Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
We zijn al vooruit aan het plannen voor de wintersport, maar nog een beetje last van range-anxiety. Vandaar dat we een paar tripjes vooraf nog moeten maken, maar er zijn genoeg (snel)laders te vinden in de meeste regionen. Binnen 20km zelfs voor en al geplande trip en de andere zijn we aan het kijken naar wat naast een mooi gebied ook een mooie reis oplevert :) Jakkeren op de Autobah hoeft immers ook niet meer (tenzij ik de andere tips volg van het 150 rijden tussen 2 SuCs ipv 100 en er een overslaan). Maar hotel uitzoeken met een batterij-voorverwarm-shuko'tje staat zeker op de lijst - verder moet het natuurlijk eigenlijk gewoon autoluw/-vrij of direct aan de piste zijn :)

Ik weet niet waar je naartoe zou willen op wintersport, sinds oktober heb ik ook een 70D en ik moet zeggen dat ik best een beetje angstig was om met de MS naop Wintersport te gaan.
Afgelopen winter zijn we twee keer naar Oostenrijk gereden en het is ons 100% meegevallen, we zijn nog nooit zo relaxed aangekomen . De drie kids op de achterbank weten ook wanneer papa moet laden en dat geeft ook extra rust. Een paar weken terug zijn we weer naar Oostenrijk geweest en dan merk je toch echt wel het verschil tussen zomer en winter qua verbruik maar het is beide gevallen zeer goed te doen.
Wij rijden met 4 stops naar Oostenrijk en kom dan met een aardig volle accu aan op locatie, dit omdat we niet zeker waren of we op locatie konden laden. Dit is in alle drie keren ook geen probleem geweest, overal kon ik ter plaatse laden of gratis of tegen een geringe vergoeding.
 
  • Like
Reactions: Keezje
Ik weet wat je bedoelt, dat is als je onderaan op de tijd drukt, dan zie je je batterij-% retour tot waar je vandaan kwam, maar dat werkt natuurlijk niet als je ergens chargen tussendoor gebruikt (toch)?
Klopt,
Als je gaat laden en de bestemming ingeeft, kun je alleen kijken hoeveel je over hebt op de bestemming en hoeveel retour naar de huidige lader via de bestemming.
 
Misschien hoort het beter in beginnersvragen of dagtrips thuis hoor, maar als ik even blind op de navigatie vaar kom ik wel op de bestemming maar hoe weet ik het handigst of ik terugkom? EV-trip gebruiken vantevoren voor een betere indicatie (dus destination als tussenbestemming)? Ik begrijp het idee van SuC tot aan DeC wel, maar wat als die laatste er (gepland) niet is? Als er DeC beschikbaar is dan is het desnoods natuurlijk alleen een kwestie van wachten (zoals Hans in Hongarije).
Met de Hoogte pagina?
 
Wij zijn twee weken naar Ierland geweest met de Model S, via Calais-Folkestone met de treintunnel, door Zuid-Engeland richting Wales, overvaren Fishguard-Rosslare, weekje in huisje en weer retour naar NL. In totaal 3300 km gereden en opgeladen bij Superchargers van Tesla. Alleen in Ierland via ESB netwerk gratis opgeladen, pasje is gratis aan te vragen en op telefoon app kan je makkelijk alle chargers zien. Heel Ierland is door ESB gedekt met ook redelijk wat chademo/type 2 snel laders. Echt een no-brainer dus om naar Ierland te gaan. Er komen 4 SUC's in Ierland van Tesla maar ik heb er nog geen 1 gezien en gezien wat ESB nu al heeft staan heb ik ze niet gemist.
Hieronder wat sfeer plaatjes.
 

Attachments

  • IMG_3723 (Medium).JPG
    IMG_3723 (Medium).JPG
    61 KB · Views: 71
  • IMG_3725 (Medium).JPG
    IMG_3725 (Medium).JPG
    77.7 KB · Views: 57
  • IMG_3724 (Medium).JPG
    IMG_3724 (Medium).JPG
    82.5 KB · Views: 53
  • IMG_3738 (Medium).JPG
    IMG_3738 (Medium).JPG
    86 KB · Views: 57
  • IMG_3528 (Medium).JPG
    IMG_3528 (Medium).JPG
    97.6 KB · Views: 50
  • IMG_3693 (Medium).JPG
    IMG_3693 (Medium).JPG
    118.3 KB · Views: 57
  • IMG_3720 (Medium).JPG
    IMG_3720 (Medium).JPG
    129 KB · Views: 49
  • IMG_3709 (Medium).JPG
    IMG_3709 (Medium).JPG
    220.1 KB · Views: 55
Even weer dit draadje wat teruglezen... Volgende week probeer ik alleen en in 1 dag Eindhoven-Altea te gaan rijden, gekkenwerk zegt m'n vrouw maar ik denk dat het wel gaat lukken.
Vertrek donderdag heel vroeg sochtends om 4 uur en dan is het doel rond middernacht aan te komen. Onderweg nog een viertal heel korte stops ivm mensen via blablacar (sooft betaald liften) oppikken/afzetten.
Eindhoven-Metz moetnet lukken met een 100% lading en rustig beginnen dus Urmond kan ik overslaan, maar als ik het zo lees hierboven dan stop ik liever ook even in Nancy om Beaune met gemak te halen. Dan redelijk vol laden en proberen Valence in 1x te halen. Daarna waarschijnlijk overal even stoppen, maar wellicht dat ik Aldea kan overslaan. Als iemand nog opmerkingen of tips heeft laat het me weten. Ik heb nog 383km range bij vol en hou wel van doorrijden dus stop liever een keer extra dan dat ik achter een vrachtwagen moet hangen.
En dan hopen dat het vakantiehuis van die vriend van me een werkende schuko heeft ;)

Ben inmiddels terug, ruim 4000km gereden in een paar dagen tijd.
Heenweg was 24uur met een redelijk aantal tegenslagen (verkeer, navi stuurde me verkeerd, extra stop ivm onverwacht hoger verbruik) terugweg was een stuk sneller: 22 uur en daar zat ruim een uur oponthoud tussen Montpellier en Lyon bij, dus het had in theorie in 21 uur gepiept kunnen zijn.
Maar in 1x zo'n lang stuk rijden valt toch een beetje tegen, zeker wanneer je al de hele dag hebt gereden en het wordt donker dan gaan de oogjes wel wat hangen.
Verder een super ervaring om met een Tesla door Spanje te rijden!
image.jpeg
 
Ben inmiddels terug, ruim 4000km gereden in een paar dagen tijd.
Heenweg was 24uur met een redelijk aantal tegenslagen (verkeer, navi stuurde me verkeerd, extra stop ivm onverwacht hoger verbruik) terugweg was een stuk sneller: 22 uur en daar zat ruim een uur oponthoud tussen Montpellier en Lyon bij, dus het had in theorie in 21 uur gepiept kunnen zijn.
Maar in 1x zo'n lang stuk rijden valt toch een beetje tegen, zeker wanneer je al de hele dag hebt gereden en het wordt donker dan gaan de oogjes wel wat hangen.
Verder een super ervaring om met een Tesla door Spanje te rijden!
View attachment 190146
Mooi te horen dat je fijn flink km's hebt kunnen maken. Ik moet zeggen dat mijn ervaring ook is dat het moeilijk is om na een lange dag rijden, de nacht in te rijden. Daarom besloten dat niet meer te doen, zeker ook omdat vaak de dag voor vertrek, het laat wordt voordat ik in bed lig, als gevolg van inpakken etc.
Daarom zorg ik er tegenwoordig voor ik in de middag nog een paar uurtjes slaap pak, en vervolgens rond een uur of 7 a 8 in de avond vertrekken. Dan ga je de nacht een stuk makkelijker door. Alleen tussen 5 en 6 is het wat pittiger, dus staan we dan even langer bij een supercharger en even een uurtje een dut. Daarna is het al weer licht, dus heb je er geen last meer van.
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel
Toch even meegeven dat het niet steeds verstandig is om je bereik zelf op te rekken.

De voorbije dagen even over en weer naar Berlijn geweest. Heen: no problems. Terug: eindelijk weer eens range-anxietybeleving.

Omdat bij vertrek uit Berlijn NAV mij eerst naar Suc Blankenfelde op de koffie bij VDValk stuurde, dacht ik mijn tijdverlies goed te maken met overslaan van SuC Hohenwarsleben en slechts te laden in SuC Lauenau. Was perfect haalbaar (overschot van 15 km volgens NAV).

Tot ... we ons vastreden in een file van 10 km op A2 (gekantelde vrachtwagen waar personenwagen ingereden was). Na meer dan 4 uur repetitief stoppen en stapvoets aanschuiven, bleek de A2 net voor plaats van ongeval afgesloten en werd iedereen van de autobaan geleid voor een omweg van diverse kilometers nagenoeg door centrum van Braunschweig. Midden in de nacht blijk je dan door verbruik bij filerijden (met airco en radio/spotify uit) en door omweg met een batterij die bereik van 61 km aangeeft nog 93 km van Lauenau verwijderd te zijn. De Tripmeter houdt het op tekort van - 8 %.

Door erg traag te rijden (onder de toegestane snelheid op autostrade) onder begeleiding van getoeter en geflits van lampen van bussen en camions, hebben we het gehaald. Geruststellend dus, dat dat je door snelheid te verminderen toch je doel bereikt, maar zo ontspannend de heenrit (10 u met ruime stops), zo stresserend de terugrit (19 uur incl. 2 uur eventjes op parking in auto dutje doen omdat de ogen dichtvielen van de concentratie in de file (classic, dus geen AP) én voorbij de file van angstvallig je metertjes en achterliggend aanstormend verkeer in de gaten te houden).

In dergelijke situaties hebben bestuurders van ICE's met om de 5 km (op niet-autowegen) of om de 50 km (op autostrade) een benzinestation toch een pak minder zorgen.
 
Toch even meegeven dat het niet steeds verstandig is om je bereik zelf op te rekken.

De voorbije dagen even over en weer naar Berlijn geweest. Heen: no problems. Terug: eindelijk weer eens range-anxietybeleving.

Omdat bij vertrek uit Berlijn NAV mij eerst naar Suc Blankenfelde op de koffie bij VDValk stuurde, dacht ik mijn tijdverlies goed te maken met overslaan van SuC Hohenwarsleben en slechts te laden in SuC Lauenau. Was perfect haalbaar (overschot van 15 km volgens NAV).

Tot ... we ons vastreden in een file van 10 km op A2 (gekantelde vrachtwagen waar personenwagen ingereden was). Na meer dan 4 uur repetitief stoppen en stapvoets aanschuiven, bleek de A2 net voor plaats van ongeval afgesloten en werd iedereen van de autobaan geleid voor een omweg van diverse kilometers nagenoeg door centrum van Braunschweig. Midden in de nacht blijk je dan door verbruik bij filerijden (met airco en radio/spotify uit) en door omweg met een batterij die bereik van 61 km aangeeft nog 93 km van Lauenau verwijderd te zijn. De Tripmeter houdt het op tekort van - 8 %.

Door erg traag te rijden (onder de toegestane snelheid op autostrade) onder begeleiding van getoeter en geflits van lampen van bussen en camions, hebben we het gehaald. Geruststellend dus, dat dat je door snelheid te verminderen toch je doel bereikt, maar zo ontspannend de heenrit (10 u met ruime stops), zo stresserend de terugrit (19 uur incl. 2 uur eventjes op parking in auto dutje doen omdat de ogen dichtvielen van de concentratie in de file (classic, dus geen AP) én voorbij de file van angstvallig je metertjes en achterliggend aanstormend verkeer in de gaten te houden).

In dergelijke situaties hebben bestuurders van ICE's met om de 5 km (op niet-autowegen) of om de 50 km (op autostrade) een benzinestation toch een pak minder zorgen.

Fijn dat je het gehaald hebt. Bewijst dat als het (echt, maar dan ook echt) moet toch nog kan. En uit mijn ICE tijd herinner ik mij ook diverse benauwde momenten als ik te royaal ingeschat had en er iets "tussen kwam".
 
Toch even meegeven dat het niet steeds verstandig is om je bereik zelf op te rekken.

De voorbije dagen even over en weer naar Berlijn geweest. Heen: no problems. Terug: eindelijk weer eens range-anxietybeleving.

Omdat bij vertrek uit Berlijn NAV mij eerst naar Suc Blankenfelde op de koffie bij VDValk stuurde, dacht ik mijn tijdverlies goed te maken met overslaan van SuC Hohenwarsleben en slechts te laden in SuC Lauenau. Was perfect haalbaar (overschot van 15 km volgens NAV).

Tot ... we ons vastreden in een file van 10 km op A2 (gekantelde vrachtwagen waar personenwagen ingereden was). Na meer dan 4 uur repetitief stoppen en stapvoets aanschuiven, bleek de A2 net voor plaats van ongeval afgesloten en werd iedereen van de autobaan geleid voor een omweg van diverse kilometers nagenoeg door centrum van Braunschweig. Midden in de nacht blijk je dan door verbruik bij filerijden (met airco en radio/spotify uit) en door omweg met een batterij die bereik van 61 km aangeeft nog 93 km van Lauenau verwijderd te zijn. De Tripmeter houdt het op tekort van - 8 %.

Door erg traag te rijden (onder de toegestane snelheid op autostrade) onder begeleiding van getoeter en geflits van lampen van bussen en camions, hebben we het gehaald. Geruststellend dus, dat dat je door snelheid te verminderen toch je doel bereikt, maar zo ontspannend de heenrit (10 u met ruime stops), zo stresserend de terugrit (19 uur incl. 2 uur eventjes op parking in auto dutje doen omdat de ogen dichtvielen van de concentratie in de file (classic, dus geen AP) én voorbij de file van angstvallig je metertjes en achterliggend aanstormend verkeer in de gaten te houden).

In dergelijke situaties hebben bestuurders van ICE's met om de 5 km (op niet-autowegen) of om de 50 km (op autostrade) een benzinestation toch een pak minder zorgen.
Dat was spannend maar toch kunnen halen. Ben zelf een paar jaar geleden op de terugweg van Berlijn 50km voor de grens gestrand, midden in de nacht, met een Volvo diesel wel te verstaan. Die bleek het nog te behalen bereik wat optimistisch in te schatten. 2 uur staan koukleumen midden in de nacht tot er iemand van de ADAC ofzo kwam.
 
De voorbije dagen even over en weer naar Berlijn geweest. Heen: no problems. Terug: eindelijk weer eens range-anxietybeleving.

Geen prettige ervaring, maar wel een interessant verhaal. Toont aan dat een strategie om met slechts enkele km bereik de SuC te halen riskant kan zijn.
Overigens: ik weet niet of hij al lang door je gebruikt wordt, maar leuke avatar!
 
Toch even meegeven dat het niet steeds verstandig is om je bereik zelf op te rekken.

De voorbije dagen even over en weer naar Berlijn geweest. Heen: no problems. Terug: eindelijk weer eens range-anxietybeleving.

Omdat bij vertrek uit Berlijn NAV mij eerst naar Suc Blankenfelde op de koffie bij VDValk stuurde, dacht ik mijn tijdverlies goed te maken met overslaan van SuC Hohenwarsleben en slechts te laden in SuC Lauenau. Was perfect haalbaar (overschot van 15 km volgens NAV).

Tot ... we ons vastreden in een file van 10 km op A2 (gekantelde vrachtwagen waar personenwagen ingereden was). Na meer dan 4 uur repetitief stoppen en stapvoets aanschuiven, bleek de A2 net voor plaats van ongeval afgesloten en werd iedereen van de autobaan geleid voor een omweg van diverse kilometers nagenoeg door centrum van Braunschweig. Midden in de nacht blijk je dan door verbruik bij filerijden (met airco en radio/spotify uit) en door omweg met een batterij die bereik van 61 km aangeeft nog 93 km van Lauenau verwijderd te zijn. De Tripmeter houdt het op tekort van - 8 %.

Door erg traag te rijden (onder de toegestane snelheid op autostrade) onder begeleiding van getoeter en geflits van lampen van bussen en camions, hebben we het gehaald. Geruststellend dus, dat dat je door snelheid te verminderen toch je doel bereikt, maar zo ontspannend de heenrit (10 u met ruime stops), zo stresserend de terugrit (19 uur incl. 2 uur eventjes op parking in auto dutje doen omdat de ogen dichtvielen van de concentratie in de file (classic, dus geen AP) én voorbij de file van angstvallig je metertjes en achterliggend aanstormend verkeer in de gaten te houden).

In dergelijke situaties hebben bestuurders van ICE's met om de 5 km (op niet-autowegen) of om de 50 km (op autostrade) een benzinestation toch een pak minder zorgen.
Er kan onderweg inderdaad altijd iets onverwachts gebeuren, maar dat probleem heb je ook met een ICE. Echter, na iedere zoveel kilometer vind je een tankstation. Wat ik mij wel afvraag is of er geen enkele openbare laadpaal te vinden was. Kwestie van opzoeken, van de geplande route af en een half of heel uur aan de stekker.
 
Kun je een foto posten van Murcia?
Of kon je er nog niet terecht?

De supercharger in Murcia stond deze week nog in het plastic folie. Werd ook niet actief aan gewerkt. We zijn dit jaar maar weer met het vliegtuig gegaan want de zuidelijke helft van spanje is toch nog niet geschikt voor een EV. Hopelijk kan ik het volgend jaar eens proberen de 2200 km tot hier te rijden.
 

Attachments

  • IMG_0103.JPG
    IMG_0103.JPG
    348.1 KB · Views: 45
  • IMG_0104.JPG
    IMG_0104.JPG
    354.6 KB · Views: 36
[QUOTE="vdvoorde, post: 1682804, member: 44928"... Wat ik mij wel afvraag is of er geen enkele openbare laadpaal te vinden was. Kwestie van opzoeken, van de geplande route af en een half of heel uur aan de stekker.[/QUOTE]

Op plugshare vond ik 2 laadpalen in de onmiddellijke omgeving van Braunschweig. Helaas met vermelding bij TYPE "unknow" en bij ACCESS 1 x limited en 1 x telefoonnummer. Gezien na middernacht maar niemand uit zijn (m/v) bed gebeld. Snelheid reduceren en vingers kruisen leek me de beste optie in de gegeven omstandigheden. Te meer omdat er al 4 uur tijd verloren was in file.

@Maarten: credits voor avatar gaan naar Xfrank, die recent voor mijn werking een nieuw logo ontwierp. Avatar is slechts een deeltje van dit logo.
 
  • Like
Reactions: Maarten and Xfrank