Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Over 3 weken overnacht ik een nachtje in Muhlhouse. Nu heb ik het idee om via Urmond- Arlon- Nancy naar de Vogezen te rijden en einde dag in Muhlhouse te eindigen. Ik ben in de Vogezen lang geleden geweest. Toen dacht ik de Grand-Ballon bezocht. Maar zijn er nog mensen die tips kunnen geven voor mooie routes in de Vogezen ?
 
Over 3 weken overnacht ik een nachtje in Muhlhouse. Nu heb ik het idee om via Urmond- Arlon- Nancy naar de Vogezen te rijden en einde dag in Muhlhouse te eindigen. Ik ben in de Vogezen lang geleden geweest. Toen dacht ik de Grand-Ballon bezocht. Maar zijn er nog mensen die tips kunnen geven voor mooie routes in de Vogezen ?
Met de Tesla of fiets? Anyway dit kun je doen met beide: Bike Ride Profile | (Ik) zat in 't wiel. Vogezen 2015: Dag 1 near La Bresse | Times and Records | Strava
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
100 jaar geleden ben ik ook eens gefrustreerd op een fiets gestapt en van New York naar New Orléans gefietst maar da's een heel verhaal. Ik ben nog steeds genezen al zou t niet slecht voor me zijn:oops:.

Op verzoek van mijn jongste zoon gaan wij dit jaar een keer kamperen. Nou ja een soort van.. Ik meende hier van iemand op het forum een goede ervaring met "Yelloh Vïllage" campings gelezen te hebben. Na wat zoeken hebben we gisterenavond geboekt in de buurt van Biarritz (Contis Les Bains), er moet namelijk gesurft kunnen worden. Iemand al laadervaringen in die buurt? Reis ernaar toe is geen probleem meer met al die SuC's maar de dichtstbijzijnde is toch bijna 100km verderop. Ik ga ervanuit dat ik m gewoon vanuit t stopcontact van het huisje kan laden maar wellicht zijn er al onder jullie die wat ervaring en tips hebben voor laden daar in de buurt.
 
  • Like
Reactions: ebullio
100 jaar geleden ben ik ook eens gefrustreerd op een fiets gestapt en van New York naar New Orléans gefietst maar da's een heel verhaal. Ik ben nog steeds genezen al zou t niet slecht voor me zijn:oops:.

Op verzoek van mijn jongste zoon gaan wij dit jaar een keer kamperen. Nou ja een soort van.. Ik meende hier van iemand op het forum een goede ervaring met "Yelloh Vïllage" campings gelezen te hebben. Na wat zoeken hebben we gisterenavond geboekt in de buurt van Biarritz (Contis Les Bains), er moet namelijk gesurft kunnen worden. Iemand al laadervaringen in die buurt? Reis ernaar toe is geen probleem meer met al die SuC's maar de dichtstbijzijnde is toch bijna 100km verderop. Ik ga ervanuit dat ik m gewoon vanuit t stopcontact van het huisje kan laden maar wellicht zijn er al onder jullie die wat ervaring en tips hebben voor laden daar in de buurt.
Ik heb geboekt Yelloh village Sylvamar camping in Labenne. Op 19 km van de SuC. Ook op aanraden van vrienden die daar al wat jaren komen. Ik ga er ook vanuit dat je gewoon op de camping kan laden.
 
Ik heb geboekt Yelloh village Sylvamar camping in Labenne. Op 19 km van de SuC. Ook op aanraden van vrienden die daar al wat jaren komen. Ik ga er ook vanuit dat je gewoon op de camping kan laden.
Wij zitten er de laatste 2 weken van Juli. Wellicht kunnen we een gezamenlijke laadsessie afspreken en wat herrie maken bij de SuC:cool:. Een borrel/BBQ op de kam-ping is ook altijd gezellig:)
 
Zojuist met broer, zwager en neef kaarten voor de F1 van België Spa-Francorchamps gekocht. Kunnen we hopelijk een spannendere race zien dan afgelopen jaar met onze NederBelg Max Verstappen.

We maken er een mooi weekend van. Mijn broer vliegt vrijdag 25 aug vanuit Stockholm op Brussel waar ik m rond 09:30 uur zal oppikken. De 2e vrije training om 14:00 uur moet dan lukken om alvast wat in de stemming te komen. We hebben een AirBnB geboekt aan de Rue Lamarck in Luik. De eigenaar zegt een garage te hebben met stopcontact. Mijn vraag is:" ga ik daar kunnen laden met mijn UMC? Of is de kans groot dat ik daar "geneuterd" ben? We zullen 3x op en neer naar het circuit rijden en zondag zal ik mijn broer 's avonds weer afzetten in Brussel. Tussentijds bijladen zal nodig zijn.

Heb via ChargeMap wel wat palen gevonden maar dik gezaaid is t nog nie hè? Er zijn wel 2 Parkings, hopelijk brede:eek:, waar ik als back-up zou kunnen laden. Hier heb je echter een Pcard voor nodig. Heb deze dan ook maar aangevraagd voor de zekerheid.

Op 2km ligt ook nog t Crown Plaza met een DeC maar of ik daar mag laden betwijfel ik.

Verder zijn er op meer dan 2km veel palen buiten dienst volgens ChargeMap.

Suggesties voor eventueel laden in de buurt van ons verblijf zijn welkom.
 
Toch maar even kort verslagje van de trip naar Saint Vincent. We waren met 4 man, verzameld op 15 uur bij de Van der Valk in Dordrecht, niet eens vanwege de SuC maar omdat een van mijn vrienden daar bij Trust aan het werk was. Vertrokken met ongeveer 93% SoC. Veel file bij Antwerpen en Brussel maar uiteindelijk op de E411 konden we een beetje rijden. Al snel bleek dat Arlon toch wel een probleem ging worden. Terug naar 115, later naar 110. Nog een paar keer achter een camion gehangen maar die waren daar niet van gediend. Die laten meteen het gas los. Uiteindelijk met 0% van de snelweg af bij Weyler. Dan blijkt het nog 1 km naar de rotonde en 1 km terug te zijn. SuC in het donker eindelijk gevonden en geladen terwijl we een pizza zijn gaan eten aan de overkant van de snelweg. Die Walen zouden toch eens wat geld moeten stoppen in trottoirs in plaats van betonnen middengeleiders.
Met voldoende lading de trip gemaakt naar Nancy. Navigatie stuurde ons dwars door de stad wat best wel goed werkte. Er was een redelijke groene golf wat maakte dat we echt sneller waren dan wanneer we buitenom zouden zijn gegaan. De SuC Nancy was erg rustig, alleen maar een andere Nederlander de HZ-838-H. Vrijwel vol zijn we in Nancy vertrokken en we zouden met 10% in Cormot-le-Petit bij mijn huis aankomen. Op de informatieborden op de snelweg stond dat er een verlaging van de maximum snelheid was met 20 km/u vanwege de smog, maar ik ging er vanuit dat dat niet van toepassing was op een Tesla. Gewoon lekker 134 rijden moest kunnen. Maar dat liep toch wel anders. Het was tussen de -4 en -9 graden buiten en we hadden een lichte wind tegen. 20170126_225946.jpg Bij Dijon werd het toch echt duidelijk dat we het niet in een keer zouden redden, zelfs niet als we naar 100 km/u zouden zakken. Dus maar weer 135 rijden en naar Beaune. Daar kwamen we netjes met 1% aan en hebben we 8 minuten geladen. Precies genoeg om weer 22 km te rijden en ook weer met 1% aan te komen (ik ben een @HWS adept).Screenshot_20170127-013510.png
Vrijdag zijn we teruggegaan naar Beaune om boodschappen te doen in de grote Carrefour naast de Mercure en meteen de auto weer vol te gooien. Dat laden met 230V/13A is toch een beetje armoe. Zaterdag aan het begin van de middag zijn we naar Mercurey gereden en trokken ouderwets veel bekijks met de auto. Vol enthousiasme werd verteld dat er nog een Tesla was. Ja, ja, er was een grote opkomst van moderne auto's. Ik heb de hele dag met mijn Tesla cap op gelopen en uiteindelijk stapte 's middags een Fransman vrolijk op mij af om mij te vertellen hoe geweldig te Tesla was, zijn zoon was al aan zijn tweede S toe. 20170128_130823.jpg
De terugrit op zondag komt in de volgende post.
 
Zondag aan het eind van de ochtend waren we klaar voor de terugreis. We hadden nog wel even wat wijn ingekocht, maar met een beetje passen en meten kan er behoorlijk wat mee. Vier dozen in de frunk 20170129_110106.jpgen 18 dozen in de trunk 20170129_110050.jpg

Intussen was het behoorlijk wat warmer geworden en het is natuurlijk bergaf, dat scheelt. Ik had niet zo veel zin om weer langs Nancy te gaan dus zijn we maar de andere kant op gereden. De navigatie begon te vertellen dat we in een ruk naar Rungis zouden kunnen (we waren vrijwel vol vertrokken), maar ook nu bleek dat onderweg weer iets te optimistisch. Het verbruik kwam nog steeds op 250 Wh/km en dat hakt er wel in. Uiteindelijk maar naar Auxerre gegaan, waar de koffie belabberd is. Toen heeft een van mijn vrienden het stuur overgenomen, althans hij ging doen alsof. 20170129_134743.jpg Hij is ook meteen verkocht en gaat binnenkort een model X bestellen (ja, ik zorg dat hij de referral van JustDiggit gaat gebruiken). Hij heeft Auxerre-Senlis gereden, daar weer geladen. Nummer 3 reed Senlis-Gent, hapje gegeten bij de D-Lys (lekkere gamba curry). En het laatste traject naar Dordrecht werd gereden door nummer 4. Dan merk je wel dat het allemaal een stuk makkelijker is op die route waar je gewoon voldoend SuCs hebt op nette afstand van elkaar. Bij de Luxemburgroute is dan altijd net wat meer passen en meten. De laatste chauffeur had overigens veel moeite om de AP te activeren, het duurde regelmatig echt lang voordat de witte lijnen in beeld kwamen op het dashboard. Ik vermoed dat het een combinatie is van rijden in het donker en een vieze voorruit. Al met al was het weer een geslaagde reis en heb ik veel evangelisatie kunnen doen.

Misschien moeten we volgend jaar het met een groepje TMCers doen. Lijkt me leuk.
 
Weet iemand of de UMC het gewoon doet in Zweden?

@HWS wat zijn je ervaringen met de UMC in Zweden Hendrik?
Wij hebben de laatste week van april een huis gehuurd +- 50km van SuC Lagan.
Is laden met UMC over het algemeen mogelijk?
Nog pasjes e.d. nodig om openbaar te kunnen laden?

Ik wil deze trip het hele stuk rijden en niet de ferries nemen. Dus laden in Bremen, Hamburg, Busdorf, Middelfart, Koge, Löddeköpinge en Lagan.
 
@HWS wat zijn je ervaringen met de UMC in Zweden Hendrik?
Wij hebben de laatste week van april een huis gehuurd +- 50km van SuC Lagan.
Is laden met UMC over het algemeen mogelijk?
Nog pasjes e.d. nodig om openbaar te kunnen laden?

Ik wil deze trip het hele stuk rijden en niet de ferries nemen. Dus laden in Bremen, Hamburg, Busdorf, Middelfart, Koge, Löddeköpinge en Lagan.
Ik heb in het Radisson van Helsingborg aan een rode 3-fase stekker mogen laden. Maar dat zegt niet veel denk ik. Bij mijn broer in Stockholm deed mijn UMC het gewoon maar omdat hij zijn i3 ook moest laden aan het enige buiten stopcontact hebben we hem een paar keer bij een tankstation, OKQ8 22kW, aan een laadpaal gezet. Hij had hier al een pasje voor wat je gratis binnen kon krijgen. Deze heb ik nu en mag je van me lenen als wilt. Mijn 3e ervaring was in een appartement waar we een paar dagen zijn wezen skiën. In de buurt van Järbo. Werkte ook prima. We hebben beide een verlengkabel van 2 hoog naar beneden gehangen. Ging ook goed.

Misschien kun je beter vragen of er iemand wel eens problemen met laden heeft gehad in Zweden. (Nee Wim we hebben t hier niet over de navigatie...;))