Korte update over mijn eerste grotere Europese trip (ervaringen Nijmegen / Bratislava).
Weer een ervaring rijker mbt de vrijheid die je tegenwoordig hebt met een Model S. Mijn eerste conclusie is dat ik als beginneling erg conservatief heb gereden (lees: relatief lange pauzes en met een redelijk hoog % aankomen), niet vreemd voor een eerste lange trip, en al doende leert men, maar dat kan en mag best scherper...
V Nijmegen 05.55u met 395km (via A73, A61, A4, A3)
A Mogendorf 08.35u met 85km
(Op dit traject vooral ACC 120-125km/h, de laatste 40km 150-160km/h)
Mogendorf heeft erg veel keus voor fastfood adepten... McDonalds, Burgerking en ook nog een KFC (naast een meer traditioneel wegrestaurant). Kiest u maar! Gezien het tijdstip heb ik het echter gehouden bij zelf een meegebracht ontbijtje en een kop thee bij de wagen. Eenzaam en alleen...geen enkele collega rijder te bekennen.
Vanaf hier 'met het verkeer mee' gereden, dus 130/140 (met in Beieren een enkel stuk ook wel 150/160), meestal zonder ACC.
V Mogendorf 09.05u met 300km (via A3)
A Wertheim 10.50 met 61km
Weer eenzaam bij de SuC. Toch de Burgerking hier maar geprobeerd voor een vroege lunch
....
De Schnitzel porties in het naastgelegen MAxi restaurant zagen er weliswaar ruim uit maar dat twee mensen hun tafel hadden verlaten nadat ze misschien 25% hadden opgegeten vond ik geen reclame voor de zaak (kwaliteitsissue?). En het feit dat die borden daar na 40 minuten nog onopgeruimd stonden evenmin... Iemand anders hier goede of slechte ervaringen?
V Wertheim 11.45u met 360km (via A3)
A Regensburg Ost 13.50 met 67km
Geen pogingen gedaan de horeca uit te proberen. Twee Duitse rijders aan de Suc, waaronder twee jonge gasten die uit een bijna identiek broertje van mijn blauwe met tan interieur stapten. Alleen reden zij in een HW2. Even leuk gebabbeld. Bleek 'een leenauto te zijn in afwachting van de definitieve levering'.
Kan dat ook al bij Tesla? Had ik wel eerder willen weten...
Oh ja... en geen vignette voor AT dus op deze 'autohof' (alhoewel de shop verder alles heeft wat een (vrachtwagen)chauffeur mogelijkerwijs zou kunnen verzinnen als nuttig item of nutteloos gadget voor onderweg...) Jammer. Een extra stop was dus noodzakelijk daarvoor. Ook wel weer leuk: de enige keer dat er mensen bij de ICE pomp (nog net niet wijzend en met open mond) me nastaarden bij het wegrijden...gebeurt niet vaak meer in NL...
V Regensburg Ost 13.50u met 365km (via A3 in AT via A8, A25, A1)
A St. Valentin 16.55u met 80km
Op St. Valentin 1 andere Tesla rijder. Even in de verleiding met de Smatrics app de chademo uit te proberen die daar ook staat. Gewoon om te zien of het werkt. Maar eerst koffie! (op deze leg speelde dan toch de vermoeidheid een beetje op). Bij terugkomst stond er een spiksplinternieuwe Hyundai Ionic te laden aan de Smatrics zuil (met CCS). Bleek een proefrit te zijn van een Ev-enthousiasteling. Leuk gesprekje. Die Ionic is trouwens best een kek karretje, bijvoorbeeld als tweede auto voor erbij. Maar hij haalt het uiteraard niet bij onze Tesla als ruime en comfortabele reiswagen. Oh ja NEDC van dat ding schijnt 250km te zijn. En dan alleen maar opladen met de 50kW CCS snelheid...kortom daarmee zou ik niet graag naar Italie (of in dit geval Bratislava) moeten rijden. Daarom gok ik dat hij uiteindelijk ook de Model 3 geen concurrentie aan zal doen. Ook mensen met een elektrische auto met het formaat van een Golf Plus willen natuurlijk gewoon met hun auto op vakantie naar Italie of Zuid-Frankrijk kunnen... dus daarom hebben we snellere laders nodig (zoals Tesla als enige aanbiedt op dit moment). Maar voor dagelijks gebruik rondom huis of regelmatig woon- werkverkeer prima natuurlijk. (Ik wil hier geen reclame maken voor deze specifieke auto, maar ben er wel heilig van overtuigd dat we als maatschappij sneller en massaler om moeten naar EV - en dat niet iedereen dan een Tesla kan of wil rijden lijkt me gezien de huidige praktijk dat de meeste mensen nog steeds een automerk kiezen op emotie een logische consequentie, alhoewel voor mij geheel onbegrijpelijk natuurlijk...
.)
V St. Valentin 16.55u met 308km
A Wien Tech Park 19.05u met 136km
Bij aankomst even bang dat ik mijn eerste 'Amsterdam Experience' zou meemaken...maar gelukkig toch nog net 1 plekje vrij...
Hier wilde ik perse laden, ondanks relatief veel tijdverlies door stadsverkeer en een kleine omweg. Ik had ook met 11% restcapaciteit in Bratislava aan kunnen komen. Noem het maar onzekerheid voor een gebied zonder laadinfra op het niveau zoals we dat in NL inmiddels gewend zijn...
V Wien Tech Park 19.40u met 315km
A Bratislava 20.45 met 225km
Oh ja, 1 ding moet ik nog vermelden: ik reed nog op 19" WINTERbanden. Met gemiddeld 12 graden in de ochtend en 15/16 in de middag waarschijnlijk slecht voor het verbruik (en funest voor de levensduur van mijn banden). De belangrijkste les die ik heb geleerd is dus misschien wel mijn eigen gevoel en het weerbericht te volgen en de banden tijdig te wisselen (en alle horror verhalen van mensen in mijn omgeving 'over hoe het in Midden Europa ook nog kan zijn eind maart' en 'dat winterbanden verplicht zijn bij slecht weer in Duitsland' te negeren).
Dit is een lange post geworden. Hoop ik dat ik jullie niet verveeld heb
Belevenissen hier ter plekke en op de terugweg moeten nog gaan plaatsvinden.
Wordt vervolgd.