Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wil juist graag op mijn bestemming zijn. Die vind ik mooier dan de sucs.

de kinderen kunnen vaak ook niet wachten. Het wachten is voor mij te veel van het goede.

maar goed, ieder zijn voorkeur.
Ik kom zelden toe aan wachten. De koffie is nog niet op, vrouw of dochter moeten nog even naar toilet of we eten een ijsje in het zonnetje.
 
  • Like
Reactions: AustinP
Ik wil juist graag op mijn bestemming zijn. Die vind ik mooier dan de sucs.

de kinderen kunnen vaak ook niet wachten. Het wachten is voor mij te veel van het goede.

maar goed, ieder zijn voorkeur.
Tot een aantal jaren geleden dacht ik er net zo over.…. bij voorkeur zo snel mogelijk op bestemming aankomen. Maar uiteindelijk heb ik dat al in de tijd van mijn ice overboord gegooid.
Ik reed altijd in 2 dagen naar Portugal en nu ik het op mijn gemak aan doe, doe ik er ook 2 dagen over, ik kom alleen wat later op de dag aan.
 
Ook hier iemand waar de vakantie begint als we in de auto stappen, hoewel dat vroeger zeker anders was.
Bovendien trekken we rond en zorgen we dat we nooit meer dan 'n kilometer of 800/900 (en liever nog wat minder) op 'n dag rijden.

Dat gezegd hebbende, vakantie doen we wel met een (Holtkamper) vouwwagen achter de M3LR en dat maakt dat iedere 200 km laden tot 80% of soms nog wat meer een must is. Er is niets mis met een regelmatige break maar die breaks waren vorig jaar inclusief aan en afkoppelen van de vouwwagen en stall sharing stiekem toch steeds 40/45 minuten. Vaak net wat te lang op suc locaties die niet allemaal even inspirerend zijn (hoewel we ook pareltjes van locaties tegen zijn gekomen, Limoges Frankrijk bijvoorbeeld).

Ik kijk uit naar V3 laden, ben benieuwd wat we daar in de praktijk van gaan merken in laadtijd.
 
Hier ook erg tevreden met het "nieuwe rijden 2.0" -> ik zou niet terug willen naar de tijd dat we ca. 1.100 - 1.200 km zo snel mogelijk probeerden af te leggen.

Maar eerlijk is eerlijk, op de terugweg naar huis zijn er wel eens momenten geweest waarbij het verplichte laadmoment net niet helemaal lekker uitkwam met een eetmomentje / locatie. En dan rijden wij nog een model met veel bereik en snelle laadtijden.

Opvallend: de kinderen vinden de reis ook veel leuker met stopmomenten = shopmomenten

We zijn niet allemaal hetzelfde, ik kan me voorstellen dat er nog steeds mensen zijn die liever met een volle dieseltank zelf willen bepalen waar & wanneer ze stoppen. Ik zou iig niet meer terug willen. Maar dat komt wellicht ook door veel relaxter rijden met FSD op 140 km/u ;)
 
Inderdaad, als ik dezelfde afstand zonder autopilot zou moeten doen, weet ik niet of ik even gelukkig zou zijn. Autopilot maakt echt wel een verschil, waar je op de snelweg eigenlijk mee passagier kan zijn met je medepassagiers. Dan zit de vakantiestemming er wel wat sneller in.

En ik moet ook toegeven dat als we eens op een abnormaal uur vertrekken en omstreeks middernacht nog een laatste keer laden, dat de smartphone met EU roaming een welkome afleiding is voor die 20' minuten laden.

En het scheelt ook al als je al wat gewoon bent. +10 jaar geleden had ik ook een leaser op diesel die +1000km op een tank kon, en ik met 1 keer tanken toe kwam. Ben daarna benzine gaan rijden en daarmee stond ik ook na 350~400km aan de pomp.
 
  • Like
Reactions: job-lek and RobsEV
Hier ook erg tevreden met het "nieuwe rijden 2.0" -> ik zou niet terug willen naar de tijd dat we ca. 1.100 - 1.200 km zo snel mogelijk probeerden af te leggen.

Maar eerlijk is eerlijk, op de terugweg naar huis zijn er wel eens momenten geweest waarbij het verplichte laadmoment net niet helemaal lekker uitkwam met een eetmomentje / locatie. En dan rijden wij nog een model met veel bereik en snelle laadtijden.

Opvallend: de kinderen vinden de reis ook veel leuker met stopmomenten = shopmomenten

We zijn niet allemaal hetzelfde, ik kan me voorstellen dat er nog steeds mensen zijn die liever met een volle dieseltank zelf willen bepalen waar & wanneer ze stoppen. Ik zou iig niet meer terug willen. Maar dat komt wellicht ook door veel relaxter rijden met FSD op 140 km/u ;)
Precies ik was voorheen ook zo iemand, plassen voor we weg gaan en je mag pas weer als ik ook moet tanken.
700-1000km no-stop doortrappen was stoer en goed.
Nu merk ik dat ik met om de 2u een korte stop ik net zo fris uit de auto stap als dat ik erin stapte en in het verleden eigenlijk compleet gesloopt was al wilde ik dat toen natuurlijk nooit toegeven omdat dit niet stoer was.
 
Last edited:
Nu merk ik dat ik met om de 2u een korte stop ik net zo fris uit de auto stap als dat ik erin stapte en in het verleden eigenlijk compleet gesloopt was al wilde ik dat toen natuurlijk nooit toegeven omdat dit niet stoer was.
Haha ja het verschil is opmerkelijk :) Maar met je diesel dacht je dat als je snel door reed, je dan sneller kon gaan slapen om die vermoeidheid uit te slapen. Nu met een EV sta je verplicht om de paar uren even stil, en slaat die vermoeidheid nooit toe en kom je fris, maar wat later op bestemming aan :)
 
Haha ja het verschil is opmerkelijk :) Maar met je diesel dacht je dat als je snel door reed, je dan sneller kon gaan slapen om die vermoeidheid uit te slapen. Nu met een EV sta je verplicht om de paar uren even stil, en slaat die vermoeidheid nooit toe en kom je fris, maar wat later op bestemming aan :)
Precies. Met de diesel wilde ik nooit stoppen omdat je bang was dat je dan niet de eindstreep zou halen.
 
  • Like
Reactions: bpsmits
Hetzelfde heb ik overigens ook ervaren bij normaal rijden. Vroeger reed ik overal +40 want ja hard rijden was leuk en snel.

Met de Tesla reed ik op autopilot, en dat ding vertikt het om buiten de snelweg harder dan snelheidslimiet+marge toe te laten. Dus is het kiezen tussen autopilot - wat wel cool is - of zelf rijden. Dus ik koos vaak voor autopilot, en omdat 150 op de Belgische snelweg op autopilot nog wel actief beheer vereist, was ik daar ook snel om om gewoon de autopilot op 120+marge te laten. Dat scheelde ook in het turen in de berm.

Tot ik eens een zondagochtend me had verslapen voor een vergadering, en dus aan 150 op autopilot 100km moest rijden. Ik kwam er net aan om 10u, dus netjes de verloren tijd dicht gereden. En dan moesten we nog wachten omdat er nog andere mensen te laat waren, dus eigenlijk konden we pas beginnen om 10u15, dus de gewonnen tijd was zo weer verloren.

Bij het naar huis rijden hield ik de vMax aan en ik was 9 minuten langer onderweg.

Een espresso 's morgens voor het vertrek kost me meer tijd, dus ik heb een eenvoudig middel gevonden om vrijwel altijd op tijd te komen: 5~10 minuten vroeger vertrekken. Scheelt ook heel wat in stress. En ook geleerd dat als je te laat komt, het eigenlijk niet zo boeit, want het is zelden zo dat de sterren zo staan dat écht op de minuut op tijd komen voor iedereen haalbaar is. En het is ook prettiger als je kan zeggen "ik ga er om 10u15 zijn" en er dan om 10u07 staan, dan dat je zegt dat je om 10u05 er gaat zijn en je nog zit te haasten, om om 10u07 er te zijn en nog niet aan de slag te kunnen.

Pas op, ik begin graag op tijd, maar ik heb snel geleerd dat bijvoorbeeld me haasten om m'n dochter op school op te halen nutteloos is: net op die dag dat je haast, is ze zelf laat omdat ze de klas nog moet opruimen ofzo. En 5 minuten te laat merkt ze ook niks van, maar heb je wel al meer parkeerplaats.

En andere afspraken vertrek ik met wat meer buffer, 10 tot 15 minuten als het écht belangrijk is dat ik er op tijd ben.
 
Ik rij altijd korte stukken (max 200km) en nu voor het eerst op vakantie met de Tesla (vlieg altijd) en zwaar goed bevallen. Bewust niks voorbereid en gewoon kijken hoe het gaat. Met v3 (M3), kost het nauwelijks meer tijd. Wat me het meeste verbaasde is het gemak waarmee je rijdt, je wordt niet moe. Aankomen en gelijk je ding doen.

Bij baustellen gooi ik hem van de AP af (paar met AP gedaan en toch vaak wat erg strak langs de kant) en dan merk je gelijk dat je veel meer moet opletten en sturen, is echt wel verschil.

Of ik dat ook ga doen in de winter weet ik nog niet (maar zwaar aan het overwegen), zomer absoluut prima te doen.
 
Ik ervaar de Supercharger locaties over het algemeen eigenlijk als zeer prettig. Natuurlijk zijn er wel een paar uitzonderingen, maar je hebt in ieder geval niet die enorme herrie van het voorbijblazende verkeer van een tankstation aan de Autobahn. Ga daar maar eens aan een picknicktafeltje proberen te ontspannen.

Af en toe kom ik regelrechte SUC pareltjes tegen, zoals onlangs deze in Kriegstetten. Een leuk speeltuintje voor de kinderen om de hoek (dat is goud waard op een lange reis), en een rustig terras met heerlijke cappuccino.


IMG_20210522_094228.jpg
 
Ik kan mijzelf met een ice goed onder bedwang houden. Toen ik 18 was, was het zo snel mogelijk. Maar dat is nu niet meer het geval.

de gemiddelde snelheid zal wel hoger liggen dan met de tesla, maar 190 ofzo wordt het niet. Ook ben ik niet meer moe, dan toen ik met de tesla ging (op verzoek van mijn vrouw zijn we weer met de ice gegaan).

anyway, ieder zijn voorkeur.
 
Ik rij altijd korte stukken (max 200km) en nu voor het eerst op vakantie met de Tesla (vlieg altijd) en zwaar goed bevallen. Bewust niks voorbereid en gewoon kijken hoe het gaat. Met v3 (M3), kost het nauwelijks meer tijd. Wat me het meeste verbaasde is het gemak waarmee je rijdt, je wordt niet moe. Aankomen en gelijk je ding doen.

Bij baustellen gooi ik hem van de AP af (paar met AP gedaan en toch vaak wat erg strak langs de kant) en dan merk je gelijk dat je veel meer moet opletten en sturen, is echt wel verschil.

Of ik dat ook ga doen in de winter weet ik nog niet (maar zwaar aan het overwegen), zomer absoluut prima te doen.
Ik vind AP bij baustellen juist ideaal. Ja hij gaat dicht langs de kant, maar het gaat tot nu toe wel altijd goed bij mij, en AP stuurt strakker dan ik zelf :rolleyes:.

In de winter, zeker bij sneeuw vind ik de AWD juist ideaal. Ik heb nog nooit de sneeuwkettingen hoeven te gebruiken terwijl anderen met voor- of achterwiel aandrijving echt moeite hadden om weg te komen. Ook begin dit jaar in NL, toen er in het oosten een dik pak lag en menigeen bij ons in de straat gewoon niet weg kwam, lukte de MS dat met twee vingers in de neus.
 
Ik vind AP bij baustellen juist ideaal. Ja hij gaat dicht langs de kant, maar het gaat tot nu toe wel altijd goed bij mij, en AP stuurt strakker dan ik zelf :rolleyes:.

In de winter, zeker bij sneeuw vind ik de AWD juist ideaal. Ik heb nog nooit de sneeuwkettingen hoeven te gebruiken terwijl anderen met voor- of achterwiel aandrijving echt moeite hadden om weg te komen. Ook begin dit jaar in NL, toen er in het oosten een dik pak lag en menigeen bij ons in de straat gewoon niet weg kwam, lukte de MS dat met twee vingers in de neus.
Ik ben 1x met ap door een baustelle gegaan en toen links een vrachtwagen ingehaald. Toen kwamen enorme signaal geluiden overal dat ik zogenaamd tegen de betonnen muur opreed.

het was krap, maar die geluiden deed iedereen echt schrikken.
 
Vorig jaar hebben ik en m'n broer nog gelachen omwille van een gezin met e-tron die een diesel busje hadden gehuurd voor op vakantie te gaan, omdat ze dat niet zagen zitten met een e-tron.

Met een Tesla zou ik zelfs niet twee keer twijfelen en de ICE vrolijk laten staan. Meer nog, we hebben geen ICE auto meer, en de ICE motorfiets staat al makkelijk 9 maanden stil. Ding zou ik moeten poetsen en verkopen.