Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.

OK, gebeurt echter niet vaak dat de Zwitserse stekker erbij zit… .
Beperking is natuurlijk dat die Travel set maar geschikt is tot 10 Amps.
In de praktijk best nauwlettend in het oog houden wat betreft warmteproductie aan die overgangen; zal niet ontworpen zijn om urenlang 10 Amps. te verdragen om een auto op te laden… .
 
Ik lees zojuist dat er in Frankrijk bij de Super U supermarkten gratis geladen kan worden. Nu heb ik even verder gekeken, maar ik kan nergens zien wat voor soort aansluiting er dan gebruikt wordt. Als ik via NewMotion kijk zie ik wel volgende plaatje.
upload_2017-5-1_0-9-49.png

Wie weet wat dit is? Bedankt alvast.
 
OK. En dan kan ik er ergens een verloop voor kopen? Of moet ik dan een hele kabel hebben? En natuurlijk.... Komt dit type vaak voor zodat de investering noodzakelijk word?
Type 3 komt eigenlijk alleen in Frankrijk en Italië voor, omdat daar door een lobby van bedrijven tot wetgeving leidde die om veiligheidsredenen een shutter voor EV stekkers verplicht stelde.
IMG_9106.jpg

Gezien het feit dat in Frankrijk en Italië ook veel type 2 laadpalen zijn, bestaat die wetgeving niet meer, maar de lokale industrie maakt ze blijkbaar nog graag.

Type 2 is beveiligd door een kortere control pilot pin dan de P1, P2 en P3 pins (waar spanning op staat) in de stekker, waardoor als de stekker er uit getrokken wordt de control pilot pin dat signaleert voordat de andere pins verbinding verliezen. Hiermee wordt een vonkenregen voorkomen omdat de spanning er dan al af is.
Doordat de type 2 minder kwetsbaar is dan de type 3 met zijn shutter en even veilig zal type 3 uitgefaseerd worden.
Kortom, ik zou niet investeren in een type 3 kabel
 
  • Like
Reactions: Rogier P and HWS
OK, gebeurt echter niet vaak dat de Zwitserse stekker erbij zit… .
Beperking is natuurlijk dat die Travel set maar geschikt is tot 10 Amps.
In de praktijk best nauwlettend in het oog houden wat betreft warmteproductie aan die overgangen; zal niet ontworpen zijn om urenlang 10 Amps. te verdragen om een auto op te laden… .
Voor de nacht zet ik de spanning op 8A. Een paar keer gebruikt bij familie in Luzern. Maar ook de andere adapters zijn makkelijk om bij je te hebben. Ze dienen alleen voor nood.
 
Zwiitserland heeft inderdaad eigen stekkers die niet compatibel zijn met andere euro stekkers.

Heb zelf hier al gezocht voor een klant naar die Zwitserse stekkers, maar die zijn nagenoeg onvindbaar.

Tip voor de handige Harry: doe een kabeltje met voorgemonteerde contrastekker mee die op je lader past en laat de andere kant van de kabel open. Ga in CH de eerste de beste doe-het-zelf binnen en koop een losse stroomstekker, die je dan op je verloopkabeltje aansluit.
Probleem opgelost ;)
Een Zwitserse verloopstekker kopen wij hier voor een paar euro bij de ANWB. Werkte bij mij traag maar prima.
 
@Keezje ik heb het Franse adres van ons familiehuis ingevoerd maar denk dat je elk willekeurig Frans adres in kunt voeren. Het gaat ze tenslotte om je cc gegevens. Zag al wel dat ze veel palen in de regio hebben die nog niet in de andere apps staan. Deze paal heb ik alvast toegevoegd op ChargeMap en PlugSurfing.

Mijn testsessie midden op de dag heeft €1,50 gekost zo te zien.

View attachment 223457
De testsessie is toch ietsje duurder geworden zo te zien heb ik een jaarabonnement erbij afgesloten...

upload_2017-5-4_10-44-6.png


Da's toch best wel onhandig als we voor elke provider een nieuw abonnement moeten afsluiten:confused:
 
  • Funny
Reactions: roberto3176
Onze eerste langere reis met Flux, onze 2 maanden jonge Model X, naar Zwitserland is helaas al weer achter de rug. Hieronder wat ervaringen die ik graag wil delen, vooral voor andere beginnende Tesla-rijders.

Supercharging: fantastisch! Nergens hoeven wachten, hoge laadsnelheden en nu en dan leuke praatjes. De laadstops om de ca. 2,5-3 uur vielen eigenlijk perfect samen met onze eigen concentratie, onze blazen ("bladder range", zoals Robert van Fully Charged het noemt) en het geduld van onze kleine jongens achterin. Heen via Duitsland, terug via Frankrijk. Wat wel wat tegenviel waren de eetgelegenheden bij de SuC's in Frankrijk, welke meestal tochtige hotels bleken met gesloten restaurants. Maar je kunt niet alles hebben. Een schone hotel-wc is al veel waard.

Lokaal laden: in Zwitserland verbleven we in de kantons Zug, Luzern en Schwyz. De dichtheid van laadpalen is natuurlijk lager dan in Nederland, maar verder dan 10-15 km hebben we nooit hoeven zoeken. Ons huisje lag eigenlijk net in een lader-gat. De ChargeMap app was goud waard. Twee dingen vielen op: het laden was vaak gratis en in veel gevallen sneller dan de gemiddelde Nederlandse publieke paal: 22 kW en hoger. Driemaal heb ik de voor deze elf dagen durende trip gekochte Chademo adapter gebruikt en (wederom gratis) met 50 kW kunnen laden. Niet essentieel, maar wel fijn. De lagere dichtheid betekende wel dat palen regelmatig al bezet waren. Hierdoor één avond voor het eerst echt range anxiety gevoeld, maar dat is uiteindelijk gewoon goed gekomen. Ook één keer het laden in de stromende regen gestopt om onze plek aan een Nissan E-NV200 te geven die anders niet thuis kon komen. Vergeleken met de SuC-ervaring voelt dat toch een beetje als behelpen, vooral als je het aan je benzine-rijdende Zwitserse familie probeert uit te leggen. Bij deze 50 kW laders kon de Chademo aansluiting trouwens niet tegelijk met de CCS aansluiting gebruikt worden vanwege "onvoldoende vermogen". Wanneer wel betaald moest worden, of geautoriseerd om vervolgens gratis te kunnen laden, kwamen we vele methodes tegen: sms, maestro, credit card, echte Franken en 1x New Motion.

Bergen: wat een heerlijke auto in de bergen. Klimmen is volledig moeiteloos (meestal 300-400 Wh/km, eenmaal zeer steil traject ruim 700 Wh/km!), dalen lekker regeneratief remmen.

Autopilot 2.0: toch wel onder de indruk hoe bruikbaar AP2 in zijn huidige staat al is. Ik heb er flinke stukken snelweg mee gereden. Slechts enkele onterechte remmomenten. Wel moet het baanwisselen echt nog een stuk soepeler. Het voelt alsof hij in 2 a 3 schokkende golven naar de andere strook manoeuvreert, in plaats van in één soepele lijn. Mijn vrouw gebruikt AP niet. Ze vindt zelf sturen een stuk minder vermoeiend dan het moeten opletten of AP "geen gekke dingen doet".

Zwitserse Tesla's: héél veel Tesla's in onze Zwitserse omgeving, zeker ook X'en. Wat opviel is dat er veel meer gezwaaid werd dan in Nederland. Leuk! Ook veel duimen omhoog door jeugd op straat. Praatjes met niet-EV rijders gingen zoals hier in NL vooral over range, laadtijd, of de deuren in een garage wel open kunnen en of dit alles niet wat onhandig was. ;)

Garages: nu ik het over garages heb... speciaal noemen wil ik toch graag even de stationsgarage P1 in Luzern en de City garage in Trier (onderweg aangedaan). Beide garages bieden zeer ruime, gratis laadplekken. Ook wordt dit duidelijk aangegeven met een laad-logootje op de routeborden er naartoe.

Kan niet wachten tot onze volgende langere Tesla-trip... ik wil naar Noorwegen, mijn vrouw naar het zuiden. ;)

Groet!
Maarten

image.jpg
 
Last edited:
Hebben onze X net voor de verjaardag van onze koning op mogen halen. Laat dat nu net in de meivakantie vallen.
Moeders de vrouw zou al gaan fietsen met een stel vriendinnen dus heb ik de vier jongens en de hond in de X geduwd en zijn we op roadtrip gegaan.
Eerst naar midden Frankrijk. Vandaar dior naar Barcelona. Daarna een nachtje op het strand geslapen aan de monding van de Rhone. Nu in Milaan. Morgen de Alpen trotseren en in Lindau overnachten. Vandaar weer op huis aan. Rondje van 5000 km. Wat een fantastische reiswagen.
Als enige chauffeur ben ik heeeeeeel blij met de AP. Rijd heerlijk ontspannen.
Wel even de schrik erin gehad. De wagen blijkt offroad (op het strand 15+km) veel meer energie te gebruiken dan verwacht en de navi rekent op dat moment (zonder wegen in de buurt) een hemelsbrede afstand. Kwam toch enkele kilometers te kort. Maar de plaatselijke Renaultgarage was zo lief ons uit de brand te helpen.
Bedenk dat je daarvoor een verloopje moet hebben van 5pins 380 naar 4pins 380 (die rodestekker) heb dus met 220v geladen tot we Nimes konden bereiken.
Wel weer een mooie ervaring rijker.
En een hele vieze wagen, zowel van binnen als buiten.