Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Laatste hotel waar ik was wilde ook niks voor de stroom hebben maar wilde wel graag weten wat ik ongeveer ging verbruiken. (Heb het hem laten zien in de auto)
Hij moest wel aardig wat dingen regelen zodat ik bij een stopcontact kon komen. Heb hem maar een extra fooi gegeven en gezegd dat het onder andere voor het laden was. Iedereen blij! :)
Wat mij aan het volgende doet denken:
Op bijvoorbeeld Booking.com zie ik in het filter onder "voorzieningen" een stuk of 13 te selecteren opties (wifi, parkeerplaats etc.), maar geen "EV laadpaal voorziening". Weet niet of er al een hotel-/restaurant boekingssite is met wel die optie? Wanneer dergelijke platforms dat wel (gaan) aanbieden als selectiemogelijkheid, dan is dat voor de horeca zonder laadpaalvoorzienning een stimulans om er toch ook maar in te gaan investeren/ aan te bieden. Ook de optie "krachtstroom stopcontact" zou mogelijk al helpen. Dit stukje dienstverlening wordt dan ook meer gestandaardiseerd.
 
Wat mij aan het volgende doet denken:
Op bijvoorbeeld Booking.com zie ik in het filter onder "voorzieningen" een stuk of 13 te selecteren opties (wifi, parkeerplaats etc.), maar geen "EV laadpaal voorziening". Weet niet of er al een hotel-/restaurant boekingssite is met wel die optie? Wanneer dergelijke platforms dat wel (gaan) aanbieden als selectiemogelijkheid, dan is dat voor de horeca zonder laadpaalvoorzienning een stimulans om er toch ook maar in te gaan investeren/ aan te bieden. Ook de optie "krachtstroom stopcontact" zou mogelijk al helpen. Dit stukje dienstverlening wordt dan ook meer gestandaardiseerd.
Kwestie van met z'n allen bij Booking e.a. keer op keer om vragen..?
 
Kwestie van met z'n allen bij Booking e.a. keer op keer om vragen..?
op de customer service pagina heb ik het volgende geschreven:
For my next holiday, being the owner of a 100% electric vehicle, I'm looking for accommodation that will supply infrastructure to charge my car. Unfortunately I cannot select that in your "Narrow it down" options. I'm looking forward to you adding a feature like that, which would make it for the growing EV-community easier to select their accommodations.
 
op de customer service pagina heb ik het volgende geschreven:
For my next holiday, being the owner of a 100% electric vehicle, I'm looking for accommodation that will supply infrastructure to charge my car. Unfortunately I cannot select that in your "Narrow it down" options. I'm looking forward to you adding a feature like that, which would make it for the growing EV-community easier to select their accommodations.
Simon, het had ook gewoon in het Nederlands gekund. Booking.com zit in Amsterdam.
 
  • Funny
Reactions: FVO and is3
Wat mij aan het volgende doet denken:
Op bijvoorbeeld Booking.com zie ik in het filter onder "voorzieningen" een stuk of 13 te selecteren opties (wifi, parkeerplaats etc.), maar geen "EV laadpaal voorziening". Weet niet of er al een hotel-/restaurant boekingssite is met wel die optie? Wanneer dergelijke platforms dat wel (gaan) aanbieden als selectiemogelijkheid, dan is dat voor de horeca zonder laadpaalvoorzienning een stimulans om er toch ook maar in te gaan investeren/ aan te bieden. Ook de optie "krachtstroom stopcontact" zou mogelijk al helpen. Dit stukje dienstverlening wordt dan ook meer gestandaardiseerd.
Dat idee leeft al sinds 2012 of '13.
Heb het opgegeven. Ik vraag het gewoon bij mij booking en is een dealbreker als ze er niet in mee gaan.
 
Toch zit het er wel aan te komen. Dit trof ik aan bij een hotel met een destination charger. Nog nog als filter op de zoekresultaten :)
 

Attachments

  • Snapseed.jpg
    Snapseed.jpg
    145.7 KB · Views: 74
Toch zit het er wel aan te komen. Dit trof ik aan bij een hotel met een destination charger. Nog nog als filter op de zoekresultaten :)
Ik zal het volgende week weer eens een keer bij Geert-Jan B. (oprichter die inmiddels weer parttime terug is bij b.c) onder de aandacht brengen. Vorige keer was de doelgroep nog niet groot/interessant genoeg.
 
Voor het eerst zijn we met de Tesla op vakantie geweest, met als bestemming de Franse Dordognestreek. Alles bij elkaar is dit goed bevallen.

Het SuC-netwerk is inmiddels behoorlijk gegroeid en zeker tot aan Parijs zijn er zoveel SuC's dat je de meeste kunt overslaan. Wel vind ik het per saldo een nadeel dat de SuC's vaak net wat verder van de snelweg staan.

SuC-Stops op de heenweg:

- Kortrijk; hier zijn we echter meteen weer doorgereden omdat de enige horeca ter plekke (koffie/sanitaire stop) bestond uit een McDonalds die nog niet open was (gaat om 10.00 uur open, we waren vroeg vertrokken dus al rond 0900 uur daar).

- Lille: een Novotel vlak aan de snelweg, aan de zuidkant van de stad. Je kunt Lille op een aantal manieren passeren; deze SuC ligt op een plek aan de zuidkant van de stad waar alle routes langs/door Lille weer bij elkaar zijn gekomen. Ook prima geschikt voor lunch/koffie. 8 stalls, niet druk.

- Rungis: een Novotel vlak aan de snelweg vlak onder Parijs. Goed de navigatie volgen, want bij Rungis is er een wirwar aan verkeerspleinen en op- en afritten. 6 stalls, redelijk druk (er stonden al 3 auto's te laden), de gehele parkeerplaats zat op 95% bezettingsgraad wat enig risico op ICE-ing met zich meebrengt (was gelukkig niet het geval). Ik zag dat er een nieuwe SuC iets meer naar het zuiden (Versailles) komt, dit is wellicht een aantrekkelijker alternatief als deze er staat. Er is verder ook een SuC bij Marne la Vallee, handig voor wie graag ver weg blijft van de Périphérique/A86 en liever via de A104 met een grote boog om Parijs heen rijdt.

- Chateauroux: stukje weg van de snelweg. Ligt erg rustig bij een wat chique hotel-restaurant met uitgebreide menu's.

- Brive-la-Gaillarde: deze stop was niet strikt noodzakelijk, maar op de heenweg hebben we hier toch even de batterij opgeladen omdat we toen nog niet wisten of we op de camping zonder veel gedoe konden laden.

Ik zou er wel een voorstander zijn als ook de 'gewone' stops langs de tolwegen laadmogelijkheden krijgen waar je in 20-30 minuten de batterij weer oplaadt: scheelt soms toch wat omrijden en er is dan meer te kiezen. Kennelijk is de markt er nog niet klaar voor.

Op de camping bleken we eenvoudig te kunnen laden aan het buitenstopcontact van de mobile home (wel ampere verlaagd van 13 naar 9, uiteindelijk laadde de auto 8 km/u bij).

Op de terugweg hebben we weer dezelfde stops gemaakt (alleen Brive overgeslagen).
Het rijden zelf is me uitstekend bevallen: stil, comfortabel, duidelijke navigatie, en mede door de autosteer kwam ik vrij uitgerust aan op de bestemming en ook weer thuis. Voor stadsritten vind ik de model S nog steeds wat oversized, maar voor lange afstanden is het een perfecte auto. De kinderen hadden een ruime achterbank tot hun beschikking, alle bagage paste zonder gepuzzel, dus ook in dat opzicht een prima rit.

Nederland heeft inmiddels een hoge Tesla-dichtheid. Als je diep Frankrijk in rijdt, ben je nog wel iets meer een bezienswaardigheid.

Verder heb ik, buiten de SuC's, eigenlijk geen laadmogelijkheden gezien. Ook niet op de grote parkeerplaatsen van hypermarkten of van stadjes zoals Sarlat. Ik heb er ook niet actief naar gezocht, maar toch is mijn indruk dat je met een 'gewone' elektrische auto nog best wel wat uitdagingen hebt als je in wat dunbevolkte streken komt.
 
Verder heb ik, buiten de SuC's, eigenlijk geen laadmogelijkheden gezien. Ook niet op de grote parkeerplaatsen van hypermarkten of van stadjes zoals Sarlat. Ik heb er ook niet actief naar gezocht, maar toch is mijn indruk dat je met een 'gewone' elektrische auto nog best wel wat uitdagingen hebt als je in wat dunbevolkte streken komt.

Bij de Leclerc in Sarlat kun je gratis opladen (type 2).
 
Wat mij aan het volgende doet denken:
Op bijvoorbeeld Booking.com zie ik in het filter onder "voorzieningen" een stuk of 13 te selecteren opties (wifi, parkeerplaats etc.), maar geen "EV laadpaal voorziening". Weet niet of er al een hotel-/restaurant boekingssite is met wel die optie? Wanneer dergelijke platforms dat wel (gaan) aanbieden als selectiemogelijkheid, dan is dat voor de horeca zonder laadpaalvoorzienning een stimulans om er toch ook maar in te gaan investeren/ aan te bieden. Ook de optie "krachtstroom stopcontact" zou mogelijk al helpen. Dit stukje dienstverlening wordt dan ook meer gestandaardiseerd.

Ik heb twee jaar geleden dit aangekaart bij hotels.nl (alleen Nederlandse hotels volgens mij) en binnen drie dagen stond het op hun site. Nu nog goed vullen door de hotels die het hebben, maar dan is het begin er. Deze site heeft het gecombineerd met oplaadvoorzieningen voor elektrische fietsen. Dus je kan kiezen voor opladen auto en/of opladen fietsen
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Ik heb twee jaar geleden dit aangekaart bij hotels.nl (alleen Nederlandse hotels volgens mij) en binnen drie dagen stond het op hun site. Nu nog goed vullen door de hotels die het hebben, maar dan is het begin er. Deze site heeft het gecombineerd met oplaadvoorzieningen voor elektrische fietsen. Dus je kan kiezen voor opladen auto en/of opladen fietsen
Mooi te zien, die ontwikkeling! Op www.hotels.nl kom ik bij selecteren op de volgende verhouding:
per provincie aantal hotels / Elektr. auto oplaadpunt : Zuid-Holland 199 / 22 , Noord-Holland 402 / 32, Noord-Brabant 126 / 12
Een extra argument voor Booking.com om ook...
 
  • Like
Reactions: SofaSogo
Ik zou er wel een voorstander zijn als ook de 'gewone' stops langs de tolwegen laadmogelijkheden krijgen waar je in 20-30 minuten de batterij weer oplaadt: scheelt soms toch wat omrijden en er is dan meer te kiezen. Kennelijk is de markt er nog niet klaar voor.

Probleem daarbij is dan ze dan alles moeten dubbel voorzien. 1 keer aan elke kant van de autoweg. Aangezien vakantiedrukte meestal asymetrisch is, kan het dan zijn dat je 16 stalls hebt, maar dat er al wachtrijen zijn bij 8/16 bezet. Beter 12 die voor beide rijrichtingen bereikbaar zijn.