Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Zoals al eerder geschreven zijn de snelladers allemaal Type2 43 kW en Chademo zonder CCS. Daar ben je niets mee want erg duur in gebruik aan 11 kW. Als je toch publieke laders wil gebruiken kan je best het laden combineren met een bezoek aan een stadje.
Zo doe ik het vaker en dat gaat makkelijk. Even ergens iets bezoeken of lunchen en je bent een paar uurtjes verder. Voor Corsica kun je even 90% laden en op het Eiland ligt je snelheid zo laag, dat je haast niks verbruikt.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
20190915_131705.jpg

Best veel keus vandaag in Flachau... vd 18 lege stalls gekozen voor een schaduwStall. :cool:
 
View attachment 455159
Best veel keus vandaag in Flachau... vd 18 lege stalls gekozen voor een schaduwStall. :cool:

Zelf in het hoogseizoen waren de wachtrijen bij de rodelbaan vele malen langer dan bij de laders. (er stonden toen ook maar 3 auto's te laden incl. mijzelf) Naastgelegen parkeerplaats tbv attracties was helemaal vol en bij de laders was alle ruimte :).

Tijdens vertrek/aankomstdagen in wintersportperiode zal het wel een stukje drukker zijn :rolleyes:
 
Zelf in het hoogseizoen waren de wachtrijen bij de rodelbaan vele malen langer dan bij de laders. (er stonden toen ook maar 3 auto's te laden incl. mijzelf) Naastgelegen parkeerplaats tbv attracties was helemaal vol en bij de laders was alle ruimte :).

Tijdens vertrek/aankomstdagen in wintersportperiode zal het wel een stukje drukker zijn :rolleyes:
Is maar goed dan, dat mijn hotel in Flachau een eigen lader heeft :D
 
Hoi allemaal,

Eind juli ben ik met de Tesla een weekje weg geweest in Duitsland. Daar dus ook de auto opgeladen aan een laadpaal. Van te voren uitgezocht wat een gunstige pas zou zijn en dat was Maingau.

Nu krijg ik (ruim twee maanden later) de factuur binnen van Maingau. Tot mijn grote verbazing is deze extreem hoog; namelijk 150,99 voor twee laad sessies (1 in Cochem en 1 in Monschau). Blijkbaar werd er een tarief per minuut (van soms wel 25ct) gerekend. Dit was nergens in de app terug te zien. Ook was het parkeren in Cochem op dat moment gratis en heb ik voor Cochem nog eens los daarvoor betaald.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Is het mogelijk om hier tegenin te gaan?

Gr. Jelle
 

Attachments

  • df921385-d5de-4d37-a5d8-aae606504239.jpg
    df921385-d5de-4d37-a5d8-aae606504239.jpg
    126.4 KB · Views: 69
Hoi allemaal,

Eind juli ben ik met de Tesla een weekje weg geweest in Duitsland. Daar dus ook de auto opgeladen aan een laadpaal. Van te voren uitgezocht wat een gunstige pas zou zijn en dat was Maingau.

Nu krijg ik (ruim twee maanden later) de factuur binnen van Maingau. Tot mijn grote verbazing is deze extreem hoog; namelijk 150,99 voor twee laad sessies (1 in Cochem en 1 in Monschau). Blijkbaar werd er een tarief per minuut (van soms wel 25ct) gerekend. Dit was nergens in de app terug te zien. Ook was het parkeren in Cochem op dat moment gratis en heb ik voor Cochem nog eens los daarvoor betaald.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Is het mogelijk om hier tegenin te gaan?

Gr. Jelle
Een keer aan een paal gestaan bij Cochem, van Innogy. Had geen pas maar kon wel laden maar instaptarief was iets van 49 euro. Snel doorgereden naar de SuC.
 
Hoi allemaal,

Eind juli ben ik met de Tesla een weekje weg geweest in Duitsland. Daar dus ook de auto opgeladen aan een laadpaal. Van te voren uitgezocht wat een gunstige pas zou zijn en dat was Maingau.

Nu krijg ik (ruim twee maanden later) de factuur binnen van Maingau. Tot mijn grote verbazing is deze extreem hoog; namelijk 150,99 voor twee laad sessies (1 in Cochem en 1 in Monschau). Blijkbaar werd er een tarief per minuut (van soms wel 25ct) gerekend. Dit was nergens in de app terug te zien. Ook was het parkeren in Cochem op dat moment gratis en heb ik voor Cochem nog eens los daarvoor betaald.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Is het mogelijk om hier tegenin te gaan?

Gr. Jelle

Ik zie dat je twee nachten van 's avonds tot de volgende ochtend aan de paal hebt gehangen tegen een tijdstarief van 10 ct/min excl. BTW.
Met name die 6 euro/uur excl. BTW heeft de laadsessies zo duur gemaakt.
Het heeft denk ik met de leveringscondities van de partij van het laadpunt te maken en niet zozeer met Maingau?
Maar inderdaad wel knullig als op het betreffende laadpunt niet aangegeven staat dat het 10 ct/min excl. BTW kost.
 
Hoi allemaal,

Eind juli ben ik met de Tesla een weekje weg geweest in Duitsland. Daar dus ook de auto opgeladen aan een laadpaal. Van te voren uitgezocht wat een gunstige pas zou zijn en dat was Maingau.

Nu krijg ik (ruim twee maanden later) de factuur binnen van Maingau. Tot mijn grote verbazing is deze extreem hoog; namelijk 150,99 voor twee laad sessies (1 in Cochem en 1 in Monschau). Blijkbaar werd er een tarief per minuut (van soms wel 25ct) gerekend. Dit was nergens in de app terug te zien. Ook was het parkeren in Cochem op dat moment gratis en heb ik voor Cochem nog eens los daarvoor betaald.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Is het mogelijk om hier tegenin te gaan?

Gr. Jelle


Dat is het standaard tarief bij maingau sinds 1 februari:
Preise_Autostrom5.png

daar heb je ook een e-mail over gehad. Bij laadpalen is het inderdaad erg lastig om het actuele tarief te achterhalen. sommige passen proberen dat op te lossen door een uniform tarief te vragen, maar mijn ervaring is dat zulke passen relatief snel hun tarieven verhogen na de introductie, omdat ze er achter komen dat hun pas relatief vaak bij dure laadpalen worden gebruikt.
Ik ben bang dat we moeten wachten op een ingreep van de overheid om wat transparantie te krijgen.
 
Last edited:
Dat is het standaard tarief bij maingau sinds 1 februari:
Preise_Autostrom5.png

daar heb je ook een e-mail over gehad. Bij laadpalen is het inderdaad erg lastig om het actuele tarief te achterhalen. sommige passen proberen dat op te lossen door een uniform tarief te vragen, maar mijn ervaring is dat zulke passen relatief snel hun tarieven verhogen na de introductie, omdat ze er achter komen dat hun pas relatief vaak bij dure laadpalen worden gebruikt.
Ik ben bang dat we moeten wachten op een ingreep van de overheid om wat transparantie te krijgen.

Bedankt voor je antwoord. Ik heb de pas sinds juli en heb dit helaas nooit gezien. Als ik mijn factuur bekijk, zie ik ook dat er pas na 4 uur 10ct per min gerekend wordt. Toch wel bizar om even 150 euro voor 2 laad sessies (nog geen 80 kwh) af te rekenen..

Maar helaas niets aan te doen verwacht ik zo..
 
Bedankt voor je antwoord. Ik heb de pas sinds juli en heb dit helaas nooit gezien. Als ik mijn factuur bekijk, zie ik ook dat er pas na 4 uur 10ct per min gerekend wordt. Toch wel bizar om even 150 euro voor 2 laad sessies (nog geen 80 kwh) af te rekenen..

Maar helaas niets aan te doen verwacht ik zo..

De tarieven lijken correct te zijn toegepast. Dit heeft niks met de tarieven van "de paal" te maken maar met de voorwaarden van de Maingau pas

Daarnaast, volgens de data was de sessie om 17:19 gestart en heb je maar 25kWu geladen. Even ervan uitgaan dat het een standaard 11kW paal is was je na 2:15 klaar met laden dus circa 19:35 en heb je die plek van 19:35 tot 09:11 bezet gehouden. Niet heel erg netjes van je al weet ik natuurlijk niet precies hoe deze plek werd aangeboden.
 
  • Like
Reactions: RioolRat
Afgelopen drie weken heerlijk met z'n tweeen op vakantie geweest op Corsica. Via Duitsland, Zwitserland en Italie naar Savona en vandaar met de boot naar Bastia. Eiland rond en van Ajaccio weer terug met de boot naar Toulon. Vandaar de "gewone" route Lyon, Nancy, Luik terug naar Haarlem.
Die 150 km extra range (de Model 3 had nog 350, de Model 3 heeft 500, afgerond) plus het snellere laden maakt dat we nooit meer op het laden hebben hoeven wachten. Ook het plannen is nu omgedraaid: vorige trips bepaalde de auto wanneer we moesten stoppen, nu is het de inwendige mens en de blaas die dat bepalen. Steeds na een laadstop was het: over 2,5 - 3 uur zijn we toe aan de koffie/lunch/koffie/diner, welke supercharger halen we dan. Die ingesteld in de navigatie en soms onderweg eentje eerder of later gepakt. Effectief haal je 300 km (van 90% naar 10%) bij 130 km/u en meer als je rustiger rijdt. Regelmatig gedurende de eerste 10 - 15 min. met 148 kW geladen, dat schiet echt op. Overal het bekende beeld van maximaal 2 of 3 auto's bij de Suc.
Op Corsica zijn maar twee openbare snelladers en die hebben we niet gebruikt. Vooraf bij alle verhuurders gevraagd of we konden en mochten laden via een normaal stopcontact en er was er maar een die dat niet wilde, dus dat huisje hebben we niet gehuurd. Met de standaard UMC de auto volgedruppeld (een huisje op 13 amp. bij de andere op 9 amp.) Je bent op vakantie en je gaat niet elke dag honderden kilometers rijden, dus was 2 a 3 keer bijladen per week voldoende.
Prachtig eiland met schitterende kusten a la Zuid-Frankrijk, schitterend binnenland met eindeloze bergwegen en heerlijk weer. Was wel blij met de Model 3, want er waren toch veel wegen waar de Model s door z'n grootte een uitdaging was geweest.

De Model S had gratis Superchargen, maar helaas de Model 3 niet. Tesla moet nog wel wat doen aan de afhandeling van die laadkosten. Vandaag mn boekhouding gedaan en van de laadsessies in Zwitserland wel kosten, maar geen factuur en het laden in Italie was blijkbaar gratis. Het is wel erg lastig dat je allemaal losse factuurtjes krijgt van elke laadsessie en van de Tesla organisatie in elk land apart. Hoop geboek en lastig om de BTW terug te vragen van die buitenlandse facturen.

Op naar de wintersport in januari.
 

Attachments

  • laadsessies.pdf
    60.1 KB · Views: 61
Deze winter willen wij met gezin gaan wintersporten in Tsjechië (Rokytnice nad Jizerou). Route er naartoe perfect te doen met 4 Supercharger stops. Op locatie echter geen laadpunt in de buurt. Wil graag weten hoe laden met de UMC in Tsjechië gaat. In Oostenrijk is me dat eerder prima afgegaan. In Frankrijk was het in het verleden bij meerdere afgelegen huisjes een drama. Tegenwoordig is Frankrijk goed bedeeld in de laadpunten en is t eigenlijk nergens meer nodig. Tsjechië is nog wat minder ver met laadpunten. Hoor dus graag ervaringen met het laden op het reguliere stroomnet (stopcontact) met de UMC en n verlengkabel. Mocht t verschil maken, ik verwacht dan m’n model 3 te hebben ontvangen.
 
Vandaag ben ik met onze 2 kinderen naar de omgeving van Arhus in Denemarken gereden. Mijn vrouw werkt hier wekelijks van maandag tot en met donderdag, dus leek het ons leuk haar hier op te zoeken. Kan ze ook eens 'haar' zakelijke auto gebruiken. Zoals verwacht liep de rit vlotjes (zelfs rond Hamburg) en heb ik tot groot plezier van mijn zoon de model 3 even naar de 220 doorgetrokken. TACC deed wel erg vreemd. Regelmatig besloot het systeem zelf tot een flinke reductie van de snelheid. Regelmatig reed ik met een gangetje van 140 en besloot de Tesla dat 80 meer passend was (80 blauw omcirkeld in scherm, ik werd overruled). Met het stroompedaal kon de ergste ellende voorkomen, maar ik ben uiteindelijk maar weer 'zelf' gaan rijden. Hopelijk weten ze deze bug rap te verhelpen. Superchargen met Netflix en bioscoopgeluid zorgde voor gejuich bij iedere laadbeurt. Ik had gezien dat er bij de supercharger van Rodekro ook een Ionity was. Nou dat wilde ik dan wel proberen met een supercharger als back-up. Na 10 minuten geklooi en meerdere meldingen van charge errors, heb ik dat 'old auto' gebroddel gelaten voor wat het was en heb aan onze eigen laadpaal gehangen. Uiteraard hoop ik dat ik de uitzondering op de regel ben, maar je zal toch met je Duitse EV vaker aan de paal moeten staan, en deze zou dan niet werken........ Succes! :D
 
TACC deed wel erg vreemd. Regelmatig besloot het systeem zelf tot een flinke reductie van de snelheid. Regelmatig reed ik met een gangetje van 140 en besloot de Tesla dat 80 meer passend was (80 blauw omcirkeld in scherm, ik werd overruled). Met het stroompedaal kon de ergste ellende voorkomen, maar ik ben uiteindelijk maar weer 'zelf' gaan rijden. Hopelijk weten ze deze bug rap te verhelpen.
Laat me raden: dit was op de 7 net ten noorden van Hamburg. Ik had met mijn oude AP1 hetzelfde op dat traject. Bij elke afrit een vertraging. Het moet een fout in de kaarten zijn.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Afgelopen dagen met gezin naar de kust van Noord Frankrijk (Malo les Bains) geweest, via Antwerpen-Brugge. Bij Brugge bij de Suc tot 100% geladen (6 van de 8 bezet), om in Noord Frankrijk wat marge te hebben.

Dagtripje naar de Cote Opale ten zuiden van Calais gemaakt. Heerlijk cruisen over de bochtige, heuvelachtige wegen met zicht op de white cliffs van Dover.

Daarna bij Suc Calais nog even 100 km bij ""getankt", met 60kw/h (naast ons slechts 1 plek bezet).

Terug via bezoek binnenstad Brugge (en Suc (+225 km, 65 tot 90 kw/h), nu gelukkig iets minder druk, 4 van 8 bezet). I.v.m. avondspits werd ons door de navigate wel een zeer exotische terugrit geadviseerd.

Brugge - autoweg via Zeebrugge (vlak onder Zeeuws Vlaanderen), westring Antwerpen, A4, A58, A16, A59, A27. En bij knooppunt A59-A27 zelfs stuk binnendoor om file te vermijden.

Kortom, mooie eerste buitenlandse ervaring, met nog wat beginners laadgedrag;)

En ook leuk...al die geinteresseerde blikken van kleine en hele grote jongetjes;)

Overigens geen gebruik gemaakt van AC laders in bijvoorbeeld parkeergarages (Brugge, alle plekken vol). Eerst maar eens verdiepen in de tarieven, zeker als je wat langer in een stad rondloopt en luncht, kunnen kosten per min. oplopen, zie boven.
 
Last edited: