar dat is met wat gezond verstand slechts hypothetisch, gelukkig.
 
@hans, heb je ook geen chademo op je route?

Jawel en een stuk of 12 gratis 22 Kw in Budapest maar al zou ik de hele weg 80 of 70 rijden ben ik er altijd nog eerder dan wanneer ik de stad in moet gaan. Uitgaande van 65 beschikbare kWh is het maximale bereik 65 : 0,139 = 467 km, dus dan een marge van meer dan 100 km. Dus geen enkele zorg, alleen zorgzaamheid :)

Inderdaad wel SuC aangekondigd op de route maar dat is al een tijdje zo. Komt allemaal wel een keer goed en met die er bij (en liefst eentje rond Wenen aan de snelweg) kost de reis, ervan uitgaande dat je met twee kinderen toch een aantal keertjes stopt, niet eens meer zoveel extra tijd.
 
Last edited:
Bent u al eens op vakantie geweest met uw Tesla of overweegt u dit?
Wat zijn de voor- en nadelen? Welke bestemmingen staan op uw bucket list?

Voor ons afstudeerproject ontwikkelen we unieke, duurzame rondreizen met de elektrische auto. Wilt u 5-10 minuutjes vrij maken om de enquête in te vullen? Als dank, zal ik later de onderzoeksresultaten hier delen!

Bedankt om deze link te volgen: www.electrips.be

Groetjes,
Elise
 
Bent u al eens op vakantie geweest met uw Tesla of overweegt u dit?
Wat zijn de voor- en nadelen? Welke bestemmingen staan op uw bucket list?

Voor ons afstudeerproject ontwikkelen we unieke, duurzame rondreizen met de elektrische auto. Wilt u 5-10 minuutjes vrij maken om de enquête in te vullen? Als dank, zal ik later de onderzoeksresultaten hier delen!

Bedankt om deze link te volgen: www.electrips.be

Groetjes,
Elise

veel succes met de enquete - maar met cross posting :mad:maak je jezelf niet populair.

(enquete wel ingevuld ;))
 
Nog even de flexibiliteit van een Tesla. Gisteren naar schoonouders gereden. Laatste stuk vanaf SuC Wenen naar bestemming is met bijna 350 km tegen de grens van wat typical op mijn 70D aangeeft (356 km). Meestal gaan we als het warmer is maar nu was het in de avond rond 4 graden. Met hele gezin bij je wil je geen problemen dus doe ik de eerste 100 km erg rustig aan. Nu weggereden bij SuC Wenen en eerste stuk consequent op 80 km/uur. Daarmee haalde ik wel een verbruik van 139 Wh/km. Heel geruststellend voor als het echt een keer nodig is. Eenmaal daarna kon ik met een gerust hart weer wat harder en ben zo met gecalculeerde 27 km rest aangekomen.

En dan is het fijn om de UMC te pakken en met het verlengsnoertje te gaan laden. Als het groene lampje eenmaal knippert kunnen we met een gerust hart gaan slapen. Nu, 10.47 uur, weer tot boven de 160 km geladen.

Dat is niet gek Hans!. met een 70D 129 Wh/km en ik met mijn MX 90D meer dan het dubbele.
 
Bent u al eens op vakantie geweest met uw Tesla of overweegt u dit?
Wat zijn de voor- en nadelen? Welke bestemmingen staan op uw bucket list?

Voor ons afstudeerproject ontwikkelen we unieke, duurzame rondreizen met de elektrische auto. Wilt u 5-10 minuutjes vrij maken om de enquête in te vullen? Als dank, zal ik later de onderzoeksresultaten hier delen!

Bedankt om deze link te volgen: www.electrips.be

Groetjes,
Elise
Ik vrees wel voor nogal eenzijdige antwoorden als enkel forumleden deze enquête invullen. (Zelfs met fora van een leaf of zoe of...)
Maar heb ze ook ingevuld.
 
  • Helpful
Reactions: E-lise
View attachment 197499
Ben nog niet geweest maar had ik opgeslagen voor de komende winter.

Startseite - Landhaus Elbert

Vorige week hebben we hier op zaterdagavond overnacht. Had een paar foto's gemaakt maar de lens van m'n camera blijkt beschadigd, de foto's hebben daardoor een romantisch vaseline-effect maar je ziet er weinig door. Dan maar in woorden.

Dit is een typisch Duits doorreis-hotel. Schoon, je hebt wat je moet hebben, personeel is vriendelijk, maar verder is er niets. Verwacht geen gezelligheid want die vind je er niet, het hotel is onderdeel van een Autohof met een tankstation, Burger King, een sexclub en een speelhal in het souterrain van het hotel. Alles ligt ver uit elkaar. Wij kwamen na 22 uur aan (dan moet je je kamersleutel en de sleutel van de "E-Tankstelle" afhalen bij de Aral) en het was er vrijwel uitgestorven, afgezien van een paar mensen in de speelhal, maar daar hoor/merk je verder niets van.

Wij hadden een vijfpersoons familiekamer, eigenlijk twee kamers, keurig ingericht, op de normale bedden sliepen we prima (keiharde matrassen, daar moet je wel tegen kunnen), mijn tienerdochters op de uitklapbedden hadden het minder getroffen en klaagden over de kwaliteit van het bed (maar dat zijn dan ook wel prinsessen op de erwt, dus ik weet niet of dat maatgevend is). Het ontbijt was prima, maar heeft als nadeel dat het in het weekend pas vanaf 8 uur geserveerd wordt. Dat vind ik persoonlijk aan de late kant, ik zou op dat tijdstip graag al gereden hebben, maar hier heb ik het onderspit gedolven en we hebben uitgebreid ontbeten.

De laadpaal was ge-ICEd. Daarnaast kon ik wel staan en ik denk dat dat altijd kan, want daar is geen officiële plek en je staat een beetje voor de uitrit van een garage, maar er blijft zat ruimte over. Ik kon de paal reserveren (schreef al eerder dat ze daar om moesten lachen, wordt kennelijk zelden gebruikt), het is een gewone Type 2-aansluiting, 11 kW, en deed het op mijn TNM-pas. Geen idee wat de kosten zullen zijn maar verwacht eigenlijk niet dat ik er iets van terugzie (als ik ooit een rekening krijg waar ik van schrik, laat ik het nog wel weten).

Kortom: een hele functionele stop maar zonder enige gezelligheid. Was voor deze gelegenheid prima. Dank nogmaals voor de tip!
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Dat is niet gek Hans!. met een 70D 129 Wh/km en ik met mijn MX 90D meer dan het dubbele.

Nou ja, het was 139 Wh/km en ik weet dat als ik op dezelfde manier rijd met een X het verbruik ook onder de 200 uitkomt. Dat heb ik met de X van John al een keer geprobeerd. Bij een lage snelheid is de luchtweerstand in verhouding veel kleiner en dat is, bij een constante snelheid, de bepalende factor. Overigens zit k voor de gehele reis tot nu toe boven de 200 Wh/km (204) maar dat komt door de hoge snelheid in Duitsland en 140 in Oostenrijk. Maar het belangrijkste is dat je niet snel HOEFT te stranden :)
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Art747 and CO2CLEAN
Nou ja, het was 139 Wh/km en ik weet dat als ik op dezelfde manier rijd met een X het verbruik ook onder de 200 uitkomt. Dat heb ik met de X van John al een keer geprobeerd. Bij een lage snelheid is de luchtweerstand in verhouding veel kleiner en dat is, bij een constante snelheid, de bepalende factor. Overigens zit k voor de gehele reis tot nu toe boven de 200 Wh/km (204) maar dat komt door de hoge snelheid in Duitsland en 140 in Oostenrijk. Maar het belangrijkste is dat je niet snel HOEFT te stranden :)

Oh langzaam stranden mag ook? ;)
 
Voor de geïnteresseerden lijst ik hieronder onze onderweg-slaap-en-laad-ervaring op van de vorige zomervakantie. Ik wilde dit al een tijdje doen, maar heb er nu pas tijd voor.

Hotel Crown in Andermatt: om de hoek van The Chedi, geen laadmogelijkheid maar wel op de Passo San Gottardo. Nadien is het coasten naar SC Monteceneri.

Hotel Ulivi in Paratico: laden aan 9A via een stopcontact in het bureautje van de parkeergarage. Vriendelijke mensen en fijn zwembad.

Familien- und Landhotel Stern in Obsteig: Chademo- en type 2-lader, 2 plaatsen. De eigenaar René is een toffe kerel en rijdt zelf in een Nissan NV200. Was zichtbaar in zijn nopjes dat er een MS voor zijn hotel stond en ik kreeg de reservelaadkaart voor een hele week in mijn handen geduwd.

In de Povlakte hebben we onze eigen snellader ter hoogte van Manerbio :p

Residence Stella in Marina di Massa: ga niet in op het vriendelijke aanbod om met een verlengsnoer te laden. Alles wordt onrustwekkend snel heet. Ik ben gewoon naar Forte dei Marmi gereden.

Castello di Coazzolo: Maria en Silvano lieten ons laden aan het stopcontact aan 9A. Dit bleek ruim voldoende om via Turijn zonder bij te laden Aosta te bereiken. Het was erg leuk om met de kasteelheer een ritje te maken, ik heb weer een hoop Italiaanse krachttermen en aanroepingen van heiligen bijgeleerd ;)

Hotel Victoria in Freiburg im Breisgau: 3 type 2-laders die in ons geval ge-ICEd waren. Dan maar half in de doorgang gaan staan. De oranje Roadster is van de eigenaar. Ga ook eens kijken op het zonneterras!

Bonus: Airport Hotel in Basel. Ons onderweghotel voor wintersport in Noord-Italië. Gratis bewaakt parkeren en laden. O ja, er is een casino naast de deur.

Voila!
 
Familien- und Landhotel Stern in Obsteig: Chademo- en type 2-lader, 2 plaatsen. De eigenaar René is een toffe kerel en rijdt zelf in een Nissan NV200. Was zichtbaar in zijn nopjes dat er een MS voor zijn hotel stond en ik kreeg de reservelaadkaart voor een hele week in mijn handen geduwd.

Daar zijn we ook twee keer geweest met de kids. Heerlijk familiehotel, goede sfeer, fijne kamers.
 
  • Like
Reactions: roberto3176
De terugreis doen we met een overnachting in www.hotel-schuerger.de . Ook mooi familiehotel in een schitterende omgeving een kilometer of 9 van de A3 tussen Regensburg en Passau. We zijn hier al twee keer geweest en ik heb ze aangemeld voor Destination Chargers. Zullen wel in de hoge stapel liggen. Is wel een mooie lokatie want ontlast zowel SuC Hengersberg ( meestal rustige) en SuC Regensburg (meestel druk). Als ze nog niets gehoord hebben (ik hoorde dat men overladen is met aanvragen) bel ik tesla om ze wat naar voren te schuiven.
 
Voor degene die het interessant vinden. Mijn vrouw en ik gaan aankomende week naar Valencia en dan door naar Ibiza met de Tesla (waarom ook niet). Ik ga hier wederom een reislog van bijhouden. Je kan je aanmelden op www.tesla2ibiza.reislogger.nl. De reis gaat grotendeels met superchargers, alleen op Ibiza gaan we normaal type-2 laden (als het werkt). De reis gaat vanaf woensdagmiddag 9 november in 2,5 dag naar Valencia en dan maandag door met de ferry naar Ibiza. Donderdag weer terug en dan hopelijk zondag 20 november weer thuis. Wordt een aardige trip en hopelijk met een beetje leuk weer.