Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
De eerste keer is er bij sommigen wat koudwatervrees.
Inderdaad. Je moet het gedaan hebben om te weten hoe aangenaam het is en nooit meer terug te willen. Bij onze overweging om de omschakeling naar EV te maken kwam het reizen ook aan bod. Besluit was dat dat geen punt was omdat al onze reizen van de laatste 5 jaar met het vliegtuig waren. En we dat dus zouden blijven doen.
Echter eenmaal de MS er was lonkte, mede door het forum hier, de uitdaging. We zijn er al verder mee op vakantie geweest dan ooit tevoren met een ICE.
 
Er is niets mis met een regelmatige break maar die breaks waren vorig jaar inclusief aan en afkoppelen van de vouwwagen en stall sharing stiekem toch steeds 40/45 minuten.
In het aan- en afkoppel moment op zich zelf zat voor ons niet veel tijdverlies. Ongeveer 1 minuut afkoppelen en 1 minuut aankoppelen denk ik (en nog zonder verlengstekker). Het aan en afkoppelen kan voor personen die daar geen ervaring in hebben overkomen als heel veel gedoe. Stel ik zou in plaats van een vouwwagen een dakkoffer nemen dan zou de tijdsbesparing qua aan- en afkoppelen beperkt zijn.
Ons verbruik was 213 Wh/km met vouwwagen.
 
Zijn weer terug van Zell/Kaprun. Bijna 1000km en 10,5 uur (145kmh max gereden) en kon het zelfs in 2 stops, niet gedaan 3 van gemaakt (sneller en extra stop was welkom). Heen en terug alles v3, geen phantom brake. Alleen baustellen: AP gaat, maar soms raakt die behoorlijk in de war van de dubbele stepen.
Heb paar suc's aangeklikt op de route en ztitten aardig wat tussen met V3. Volgens mij navigeert die je automatisch naar V3 als het enigzins kan als en je een M3 hebt.

Wat me wel opviel, weinig laadpalen in die regio. Nu was het rustig maar zodra alles weer open is kun je er vanuit gaan dat die altijd bezet zijn. Geladen aan het huis op stopkontakt (13A) met verlengsnoer.

Vrienden rijden het in iets meer dan 9 uur met de ICE. Rijden in een stuk door en 185 kmh max. Het kan denk ik met de Tesla in 10 uur en beetje (ik had telkens meer over dan de auto aangaf, dus je kunt korter laden), en gewoon harder gaan rijden en/of zelf hele stukken sturen (de auto laad veel sneller dan je kunt verbruiken).
 
Last edited:
Het is allemaal niet zo erg hoor, er zijn nog genoeg vrouwen. ;)

als ik het prettig vindt dat er iemand wat voor mij bepaald, ging ik wel met de tesla op vakantie ;)

zonder gekheid, het beviel mij best goed die vrijheid om te bepalen hoe hard ik kon rijden, waar ik ging stoppen en hoe lang.

niet uit te sluiten dat ik de volgende keer weer met de s ga, want dat kan ook gewoon prima.
 
Wat ik handig vondt: Tijdens het laden het laadscherm sluiten, dan zie (real-time) met hoeveel % je met de huidige lading aankomt (in route scherm). Meestal moet je tot z'n 11% doorladen bij aankomst aan de volgende SUC. Maar kwam altijd aan met meer (15-20%). Rij je dus weg bij 1% aankomstlading, dan haal je die alsnog (bij 145kmh max.). Dat scheelt zo 5 minuten per laadsessie en laad je langer op hoge snelheid bij de volgende stop (scheelt ook tijd), echter wel meer range stress.

Weg rijden met 1% aankomstlading en rijdend af en toe op de tripmeter kijken wat je aankomstlading wordt. Loopt die op dan zit je goed, loopt die terug, rustiger gaan rijden. Maar zodra je plots moet omrijden kon je wel eens range stress krijgen. Ik heb liever iets meer marge.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: wooter
Een mens lacht wat af...
Met e-tron uiteraard even goed mogelijk om op reis te gaan. De eerste keer is er bij sommigen wat koudwatervrees.
Tuurlijk. Was in Oostenrijk. Hadden ze dus makkelijk kunnen doen, en de plek waar ze verbleven had zelf voorzieningen gemaakt om gratis te laden (wel met rooie stekker of Schuko).
 
In het aan- en afkoppel moment op zich zelf zat voor ons niet veel tijdverlies. Ongeveer 1 minuut afkoppelen en 1 minuut aankoppelen denk ik (en nog zonder verlengstekker). Het aan en afkoppelen kan voor personen die daar geen ervaring in hebben overkomen als heel veel gedoe. Stel ik zou in plaats van een vouwwagen een dakkoffer nemen dan zou de tijdsbesparing qua aan- en afkoppelen beperkt zijn.
Ons verbruik was 213 Wh/km met vouwwagen.

Af of aankoppelen is t werk niet inderdaad . Wij moesten op de meeste plekken de kar ook echt even ergens anders neerzetten.

Jouw verbruik is heel erg netjes. Ik zat rond de 260 gemiddeld. Rij in frankrijk waar het kan wel gewoon met verkeer mee (130 dus vaak) volle relatief grote vouwwagen en de auto ook goed volgeladen. (We zijn met z’n 5en hier).

Wst voor vouwwagen rij jij mee? En welke snelheid hou je aan?
 
Ook hier iemand waar de vakantie begint als we in de auto stappen, hoewel dat vroeger zeker anders was.
Bovendien trekken we rond en zorgen we dat we nooit meer dan 'n kilometer of 800/900 (en liever nog wat minder) op 'n dag rijden.

Dat gezegd hebbende, vakantie doen we wel met een (Holtkamper) vouwwagen achter de M3LR en dat maakt dat iedere 200 km laden tot 80% of soms nog wat meer een must is. Er is niets mis met een regelmatige break maar die breaks waren vorig jaar inclusief aan en afkoppelen van de vouwwagen en stall sharing stiekem toch steeds 40/45 minuten. Vaak net wat te lang op suc locaties die niet allemaal even inspirerend zijn (hoewel we ook pareltjes van locaties tegen zijn gekomen, Limoges Frankrijk bijvoorbeeld).

Ik kijk uit naar V3 laden, ben benieuwd wat we daar in de praktijk van gaan merken in laadtijd.
Als ik nog kan kiezen tussen een hele grote dubbele dakkoffer, een Thule trekhaakkoffer achterop of een aanhanger wat zijn dan hier de ervaringen om voor de een of de ander te kiezen bij een M3LR met trekhaak?
 
Af of aankoppelen is t werk niet inderdaad . Wij moesten op de meeste plekken de kar ook echt even ergens anders neerzetten.

Jouw verbruik is heel erg netjes. Ik zat rond de 260 gemiddeld. Rij in frankrijk waar het kan wel gewoon met verkeer mee (130 dus vaak) volle relatief grote vouwwagen en de auto ook goed volgeladen. (We zijn met z’n 5en hier).

Wst voor vouwwagen rij jij mee? En welke snelheid hou je aan?
Combi-Camp, op snelweg gemiddeld 100 - 110 km. In draadje Rijden met aanhanger is er een foto van te zien #69
 
Als ik nog kan kiezen tussen een hele grote dubbele dakkoffer, een Thule trekhaakkoffer achterop of een aanhanger wat zijn dan hier de ervaringen om voor de een of de ander te kiezen bij een M3LR met trekhaak?
Wanneer alleen een trekhaakkoffer volstaat voor de vakantie (bijvoorbeeld voor overnachting in een huisje of gehuurde tent) dan kan ik die keuze voorstellen.
Onze vouwwagen merk je niet tijdens het rijden. Ik denk dat een hele grote dubbele dakkoffer veel meer verbruik oplevert dan een lage brede Combi-Camp.
 
Een mens lacht wat af...
Met e-tron uiteraard even goed mogelijk om op reis te gaan. De eerste keer is er bij sommigen wat koudwatervrees. Hangt ook af van de bestemming. Griekenland over land, dus niet met de ferry vanuit Italië, blijft een uitdaging.

Idd als je met korting gebruik van maken van Ionity is er in Europa ook niks aan de hand. Merken die geen gebruik van partner korting bij ionity hebben daar is het anno 2021 nog wel een echte uitdaging voor.
 
Wat ik handig vondt: Tijdens het laden het laadscherm sluiten, dan zie (real-time) met hoeveel % je met de huidige lading aankomt (in route scherm). Meestal moet je tot z'n 11% doorladen bij aankomst aan de volgende SUC. Maar kwam altijd aan met meer (15-20%). Rij je dus weg bij 1% aankomstlading, dan haal je die alsnog (bij 145kmh max.). Dat scheelt zo 5 minuten per laadsessie en laad je langer op hoge snelheid bij de volgende stop (scheelt ook tijd), echter wel meer range stress.

Weg rijden met 1% aankomstlading en rijdend af en toe op de tripmeter kijken wat je aankomstlading wordt. Loopt die op dan zit je goed, loopt die terug, rustiger gaan rijden. Maar zodra je plots moet omrijden kon je wel eens range stress krijgen. Ik heb liever iets meer marge.
Prima systeem dat ik zelf ook altijd gebruik. Wel een beetje opletten als het kouder wordt of als je echt de bergen ingaat.
Je kunt trouwens bizar ver komen door 90 te gaan rijden, dus echt mis gaat het niet gauw.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Nog een tip. Gebruik het uitgespaarde fossiele geld voor een overnachting halfweg. Er is zoveel te beleven onderweg (ook voor kinderen).
Met een destination charger op de tussenstop spaar je een laadstop uit (wellicht zelfs twee). Indien die er niet is, boek zonder ontbijt, koop wat croissants en ontbijt gezellig aan de eerste SuC.
De vraag is of je per definitie kan rekenen op die destination charger, er gaan toch nog mensen met een Tesla in de drukke periode in dat hotel slapen?
Omdat ik op een vrij drukke dag naar 't Zuiden van Frankrijk moet (zaterdag 03 juli) ben ik nog aan 't twijfelen. Ofwel 400-500 km vrijdagavond afleggen, ergens een hotel boeken en een slow charger ter plekke zoeken.
Ofwel iets later vertrekken zodat ik na de grote drukte op weg ben, en eerder om 19h00 in 't Zuiden aankom.
Ik moet nog eerst even testen hoeveel ik nu verbruik met twee fietsen op het fietsrek. Ik ga volgen week-end eens een testje van 50-60 km doen om daar duidelijkheid over te hebben. Bij dit warme weer lijkt mijn verbruik bij 120 km/h op vlakke weg ergens tussen de 170-180 Wh/km te liggen. Ik ga uit van 20% extra verbruik.
Ik zou één van beide fietsen met vrienden kunnen mee proberen te geven en mijn fiets in de wagen kunnen laden...
 
De vraag is of je per definitie kan rekenen op die destination charger
Bij mij nog nooit een probleem geweest. Maar goed, dat was voor de EV explosie en daarna kwam Corona.
Misschien mailtje sturen naar het hotel. Als ze meer geïnterseerden hebben dan laders, is een beurtrol ook nog mogelijk. Ze kunnen afhankelijk van de vertrek en aankomsttijden iemand in 2 keer laten laden, ‘s avonds een deel en ‘s morgens de rest, en een andere over de nacht. Zo moet er niemand uit zijn bed.
Er is ook nog mijn optie 2: ontbijten aan de eerstvolgende SuC.
Mijn Beste ervaring is B&B hotel Colmar Expo. In de late namiddag vertrekken, eten in Metz en dan de vogezenroute nemen (par le col, niet par le tunnel - heerlijk one-pedal rijden). In B&B hotels betaal je 60€ en 6€ voor ontbijt En er is een destination lader. Extra prettig is dat het hotel vroeger een tankstation was. Van conversie gesproken.
Btw, ik leg mijn telnr op het dashboard als ik laad.
Optie 3 is overnachten aan de SuC. Heel veel SuCs hebben een hotel vlakbij. Dan volstaat het om voor het ontbijt even in te pluggen en bij vertrek ben je vol.
Een bloemlezing.
In Mulhouse zijn de snelladers aan verschillende hotels. Met een 3 LR zou ik wellicht Nancy-Mulhouse kunnen doen. Het Tulip hotel is duurder, maar heeft een zwembad. Ook in Beaune zijn er verschillende hotels in de buurt van de SuC (o.a. Ook 2 B&B-hotels). Het gezellige stadscentrum is vlakbij en het hospitaalmuseum is een aanrader.
SuC Châlons en champagnes ligt op de parking van een gezellig familiehotel. als je fietsen mee hebt, is dit een ideale uitvalsbasis voor een fietstocht door de champagnestreek (Epernay is op fietsafstand).
Ook SuC Macon ligt aan een hotel, maar dat ziet er zeer gedateerd uit.
 
  • Like
Reactions: Koifim
Misschien een vraag hier. Zijn er tools om destination charger hotels te filteren? Nu open ik in de Supercharged app de DeCs 1 voor 1 op de kaart. Meestal om te zien dat het geen hotel is of dat het veel te luxueus (lees: te duur) is. Bij een korte tussenstop wens ik niet te betalen voor de faciliteiten die ik toch niet gebruik.
Ik weet dat je bij booking.com al kunt selecteren op hotels met lader, maar vaak kom je dan nog bij een stopcontact terecht dat misschien zelfs niet wil laten laden. Er is hier een draadje, maar dat is dan ook weer niet geordend.