Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
900 reacties van mensen die mekaar opnaaien. Verste waar ze mee geraakt zijn was een file van enkele auto's in Duitsland op een bepaalde dag.
Ik heb precies 1 keer in de file gestaan bij een SuC. Ja, in Duitsland, in de kerstvakantie onderweg richting Dresden/Berlijn. En lang ook, meer dan een half uur wachten, en daarna uiteraard stall sharing.

Oh wacht, ook nog een keer in Gyor, HU, hoogzomer 2019, destijds "de laatste" (of in mijn geval, de eerste) SuC richting het oosten. Maar op dat moment waren 3/4 stalls buiten werking, en was er 1 Tesla aan het laden... Apparently it happens.

Overigens diezelfde winter regelmatig Ionity gebruikt in DE/AT (want goede locaties direct aan de snelweg, met dus horeca ter plaatse), toen dat nog 8 euro per beurt kostte - en nooit een enkele bezette stall aangetroffen laat staan een file.
 
Ik merk dat ionity vaak bij de snelweg ligt met betere voorzieningen.

sucs liggen soms enkele km van de snelweg. Dat kost heen en weer aardig wat tijd.

stau aan de suc heb ik incidenteel meegemaakt, maar dan kan je wel gelijk gerust een stop van 1,5u of langer calculeren. 30m wachten en dan Shared laden. Met mijn S ben je dan min een uur bezig. Vaak langer.
 
Ik merk dat ionity vaak bij de snelweg ligt met betere voorzieningen.

sucs liggen soms enkele km van de snelweg. Dat kost heen en weer aardig wat tijd.
Heb het getimed, is paar minuten van de snelweg. Niet echt spannend (op 10 uur is dat 3x niks, letterlijk). Niet handig is dat er niet altijd voorzieningen zijn, dus op reis koelbox mee is wel handig (zeker als je in de nacht reist). Ben een keer even gestopt bij tanksation om even wat te halen.......ook dat is niet echt een probleem.

Voordeel van hun aanpak is dat ze hele grote suc's kunnen neerzetten in flinke aantallen. En als er wat is, vaak beter en goedkoper dan langs de snelweg.
 
De SuC's die ik ken in Duitsland zijn quasi allemaal bij Autohofen, dus vlakbij een tankstation en fast food tent. In NL en BE is het inderdaad vaak bij een VdV en daar vind je niet echt een snelle hap.
Mijn eerste stop is erfstad. Daar is nagenoeg niets in de ochtend. Palzfeld kom ik nooit meer nadat ik daar 1x ben geweest. Leonberg moet je niet voor 12u zijn (eerder wil ik niet bij een Mac zijn). En dan moet je daarvoor ook nog voor enkele km de snelweg af.

in Oostenrijk ben ik weleens gestopt terwijl er werkelijk niets was (lermoos) of bregenz. Nu kan ik mij daar op voorbereiden.
 
De SuC's die ik ken in Duitsland zijn quasi allemaal bij Autohofen, dus vlakbij een tankstation en fast food tent. In NL en BE is het inderdaad vaak bij een VdV en daar vind je niet echt een snelle hap.
Dat het allemaal vlakbij is, leuk maar laat de auto niet graag onbeheerd achter vol met vakantiespullen (ooit een keer meegemaakt, raam ingeslagen en spullen weg, hoop gedoe, dag kwijt.....niet leuk). Wil iets op zichtafstand, dus ik zorg de volgende keer dat de koelbox voller zit. Is maar paar keer per jaar, niet echt spannend. Enige wat ik nodig heb: koffie, koffie, koffie en broodje (fatsoenlijk en niet z'n kleffe tankstation hap). Ga gewoon een nespresso kopen voor in de auto, zo-wie-zo handig om te hebben.
 
Er is zelfs een apart topic voor aangemaakt met al meer dan 900 reacties ;-)
900 reacties waarvan er zeker 890 gaan over het feit dat er geen stau was.
sucs liggen soms enkele km van de snelweg.
Dat vind ik nu net beter. Ik vermijd SuCs aan de snelweg. Van de snelweg weg, valt er altijd wel iets te ontdekken. Al is dat het feit dat er niets is en er dus een zalige rust heerst.
Eens een wandelapp openen. Soms verbazend waar de paadjes in de buurt van een SuC je naartoe brengen. De 40’ zijn zo om. Zelfs langs de snelweg vonden we die ooit in Lyon richting alpen. We hadden een langere stop nodig omdat dit onze laatste stop was voor onze bestemming, waar we geen zekerheid hadden over laadmogelijkheden. Er is een mooi pad door de velden tot de volgende snelwegbrug, aan de overkant kan je terugkeren tot de vorige snelwegbrug en zo terug naar de parking. Die route stond zelfs op onze wandelapp (maps3d), we waren niet de eersten. In Modena kwamen wij zo op een markpleintje met een wekelijkse markt. Melide is hier al vaker geroemd. In Macon kan je langs de Soane wandelen. In Maienfeld wandel je zo tot in het dorpje met burcht en Heidi infocenter. In Beckenried ligt de SuC aan het meer. In Beaune wandel je zo de winkelstraten in. Met een gezellige picnic (met een leuke spotify playlist) aan de SuC zijn de 40’ ook weer zo om.
Je begrijpt ondertussen dat onze vakantie begint als we thuis vertrekken.
 
Mijn vakantie begint ook bij vertrek, maar ik hoef niet onnodig lang bij een benzinepomp een wandeling te maken. Zeker mijn kinderen van 3 en 5 niet.

zij liggen verheugen zich op het zwembad etc.

de stops zijn prima, maar met een ice zou ik er niet stoppen.
Ik heb het ook maar leren waarderen omdat het van moetens was. Heb al die jaren niet beseft wat ik miste.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Waar gaan die paar minuten op een mensenleven over om de lucht een klein beetje schoner achter te laten voor het nageslacht.
Ik ga niet verdoezelen dat, vooral op terugweg, ik eens gewoon ’wacht’ tot de wagen klaar is en dat dat met een ICE niet nodig zou zijn. Moet ongeveer 1 à 2 keer zo zijn op een rondrit van 2000-2500km.
Ik zit op dit moment, op mijn vrije dag ook al 45’ aan mijn ontbijttafel de online krant te lezen, FB te checken en dit forum te bekijken. Aan de ontbijttafel op een vrije dag noemt men dit quality time. Waarom zou dit dan aan de lader verloren tijd zijn? Echt vorige eeuw denken, toen men zich verveelde als men moest wachten.
Wat ik echt vervelend vond toen ik een paar keer een ICE als vervangwagen had, is dat ik moest gaan tanken en zo een paar minuten echt ‘verloor’ en omdat je dat bij een ICE niet op voorhand plant, dat ik dan te laat op mijn afspraak kwam.
 
Inderdaad, het verlies op vakantie wint niet op tegen de winst dat de auto elke dag met volle tank klaar staat in de garage. Laatste keer dat ik nog aan een Supercharger hing, was in januari. En daarvoor moet ik al terug gaan naar augustus.

Met m'n Model X 100D zit ik meestal aan 25 tot 35 minuten laden, behalve op plekken waar we iets eten en dan laad ik gewoon door en zie je me wel 50 minuten tot een uur 'laden'.
 
Wat voor Tesla's hebben jullie dat je 45 minuten moet laden?
Een geknepen P85. Ik gebruik SuC's uitsluitend in de vakanties, en rij ook altijd in de nacht. Na 20 minuten heb ik dan wel genoeg frisse lucht gehapt en benen gestrekt. De 15-20 minuten die je daarna nog moet wachten zijn irritant, en voor het grootste deel te wijten aan de afknijp actie van Tesla uit angst voor garantieperikelen met oudere packs.
 
Een geknepen P85. Ik gebruik SuC's uitsluitend in de vakanties, en rij ook altijd in de nacht. Na 20 minuten heb ik dan wel genoeg frisse lucht gehapt en benen gestrekt. De 15-20 minuten die je daarna nog moet wachten zijn irritant, en voor het grootste deel te wijten aan de afknijp actie van Tesla uit angst voor garantieperikelen met oudere packs.
Tot welke percentages laad je dan gemiddeld op zo een trip?
 
Een geknepen P85. Ik gebruik SuC's uitsluitend in de vakanties, en rij ook altijd in de nacht. Na 20 minuten heb ik dan wel genoeg frisse lucht gehapt en benen gestrekt. De 15-20 minuten die je daarna nog moet wachten zijn irritant, en voor het grootste deel te wijten aan de afknijp actie van Tesla uit angst voor garantieperikelen met oudere packs.
Rij gewoon overdag. Dan heb je nog wat te doen tijdens die minuten laden en voelt het niet aan als wachten. En dan kan je ook nog slapen tijdens de nacht.
 
  • Like
Reactions: Koifim