Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Wie stopt nu ook vrijwillig in Erfstad.

De meeste andere superchargers in Duitsland en Oostenrijk zijn vlak aan de snelweg, in zogenaamde "autohofen". Ik vind ze vaak handiger dan de superchargers in NL en BE, omdat ze niet bij een luxe Van der Valk staan waar je niks vind voor een snelle hap of snack.

waarschijnlijk omdat w’laubersheim (ook zo gezellig) te ver was? De volgende is voor de meeste mensen dan leonberg (ook ver van de snelweg).
 
Iedereen zijn eigen overwegingen. Maar de SuC locaties te ver van de autobahn? Na een paar uur rijden vind je 5 minuten van de autobahn af een dealbreaker om dan zonder AP te rijden?
Het verschonen van je kind is inderdaad vervelend, maar de meeste SUC zijn bij hotels gepositioneerd en dan je altijd naar het toilet. Die zijn vaak nog hygiënischer dan de gemiddelde tankstation langs de weg.

Bij het 's-avonds rijden, slapen de kids gewoon verder. Als ze wakker zijn, spelen we spelletjes of gaan met een frisbee gooien. Het is maar hoe je ermee omgaat.

De meeste auto’s hebben adaptieve cruisecontrol en werkt ook prima. In Duitsland en Oostenrijk zijn er nagenoeg geen hotels bij de sucs. Juist bij de reguliere pompen kan je gebruik maken van sanifair, segafredo cappuccino etc.

Het geeft mij meer flexibiliteit. Zo moest ik om 6u smorgens laden (iedereen weer wakker), terwijl ik liever nog 1,5 door had gereden om ergens lekker te ontbijten.

Mijn vrouw zei bij elke suc locatie tijdens de ice rit :“en, zou je hier nu weer willen stoppen of ben je blij dat dat niet hoeft”
 
Nu, Erfstad vind ik nu ook niet zo een drama. Er is een tankstation en een McDonalds vlakbij, en de afstand van de snelweg is nog aannemelijk. Ik ken in België superchargers waar je vergelijkbaar voor moet omrijden (Lokeren, Diegem, Heusden-Zolder, Brugge, Verviers, Remouchamps, ...) en in Nederland vind je er ook zo genoeg.
 
Met een Polestar mag je lekker pionieren en zelf sturen.

Met een Tesla laat je je zorgeloos rijden.

Toevallig postte Mark Klaver net dit weekend dat ie met een e-tron aan 2 snelladers stond die het niet deden. Dat komt bij Tesla nooit voor. Ik denk dat als Tesla nooit bestond en je me het afgelopen jaar met een e-tron had laten testrijden, ik gewoon terug een benzine had gekocht.
Rustig aan Wooter, deze mijnheer stelt een redelijk normale vraag, daar kun je ook een redelijk antwoord op geven. Zowel de meeste superchargers als ionity chargers werken prima als je daar gaat laden. In tegenstelling tot de droom van alle fanbois hebben Tesla superchargers ook wel eens een storing. Toevallig had ik bij mijn eerste bezoek aan Tesla SuC in Eindhoven een defecte Tesla paal. De week daarna ben ik naar Italie gereden en heb ivm de drukte bij Tesla superchargers vooral bij Ionity geladen en dat werkte prima en voor mijn Model 3 vaak sneller dan bij Tesla.
 
De meeste auto’s hebben adaptieve cruisecontrol en werkt ook prima. In Duitsland en Oostenrijk zijn er nagenoeg geen hotels bij de sucs. Juist bij de reguliere pompen kan je gebruik maken van sanifair, segafredo cappuccino etc.

Het geeft mij meer flexibiliteit. Zo moest ik om 6u smorgens laden (iedereen weer wakker), terwijl ik liever nog 1,5 door had gereden om ergens lekker te ontbijten.

Mijn vrouw zei bij elke suc locatie tijdens de ice rit :“en, zou je hier nu weer willen stoppen of ben je blij dat dat niet hoeft”
Als vrouwlief er zo in zit, dan is het rijden met een ICE misschien wel beter... helaas. Mijn vrouw is daar gelukkig relaxed mee. Het helpt inderdaad zoals Wouter aangaf dat je bij de SuC lekker een kop koffie kan drinken bij de McDonalds o.i.d. Bij het plannen van de trip rekening houden met welke SuC jouw voorkeur geniet...zover dat mogelijk is. Zo las ik vorig jaar een tip om in Zwitserland bij een bepaalde SuC te chargen omdat je daar prachtig langs het water kan lopen. Voor ons een gouden tip geweest. Lekker wandelen terwijl de auto aan het laden is.
 
Als vrouwlief er zo in zit, dan is het rijden met een ICE misschien wel beter... helaas. Mijn vrouw is daar gelukkig relaxed mee. Het helpt inderdaad zoals Wouter aangaf dat je bij de SuC lekker een kop koffie kan drinken bij de McDonalds o.i.d. Bij het plannen van de trip rekening houden met welke SuC jouw voorkeur geniet...zover dat mogelijk is. Zo las ik vorig jaar een tip om in Zwitserland bij een bepaalde SuC te chargen omdat je daar prachtig langs het water kan lopen. Voor ons een gouden tip geweest. Lekker wandelen terwijl de auto aan het laden is.
Melide ja, mijn tip. Ik was er verleden week nog. 33 graden en ze lagen allemaal naast of in het meer. Veel mooier krijg je het niet
 
Rustig aan Wooter, deze mijnheer stelt een redelijk normale vraag, daar kun je ook een redelijk antwoord op geven. Zowel de meeste superchargers als ionity chargers werken prima als je daar gaat laden. In tegenstelling tot de droom van alle fanbois hebben Tesla superchargers ook wel eens een storing. Toevallig had ik bij mijn eerste bezoek aan Tesla SuC in Eindhoven een defecte Tesla paal. De week daarna ben ik naar Italie gereden en heb ivm de drukte bij Tesla superchargers vooral bij Ionity geladen en dat werkte prima en voor mijn Model 3 vaak sneller dan bij Tesla.
Telkens iemand vraagt of een alternatief voor een Tesla ook goed werkt, is er wel iemand op m'n twitterfeed aan het klagen dat een snellader voor z'n alternatief op een Tesla defect staat.

Tuurlijk heb ik ook al eens een defecte individuele Tesla paal gezien, maar over het algemeen is het een erg betrouwbaar netwerk, met meerdere palen per locatie.

Ik zou overigens niet liever hebben dat alle alternatieve netwerken van snelladers even betrouwbaar en uitgebreid zijn. Dat zou namelijk betekenen dat er minder mensen nog met excuses kunnen afkomen om nog met een ICE te blijven rijden.
 
Hoezo niet op ionity laden? Die zit bij de gebruikelijke raststattes in Duitsland direct aan de snelweg en laden ook nog sneller dan Superchargers. Ik heb in Duitsland alle superchargers overgeslagen en de auto was sneller klaar dan ik koffie had gehaald.
Dan is de Maingau pas wel handig, anders is het een dure grap (79 ct!). Ik ben zelf ook een groot fan geworden van Ionity palen in Duitsland, afgelopen winter (toen het nog 8 euro per sessie kostte...)!! Betere ligging, nog nooit een bezet gezien en altijd goede faciliteiten.
 
Ik ben aan het twijfelen een Tesla model 3 of een Polestar 2 te bestellen. Een belangrijk punt ter overweging vind ik de beschikbaarheid van de SuC netwerk. Vandaar dat ik met afvraag hoe goed je zonder kan.
Ik ben heel blij met het SuC netwerk, maar ik ben er zeker van dat het zonder ook prima kan - voor de grap plan ik onze lange trips ook wel eens voor mijn vrouw haar Renault Zoe ZE50, en dan komt het ook altijd goed. Ik kan je A Better RoutePlanner ( A Better Routeplanner ) aanraden, daar kan je realistische routeplannen voor vrijwel alle EV's maken.

Ter illustratie: vorig jaar hebben we met de Tesla een rit van 6000 km gemaakt, grotendeels door hongarije en Roemenie, waar geen SuperChargers staan en de dichtheid van andere (snel)laadpalen veel lager is dan in west europa, en dat is ook prima gegaan!
 
Verder... Jij vind je ICE lekker op vakantie, en de anderen hebben liever hun Tesla. Ik denk dat niemand mekaar hier gaat overtuigen van het tegendeel.

Ik rij graag in een tesla, maar stel je voor dat de Tesla een vakantie modus zou hebben:

* bereik van 750km
* ook met snelheid van 175
* in 3min helemaal vol geladen
* laadpunten om de 40km en direct aan de snelweg

ik denk zelf dat veel mensen zouden betalen voor zo’n optie.
 
Ik rij graag in een tesla, maar stel je voor dat de Tesla een vakantie modus zou hebben:

* bereik van 750km
* ook met snelheid van 175
* in 3min helemaal vol geladen
* laadpunten om de 40km en direct aan de snelweg

ik denk zelf dat veel mensen zouden betalen voor zo’n optie.
Er zouden er inderdaad voor betalen, maar degene die die optie nog niet hebben weten dat ze geld uitgespaard hebben.

Ik vind het rijden met een Tesla niet veel anders dan het rijden met een benzine en een tankkaart van een bepaald merk. Toen ik vroeger een Esso tankkaart had kon ik ook niet gewoon elke 40 km lukraak een tankstation kiezen. En als je eerst moest aanschuiven, dan tanken, dan binnen in de shop afrekenen, dan je auto iets verderop parkeren (waar nu een supercharger is) en terug naar binnen om iets te eten of het sanitair te gebruiken, was je even veel tijd kwijt als nu arriveren, recht naar de supercharger rijden, aankoppelen en naar binnen gaan.

Oh en op de snelweg betaal je dan nog premium voor de luxe om niet bij een afrit naar een autohof te rijden.

En je Model 3 LR op 3 minuten laden zou een vermogen van 1,4MW vereisen. 840KW als je 5 minuten kan wachten.
 
Last edited:
Ik weet hoe dat laden is. Maar het duurt gewoon aardig lang om er 350km in te krijgen om vervolgens 280km verder (werkelijk verbruik) weer zo lang te laden.

ik werd er aardig chagrijnig van. Stoppen is prima, maar dat was voor mij iets te veel van het goede.
 
Ik weet hoe dat laden is. Maar het duurt gewoon aardig lang om er 350km in te krijgen om vervolgens 280km verder (werkelijk verbruik) weer zo lang te laden.

ik werd er aardig chagrijnig van. Stoppen is prima, maar dat was voor mij iets te veel van het goede.
In welk scenario zou je er zo lang bij laden om er zoveel in te krijgen?

Bij 70% rij ik weer lekker door hoor.

Nee, da's gelogen. Bij 70% moet mijn vrouw nog naar toilet en is mijn koffie nog niet op, maar we zijn op vakantie dus boeie. Auto blijft lekker door laden, en eens wij klaar zijn rijden we wel door.

Afgelopen zomer betekende dat meermaals dat de Model 3 voorbij de 90% geladen was aan een supercharger, eer wij als mens weer klaar waren voor de volgende etappe.

Op 1000km hebben we 3 keren gestopt: ontbijt, middageten, vieruurtje. Ik zou niet weten welke luxe het zou zijn om die dingen over te slaan en in één ruk en met honger en een flesje vol urine op vakantie te arriveren.