Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Heb laatst geladen met de JuicePass in Nederland en het werkt prima, maar er is in BE/NL echter haast niets te vinden boven de 22kW, behalve in Arnhem, Rhede en bij Luik! Ook was mijn laadstation van 22kW stiekem slechts 11kW - ik kon de film Joker half afkijken voor een opmerking "je zou vandaag toch laden?" later die dag van mijn vrouw. :p

Ook bij de lange ritten even goed kijken waar "Type 2 43kW" te vinden is, want het is wel erg karig - Frankrijk kom je niet door (slechts 1 laadstation in de buurt van Sens, die niet eens aanklikbaar is). Dus hier ga ik maar Duits oefenen om die €30 eruit te krijgen. :rolleyes:

Waarom zou je een 43kW lader willen vinden ?
(tenzij je een Zoë rijdt?)
 
Nou daar sta je dan bij Arezzo italie. Kan je niet meer laden.... mijn auto is er een van mistergreen. Die al maanden hoog en laag beweerd dat alles goed gaat hoewel ik gratis superchargen heb kreeg ik toch bedragen te zien in mijn scherm. En jawel gisteren in italie een melding dat ik een payment method moet opgeven.

Wat betreft facturatie door Tesla: Hier ook een issue dat onbeperkt supercharging er niet goed in staat. Men is dit aan het uitzoeken/oplossen, maar omdat ik een SEPA machtiging heb in mijn account (ook mijn account zie ik alleen de S/X en powerwall, maar een betaalmethode kun je sowieso wel toevoegen) wordt de laadsessie gewoon gefactureerd en ook geïncasseerd. Voor de time being heb ik dit maar even aangepast naar een creditcard zodat niet elke laadsessie leidt tot een incasso.

Of wel: Als je een betaalmethode in je account zet zou je in ieder geval moeten kunnen laden, en wordt de discussie achteraf (net als hier) een refund van de kosten te krijgen. Maar dan zou je in ieder geval niet geblokkeerd moeten staan.
 
  • Helpful
Reactions: sweep
Heb laatst geladen met de JuicePass in Nederland en het werkt prima, maar er is in BE/NL echter haast niets te vinden boven de 22kW, behalve in Arnhem, Rhede en bij Luik!
Heb toch echt van de week gratis bij verschillende DC laders van Allego geladen, deze week.

Ook bij de lange ritten even goed kijken waar "Type 2 43kW" te vinden is, want het is wel erg karig - Frankrijk kom je niet door (slechts 1 laadstation in de buurt van Sens, die niet eens aanklikbaar is). Dus hier ga ik maar Duits oefenen om die €30 eruit te krijgen. :rolleyes:
Waarom zou je dan ook zoeken naar 43KW laders en niet gewoon naar DC snelladers? Want die zijn er toch echt wel te vinden in Frankrijk.
 
Vorig jaar een trip gemaakt met vrienden richting Garda -meer. Waren met een heel groepje dus 2 auto's. Al voor de reis begon kreeg ik plaagstoten. Gaan we er wel geraken? We gaan op jou moeten wachten? Dat laden gaat ontzettend lang duren. Swat, heel veel vooroordelen die gaandeweg smolten als sneeuw voor de zon. De auto was telkens netjes geladen vooraleer iedereen zijn sanitaire stop gedaan had. De reis verliep vlekkeloos en de Tesla werd zowat de hotspot voor het hele gezelschap. Ik genoot met volle teugen omdat ik weer wat mensen over de streep getrokken had.
 
Vorig jaar een trip gemaakt met vrienden richting Garda -meer. Waren met een heel groepje dus 2 auto's. Al voor de reis begon kreeg ik plaagstoten. Gaan we er wel geraken? We gaan op jou moeten wachten? Dat laden gaat ontzettend lang duren. Swat, heel veel vooroordelen die gaandeweg smolten als sneeuw voor de zon. De auto was telkens netjes geladen vooraleer iedereen zijn sanitaire stop gedaan had. De reis verliep vlekkeloos en de Tesla werd zowat de hotspot voor het hele gezelschap. Ik genoot met volle teugen omdat ik weer wat mensen over de streep getrokken had.
Geladen alvorens men klaar was met de sanitaire stop? Was je met 80-plussers op pad?
 
  • Funny
Reactions: HWS and DutchTM3
Wat betreft facturatie door Tesla: Hier ook een issue dat onbeperkt supercharging er niet goed in staat. Men is dit aan het uitzoeken/oplossen, maar omdat ik een SEPA machtiging heb in mijn account (ook mijn account zie ik alleen de S/X en powerwall, maar een betaalmethode kun je sowieso wel toevoegen) wordt de laadsessie gewoon gefactureerd en ook geïncasseerd. Voor de time being heb ik dit maar even aangepast naar een creditcard zodat niet elke laadsessie leidt tot een incasso.

Of wel: Als je een betaalmethode in je account zet zou je in ieder geval moeten kunnen laden, en wordt de discussie achteraf (net als hier) een refund van de kosten te krijgen. Maar dan zou je in ieder geval niet geblokkeerd moeten staan.


Jep dat dacht ik ook. En heb ik dus ook gedaan. Zonder effect dus....

Tesla geeft aan dat het een bug is. En het aan het oplossen zijn. Ik wordt door de lease op het vliegtuig terug naar NL gebracht. Auto blijft in italie.
 
Bregenz is toch die prachtig uitgeruste supercharger met aparte lounge?

1523371617_ios.jpeg


1523371562_ios.jpeg


Op het kaartje ligt ie korter bij de snelweg dan de supercharger van Gouda of Zwolle. Of Rosmalen, Breukelen en Schiphol.

ik ben er 2 jaar geleden geweest, toen was er niets. Ik heb kinderen van 1 en 3 en verschonen kan daar nog steeds niet.

nog los dat het het 145km voor mij bestemming in Serfaus is. Sorry, maar die stop kan mij gestolen worden als er een fles bubbels staat op bestemming. Maar met de S moest ik keer op keer in begrenz de champagne in de wacht zetten om minimaal 200 km (Serfaus is bergop) erweer bij te laten. Zonde.

Een andere keer was het strak blauwe lucht, en ik wilde zo graag een afdaling maken. Ik stond weer de km weg te kijken op een parkeerplaats. Stoppen is prima, maar een uurtje voor de bestemming hoef ik echt geen 30m te stoppen.
 
Last edited:
Ontegenzeggelijk moet je soms wat meer plannen bij een Tesla. Maar wat betekent dat nu eigenlijk in de praktijk, is het niet grotendeels gewenning aan een andere manier van jezelf vervoeren?. Circa 30% van Nederlanders kan thuis laden.Daarnaast heeft een groot deel zonder planning toegang tot publieke palen of op het werk. Uitgaande van "laden als je stilstaat" impliceert dit dat - met de huidige omvangrijke range van de accu's- het dagelijkse rijden geen issue meer hoeft te zijn Dan blijft alleen die enkele langer trip over, verblijf op vakantie etc.Voor die trips is planning niet nodig - de auto helpt je langs de SuC's. Hotels hebben in toenemende mate eigen laders.. Dus dan blijft eigenlijk alleen die specifieke bestemmingslokatie nog over..(meerdere pasjes etc)- maar hoe vaak komt dat voor? Disclaimer - er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen - maar dit is de grote lijn die meer en meer realiteit wordt. (Ik heb het bv niet over 6 jaar oude S60).. En ik heb het ook niet over niet-Tesla EV's - die neem ik niet meer serieus als het gaat om de introductie van het EV-concept.

Ik heb twee keer stil gestaan in mijn leven omdat ik niet goed gepland had. Beide keren met m'n V70. Lege tank. Hieronder A2, mei 2013 - 4 maanden later reed ik m'n eerste Tesla -;)

View attachment 562401 i
Circa 70% van de Nederlanders kan derhalve niet thuis laden. Ik kan je vertellen dat het in Utrecht niet altijd een pretje was om om 19:30-20:30 doordeweeks thuis te komen “na de meute” en bij alle laadpalen in de wijk een PHEV te vinden, die vaak al vol waren. Dit vergt dus planning, meer dan op zoek naar een parkeerplek in mijn wijk zoals bij een ICE het geval zou zijn.

Op het werk is leuk argument voor progressieve bedrijven of bedrijven waar de eigenaar een Tesla heeft en dus een laadpunt aanlegt. Veel medewerkers moeten gewoon elke dag op een industrieterrein een plekje zoeken, en kunnen daar ook niet vanzelfsprekend laden.

Voorlopig is het zo dat een groot deel van de mensen daarom niet zonder planning of nadenken kan laden als je stilstaat.

Voor de langere reizen is het alsof je met een ICE rondrijdt met een tank van 20 liter die je met blikjes van 33cc langzaam kan vullen. Hoe voller hoe voorzichtiger je moet gieten. Als je rustig rijdt en de tank helemaal vol hebt gedaan, haal je 400km.

Als je bij 15 liter bent gestopt omdat je niet langer wil gieten, dan haal je 300km, als je tenminste precies plant dat je met 0,1 liter in de tank aankomt bij het volgende tankstation, want niet elk station heeft jouw blikjes brandstof van 33cc, maar om de 3 tankstations.

Dan moet je dus af en toe kiezen en eerder stoppen omdat je de volgende niet haalt, of langzamer rijden zodat je hem wel haalt. Dit plan je dan voor je hele reis, en hou je de temperatuur en de wind en de daling en stijging in de gaten. Omdat je zo rustig rijdt en omdat je navigatie er rekening mee houdt dat je eigenlijk maar 15 liter wil tanken, kom je inderdaad ontspannen aan op je bestemming, aangezien je regelmatig stopt en niet gaat jakkeren want dan moet je die 15 liter alleen maar sneller bijvullen.

De opmerking dat alle niet Tesla EV’s niet meer serieus neemt vind ik echt een dooddoener, zoals al eerder betoogt door mij hier op het forum zijn er nou eenmaal mensen met een merkvoorkeur en dat is niet altijd Tesla. Laat iedereen de EV kiezen die hij wil, the more the merrier...

Ik denk dat ipv te proberen te bewijzen dat een EV “bijna” hetzelfde is als een ICE en dat je niet hoeft te plannen, niet de juiste weg is. Ik kan mijn Tesla niet zomaar aan iedereen meegeven op een lange reis zonder uitleg, waar ik dat met mijn ICE wel kan. Wat in mijn omgeving in ieder geval beter werkt, is eerlijk zeggen dat je waarschijnlijk een stop vaker moet maken maar dat het wel heel leuk, stil en snel is. En vaak ook nog milieuvriendelijker.

Als je met een ICE stil komt te staan op de A2 en daarmee een gevaarlijke situatie creëert voor jezelf en anderen (in Duitsland kan je zelfs boete krijgen als je zonder brandstof staat), als je geluk hebt en RWS kruist een baan af en we staan in de file dankzij jouw lege tank, dan vind ik dat nogal een bijzonder argument om een EV te nemen, waarmee je op nog minder plekken kunt tanken. Met een beetje planning had je niet zonder brandstof gestaan met je ICE...
 
Circa 70% van de Nederlanders kan derhalve niet thuis laden. Ik kan je vertellen dat het in Utrecht niet altijd een pretje was om om 19:30-20:30 doordeweeks thuis te komen “na de meute” en bij alle laadpalen in de wijk een PHEV te vinden, die vaak al vol waren. Dit vergt dus planning, meer dan op zoek naar een parkeerplek in mijn wijk zoals bij een ICE het geval zou zijn.

Op het werk is leuk argument voor progressieve bedrijven of bedrijven waar de eigenaar een Tesla heeft en dus een laadpunt aanlegt. Veel medewerkers moeten gewoon elke dag op een industrieterrein een plekje zoeken, en kunnen daar ook niet vanzelfsprekend laden.

Voorlopig is het zo dat een groot deel van de mensen daarom niet zonder planning of nadenken kan laden als je stilstaat.

Voor de langere reizen is het alsof je met een ICE rondrijdt met een tank van 20 liter die je met blikjes van 33cc langzaam kan vullen. Hoe voller hoe voorzichtiger je moet gieten. Als je rustig rijdt en de tank helemaal vol hebt gedaan, haal je 400km.

Als je bij 15 liter bent gestopt omdat je niet langer wil gieten, dan haal je 300km, als je tenminste precies plant dat je met 0,1 liter in de tank aankomt bij het volgende tankstation, want niet elk station heeft jouw blikjes brandstof van 33cc, maar om de 3 tankstations.

Dan moet je dus af en toe kiezen en eerder stoppen omdat je de volgende niet haalt, of langzamer rijden zodat je hem wel haalt. Dit plan je dan voor je hele reis, en hou je de temperatuur en de wind en de daling en stijging in de gaten. Omdat je zo rustig rijdt en omdat je navigatie er rekening mee houdt dat je eigenlijk maar 15 liter wil tanken, kom je inderdaad ontspannen aan op je bestemming, aangezien je regelmatig stopt en niet gaat jakkeren want dan moet je die 15 liter alleen maar sneller bijvullen.

De opmerking dat alle niet Tesla EV’s niet meer serieus neemt vind ik echt een dooddoener, zoals al eerder betoogt door mij hier op het forum zijn er nou eenmaal mensen met een merkvoorkeur en dat is niet altijd Tesla. Laat iedereen de EV kiezen die hij wil, the more the merrier...

Ik denk dat ipv te proberen te bewijzen dat een EV “bijna” hetzelfde is als een ICE en dat je niet hoeft te plannen, niet de juiste weg is. Ik kan mijn Tesla niet zomaar aan iedereen meegeven op een lange reis zonder uitleg, waar ik dat met mijn ICE wel kan. Wat in mijn omgeving in ieder geval beter werkt, is eerlijk zeggen dat je waarschijnlijk een stop vaker moet maken maar dat het wel heel leuk, stil en snel is. En vaak ook nog milieuvriendelijker.

Als je met een ICE stil komt te staan op de A2 en daarmee een gevaarlijke situatie creëert voor jezelf en anderen (in Duitsland kan je zelfs boete krijgen als je zonder brandstof staat), als je geluk hebt en RWS kruist een baan af en we staan in de file dankzij jouw lege tank, dan vind ik dat nogal een bijzonder argument om een EV te nemen, waarmee je op nog minder plekken kunt tanken. Met een beetje planning had je niet zonder brandstof gestaan met je ICE...

Toch vind ik persoonlijk het plannen met een EV wel meevallen.
In Nederland zijn er veel meer laadplaatsen (50.000) dan benzine stations(4000). En het aantal benzine stations neemt af terwijl het aantal laadstations juist groeit.
Cobouw
Bekijk alle auto oplaadpunten op de kaart - ANWB
Stilvallen met een EV is dus niet nodig en net als bij een ICE moet je in de gaten houden hoe ver je nog kunt rijden. Ik zie daar niet veel verschil. Stil vallen met een EV is net zo slecht gepland als stilvallen met je ICE.
Laden doe je op de lange afstanden langs de snelweg of SuC en dat moment gebruik te tevens om even de benen te strekken en wat te drinken.
Verder laad je als je op je bestemming bent of parkeert en bv boodschappen aan het doen bent.

Natuurlijk gaat dat niet voor iedereen op want als je niet thuis kunt laden en niet op je werk dan ben je wat meer aangewezen op onderweg laden en zul je soms wat meer moeten zoeken. Overigens zijn er al heel wat gemeenten die het toestaan dat je een eigen laadpunt aanlegt op de gemeente grond.
 
ik ben er 2 jaar geleden geweest, toen was er niets. Ik heb kinderen van 1 en 3 en verschonen kan daar nog steeds niet.

nog los dat het het 145km voor mij bestemming in Serfaus is. Sorry, maar die stop kan mij gestolen worden als er een fles bubbels staat op bestemming. Maar met de S moest ik keer op keer in begrenz de champagne in de wacht zetten om minimaal 200 km (Serfaus is bergop) erweer bij te laten. Zonde.

Een andere keer was het strak blauwe lucht, en ik wilde zo graag een afdaling maken. Ik stond weer de km weg te kijken op een parkeerplaats. Stoppen is prima, maar een uurtje voor de bestemming hoef ik echt geen 30m te stoppen.
Gelukkig heb jij nog een ICE en hoef je dit gelukkig nooit meer mee te maken!

Relax.jpg
 
  • Funny
Reactions: Exiteer
Volgens mij heb je de voorgeschiedenis niet helemaal gelezen van mijn post.

ik ben het helemaal eens met wat je zegt en heb het er zelf graag voor over maar laten we niet net doen alsof het niet meer plannen of nadenken is. Zo gaan we ICE rijders niet overtuigen
 
Jep dat dacht ik ook. En heb ik dus ook gedaan. Zonder effect dus....

Tesla geeft aan dat het een bug is. En het aan het oplossen zijn. Ik wordt door de lease op het vliegtuig terug naar NL gebracht. Auto blijft in italie.

Jeez wat een onacceptabel verhaal. Hou je ons op de hoogte van de afwikkeling?

Ik hoop dat jouw geval aanleiding is tot het wakker schudden van Tesla.

Dan leidt het nog tot wat goeds. Dank voor je posts en take care.