Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
We gaan dit zomer naar Croatië, met overnachting in Salzburg Austria of rondom.
Ik heb al naar de lijst DeC gekeken en gezocht op internet. Ik vind wel hotel Wyndham met zwembad, maar geen laadmogelijkheid ter plaats.
Hebben jullie ervaring of advies over een hotel, liefst met zwembad dus (kids 11 & 13) en laad mogelijkheid in of rond Salzburg?
Hotel Kaiserhof bij de Supercharger (stukje van de snelweg af) vond ik wel leuk. Maar geen zwembad helaas.
 
Kaiserhof is wel leuk inderdaad. Je kunt ook overwegen om in de buurt van Kaiserhof te overnachten (bijv. hotel Friesacher heeft een zwembad) en dan gewoon bij Kaiserhof te superchargen (eventueel tijdens een diner bij Kaiserhof).

Ik weet trouwens niet of er één Hotel Friesacher is of meerdere. Toen ik daar was viel wel op dat er echt 4 verschillende restaurants zijn met de naam Friesacher. Beetje bekende familie daar vermoed ik. Puntje om bij het boeken op te letten :)
 
@AustinP onderschat de Shuko niet. Ik heb afgelopen zomer 2x via Shuko 1x 8A geladen in huisjes in Noorwegen en je krijgt er toch zomaar 10 km / uur bij, dus van 17 uur 's middags tot 9 uur 's morgens heb je zomaar 100 km erbij en vaak is dat genoeg om bij de volgende supercharger te komen.
 
@AustinP onderschat de Shuko niet. Ik heb afgelopen zomer 2x via Shuko 1x 8A geladen in huisjes in Noorwegen en je krijgt er toch zomaar 10 km / uur bij, dus van 17 uur 's middags tot 9 uur 's morgens heb je zomaar 100 km erbij en vaak is dat genoeg om bij de volgende supercharger te komen.
Vermoed dat dat wel los zal lopen. Het eerste hotel zonder krachtstroomasnsluiting in Oostenrijk moet ik nog tegenkomen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Bedankt voor de tips. Zeer mooie locatie.
Ik heb contact met hen genomen, ze hebben wel een charger in hun garage.
Wacht nu op bevestiging type en vermogen.
Anders kun je dus bij Kaiserhof een half uurtje of uurtje Superchargen. En soms hebben hotels wel een rode krachtstroom stekker in de garage, maar zijn zich er niet bewust van dat we daar kunnen laden met een Tesla, dus het helpt om daar ook altijd even apart naar te vragen.

Ik zag trouwens op PlugShare dat Anif een gratis 22 kW laadpunt heeft, heel dicht in de buurt van het Friesacher hotel (binnen 5 minuten lopen). Ik weet alleen niet hoe recent deze informatie is.

Eigenlijk heb je al met al best wel veel mogelijkheden al, dan kun je de Supercharger nog als back-up oplossing gebruiken :)
 
Korte update over mijn eerste grotere Europese trip (ervaringen Nijmegen / Bratislava).

Weer een ervaring rijker mbt de vrijheid die je tegenwoordig hebt met een Model S. Mijn eerste conclusie is dat ik als beginneling erg conservatief heb gereden (lees: relatief lange pauzes en met een redelijk hoog % aankomen), niet vreemd voor een eerste lange trip, en al doende leert men, maar dat kan en mag best scherper...

V Nijmegen 05.55u met 395km (via A73, A61, A4, A3)
A Mogendorf 08.35u met 85km
(Op dit traject vooral ACC 120-125km/h, de laatste 40km 150-160km/h)

Mogendorf heeft erg veel keus voor fastfood adepten... McDonalds, Burgerking en ook nog een KFC (naast een meer traditioneel wegrestaurant). Kiest u maar! Gezien het tijdstip heb ik het echter gehouden bij zelf een meegebracht ontbijtje en een kop thee bij de wagen. Eenzaam en alleen...geen enkele collega rijder te bekennen.

Vanaf hier 'met het verkeer mee' gereden, dus 130/140 (met in Beieren een enkel stuk ook wel 150/160), meestal zonder ACC.

V Mogendorf 09.05u met 300km (via A3)
A Wertheim 10.50 met 61km

Weer eenzaam bij de SuC. Toch de Burgerking hier maar geprobeerd voor een vroege lunch :rolleyes:....
De Schnitzel porties in het naastgelegen MAxi restaurant zagen er weliswaar ruim uit maar dat twee mensen hun tafel hadden verlaten nadat ze misschien 25% hadden opgegeten vond ik geen reclame voor de zaak (kwaliteitsissue?). En het feit dat die borden daar na 40 minuten nog onopgeruimd stonden evenmin... Iemand anders hier goede of slechte ervaringen?

V Wertheim 11.45u met 360km (via A3)
A Regensburg Ost 13.50 met 67km

Geen pogingen gedaan de horeca uit te proberen. Twee Duitse rijders aan de Suc, waaronder twee jonge gasten die uit een bijna identiek broertje van mijn blauwe met tan interieur stapten. Alleen reden zij in een HW2. Even leuk gebabbeld. Bleek 'een leenauto te zijn in afwachting van de definitieve levering'.:confused: Kan dat ook al bij Tesla? Had ik wel eerder willen weten...

Oh ja... en geen vignette voor AT dus op deze 'autohof' (alhoewel de shop verder alles heeft wat een (vrachtwagen)chauffeur mogelijkerwijs zou kunnen verzinnen als nuttig item of nutteloos gadget voor onderweg...) Jammer. Een extra stop was dus noodzakelijk daarvoor. Ook wel weer leuk: de enige keer dat er mensen bij de ICE pomp (nog net niet wijzend en met open mond) me nastaarden bij het wegrijden...gebeurt niet vaak meer in NL...:D

V Regensburg Ost 13.50u met 365km (via A3 in AT via A8, A25, A1)
A St. Valentin 16.55u met 80km

Op St. Valentin 1 andere Tesla rijder. Even in de verleiding met de Smatrics app de chademo uit te proberen die daar ook staat. Gewoon om te zien of het werkt. Maar eerst koffie! (op deze leg speelde dan toch de vermoeidheid een beetje op). Bij terugkomst stond er een spiksplinternieuwe Hyundai Ionic te laden aan de Smatrics zuil (met CCS). Bleek een proefrit te zijn van een Ev-enthousiasteling. Leuk gesprekje. Die Ionic is trouwens best een kek karretje, bijvoorbeeld als tweede auto voor erbij. Maar hij haalt het uiteraard niet bij onze Tesla als ruime en comfortabele reiswagen. Oh ja NEDC van dat ding schijnt 250km te zijn. En dan alleen maar opladen met de 50kW CCS snelheid...kortom daarmee zou ik niet graag naar Italie (of in dit geval Bratislava) moeten rijden. Daarom gok ik dat hij uiteindelijk ook de Model 3 geen concurrentie aan zal doen. Ook mensen met een elektrische auto met het formaat van een Golf Plus willen natuurlijk gewoon met hun auto op vakantie naar Italie of Zuid-Frankrijk kunnen... dus daarom hebben we snellere laders nodig (zoals Tesla als enige aanbiedt op dit moment). Maar voor dagelijks gebruik rondom huis of regelmatig woon- werkverkeer prima natuurlijk. (Ik wil hier geen reclame maken voor deze specifieke auto, maar ben er wel heilig van overtuigd dat we als maatschappij sneller en massaler om moeten naar EV - en dat niet iedereen dan een Tesla kan of wil rijden lijkt me gezien de huidige praktijk dat de meeste mensen nog steeds een automerk kiezen op emotie een logische consequentie, alhoewel voor mij geheel onbegrijpelijk natuurlijk...:D.)

V St. Valentin 16.55u met 308km
A Wien Tech Park 19.05u met 136km

Bij aankomst even bang dat ik mijn eerste 'Amsterdam Experience' zou meemaken...maar gelukkig toch nog net 1 plekje vrij...;)
Hier wilde ik perse laden, ondanks relatief veel tijdverlies door stadsverkeer en een kleine omweg. Ik had ook met 11% restcapaciteit in Bratislava aan kunnen komen. Noem het maar onzekerheid voor een gebied zonder laadinfra op het niveau zoals we dat in NL inmiddels gewend zijn...

V Wien Tech Park 19.40u met 315km
A Bratislava 20.45 met 225km

Oh ja, 1 ding moet ik nog vermelden: ik reed nog op 19" WINTERbanden. Met gemiddeld 12 graden in de ochtend en 15/16 in de middag waarschijnlijk slecht voor het verbruik (en funest voor de levensduur van mijn banden). De belangrijkste les die ik heb geleerd is dus misschien wel mijn eigen gevoel en het weerbericht te volgen en de banden tijdig te wisselen (en alle horror verhalen van mensen in mijn omgeving 'over hoe het in Midden Europa ook nog kan zijn eind maart' en 'dat winterbanden verplicht zijn bij slecht weer in Duitsland' te negeren).

Dit is een lange post geworden. Hoop ik dat ik jullie niet verveeld heb;)
Belevenissen hier ter plekke en op de terugweg moeten nog gaan plaatsvinden.
Wordt vervolgd.
 
Superleuk verslag! Regensburg Ost ben ik ook wel eens gaan laden, ze hebben goede pizza daar :)

NEDC bereik van de Ioniq is dacht ik 280 km, praktijk zal op +/- 200 km liggen bij normale weersomstandigheden. Met 50 kW laden klinkt als weinig ten opzichte van de 100+ kW die wij doen, maar het kleine accupakket van rond de 30 kWh heb je op zich zo vol natuurlijk. Neemt niet weg dat je wel vaak moet stoppen, namelijk ongeveer elke anderhalf uur op snelweg snelheden (zeker in Duitsland...) als je tot 80 a 90 procent gaat laden. Een Model S en Model X blijft superieur, echter als je het prijsverschil meerekent doet de Ioniq het best goed vind ik.
 
Korte update over mijn eerste grotere Europese trip (ervaringen Nijmegen / Bratislava).


Leuk verhaal! Ook een leuke eerste trip. In het algemeen sta je vanzelf langer te laden dan nodig is. Daarnaast vind ik het wel sport om zo leeg mogelijk aan te komen. De tijdwinst die je hebt of je met 25% bij de SUC of met 5% is klein en maakt niet zo veel uit.

Heb je het verbruik van de trip bij gehouden? Handige manier om dit te doen is via teslalog.com. Zeker als je een beetje een cijfer fetisjist bent ;).
 
Dank voor de tip mbt teslalog.com @shoot72

Is misschien wel leuk voor de terugweg vrijdag / zaterdag.

De komende dagen gaan vooral op aan het leiden van een internationale werkgroep over het vergroten van het aandeel duurzame energie in de EU. Mocht ik lokaal nog info opdoen over #EV in Slowakije horen jullie dat ook natuurlijk.
 
Dank voor de tip mbt teslalog.com @shoot72

Is misschien wel leuk voor de terugweg vrijdag / zaterdag.

De komende dagen gaan vooral op aan het leiden van een internationale werkgroep over het vergroten van het aandeel duurzame energie in de EU. Mocht ik lokaal nog info opdoen over #EV in Slowakije horen jullie dat ook natuurlijk.

Ben jij die blauwe S die regelmatig bij ons door de straat rijdt op het Industrieterrein de Winkelsteeg? Ik ben die grijze op hetzelfde industrieterrein. Succes daar en komt veilig weer terug. ;)
 
@ AustinP

Jazeker! Hotel Gruenauerhof in Wals; meer dan prima hotel met een 11kw (kan ook 22 zijn geweest...) in de parkeerkelder. Met prachtig zwembad, zeer goed eten en prima kamers (wij zaten in het appartement - helemaal goed!).

Bedankt!
Heb contact met hen genomen maar ze kunnen niet bevestigen welke type connectie. Ze konden zeggen dat ze geen lader hebben.
Weet jij nog hoe het zat? Gewone schuko, rode stopcontact ?
 
Heb uiteindelijk na enkele mails kunnen leren dat vermogen daar is 20kW. Zeer vriendelijk contact met receptie (Timo). Geen indicatie ivm type aansluiting, maar heb ook ondertussen gevonden dat er op 1km afstand een type 2 publiek lader beschikbaar is. Leuk backup oplossing.

Dus booking geplaatst! Nogmaals bedankt voor de tip!
 
Heb uiteindelijk na enkele mails kunnen leren dat vermogen daar is 20kW. Zeer vriendelijk contact met receptie (Timo). Geen indicatie ivm type aansluiting, maar heb ook ondertussen gevonden dat er op 1km afstand een type 2 publiek lader beschikbaar is. Leuk backup oplossing.

Dus booking geplaatst! Nogmaals bedankt voor de tip!

Graag gedaan! Ze hebben een Type 2 aansluiting; plug & play & bier & schnitzel :) Veel plezier!!
 
Jullie hadden nog een verslag van mijn belevenissen in Bratislava en de terugreis tegoed.....

Aangekomen met 225km resterend maar in Bratislava de auto de hele week verder niet gebruikt. Te druk met werk gerelateerde issues. Dus ook geen info voor jullie mbt laadinfra daar...

Wel een tip voor mensen die daar eens een nachtje of meer willen verblijven: Ik verbleef in Residence Appartments (straat heet Obchodna). Ik was tevreden. Prima kamer met eigen badkamer, op een prima lokatie. In een huisje op een binnenplaats, zoals je er wel meer hebt in het oude centrum. De belangrijkste reden voor mij om daar te verblijven was dat ze op die min of meer prive binnenplaats ('s nachts ging de poort gewoon op slot) een aantal parkeerplaatsen hebben. Vond ik toch een prettiger idee dan mijn S vier aaneengesloten dagen en nachten in een openbare parkeergarage te stallen, het conferentiehotel had namelijk geen eigen garage....

Tesla formaat auto's past overigens qua breedte net door de poort en het achterliggende gangetje....Verder prima geregeld allemaal. Gelegen in een voetgangerszone / gesloten verklaard gebied maar kreeg voor de tijd van mijn verblijf zelfs een (verder niet gebruikte) vergunning daar in- en uit te rijden. Helaas geen mogelijkheid tot opladen (zelfs de truc met verlengkabel aan de UMC en dan een gewoon stopcontact werkte niet, aangezien het raam dat open kon voorzien was van vast geinstalleerde horren...) Heb ze toch maar even gewezen op de voordelen eventueel de eerste DeC van Bratislava te worden... ;)

Terugreis opgeknipt in twee dagen. Vrijdag van Bratislava via de toeristische route naar Salzburg en zaterdag van Salzburg weer naar huis. Hier het verslagje van vrijdag. Omdat ik op de relaxte tour was die dag niet alteveel acht geslagen op tijden, kilometers etc...:oops:helaas dus voor de cijferaars hier...Overigens na alle verhalen / onduidelijkheid in de afgelopen dagen over gestolen Tesla's (ook op dit forum) nu ook even geen trek in het aanmelden bij Teslog of andere sites die je wagen op de een of andere manier toch actief tracken....

Rond 10 uur vertrokken en via de DeC van Outlet Parndorf (even rondgelopen en een lunch genuttigd) naar SuC Wiener Neustadt.
Overigens ligt die DeC vlak bij de snelweg afrit (ik heb erg moeten zoeken aangezien ik vanaf de andere kant kwam aanrijden). De info / exacte locatie zoals op Teslarati is gewoon onjuist, en de eerste de beste medewerker die ik vroeg stuurt je dan natuurlijk de verkeerde kant op (naar de Smatrics Chademo en CCS lader, dat dan weer wel). Pas achteraf gezien dat de locatie gegevens voor deze lader bij Plugshare het meest gedetailleerd zijn...

Even een persoonlijke frustratie van me afschrijven als intermezzo: waarom is het nog steeds zo dat we als EV-berijder een half dozijn app's moeten downloaden om een beetje een compleet beeld te verkrijgen over alle oplaadmogelijkheden (om over meerdere kaartjes die we moeten aanschaffen omdat we anders niet in bepaalde EU-landen kunnen roamen of opladen tegen redelijk tarief nog maar te zwijgen):confused:. Ik bedoel maar: met 1 bankpas of creditcard kan ik toch in principe ook in alle EU landen (en vaak daarbuiten) transacties doen? Hoe moeilijk kan het zijn? Of: waarom moet het voor EV-rijders allemaal zo moeilijk worden gemaakt??

Naast de SuC in Wiener Neustadt heb je onder meer ook een aantal wasboxen. Dus ik dacht: nu ik er toch ben en ook omdat ik me al sinds dinsdag zorgen maakte over mijn lak (wat krast die Tesla lak snel zeg, daar is echt niks voor nodig....) aangezien een aantal duiven in Bratislava nou net recht boven mijn frunk....:eek:...

Vervolgens via 'de toeristische route' (Mariazell, Wildalpen en dan midden door Nationaal Park Gesäuse) naar SuC Liezen.
Zou ik vroeger met de ICE nooit voor gekozen hebben, bewust een detour door een nationaal park om wat extra bochtjes te maken.. maar aangezien ik, zeker bij weinig remmen, nu bijna uitstootloos en praktisch geluidloos langs kom zoeven :cool:

Bij Liezen weer even nieuwe energie opgedaan en tenslotte via de snelste route naar Salzburg waar ik het Amadeo Hotel (met DeC) had gereserveerd. Aankomst aldaar rond 20.30 uur. Maar daarover meer in een volgende post....
 
Kort intermezzo inzake Hongarije:

Ik kwam op mijn trip nog iemand tegen van een Hongaars Ministerie die ik gevraagd heb of er vwb EV / oplaadpunten nog iets gebeurt in Hongarije...zonder het concreet te benoemen dacht ik uiteraard aan de totale afwezigheid van SuC daar.

Vooralsnog weinig begreep ik.
Maar wel kreeg ik vandaag de volgende info die voor mensen die naar Hongarije willen wel eens interessant zou kunnen zijn:
-------------------
Dear Michael,

the information I gave you regarding the e-mobility chargers in Hungary was not really precise. Already exists an online map that shows the charging points in the country. You may click at: Home. (Hol töltsek? ~ Where should I charge?) You can find here information in English or German as well.


This may be a useful website, however, this is operated by a private company, the page is not validated, therefore a several existing charging points may be out of this map. Therefore a discussion is still running in Hungary whether the regulatory authority or another public organization shall operate an official map of charging points.
-----------------

De website werkt (alhoewel niet heel geavanceerd).
En of we een officiele instantie nodig hebben dit te regelen vraag ik me af... maar een up to date kaart is zoals hierboven opgemerkt wel handig...
 
  • Like
Reactions: dicktump