Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ho ho wat een drama.

100km bijladen met een lege batterij aan een V2 supercharger kost je iets meer dan 8 minuten. 200km bijladen aan dezelfde supercharger kost je nog geen 17 minuten.

Volgens mij staan er geen V2 in bijvoorbeeld bregenz of aichstetten. Daarnaast is bregenz ook niet echt naast de snelweg. Heen en weer, aansluiten, etc. Daarnaast is 100km werkelijk, ongeveer 130km bijladen.

kost al snel samen weer 30m. Het is maar 30m (dan heb ik het over slechts 1 stopje), maar niemand zal daar vrijwillig stoppen. Het is pure noodzaak.

Van ellende heb ik de stekker er na 15m uitgehaald om snel naar aichstetten te gaan. De schnitzel die ik daar kreeg, heb ik als schoenzool gebruikt. Ook daar stop je niet als het niet hoeft.

Een tesla is 99% van het jaar een geweldige auto, maar op lange reizen kan het prima, maar het is gewoon niet ideaal. Ik kom op plekken waar ik niet dood gevonden wil worden, laat staan op mijn vakantie.
 
Volgens mij staan er geen V2 in bijvoorbeeld bregenz of aichstetten. Daarnaast is bregenz ook niet echt naast de snelweg.
Afgelopen winter heb ik zowel in Aichstetten als Bregenz geladen. Beiden zijn V2 superchargers.
Aichstetten ligt vlak aan de snelweg bij een autohof, hier heb je prima voorzieningen tot je beschikking.

Bregenz ligt ietsjes verder van de snelweg (paar honderd meter) maar zeker niet meer dan 2 minuten van de snelweg, dat vind ik niet echt ver. Wil je naar een restaurant of iets dan moet je daar wel iets verder lopen, maar ze hebben daar wel een mooie verwarmde wachtruimte met ruime schone toiletten en de mogelijkheid om de kleine te verschonen. Ook is er een automaat waar je iets te eten of drinken kunt kopen. Het mooie is dat de ruimte is voorzien van een codeslot en de code kun je in je Tesla opvragen.
https://www.google.nl/maps/uv?hl=nl...hUKEwi75cnt67vqAhULNOwKHamxCOIQoiowF3oECA4QBg
 
Bregenz is toch die prachtig uitgeruste supercharger met aparte lounge?

1523371617_ios.jpeg


1523371562_ios.jpeg


Op het kaartje ligt ie korter bij de snelweg dan de supercharger van Gouda of Zwolle. Of Rosmalen, Breukelen en Schiphol.
 
Bregenz is toch die prachtig uitgeruste supercharger met aparte lounge?

Ik wil net zeggen. Zelfs mijn vriendin vond dit een geweldige locatie. Komende Oktober weer naar Oostenrijk en mij is op het hart gedrukt dat we een route rijden over Bregenz. Echt een top locatie. 20 stalls en 600m van de afrit.

Kijk als je nu Val-de-Meuse (F) of de skids van Hilden (D) / Biberwier (AT) zou noemen dan snap ik het ook nog wel een beetje. Zijn er trouwens nog meer van deze lounge superchargers buiten Bregenz en Dietikon? Ik neem even voor het gemak de geweldige lounge van Val-de-Meuse niet mee ;) en die van Graz bij het SeC ken ik ook.
 
Last edited:
Ik wil net zeggen. Zelfs mijn vriendin vond dit een geweldige locatie. Komende Oktober weer naar Oostenrijk en mij is op het hart gedrukt dat we een route rijden over Bregenz. Echt een top locatie. 20 stalls en 600m van de afrit.

Kijk als je nu Val-de-Meuse (F) of de skids van Hilden (D) / Biberwier (AT) zou noemen dan snap ik het ook nog wel een beetje. Zijn er trouwens nog meer van deze lounge superchargers buiten Bregenz en Dietikon? Ik neem even voor het gemak de geweldige lounge van Val-de-Meuse niet mee ;) en die van Graz bij het SeC ken ik ook.

Onder Munchen bij Sindelsdorf

Gezellige bierstube met lekkere schnitzel en mooi uitzicht op de beierse alpen
Wirtshaus Urthalerhof
Urthal 4, 82404 Sindelsdorf, Duitsland
+49 8856 2003
Google Maps
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik had het over een lounge geen restaurant/cafe. Tesla lounges zie je in de VS veel meer dan hier. Kwam er zelf nog achter dat Kapfenberg ook een lounge heeft.
Ik had het over een lounge geen restaurant/cafe. Tesla lounges zie je in de VS veel meer dan hier. Kwam er zelf nog achter dat Kapfenberg ook een lounge heeft.
Sorry hoor, ik zit tijdens het laden liever te loungen in een duitse bierstube dan in een amerikaanse “Lounge” met een paar vending machines
 
  • Like
Reactions: job-lek and Saxi
Volgens mij staan er geen V2 in bijvoorbeeld bregenz of aichstetten. Daarnaast is bregenz ook niet echt naast de snelweg. Heen en weer, aansluiten, etc. Daarnaast is 100km werkelijk, ongeveer 130km bijladen.

kost al snel samen weer 30m. Het is maar 30m (dan heb ik het over slechts 1 stopje), maar niemand zal daar vrijwillig stoppen. Het is pure noodzaak.

Van ellende heb ik de stekker er na 15m uitgehaald om snel naar aichstetten te gaan. De schnitzel die ik daar kreeg, heb ik als schoenzool gebruikt. Ook daar stop je niet als het niet hoeft.

Een tesla is 99% van het jaar een geweldige auto, maar op lange reizen kan het prima, maar het is gewoon niet ideaal. Ik kom op plekken waar ik niet dood gevonden wil worden, laat staan op mijn vakantie.
Zoveel mensen, zoveel wensen:) Sinds het Tesla tijdperk zijn onze 'airmiles' gehalveerd omdat we het zo fijn vinden met de eigen auto (Tessie) op vakantie te gaan... Het relaxte reizen, eigen auto op locatie, de eindeloze wachtrijen op vliegvelden, maar vooral: AP!!!

Aanvankelijk hielden we de Q5 van vrouwlief aan 'voor de lange reizen' (leek toen zo logisch, wisten wij veel). Die stond tijdens vakanties wekenlang werkloos voor de deur en is ruim een jaar geleden ingewisseld voor een Model 3.

Tijdens alle reizen heb ik slecht 1 keer gehad dat ik moest wachten op de auto. In alle gevallen was het andersom
 
Zoveel mensen, zoveel wensen:) Sinds het Tesla tijdperk zijn onze 'airmiles' gehalveerd omdat we het zo fijn vinden met de eigen auto (Tessie) op vakantie te gaan... Het relaxte reizen, eigen auto op locatie, de eindeloze wachtrijen op vliegvelden, maar vooral: AP!!!

Aanvankelijk hielden we de Q5 van vrouwlief aan 'voor de lange reizen' (leek toen zo logisch, wisten wij veel). Die stond tijdens vakanties wekenlang werkloos voor de deur en is ruim een jaar geleden ingewisseld voor een Model 3.

Tijdens alle reizen heb ik slecht 1 keer gehad dat ik moest wachten op de auto. In alle gevallen was het andersom

Ha, zo herkenbaar. Wisten wij veel....... Lang nagedacht of we een vakantie-auto bij het leasecontract moesten regelen. Uiteindelijk werd het voor mij een principe zaak: de lusten en de lasten van de EV. Ik had eens moeten weten. Nu rijd ik naar Portugal, terwijl ik anders altijd gevlogen zou hebben. Welke lasten?
 
Ik heb Utrecht Berlijn eens door abrp gehaald voor de volgende 5 virtuele ritjes (Vmax op 180km/u):
1 M3AWD 19”, alleen SuCs, 639km, 6u31m
2 M3AWD 19”, SuCs & Ionity, 639km, 6u25m
3 M3SR+ aeros, alleen SuCs, 644km, 7u18m
4 M3SR+ aeros, SuCs & Ionity, 644km, 7u3m
5 Polestar 2, alleen Ionity, 640km, 6u53m

5F835101-5213-4579-90D9-C8664D7A9375.png
D582F5DD-331A-4FAC-986D-298F08CACC6F.png
D6D474DD-9A41-4367-AC04-1C832381A234.png
D9A66471-060B-4EBC-9FD6-C351FF46A621.png
EA5A985A-8497-4D01-B251-03392F0178DE.png
 
Last edited:
  • Like
Reactions: BobbyKings
Ik heb Utrecht Berlijn eens door abrp gehaald voor de volgende 5 virtuele ritjes (Vmax op 180km/u):
1 M3AWD 19”, alleen SuCs, 639km, 6u31m
2 M3AWD 19”, SuCs & Ionity, 639km, 6u25m
3 M3SR+ aeros, alleen SuCs, 644km, 7u18m
4 M3SR+ aeros, SuCs & Ionity, 644km, 7u3m
5 Polestar 2, alleen Ionity, 640km, 6u53m

De range van de Polestar zit iets dichter bij de M3AWD dan die van de SR+.
Dit zie je dus ook een beetje terug in de totale reistijd. De tijdswinst SuC/Ionity is dus nihil zou ik dan zeggen voor zo’n lange rit.
Toch geeft mij de beschikbaarheid van het uitgebreide SuC netwerk mij nog altijd een beter gevoel.
 
Ontegenzeggelijk moet je soms wat meer plannen bij een Tesla. Maar wat betekent dat nu eigenlijk in de praktijk, is het niet grotendeels gewenning aan een andere manier van jezelf vervoeren?. Circa 30% van Nederlanders kan thuis laden.Daarnaast heeft een groot deel zonder planning toegang tot publieke palen of op het werk. Uitgaande van "laden als je stilstaat" impliceert dit dat - met de huidige omvangrijke range van de accu's- het dagelijkse rijden geen issue meer hoeft te zijn Dan blijft alleen die enkele langer trip over, verblijf op vakantie etc.Voor die trips is planning niet nodig - de auto helpt je langs de SuC's. Hotels hebben in toenemende mate eigen laders.. Dus dan blijft eigenlijk alleen die specifieke bestemmingslokatie nog over..(meerdere pasjes etc)- maar hoe vaak komt dat voor? Disclaimer - er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen - maar dit is de grote lijn die meer en meer realiteit wordt. (Ik heb het bv niet over 6 jaar oude S60).. En ik heb het ook niet over niet-Tesla EV's - die neem ik niet meer serieus als het gaat om de introductie van het EV-concept.

Ik heb twee keer stil gestaan in mijn leven omdat ik niet goed gepland had. Beide keren met m'n V70. Lege tank. Hieronder A2, mei 2013 - 4 maanden later reed ik m'n eerste Tesla -;)

IMG_2473.jpeg
i
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Ik heb Utrecht Berlijn eens door abrp gehaald voor de volgende 5 virtuele ritjes (Vmax op 180km/u):
1 M3AWD 19”, alleen SuCs, 639km, 6u31m
2 M3AWD 19”, SuCs & Ionity, 639km, 6u25m
3 M3SR+ aeros, alleen SuCs, 644km, 7u18m
4 M3SR+ aeros, SuCs & Ionity, 644km, 7u3m
5 Polestar 2, alleen Ionity, 640km, 6u53m

View attachment 562394 View attachment 562395 View attachment 562396 View attachment 562397 View attachment 562398
Is er voor het Polestar overzicht toch niet een Tesla SuC is gekozen na Hannover?
 
Is er voor het Polestar overzicht toch niet een Tesla SuC is gekozen na Hannover?
Ja, daar is iets mis gegaan. Ik heb het voor de Polestar nog een keer ingevoerd in abrp en de Polestar zit met 6u27m vlak achter de M3AWD! De rit van de Polestar is 10km langer dan de rit van de Tesla AWD: 649km om 3x bij de Ionities te stoppen. En dan toch maar 2 minuten langzamer dan de Tesla die maar 2 keer hoeft te stoppen!
A9461D21-6CED-48B5-AB2F-0520C72C8A85.png
 
Last edited:
Ongeacht hoe snel het laden ook is, het vergt nog steeds planning en niet iedereen heeft daar zin in merk ik wel eens om me heen.
Ik heb Utrecht Berlijn eens door abrp gehaald voor de volgende 5 virtuele ritjes (Vmax op 180km/u):
1 M3AWD 19”, alleen SuCs, 639km, 6u31m
2 M3AWD 19”, SuCs & Ionity, 639km, 6u25m
3 M3SR+ aeros, alleen SuCs, 644km, 7u18m
4 M3SR+ aeros, SuCs & Ionity, 644km, 7u3m
5 Polestar 2, alleen Ionity, 640km, 6u53m
Ik zie geen screenshot van alleen Ionity.
In de laatste screenshot stopt die Polestar ook bij een Supercharger....
<edit> ah was al genoemd zie ik.