Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Voor diegene die nog geen KiWhi Pas hebben en dit wel handig vinden in m.n. Frankrijk.

Via de MANGO app van APPR kan je nu voor €1 een pas bestellen (ipv €19). Waarschijnlijk als je de kortingscode (MANGO) invult bij de bestelling hoef je niet eens een tolbadge van APPR te hebben...
 
  • Informative
Reactions: deBoerisTroef
Voor diegene die nog geen KiWhi Pas hebben en dit wel handig vinden in m.n. Frankrijk.

Via de MANGO app van APPR kan je nu voor €1 een pas bestellen (ipv €19). Waarschijnlijk als je de kortingscode (MANGO) invult bij de bestelling hoef je niet eens een tolbadge van APPR te hebben...
Ik zie toch wel degelijk in de kolom "Offre á L'acte" in de regel "tarif" 19 euro staan (maar mijn Frans is ook niet geweldig...)
[edit]MAAR bij actiecode kun je inderdaad MANGO met hoofdletters invullen en gaat er 18 euro vanaf
 
Last edited:
  • Like
Reactions: OttoR and TM3LR
(maar mijn Frans is ook niet geweldig...)
Het mijne ook niet, maar onderaan de pagina kwam ik dit tegen:

4A273BDE-5B11-452E-8DE7-BB083F905E3D.jpeg
 
Voor diegene die nog geen KiWhi Pas hebben en dit wel handig vinden in m.n. Frankrijk.

Via de MANGO app van APPR kan je nu voor €1 een pas bestellen (ipv €19). Waarschijnlijk als je de kortingscode (MANGO) invult bij de bestelling hoef je niet eens een tolbadge van APPR te hebben...
Bedankt voor de tip, APRR-account is inderdaad niet nodig. Maar nu ze met een andere actie de tolbadge gratis leveren, deze ineens ook besteld. Voor 1 euro en Kiwhi-pass + tolbadge kan je niet sukkelen.
Het enige nadeel is dat ik me had voorgehouden om geen assortiment laadpassen te verzamelen, maar me nu toch mijn derde heb aangeschaft.
 
  • Funny
Reactions: job-lek and OttoR
Heb hetzelfde. Wil ook geen stapeltje laadpassen. De combi SuC vs NewMotion zou toch voldoende moeten zijn.

Maar voor €1; en in Frankrijk zijn ze iets minder gereguleerd dan in Nederland. Beter mee verlegen dan om verlegen.

Hoewel ik al eens in Thorn aan een laadpaal van de NuoN heb gestaan die mooi de NewMotion pas niet pakte.
 
In een ander draadje heb ik mijn verbazing hier al over uitgesproken, het gekluns met allerlei soorten passen voor verschillende leveranciers. Standaardisering zou het leven aanzienlijk makkelijker maken voor de internationale reiziger.
Verbaas me er over dat de EU, die zeg sustejnabilitie hoog in het vaandel te hebben, dit al lang niet geregeld heeft.
 
Verbaas me er over dat de EU, die zeg sustejnabilitie hoog in het vaandel te hebben, dit al lang niet geregeld heeft.
Nou, kom maar op, wat kan de EU hieraan doen?

Dit is op niveau van Mobility Service Providers (MSPs) die roaming contracten moeten afsluiten met Charge Pole Operators (CPO's). Net zoals ~30 jaar geleden telecom bedrijven internationale roaming afspraken moesten maken om je mobiel ook in het buitenland te laten werken, tegen forse tarieven.
 
Nou, kom maar op, wat kan de EU hieraan doen?

Dit is op niveau van Mobility Service Providers (MSPs) die roaming contracten moeten afsluiten met Charge Pole Operators (CPO's). Net zoals ~30 jaar geleden telecom bedrijven internationale roaming afspraken moesten maken om je mobiel ook in het buitenland te laten werken, tegen forse tarieven.
Blijkbaar zijn er wel gesprekken gaande tussen een aantal grotere netwerken om roaming aan te bieden. We zullen zien wat de toekomst brengt.

Ik ben er ook niet zeker van dat de EU hier niets aan kan doen. Ze zouden bijvoorbeeld kunnen eisen dat laadpalen geplaatst met Europese subsidies toegankelijk gemaakt moeten worden via roaming. Daarnaast zou je kunnen denken aan Europese richtlijnen om één en ander internationaal aan te pakken.
 
Nu, ik vind het probleem ook maar beperkt. Met een NewMotion pas kan je in heel Europa wel aardig uit de voeten. Maar het klopt wel dat niet élke laadpaal onder zo een roaming contract valt. Dat zie je vooral bij lokale en regionale netwerken die al 10 jaar bestaan en waar de tijd lijkt stil gevallen te zijn. Ik vermoed dat dat ook deels te maken heeft met dat die oude technologie niet aangepast is om met dergelijke grote roaming netwerken overweg te kunnen, en er het budget niet is om de software of hardware aan te passen.

Hier in de buurt staat bijvoorbeeld ook een AC laadpaal bij een lokale McDonalds, die nooit echt heeft gewerkt. Deels omdat toen in die tijd het aanvaardbaar leek dat je als klant binnen eerst een pasje ging vragen om gratis te mogen laden, en deels omdat het personeel er nooit wakker van heeft gelegen om de paal te laten herstellen. De paal is dan ook nog eens van een fabrikant die inmiddels bankroet is verklaard, of helemaal niet meer die oude hardware ondersteunt.
 
Nou, kom maar op, wat kan de EU hieraan doen?

Dit is op niveau van Mobility Service Providers (MSPs) die roaming contracten moeten afsluiten met Charge Pole Operators (CPO's). Net zoals ~30 jaar geleden telecom bedrijven internationale roaming afspraken moesten maken om je mobiel ook in het buitenland te laten werken, tegen forse tarieven.
Die roaming prijzen heeft de EU uiteindelijk wel aangepakt.
 
Nou, kom maar op, wat kan de EU hieraan doen?
Zorgen dat er een centrale registratie komt van MSPs waar CPOs bij aansluiten en waarmee iedereen die een laadpas heeft die gewoon overal in Europa kan gebruiken. En niet weer iets doen wat 30 jaar geleden ook al achterhaald was. Iig val niet dat alle MSPs en CPOs met elkaar individuele afspraken moeten maken om met elkaars netwerk te werken, zeker omdat elke stad/regio in Europa bijna zijn eigen app en systeem heeft.
 
Nog wel een tip voor laden in het buitenland - met name 'lokaal' in het gebied waar je naartoe gaat: check van te voren eens via bv plugshare etc wat voor mogelijkheden er in de buurt van je bestemming zijn; veel lokale netwerken hebben nl helemaal geen RFID support (voor 'onze' pasjes in elk geval) maar een eigen app. Van te voren alvast die paar apps even installeren kan handig zijn, scheelt minutenlang geklungel in de hete zon terwijl de rest van je gezin gewoon aan de wandeling (of het terrasje) wil beginnen!
 
  • Like
Reactions: M13z1
Ik kijk in zo een gevallen op www.chargemap.com, kan je vaak via foto's ook al een idee krijgen van wat voor netwerk het is en hoe het eruit ziet.
Die heeft www.plugshare.com ook, plus een lijstje van recente 'checkins' (die gebruikers handmatig kunnen aanmaken), geeft een beeld van de betrouwbaarheid van de paal.
Ik heb even zitten vergelijken in mijn 'target area' (Roemenie, Oekranie deze zomer), en plugshare kent daar significant meer laadpalen dan chargemap; ik vind ook de site handiger, je kan op chargemap geen filters instellen (bv hide chargers < 50 kW etc), op plugshare wel.
 
Nog wel een aardige (nieuwe!) feature van plugshare: route planner. Not nearly as advanced as ABRP, maar kent wel meer laders, en geeft dit handige overzicht: "alle laders (filtered) die binnen X km van je route liggen":
1625739056777.png

... in dit geval alle SuC & andere CCS laders binnen 4.8 km van de route (hemelsbreed). Ik geloof niet dat range anxiety t/m Hongarije nog een ding hoeft te zijn...
Die cirkel is een zelf ingestelde hemelsbreed range indicator, door mij ff op 260 km ingesteld.
 
Ik snap dat er veel achter steekt en geregeld moet worden alvorens de standaardisatie gestalte krijgt. Maar met de snelheid waarmee de samenleving vandaag de dag in elkaar steekt doet mij verwachten dat hiervoor snel een oplossing komt. Laat ik voorop stellen dat ik niet gehinderd wordt door inhoudelijke kennis, ik baseer mij puur op mijn eigen ervaringen. Mijn gevoel zegt dat het milieu gebaat is bij het feit dat we zo snel mogelijk de CO2 uitstoot verminderen, Ik denk dat EV's daartoe bijdragen. Ik ervaar in mijn omgeving dat (zakelijke-) rijders niet overstappen naar EV omdat ze 3000km (van de 50000km) per jaar in de vakantie verkrampt zijn over de problemen waar ze tegenaanlopen als ze met een EV op vakantie gaan. En dan heeft Tesla het nog verd.md goed voor elkaar, ga je met een andere EV, dan heb je weer andere uitdagingen. Het lijkt mij een gemiste kans omdat dit vaak het laatste argument is om mensen over de streep te trekken. Maar goed, allemaal samenraapsels van persoonlijke overpeinzingen en ervaringen.
 
Bedankt voor de tip, APRR-account is inderdaad niet nodig. Maar nu ze met een andere actie de tolbadge gratis leveren, deze ineens ook besteld. Voor 1 euro en Kiwhi-pass + tolbadge kan je niet sukkelen.
Het enige nadeel is dat ik me had voorgehouden om geen assortiment laadpassen te verzamelen, maar me nu toch mijn derde heb aangeschaft.
Hmm, ik heb dit ook geprobeerd maar ben dat kortingsveld niet tegen gekomen... ook niet iets waar ik een creditcard ofzo in moet vullen, ik heb het gevoel iets te missen. En werken de tolpoorten met die Mango app? Dat zal toch niet?