Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Rustig aan Wooter, deze mijnheer stelt een redelijk normale vraag, daar kun je ook een redelijk antwoord op geven. Zowel de meeste superchargers als ionity chargers werken prima als je daar gaat laden. In tegenstelling tot de droom van alle fanbois hebben Tesla superchargers ook wel eens een storing. Toevallig had ik bij mijn eerste bezoek aan Tesla SuC in Eindhoven een defecte Tesla paal. De week daarna ben ik naar Italie gereden en heb ivm de drukte bij Tesla superchargers vooral bij Ionity geladen en dat werkte prima en voor mijn Model 3 vaak sneller dan bij Tesla.
Dank je. Alle reacties zijn overigens zeer welkom hoor. Zoveel mensen, zoveel meningen. En alle info draagt bij, dus dank iedereen die op mijn vraag input gaf (zover).
 
Met het vliegtuig is de optie als snel om een hotel te kiezen, want er kan maar 1 koffer mee. Met een ICE is een caravan een zeer goede optie. Maar met een Tesla, weet ik het niet. Er is voldoende ruimte om de hagelslag mee te nemen, maar niet echt een campingtafel (denk ik).

Wat doen jullie meestal als overnachting in de zomer, gezien er geen sleurhut achter kan?
  • Hotel / appartement
  • B&B or huur van privé huis (Airbnb bijvoorbeeld)
  • Huis-swap
  • Bij vrienden / familie
  • Camping - tent mee, stoelen mee, BBQ mee
  • Camping - tent mee, rest lokaal huren
  • Glamping (luxe tent met o.a. koelkast in de keuken)
  • Camping - Huisje/bungalow/stacaravan huren
  • Vouwwagen en wat extra vaak laden
Voor de buitenmensen hier (kan ook in een hotel met groot balkon of binnenterrein), wat is het maximale om te doen?

Glamping is de huidige optie hier, want luxe en toch in de buitenlucht. Zoek nu naar alternatieven.
 
In welk scenario zou je er zo lang bij laden om er zoveel in te krijgen?

Bij 70% rij ik weer lekker door hoor.

Nee, da's gelogen. Bij 70% moet mijn vrouw nog naar toilet en is mijn koffie nog niet op, maar we zijn op vakantie dus boeie. Auto blijft lekker door laden, en eens wij klaar zijn rijden we wel door.

Afgelopen zomer betekende dat meermaals dat de Model 3 voorbij de 90% geladen was aan een supercharger, eer wij als mens weer klaar waren voor de volgende etappe.

Op 1000km hebben we 3 keren gestopt: ontbijt, middageten, vieruurtje. Ik zou niet weten welke luxe het zou zijn om die dingen over te slaan en in één ruk en met honger en een flesje vol urine op vakantie te arriveren.

Hoezo is het alternatief “in een ruk”? Dat gaat nergens over en verzin je. Alsof je met een ice niet kan stoppen (ik heb 2 jonge kinderen van 1 en 3).

En zo luxe zijn de suc locaties niet om daar lekker bijna een uur te lunchen. Tenminste, ik weet natuurlijk niet waar je thuis luncht. Sterker nog, met de ice heb ik ze lachend overgeslagen.

en ik kan ook wel korter laden, tot 250km, maar dan is de volgende stop slechts 200km verder.
 
Last edited:
Met het vliegtuig is de optie als snel om een hotel te kiezen, want er kan maar 1 koffer mee. Met een ICE is een caravan een zeer goede optie. Maar met een Tesla, weet ik het niet. Er is voldoende ruimte om de hagelslag mee te nemen, maar niet echt een campingtafel (denk ik).

Wat doen jullie meestal als overnachting in de zomer, gezien er geen sleurhut achter kan?
  • Hotel / appartement
  • B&B or huur van privé huis (Airbnb bijvoorbeeld)
  • Huis-swap
  • Bij vrienden / familie
  • Camping - tent mee, stoelen mee, BBQ mee
  • Camping - tent mee, rest lokaal huren
  • Glamping (luxe tent met o.a. koelkast in de keuken)
  • Camping - Huisje/bungalow/stacaravan huren
  • Vouwwagen en wat extra vaak laden
Voor de buitenmensen hier (kan ook in een hotel met groot balkon of binnenterrein), wat is het maximale om te doen?

Glamping is de huidige optie hier, want luxe en toch in de buitenlucht. Zoek nu naar alternatieven.

Ik ga vaak naar een kinderhotel met opvang. Dan kunnen wij Savonds genieten van een 6 gangen diner met bijpassende wijnen. Mijn vriendin en ik kunnen daar erg van genieten.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hoezo is het alternatief “in een ruk”? Dat gaat nergens over en verzin je. Alsof je met een ice niet kan stoppen (ik heb 2 jonge kinderen van 1 en 3).

En zo luxe zijn de suc locaties niet om daar lekker bijna een uur te lunchen. Tenminste, ik weet natuurlijk niet waar je thuis luncht. Sterker nog, met de ice heb ik ze lachend overgeslagen.

en ik kan ook wel korter laden, tot 250km, maar dan is de volgende stop slechts 200km verder.

Ik vind zelf de laatste stop (100 a 180km voor de bestemming) het meest erg. Ik heb wat km weg staan te kijken bij brengenz of aichstetten, terwijl er een flesje champagne op bestemming stond te wachten.
 
Ik vind zelf de laatste stop (100 a 180km voor de bestemming) het meest erg. Ik heb wat km weg staan te kijken bij brengenz of aichstetten, terwijl er een flesje champagne op bestemming stond te wachten.
persoonlijk vind ik dit alleen vervelend als ik niet zeker weet of ik kan laden op bestemming. Dan gooi ik er altijd wat extra in, vorig jaar naar zelfde pension voor wintersport waar ik zeker wist dat ik kon laden dan kost de laatste stop amper tijd.
 
Hoezo is het alternatief “in een ruk”? Dat gaat nergens over en verzin je. Alsof je met een ice niet kan stoppen (ik heb 2 jonge kinderen van 1 en 3).

En zo luxe zijn de suc locaties niet om daar lekker bijna een uur te lunchen. Tenminste, ik weet natuurlijk niet waar je thuis luncht. Sterker nog, met de ice heb ik ze lachend overgeslagen.

en ik kan ook wel korter laden, tot 250km, maar dan is de volgende stop slechts 200km verder.
Volgens mij zijn er in Frankrijk prima suc's bij hotels om even te lunchen of on de kinderen even in t zwembad te laten plonzen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Met het vliegtuig is de optie als snel om een hotel te kiezen, want er kan maar 1 koffer mee. Met een ICE is een caravan een zeer goede optie. Maar met een Tesla, weet ik het niet. Er is voldoende ruimte om de hagelslag mee te nemen, maar niet echt een campingtafel (denk ik).

Wat doen jullie meestal als overnachting in de zomer, gezien er geen sleurhut achter kan?
  • Hotel / appartement
  • B&B or huur van privé huis (Airbnb bijvoorbeeld)
  • Huis-swap
  • Bij vrienden / familie
  • Camping - tent mee, stoelen mee, BBQ mee
  • Camping - tent mee, rest lokaal huren
  • Glamping (luxe tent met o.a. koelkast in de keuken)
  • Camping - Huisje/bungalow/stacaravan huren
  • Vouwwagen en wat extra vaak laden
Voor de buitenmensen hier (kan ook in een hotel met groot balkon of binnenterrein), wat is het maximale om te doen?

Glamping is de huidige optie hier, want luxe en toch in de buitenlucht. Zoek nu naar alternatieven.

Met een model S heb je een zee van ruimte. Als je dan ook nog een dakkoffer hebt, kan je genoeg meenemen voor op de camping voor 4 personen. Jij hebt een Model 3, die hebben toch een trekhaak? dan kan je een kleine aanhanger meenemen (voor wat extra hagelslag :p)?

Daarnaast kan je inderdaad genoeg huuropties in de overweging meenemen.
 
Ik vind zelf de laatste stop (100 a 180km voor de bestemming) het meest erg. Ik heb wat km weg staan te kijken bij brengenz of aichstetten, terwijl er een flesje champagne op bestemming stond te wachten.
Ho ho wat een drama.

100km bijladen met een lege batterij aan een V2 supercharger kost je iets meer dan 8 minuten. 200km bijladen aan dezelfde supercharger kost je nog geen 17 minuten.
 
Hoezo is het alternatief “in een ruk”? Dat gaat nergens over en verzin je. Alsof je met een ice niet kan stoppen (ik heb 2 jonge kinderen van 1 en 3).

En zo luxe zijn de suc locaties niet om daar lekker bijna een uur te lunchen. Tenminste, ik weet natuurlijk niet waar je thuis luncht. Sterker nog, met de ice heb ik ze lachend overgeslagen.

en ik kan ook wel korter laden, tot 250km, maar dan is de volgende stop slechts 200km verder.
Beste Ominoreg, misschien iets meer betalen en dan een betere EV kopen als dit zo belangrijk voor je is? Of gewoon bij een ICE blijven totdat ze de juiste EV voor je hebben.

De discussie op persoonlijke ervaring voeren is altijd lastig omdat iedereen de reis anders beleefd. Een range van 250km is beperkt. Dan moet je op een reis van 1000 km ongeveer 3x tanken als je ervan uitgaat dat je thuis volgeladen wegrijdt. A.d.a.k. als je 2 a 3 uur gereden hebt, is een pauze van een half uur zo erg? Een pauze van 15 minuten wordt wel geadviseerd om veilig te kunnen rijden.
Pauzeren tijdens lange autoritten kan ongeval voorkomen.
 
Met een model S heb je een zee van ruimte. Als je dan ook nog een dakkoffer hebt, kan je genoeg meenemen voor op de camping voor 4 personen.

Correctie: 5 personen.
Dakkoffer+classic frunk, supergrote tent, tafels, stoelen, alles + 5 soorten hagelslag naar Zwitserland in 2015. Volgende week 5 MTB's op het dak voor een fietsvakantie.
Met een 3 ben je uiteraard beperkter.
 
Ik weet hoe dat laden is. Maar het duurt gewoon aardig lang om er 350km in te krijgen om vervolgens 280km verder (werkelijk verbruik) weer zo lang te laden.

ik werd er aardig chagrijnig van. Stoppen is prima, maar dat was voor mij iets te veel van het goede.
Valt reuze mee hoor tegenwoordig...
SuC Rijswijk.JPG
 
In Frankrijk, SuC are vaak op parkings van Accor Hotels (bv Novotel, Ibis,...).
Zelfs logeren we graag in de Novotel met zwembaden. (bv Bordeaux, Poitiers, Rouen, Lyon)
Het is er gezellig, met tuin, zwembad, terras. Niet altijd de mooiste hotels, maar voor een overnachting onderweg, vinden we ze prima.
Eten ter plaats is zeker ok en met locale producten.
 
Ik rij graag in een tesla, maar stel je voor dat de Tesla een vakantie modus zou hebben:

* bereik van 750km
* ook met snelheid van 175
* in 3min helemaal vol geladen
* laadpunten om de 40km en direct aan de snelweg

ik denk zelf dat veel mensen zouden betalen voor zo’n optie.

* bereik: met een Tesla heb je makkelijk een bereik van 200.000 km. Je moet alleen af en toe laden.
* ook met een Tesla haal je met gemak 175
* in 3 min laden ga je niet halen, maar plassen en iets drinken/eten gaat ook niet in 3 min.
* laadpunten om de 40km is niet nodig want de range is veel groter

En als je dan toch op vakantie gaat, dan is een Tesla vakantie modus niet nodig want veel extra tijd kost het niet en waarom zou je haast hebben als je op vakantie gaat......
Maar goed, ieder zijn eigen afweging om met de EV of ICE te gaan en natuurlijk zijn er soms ook echt wel goede redenen om met de ICE te gaan.