Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Tis wel een flink stuk (reistijd) van Varazze-Fréjus zag ik, en volgens de site van Merijn behoorlijk wat kW's nodig (wss door hoogteverschillen) dus lang laden nodig.
Was eerst van plan voor onze vakantie (Eindhoven->regio Fréjus) via DE,CH,IT te rijden maar dat levert zo'n 3u langere reistijd op dan gewoon via de route du soleil, dus dat gaat hem niet worden...
 
Tis wel een flink stuk (reistijd) van Varazze-Fréjus zag ik, en volgens de site van Merijn behoorlijk wat kW's nodig (wss door hoogteverschillen) dus lang laden nodig.
Was eerst van plan voor onze vakantie (Eindhoven->regio Fréjus) via DE,CH,IT te rijden maar dat levert zo'n 3u langere reistijd op dan gewoon via de route du soleil, dus dat gaat hem niet worden...

Fijn dat het nu gewoon twee opties zijn. Ikzelf ben niet gek op de franse autoroutes, erger me aan het péagesysteem (itt tot éénmalig jaarvignet), en vind het voor mijn gevoel erg lang duren want het is wat saai.
Voor die standaard drie uur meer reistijd zou ik niet aarzelen en er waarschijnlijk nog wel wat langer over doen omdat je leuke dingen tegen komt. Ik denk ook dat ik mijn "gezelschap" er een plezier mee zou doen. Maar nogmaals, fijn dat we nu keuzes hebben die beiden via SuC's lopen.
 
4838e279a0282dc733b80ff3473b066f.jpg
 
Zoals jullie inmiddels wel van mij gewend zijn maak ik ook nu een verslagje van onze vakantiereis. De dag voor ons vertrek was er de hectiek van de lidicrous mode en de grotere batterij.
Wij zijn echter gewoon met onze Classic op reis gegaan:) en ik heb me daar toen ook niet echt druk om gemaakt. Nog niet trouwens.


In vergelijking met de andere verslagen, zoals Turkije waar het nog pionieren is, en naar het Noorden met snelheden boven de 200 km/uur, beginnen wij wat saaitjes af te steken. Het enige waarin we in mijn overtuiging “anders” zijn is de hoeveelheid bagage die ik in de Tesla weet in te pakken. Waarbij ik op merk dat de ruimte in de cabine zelf voor mij heilig is. Daar komt niets meer dan wat er voor onderweg handig is. De enige concessie was de vloer bij de jongste dochter omdat zij nog in een hoog stoeltje zit en toch niet bij de vloer komt :) Daar lag hun kleine koffertje.
Overigens, met wat kwaaie wil en nog wat concessies aan het hierboven gestelde had de tweede Gocycle nog wel meegekund, Maurice:)

IMG_5715-1.JPG


Bij het inpakken ging men doodleuk op een stoeltje zitten kijken hoe ik het er in zou krijgen. Maar als je weet wat er waar moet is dat geen probleem.


Op dit moment zijn we in centraal Hongarije, Cegléd om precies te zijn, en we blijven hier tot maandag 3 augustus. Dan rijden we terug naar Nederland.


Elke reis hierheen (dit is al de vijfde keer dat onze S85 hier op het erf staat in nog geen anderhalf jaar) was weer iets gemakkelijker dan de vorige, door de gestage groei van het SuC netwerk. Vooral onze “hoofdroute”, de A3, is beter voorzien dan ooit en kunnen we haast wel “perfect” noemen. Het wachten is nu nog op een SuC bij Wertheim om het “gat” tussen Mogendorf en Geiselwind te halveren, en eentje bij Kreuz Kerpen. Nu de SuC bij Moers hopelijk binnenkort open gaat is Kerpen niet meer zo urgent. Maar begrijp me goed, ik heb het over het “gouden randje”.
Nadat nu al alles met de SuC’s is te doen (anders dan onze eerste keer toen het na Jettingen gedaan was met de SuC’s) komen de puntjes op de i doordat de tussenafstanden korter worden en het laden veel sneller.
Ik bedoel: Op de terugreis was het gat tussen Wilnsdorf en huis rond 280 km. Dat is te doen maar betekende wel bijna een rangecharge en dus erg lang laden en dan behoedzaam naar huis rijden. Wilnsdorf is inmiddels Mogendorf geworden maar dat is ook zo’n 270 km.


Met Moers (en straks Kerpen) worden deze trajecten in twee geknipt zodat heel kort laden mogelijk wordt en ook flink doorrijden om thuis te komen want dan is nog even 10 minuten bij Moers of Kerpen voldoende na de dan ook behoorlijk korte stop bij Mogendorf.


We hebben geluk dat onze bestemming nagenoeg altijd in Hongarije ligt. We zijn wat dat betreft bevoordeeld boven wie naar bijv. Zuid Frankrijk of Spanje rijden, maar voor hen zal het ook wel gaan verbeteren, wacht maar af. Just a matter of time.


Nu de trip.

Op zaterdagochtend rond een uur of 7 vertrokken met een volgeladen en volgepakte Tesla. Voor het gemak zijn we gestopt bij Urmond. Op zich zou de trip naar Waldlaubersheim wel in één keer kunnen maar dat is dan wel erg kalmpjes aan doen. Urmond was voor de kinderen ook leuk omdat ze nog even naar de schildpadjes (in de lounge achter de trap) konden kijken. Het was voor hen een weerzien na de E-Rally.
Van daar hebben we flink kunnen doorrijden naar Waldlaubersheim. Van de 8 stalls was er eentje bezet, een Noorse Model S. Het laden ging supersnel en daarna gingen we naar Bad Rappenau. Op zich zouden we deze ook wel kunnen overslaan maar we vinden het juist leuk om wat vaker te stoppen en bovendien zouden we dan ook eerder flink langer hebben moeten laden.
Bad Rappenau is daarnaast één van de historische vier eerste SuC’s in Duitsland. Hier hebben we de eerste trip ook gepicknict. De volgende stop was, louter uit nieuwsgierigheid, Ellwangen waar de SuC twee dagen daarvoor was opengegaan.
Tenslotte nog een heel korte stop in Aichstetten om tegelijk het vignet te kopen en te plakken en toen naar Rankweil, onze eerste bestemming.


Een groot verschil met vroeger met de ICE. Toen was één stop technisch voldoende maar werden het er toch drie op “aandringen" van het gezelschap, ieder weet wat ik daarmee bedoel.


Ander verschil, toen ging het er om om snel op de bestemming te zijn, nu is het ook vooral de reis zelf die leuk(er) is waardoor de vakantie eigenlijk begint bij het wegrijden thuis.


Bij elke SuC een praatje kunnen maken met ofwel een andere Tesla rijder ofwel een nieuwsgierige “voorbijganger”. In uren duurt de reis langer maar in de beleving gaat het sneller.


Het rijden blijft een genot, zowel het rustig cruisen als af en toe eens lekker doorhalen als de weg het toeliet of als er een “aanleiding” was :)


In Rankweil aan de UMC. Daar bleven we een paar dagen en ik zorgde ervoor dat hij bij vertrek op dinsdagochtend rond 90% geladen was. Die dag een leuke, en erg warme, trip door Oostenrijk gemaakt.
Twee, technisch niet echt nodige, tussenstops, gewoon voor het leuke.


In Feldkirch een “monumentale” waterkrachtcentrale bekeken. En inderdaad, een laadpaal er direct bij. Maar kennelijk ook een monument. Nog met een sleuteltje en waarschijnlijk gewoon shuko.


IMG_5695.JPG



IMG_5695-1.JPG


In St. Anton, was daar nog niet eerder geweest, kort een beetje bijgeladen en wat koele drankjes en een ijsje voor de meiden in de supermarkt daar gekocht. Flinke aanloop van Tesla’s. Toen we wegreden kwam er weer eentje aanrijden om onze plaats in te nemen. Vier stalls.


IMG_5718-2.JPG



Voor de aardigheid ook eens in Kitzbühel geladen, 3 stalls. Was ook niet echt nodig, meer symbolisch.
Door het warme weer en omdat het eerste stuk na St. Anton wat daalt was het gebruik ergens rond de 140 Wh/km. Je kunt hier je batterij niet leeg rijden.
In Kitzbühel een praatje gemaakt met de eigenaar/beheerder van het pand waar de SuC’s staan. Hij krijgt zijn Model S over een maand, dus is voor hem nog even doorbijten. Een reuze enthousiaste man!


Schermafbeelding 2015-07-30 om 15.49.43.png



Even verderop zag ik dit tafereel. Eigenlijk een heel gedoe en niet zo fris werk. Er moet ook niet iets mis gaan, lijkt me.
Hopelijk wordt dit steeds meer verdrongen door stille en schone SuC’s :) en niet door bijna identieke waterstoftransporten.


IMG_5726-1.JPG



Van daar uit rustig binnendoor naar Salzburg (Kaiserhof) gereden. De Hotel-SuC maar even gelaten voor wat hij was. Met nog meer dan 250 typical rest was het niet echt nodig.


We hebben bij Kaiserhof wel wat extremen meegemaakt wat het weer betreft. De vorige keer was het storm en slagregens (met horizontale stortregen ingeplugd en toch netjes 115 Kw droom doorgekregen) en nu 38 C. Enorm heet, ook in de hotelkamer trouwens.


Veel Tesla’s gezien bij de SuC’s en op de parking. Van een andere Teslabezitter hoorde ik dat de omzet van het restaurantgedeelte sinds de SuC’s met 20% zou zijn toegenomen. Lijkt me trouwens logisch.


Na een leuk tussendagje, in de ochtend met de kabelbaan 1400 meter omhoog en in de middag naar de zoutmijnen van Bergtesgaden (heerlijk, 12 C in de berg!) op donderdag op pad gegaan voor het laatste deel van de trip. Ik had me voorgenomen om even in Traun te gaan kijken bij de nieuwe SuC maar het verbruik bleef zo laag en het was zo warm dat we maar zijn doorgereden naar Wenen. Daar Tesla aan de SuC, we waren de enigen, en wij naar Bogipark (binnenspeeltuin) wat een paar minuten lopen is. Ben je met kinderen dan is dit wel leuk. Ben je zonder kinderen dan verveel je je al snel. Er is niet veel te doen maar de SuC op zich is natuurlijk al prachtig. Onze eerste reis was hij er nog niet en dan is het andere koek!
De kinderen konden nu hun energie kwijt en wij zaten een royaal uurtje op een lounchebank.

Daar een range-charge gedaan want het laatste stuk was tegen de 340 km. Dat ging overigens probleemloos en met 50 km rest kwamen we hier aan.


De reis was vlekkeloos verlopen.


Deel 2 volgt

 
Last edited:
Ben een nieuwe tesla rijder. P85D, fully loaded, donkergrijs, grijze 21" wielen en alle chromen accenten zwarte folie.sinds 21 mei trotse bezitter, veel bekijks onderweg en 11.000 fantastische kms op de teller.
donderdag 6 augustus start de vakantie naar rosés Spanje met 2 overnachtingen in nimes. Plan is gewoon route du soleil via suc's. In Spanje kan ik indien nodig naar de nieuwe suc in girona en bij het huis dat wij hebben gehuurd kan ik op 220 laden. Daarvoor heb ik wel voor de zekerheid een 3x2,5mm2 verlengsnoer gekocht.
eerder deze week thuis het 220 laden geprobeerd wat prima lukt op zo'n 10 km/uur maar vanavond kwam ik niet verder dan 6-7km/uur.
Iemand een idee hoe dat kan komen?
verder nog tips welke aanvullende stekkers, kabels etc. Mee te nemen?

vast bedankt voor jullie hulp!
 
Leuk verslag Hans. Wellicht minder spannend dan in het begin maar wel leuk om de vooruitgang te lezen. Steeds makkelijker laden en bijna niet meer na hoeven denken zoals EM ons voorgehouden heeft. Jij rijdt de route naar Hongarije blijkbaar bijna met je ogen dicht, juist dan wordt elke verbetering(extra SuC) onderweg goed merkbaar. Ik heb dat met ons familiehuis, waar ik al sinds mijn geboorte kom, ook. Als we eens ergens anders naar toe gaan moet ik opletten dat ik niet op de automatische piloot naar Z-Frankrijk rijd.

En ongelofelijk wat jij allemaal in die mooie bak weet te krijgen, gelukkig heeft mijn vrouw dat ruimtelijke inzicht ook, kan ik op het stoeltje zitten:smile:.
 
Je zal dan op 8A hebben staan laden. Ga je hoger (10 of 13A) dan wordt het laden als snel afgebroken .. klopt dat ?
welke melding krijg je ? heb je het uitgeprobeerd met het verlengsnoer ? hoe lang is het snoer, lag het opgerold of juist niet ?

De door Tesla geleverde UMC is erg gevoelig. bij ondervonden spanningsverschillen wordt het laden uit voorzorg gestopt. Vorig jaar op vakantie gebruik gemaakt van de Juice Booster als alternatief. dat ging toen prima op 13A (12 km per uur). Ik merk dit jaar dat ik ook dat niet haal doorgaans. Auto staat nu te laden op 10A ( 9 km per uur). Op zich kan ik daar mee uit de voeten - zoveel rijden we nu ook weer niet op vakantielocatie.


Daarvoor heb ik wel voor de zekerheid een 3x2,5mm2 verlengsnoer gekocht.
eerder deze week thuis het 220 laden geprobeerd wat prima lukt op zo'n 10 km/uur maar vanavond kwam ik niet verder dan 6-7km/uur.
Iemand een idee hoe dat kan komen?
verder nog tips welke aanvullende stekkers, kabels etc. Mee te nemen?

vast bedankt voor jullie hulp!
 
Inderdaad, een beetje geduld hebben helpt natuurlijk ook.
Zo stond ik vorige maand op een (niet met name te noemen, want in Ommel) vakantiepark lekker rustig op 5A te laden.
Met een 25 m verlengsnoer van 3 x 2,5mm2 was er toen ook geen leven in de UMC te krijgen, dus daarom maar wat dichterbij geparkeerd.