Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Wij gaan zo aan de terugreis beginnen. Was het tot nu toe zo dat de kinderen het heerlijk vonden om onderweg nog eens te overnachten, nu willen ze in één keer door omdat de oudste woensdag jarig is. We zien wel. 1440 km, alleen het eerste stuk is lang, >300 km, daarna op één traject na alles < 200 km.
 
Huh?

058ac742bb6ca42a0a8d8a001eef35c9.jpg

Heb ik ook last van gehad. Soms blijft het staan of verandert de tripplanner na een tijdje het zelf.

Ook rare dingen meegemaakt met Milaan. Wil ik van Viareggio (bij Pisa) naar Milaan, dan beveelt de tripplanner mij aan om eerst naar Modena/Bologna te rijden. Raar, dat is 100km extra rijden, terwijl SuC Milaan rechtstreeks goed te bereiden is. Misschien dat de tripplanner de voorkeur geeft om boven de 30% aan te komen en dat dat een andere route tot gevolg heeft.
 


Een van de conlcusies van de Tesla Turkey Tour is de definitieve vaststellling dat het algoritme voor het uitzoeken van de 'laadroute' totaal infantiel is en ezelsballen zuigt (hij leek in het begin, net na introductie, overigens beter). Zoekt stnadaard de dichtsbijzijnde SuC op en stuurt je daarheen. Heel vaak gehad dat hij me terug wil sturen naar ee SuC waar ik net vandaan kom. En inderdaad begon de trip met de suggestie om 0 minuten te laden in Zevenaar. Bijna vol vetrekkend uit Budapest richting Wenen wil het ding me terugsturen naar Wenen om daar te gaan laden. Dan haal je Belgrado dus zeker niet...

Laat staan dat het algoritme zo slim is om je meer korte stops te laten maken omdat het laden dan vele malen sneller is. Vaak woordt er meer dan 60min laden gesuggereerd. Alleen daar waar het de laatste SuC op je route is (of de volgende 300+ verder) heeft dat zin.

Totaal negeren en zelf rekenen is mijn advies.
 
Dit is allemaal onderdeel van Ernst Blofeld aka ElonMusk's masterplan om ons zo snel mogelijk uit de 80.000km garantie krijgen, dat gaat zelfs met onovertroffen rijplezier niet hard genoeg :rolleyes:

Een van de conlcusies van de Tesla Turkey Tour is de definitieve vaststellling dat het algoritme voor het uitzoeken van de 'laadroute' totaal infantiel is en ezelsballen zuigt (hij leek in het begin, net na introductie, overigens beter). Zoekt stnadaard de dichtsbijzijnde SuC op en stuurt je daarheen. Heel vaak gehad dat hij me terug wil sturen naar ee SuC waar ik net vandaan kom. En inderdaad begon de trip met de suggestie om 0 minuten te laden in Zevenaar. Bijna vol vetrekkend uit Budapest richting Wenen wil het ding me terugsturen naar Wenen om daar te gaan laden. Dan haal je Belgrado dus zeker niet...

Laat staan dat het algoritme zo slim is om je meer korte stops te laten maken omdat het laden dan vele malen sneller is. Vaak woordt er meer dan 60min laden gesuggereerd. Alleen daar waar het de laatste SuC op je route is (of de volgende 300+ verder) heeft dat zin.

Totaal negeren en zelf rekenen is mijn advies.
 
Na alle mooie reisverslagen kan ik natuurlijk niet achterblijven. Bij lange na niet zo exotisch als de echte pioniers: via het SuC netwerk naar het Gardameer en terug. Maar toch een paar interessante ervaringen die ik met jullie wil delen.:smile:

Het plan was via de Links Rheinische route te rijden (A61/A65) en zo de files te vermijden bij Keulen, Frankfurt en vooral Karlsruhe.
Vanuit Arnhem met 96% vertrokken en gelijk bij Zevenaar 100% vol geladen. Target: Waldlaubersheim gaf na berekening door de navigator -3% lading bij aankomst. Mbv Range mode en 50km met staart wind 100 cruisen klom dat naar 15% restlading. Daarna gewoon 130 gereden en gemikt op 10% rest bij aankomst, just-in-case... De stats in Waldlauberheim:
20150723_135857.jpg

De bovenste cijfers zijn relevant, Trip A is totaal telling, B gebruik ik voor zomer en winter seizoen (1-3 en 1-9 reset).
Bij aankomst in Aichstetten, halverwege Karlsruhe-Basel gingen we met 4 Tesla's achter elkaar de snelweg af. Ik was nr 4 dus moest wachten. Twee van de zes stalls waren niet on-line. Gelukkig konden de kids zich vermaken in speeltuintje en na aankoppelen zijn we relaxed gaan eten in de naastgelegen Mac. Daarna voluit naar Egerkingen en overnacht in Movenpick. Met gratis ijscoupes voor de kids!
20150723_163007.jpg

De volgende dag richting vrienden in Bern en de dag daarna via Beckenried de Gotthard pas over. Boven in de wolken een stopje en beneden een foto van de stats:
20150725_134645.jpg
20150725_142203 (1024x576).jpg
20150725_142217 (1280x720).jpg

Bij Monte Ceneri weer opgeladen en gelunched, vervolgens binnendoor via Como naar Bergamo en van daar het laatste stuk snelweg naar San Felice del Benaco. Op de camping www.Fornella.it kon ik gewoon met de UMC 11kw laden en nog gratis ook!
20150727_111642.jpg


Dan de terugweg: vanuit Fornella binnendoor langs het Iseo meer naar St Morits - Zwitserland. De Aprica pas in Italie was met 1200m niet de moeite om voor te stoppen. Maar de Bernina pas met 2330m zeker wel!
20150802_162742.jpg
20150802_164220.jpg
20150802_164552 (1280x720).jpg

Komend van de Aprica pas ga je 10km verder de rechtsaf Zwitserland in en de Bernina over. Dat is effe werken, want die 2500 kilo moeten omhoog de bult over. Let op, de schaal staat op 50 km in de grafiek. Zo zie je hem in Nederland niet!
Boven dan een gletcher stuwmeertje voor electra opwekking, zodat je beneden kan laden...
20150802_190011.jpg

Vanuit St Morits vertrokken met 96%, boven op de Albula pas 85% en beneden weer 91%. Humor toch!?:wink:
Uiteindelijk bij Maienfeld 78% over...
20150802_190100.jpg
20150802_190811.jpg

Bergen en electra: komt altijd goed, haha...
20150802_163735.jpg
20150802_170017.jpg

Zwitserland op z'n mooist (de gletscher dan).
20150802_200047.jpg

Ook hier weer de schaal 50km! Eerst voluit de Albula over, daarna 30km(!) negatief verbruik. Bijna geheel zonder de remmen te gebruiken!

De volgende dag zijn we heel op het gemakje vanuit Maienfeld via Schaffhausen (waterval kijken!) naar huis gereden...

De auto en het SuC netwerk hebben zich prima gehouden op de snelwegen en zeker op de bergpassen. Heel relaxed en in control zweef je de alpen over. One pedal driving is bliss!
 
Last edited:
Mooi verslag!

Ik doe direct weer inspiratie op voor de alpen road-trip van begin volgend jaar.
En misschien kan ik er ook nog iets van in de familie road-trip stoppen.... (bovenstaand verslag lezende zouden we dan moeten kijken naar noordzijde Como meer, van daaruit leuke dagtrip St Moritz waar dan ook Bernina in kan zitten) en het rondje Gotthart / Furka is dan ook nog wel te doen.) Iemand nog een tip voor een leuke accomodatie daar voor meerdere Tesla gezinnetjes?

Vraagje aan eenieder die het stukje Karlsruhe Basel goed kent: Tip voor overnachting met vrouw en de kleine (hij isbijna 2)? Met 's nachts doorrijden kom ik zo vroeg in Cannobio aan dat ik nog niet in het huisje kan, dus rest mij geen andere optie dan om een uur of 11 net voor het slaapje te gaan rijden en dan einde middag een overnachtingsplek te zoeken.... en dan de volgende ochtend door te rijden om tegen het middaguur aan te komen. Liefst omgeving Achern (want dan kan even alleen superchargen zonder dat zij er op hoeven te wachten, maar een ander hotel / pension dat super is mag natuurlijk ook worden aanbevolen (vanwege het goede eten, de leuke speeltuin, etc....) als ze het daar dan niet erg vinden dat ik aan de 220v ga hangen... Correctie: (voordat Maurice er op inhaakt:wink:) mijn Tesla aan de 220v kan hangen dan maakt het in de directe omgeving van Achern niet meer zo veel uit....
Dus... Iemand een toplocatie aan te bevelen tussen Karlsruhe en Basel?
Of moet ik doorrijden naar Egerkingen?
 
Last edited: