Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Dit weekend toch nog een vakantie gepland voor over twee weken naar Corsica. Voor het eerst met de Model 3 en dan naar een eiland zonder Superchargers.
Prio 1 is huisjes/appartementen te boeken met de mogelijkheid/toestemming om via de umc te laden. De ervaring leert dat zelfs op 5 of 6 amp. je dan wel genoeg kan laden. Tenzij je zeer uithuizig bent natuurlijk.
Chargemap geeft niet heel veel laadmogelijkheden aan (Ik heb een kaart van Chargemap) en voor zover ik kan zien allemaal AC, dus maximaal 11 kW met de Model 3.
Zijn er hier mensen die al eens met de Tesla naar Corsica geweest zijn en die ervaringen kunnen delen of advies hebben?
 
Dit weekend toch nog een vakantie gepland voor over twee weken naar Corsica. Voor het eerst met de Model 3 en dan naar een eiland zonder Superchargers.
Prio 1 is huisjes/appartementen te boeken met de mogelijkheid/toestemming om via de umc te laden. De ervaring leert dat zelfs op 5 of 6 amp. je dan wel genoeg kan laden. Tenzij je zeer uithuizig bent natuurlijk.
Chargemap geeft niet heel veel laadmogelijkheden aan (Ik heb een kaart van Chargemap) en voor zover ik kan zien allemaal AC, dus maximaal 11 kW met de Model 3.
Zijn er hier mensen die al eens met de Tesla naar Corsica geweest zijn en die ervaringen kunnen delen of advies hebben?

Prachtig eiland. Of de UMC betrouwbaar kan laden weet ik niet. Persoonlijk zou ik liever een juicebooster of fivari bij me hebben. Deze functioneren beter bij een instabiel of afwijkend stroomnet.
 
  • Like
Reactions: Karim DB
Wij zijn enkele dagen terug uit Corsica, niet met een EV. Maar vanwege mijn afwijking, ging ik dan toch hier en daar de laadinfrastructuur bekijken. Er is niet veel. Er zijn een aantal snellaadpalen zoals je ze in Frankrijk wel meer vindt: met een type 2 van 43 kW en Chademo van 50 kW. Daarmee ben je met een M3 niet veel want die dingen tariferen per minuut. dus @ 11kW wordt dat een dure grap. Ik denk niet dat er op het eiland 1 CCS is met meer dan 20 kW laadvermogen, Niet ideaal dus.
Daar tegenover staat dan weer dat de de afstanden niet enorm zijn en de snelheid permanent laag: er zijn geen snelwegen en heel veel bochten op het eiland. Een aanrader, mocht je in Bastia de ferry nemen, is deze parkeergarage met twee AC laadstations 22 kW. Je komt er allicht wat te vroeg toe om wat buffer te hebben. De parkeerwachter staat persoonlijk in voor het vrijhouden van de bijhorende parkeerplaatsen: 5€ voor een laadsessie, onafhankelijk van de duur. Een degelijk stopcontact bij het vakantieverblijf icm een betrouwbare lader zou ideaal zijn. Ik zou de suggestie van Superendo volgen ;)
 
Wij zijn enkele dagen terug uit Corsica, niet met een EV. Maar vanwege mijn afwijking, ging ik dan toch hier en daar de laadinfrastructuur bekijken. Er is niet veel. Er zijn een aantal snellaadpalen zoals je ze in Frankrijk wel meer vindt: met een type 2 van 43 kW en Chademo van 50 kW. Daarmee ben je met een M3 niet veel want die dingen tariferen per minuut. dus @ 11kW wordt dat een dure grap. Ik denk niet dat er op het eiland 1 CCS is met meer dan 20 kW laadvermogen, Niet ideaal dus.
Daar tegenover staat dan weer dat de de afstanden niet enorm zijn en de snelheid permanent laag: er zijn geen snelwegen en heel veel bochten op het eiland. Een aanrader, mocht je in Bastia de ferry nemen, is deze parkeergarage met twee AC laadstations 22 kW. Je komt er allicht wat te vroeg toe om wat buffer te hebben. De parkeerwachter staat persoonlijk in voor het vrijhouden van de bijhorende parkeerplaatsen: 5€ voor een laadsessie, onafhankelijk van de duur. Een degelijk stopcontact bij het vakantieverblijf icm een betrouwbare lader zou ideaal zijn. Ik zou de suggestie van Superendo volgen ;)
Mijn ervaring van Spanje bij Picos de Europa is dat laden uit een regulier stopcontact bij je verblijf voor dagtochtjes, of volladen voor de laatste dag, uitstekend werkt. Je rijdt zeker op zo’n eiland minder dan 150 km per dag en bovendien minder dan 80 km/uur waardoor super zuinig rijdt. Na een nachtje op het stopcontact, zelfs bij 10A zit ie weer ruim vol. UMC werkt prima, geen Juicebooster nodig als je de laadstroom wat lager zet dan de mogelijk 13A.
 
Vorige week m’n zoon naar Montpellier gebracht waar hij een jaar gaat studeren (hoop ik).
Gisteren terug gekomen via de Meridienne (over Clermont Ferrand, Orleans, Parijs) omdat ik absoluut eens de viaduct de Millau wou zien. 1,100 km en veel file door druk verkeer (einde vakantie), ongevallen, wegenwerken en een hels onweer; maar toch op 14 uur thuis geraakt. Al bij al best tevreden daarmee.
Ik ben nog niet gewoon aan de nieuwe manier van sneller laden in het begin en ook sneller trager beginnen te laden. Pas tegen het einde had ik door dat als je enkel de volgende halte ingeeft, je kan zien op hoeveel % batterij je aankomt. Maar dan geeft de auto nog steeds een vervelende “blijf onder 105 km/u om de bestemming te bereiken” daar waar ik zelfs aan 130 nog perfect op de geplande soc (1%) kon aankomen. M.i. staat dit nog niet op punt...
 
  • Like
Reactions: Karim DB
normaal had mijn free supercharging na 7 augustus nog met 3 maanden verlengd geweest maar net voor we vertrokken hield het gratis laden ineens op, reis was al gepland. Ben nog de dag voor het vetrek bij het servicecenter Zaventem geweest en de man aldaar vond het ook vreemd en had er ook niet direct een verklaring voor. Ondertussen wacht ik nog steeds op een uitleg
 
Hierbij een kort verslagje van onze zomervakantie, die ons in augustus naar Spanje en Frankrijk heeft gebracht.

In totaal een kleine 4500km gereden, met een gemiddelde van 213Wh/km. Het waren voornamelijk autosnelweg kilometers, met vrij weinig beweging eens we ter plaatse waren. Snelheid in Frankrijk was over het algemeen iets hoger dan wat de bordjes wilden. In Spanje heb ik de indruk dat de bordjes er puur informatief staan, me baserend op de snelheden die de gemiddelde Spanjaard haalt. Daar was het dus nog ietske sneller dan in Frankrijk.

Alles samen is de reis voor iedereen (vrouw, 3 kleine kinderen, en mezelf) heel goed meegevallen, zelfs met het vrij frequent stoppen (hier komt het grootste gebrek van een 75 naar boven: waar het rijbereik dagdagelijks meevalt, is het voor op reis net iets te weinig vind ik).

Stops in het heengaan (enkel SuCs):
Dag 1:
Senlis, waar we helemaal alleen stonden; laadsnelheid 114kW (604km/h);
Orléans, opnieuw moederziel alleen;
Bourges, waar we dan toch enkele collega-Teslarijders zijn tegengekomen;
Clermont-Ferrand, waar het vrij druk was, maar toch 112kW (595km/h);
Albaret-Sainte-Marie; opnieuw helemaal alleen; en
Narbonne, waar we hebben geslapen.
Alles samen een 12u gereden, wat iets sneller kon denk ik maar toch vrij tevreden.

Dag 2:
Sant Cugat, samen met enkele Spanjaarden;
L'Aldea: alleen;
Valencia: met twee.

Terug was min of meer hetzelfde qua stops. Enige plaats waar we hebben moeten wachten was Rungis, waar er van de 6 stalls 3 werden bezet door taxi's. Na een kwartiertje wachten hadden ze er alledrie op hetzelfde moment blijkbaar genoeg van. Merkwaardig genoeg klom de auto in de eerste 2 stalls die ik probeerde niet veel hoger dan 30kW; de laatste was onmiddellijk wel hoger.
Ook Clermont-Ferrand was heel druk: daar hadden we de laaste vrije stall, waarna er nog 2 M3s aankwamen die even hebben moeten wachten.

In Spanje zelf dankzij de antwoorden van enkele forumleden hier de auto aan een gewoon stopcontact kunnen hangen, maar met laadsnelheid van 5A, zijnde een volle ... 1kW. Gelukkig ging het bij de plaatselijke Aldi iets sneller, en zelfs gratis! Maar aan een gewoon stopcontact lukt dus ook, zij het niet volledig van harte.

Het is toch een beetje meer organiseren dan op reis te gaan met een ICE; zo had ik toch op voorhand gekeken wat de restauratiemogelijkheden waren bij de SuCs (iets wat vooral in Spanje lelijk tegenviel), maar het is zoveel aangenamer reizen dan met een ICE. In plaats van je af te jakkeren om zo snel mogelijk aan te komen (met een GPS die een aankomst 10u later voorziet), reis je hier in "brokjes en beetjes", telkens een uur of twee, en dan even stoppen.

Een geslaagde reis dus. Hoe de wachttijden aan de SuCs gaan evolueren met de explosie aan M3s is nog afwachten maar ik vrees het ergste: onze heenreis was op een maandag en dinsdag, terug op een donderdag en vrijdag. Bewust, om de files te vermijden, maar ook in de hoop geen SuC-files te hebben. Ik vermoed dat de weekends iets problematischer waren, en denk dat het in de toekomst nog meer zal voorvallen dat er zal moeten gewacht worden aan de SuCs tijdens de drukke periodes.
 
Onze reis naar Griekenland wilden we in rust en comfort doen.
Van Groningen via SuC's Malsfeld en Geiselwind naar hotel Strasshof in Pfaffenhofen in de buurt van SuC Schweitenkirchen. Om 4 uur aan de wijn.
De volgende dag via SuC Innsbrück (beter te mijden) naar een goed hotel, waarlijk pal naast SuC Modena Sud. Die heeft voor €7 ook een plek in de parkeergarage.
De derde dag een lunch op niveau in Gand Hotel Cesenatico (want mijn vrouw verjaarde) en volgeladen bij SuC Fano. In de voormiddag gemeld bij de ferry van Ancona. Het inschepen is eigenlijk nog heel ouderwets, onhandig en is waarlijk aan verbetering toe. Gelukkig hadden wij op de opstelplaats gewoon airco, waar anderen in de auto's zaten te wapperen met landkaarten e.d.. De ferry bracht ons in pakweg 20 uur naar Patras. Hut met zithoek en uitzicht op de voorplecht, verder een feestelijk diner want immers mijn vrouw was jarig.

Zo'n 40 km van Patras hadden we een AirBnB, waar we via het stopcontact de auto weer aftopten. Oh ja, in Griekenland aangekomen deed de navigatie het een dag niet. De Tesla had dan ook onderdeks 20 uur geen GPS-contact kunnen hebben. Een telefoontje naar Roadside Assistance. De aardige dame loste het probleem op afstand op.

Na een paar dagen zijn we doorgereden naar Pylos, onderop de Peloponnesos. Daar hadden we voor twee weken een huis met uitzicht over de baai van Navarino. Trips gemaakt en bij thuiskomst de auto aan de Schuko. De netspanning is down under onbetrouwbaar (deze zakte tot onder de 185V), dus zowel de Tesla lader als de voor deze verwachte situatie aangeschafte Go-E lader gaven er in de namiddag dan ook steeds de brui aan. Maar de tijd er om heen maakte alles weer goed.

Ik heb daar wel een groot alu-ding voor achter de voorruit gekocht. Dat was echt nodig. Een beter passende versie schaf ik voor een volgende keer aan bij Evannex. De zijramen en achtrerruit had ik al getint.
Na twee weken naar de noordkant van de Peloponnesos gereden, bij Corinthe. Daar een week in een goed huis. Weer geladen via Schuko. Geheel geen probleem. Gedurende het hele verblijf in Griekenland geen enkele andere Tesla gezien.

De terugweg ging in omgekeerde volgorde. Het ontschepen in Ancona ging wel moeilijk omdat een auto pech kreeg op een steile helling in het binnenste van het schip. Daardoor stonden de chauffeurs van alle ingesloten auto's onderdeks bij ongeveer 40 graden een uur te wachten. In de Tesla was het lekker koud.
Wel weer navigatieproblemen na het ontschepen van de ferry na 20 uur geen GPS-contact. Ditmaal belde ik al na twee uur naar Tesla, indachtig de makkelijke oplossing van de heenweg. Deze keer vlotte het herstel niet en werd een ticket aangemaakt zodat ik bij een SeC onderweg het probleem kon laten oplossen. Vlak voor Modena zag de auto waar we echt waren en was de navigatie weer op orde. In de tussentijd genavigeerd met de app Superchargers. Perfecte app voor dit doel. Van München naar Groningen met één SuC-stop: Motten bij Fulda.

Het doel is gehaald: een luxe, geheel stressloze trip. Gemiddeld verbruik over de 4500 km: 183Wh/km. Wel speciaal voor deze trip mijn 19 inch velgen geplaatst.
 
Last edited:
Moet nu regelmatig op en neer naar Basel en probeer dat zo vaak mogelijk met de zwarte panter (90D) te doen maar wat mij een beetje opbreekt zijn de restaurants bij de laadpunten die ik op deze route langs de Rijn tegenkom. Snap wel waarom de bezoekers daar allemaal over de 100 kg wegen.
Iemand een tip waar je lekker maar niet vet en veel kunt eten?
 
  • Funny
Reactions: Exiteer
Moet nu regelmatig op en neer naar Basel en probeer dat zo vaak mogelijk met de zwarte panter (90D) te doen maar wat mij een beetje opbreekt zijn de restaurants bij de laadpunten die ik op deze route langs de Rijn tegenkom. Snap wel waarom de bezoekers daar allemaal over de 100 kg wegen.
Iemand een tip waar je lekker maar niet vet en veel kunt eten?
Maakt de route langs Luxemburg en Frankrijk veel verschil voor jou? Heel rustig, geen payage en eetgelegenheid aan de SuCs van Aarlen, Metz, Nancy (als je de leukere route door de vogezen neemt:+10’) en Mulhouse. Tussen Luxemburg en Colmar snelheidsbeperking van 110, maar langs de Rijn is dat vaak door de drukte niet beter.
*Edit, als je over Straatsburg of door de vogezentunnel rijdt heb je wel payage. Maar cruisen over de Col is veel leuker: one pedal driving.
 
  • Love
Reactions: job-lek
Maakt de route langs Luxemburg en Frankrijk veel verschil voor jou? Heel rustig, geen payage en eetgelegenheid aan de SuCs van Aarlen, Metz, Nancy (als je de leukere route door de vogezen neemt:+10’) en Mulhouse. Tussen Luxemburg en Colmar snelheidsbeperking van 110, maar langs de Rijn is dat vaak door de drukte niet beter.
*Edit, als je over Straatsburg of door de vogezentunnel rijdt heb je wel payage. Maar cruisen over de Col is veel leuker: one pedal driving.
JA Luxemburg Belgie heb ik een keer gedaan maar dat koste mij toen twee uur extra. Kan natuurlijk toeval zijn.
Meestal kun je avonds langs de rijn wel 150 rijden. Zeker op zondagavond en dat scheelt wel wat in de tijd.
Zal het nog een keertje langs de vogezen proberen volgende week.
 
JA Luxemburg Belgie heb ik een keer gedaan maar dat koste mij toen twee uur extra. Kan natuurlijk toeval zijn.
Meestal kun je avonds langs de rijn wel 150 rijden. Zeker op zondagavond en dat scheelt wel wat in de tijd.
Zal het nog een keertje langs de vogezen proberen volgende week.
Dat is idd pech hebben. Wij zijn ook een keer bij Bazel via de Vogezen geleid. En door de toltunnel ad 6 euro gereden. Qua tijd niet veel verloren ondanks het feit dat niet alles snelweg is. In elk geval mooier dan die oervervelende A61.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V
2019-09-10 20.22.13.jpg

Tja... €0,- in Italië! Volop het 6 en 9 maanden al dan niet gratis SuC doorlopen, NIET dus bleek. Ook geen probleem en ineens dit kadootje van Ome Elon. :cool:
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Dit weekend toch nog een vakantie gepland voor over twee weken naar Corsica. Voor het eerst met de Model 3 en dan naar een eiland zonder Superchargers.
Prio 1 is huisjes/appartementen te boeken met de mogelijkheid/toestemming om via de umc te laden. De ervaring leert dat zelfs op 5 of 6 amp. je dan wel genoeg kan laden. Tenzij je zeer uithuizig bent natuurlijk.
Chargemap geeft niet heel veel laadmogelijkheden aan (Ik heb een kaart van Chargemap) en voor zover ik kan zien allemaal AC, dus maximaal 11 kW met de Model 3.
Zijn er hier mensen die al eens met de Tesla naar Corsica geweest zijn en die ervaringen kunnen delen of advies hebben?

Wij waren in 2016 op Corsica (vlucht - huurauto ice). We verbleven o.a. een week op een soort vakantiepark aan de oostkust. Naast ons stond een familie met een MS......en een kleine lokale huurauto. MS werd alleen gebruikt voor heen- en terugreis, waarbij ze nog net voldoende accu lading over hadden om op de terugweg de eerste SUC na de boot te kunnen halen.

Ik weet niet of er de afgelopen 3 jaren nog veel veranderd is.
 
059F5AB6-51E7-45A0-A7E8-234833EE457F.png
Wij waren in 2016 op Corsica (vlucht - huurauto ice). We verbleven o.a. een week op een soort vakantiepark aan de oostkust. Naast ons stond een familie met een MS......en een kleine lokale huurauto. MS werd alleen gebruikt voor heen- en terugreis, waarbij ze nog net voldoende accu lading over hadden om op de terugweg de eerste SUC na de boot te kunnen halen.

Ik weet niet of er de afgelopen 3 jaren nog veel veranderd is.

Op Corsica zelf is dat al geen probleem meer.
Ik zit deze week op Ibiza en daar zie je ook met regelmaat opladen plaatsen.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
View attachment 453744

Op Corsica zelf is dat al geen probleem meer.
Ik zit deze week op Ibiza en daar zie je ook met regelmaat opladen plaatsen.
Maar allemaal type 2 laders max 22 kW. Met een model 3 is dat dus 11 kW. Heb eerlijk gezegd geen zin om ergens 4 a 5 uur rond te hangen om weer een beetje km te krijgen. Alleen Bastia en Ajaccio hebben een 50 kW laders. Maar alle huisjes en hotels waar we gaan verblijven hebben een gewoon 230 V aansluiting die ik mag gebruiken. Druppelt hij lekker vol terwijl ik slaap. Er was 1 verhuurder die het niet wilde, terwijl hij wel wist wat het betekende. Jammer dan.