Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Tijd om de kinderkaart te spelen? Waar gaan die paar minuten op een mensenleven over

de tesla heb ik vanwege de kinderen (ruimte). Zonder kinderen had ik niet zo’n grote auto nodig.

en ik rij soms met de ice. Zoals ik ook naar een zwembad ga (ja, kost ook energie, sorry)

en in de bergen pak ik de gondel omhoog (ik had idd ook kunnen energie neutraal omhoog kunnen lopen)
 
In de meeste landen draaien ze op diesel.
Onzin. Ik ken er heel wat, en er staat nergens een dieselgenerator continu te draaien. Op diesel zou ook ronduit idioot zijn, is erg inefficient en duur tov gewoon een kabel te trekken en stroom van het net te nemen.

Ze worden overigens geplaatst met helikopters , 10 tallen trucs en graafmachines.
Net zoals een kerncentrale en windmolens met graafmachines, vrachtwagens en kranen op diesel gebouwd worden, maar over lifecycle toch het minste CO2 uitstoten.
 
Onzin. Ik ken er heel wat, en er staat nergens een dieselgenerator continu te draaien. Op diesel zou ook ronduit idioot zijn, is erg inefficient en duur tov gewoon een kabel te trekken en stroom van het net te nemen.


Net zoals een kerncentrale en windmolens met graafmachines, vrachtwagens en kranen op diesel gebouwd worden, maar over lifecycle toch het minste CO2 uitstoten.
Hoe dan ook is het toerisme in de alpen slecht voor het milieu. Ook met de tesla.

“Planierraupen, entwurzelte Bäume und Tiere vor dem Erschöpfungstod: Skigebiete sind eine Katastrophe für die Umwelt.”

 
Vandaag tot de ontdekking gekomen dat mijn MS 2017 niet zomaar op elke Supercharger bediend kan worden... laatste supercharger op de rit bleek een V3 only (CSS) te zijn... amper op bestemming geraakt en nu aan de pries :)

Er stond daar wel een zwitser die een 'adapter' stukje had van CSS adapter naar gewone Tesla MS aansluiting. Iemand een idee waar je dat kan kopen?

voor de rest: reizen door frankrijk is toch vrij relax met de tesla.. maar ik rekende wel op die laatste supercharger :)
 
Er stond daar wel een zwitser die een 'adapter' stukje had van CSS adapter naar gewone Tesla MS aansluiting. Iemand een idee waar je dat kan kopen?
Service request via de app, want jouw Model S van 2017 moet ook een nieuwe module onder de passagierszetel krijgen om CCS te kunnen laden.


Overigens zou zo een supercharger met enkel CSS niet in jouw navigatie mogen zichtbaar zijn als je de module en adapter niet hebt. Zo zijn Superchargers met enkel een Type 2 stekker niet zichtbaar in Model 3's.
 
is ook zo. Ik łas ooit dat elektrisch fietsen milieuvriendelijker is dan zelf trappen.
Inderdaad. Dit gaat dan natuurlijk in het abstracte dat elke inspanning energie vereist, en die energie ergens vandaan moet komen, en bij verbruik van die energie er CO2 kan vrijkomen. Zo kan je namelijk rekenen hoeveel calorieën een mens in rust verbruikt, en hoeveel bij inspanning, en hoeveel meer inspanning die mens moet presteren - en energie moet verbruiken - bij het zelf trappen tegenover trappen op een elektrische fiets. En die extra energie, en bijbehorende CO2-uitstoot van het oogsten van de voeding en verbruiken van de energie door uitademen van CO2, kan je dus berekenen.

En in dat opzicht, ja, dan is een elektrische fiets de meest efficiënte manier van verplaatsen, met de minste CO2-uitstoot over een lifecycle van de fiets en de mens gerekend.


1625261720449.png


Wandelen veroorzaakt overigens 56g CO2 per kilometer, wat dus aanzienlijk slechter is voor het klimaat dan fietsen. En dat is dus omdat je per kilometer op de fiets minder energie verbruikt dan al wandelend.

Nu, er is goed nieuws: met 3 inzittenden in een EV ben je gemiddeld nog beter af dan met z'n drieën elk op een e-fiets.

1625261845488.png
 
Vandaag tot de ontdekking gekomen dat mijn MS 2017 niet zomaar op elke Supercharger bediend kan worden... laatste supercharger op de rit bleek een V3 only (CSS) te zijn... amper op bestemming geraakt en nu aan de pries :)

Er stond daar wel een zwitser die een 'adapter' stukje had van CSS adapter naar gewone Tesla MS aansluiting. Iemand een idee waar je dat kan kopen?

voor de rest: reizen door frankrijk is toch vrij relax met de tesla.. maar ik rekende wel op die laatste supercharger :)
Je kan bij Tesla via Mobiele Service een upgrade naar CCS kopen. Daar zit uiteraard die adapter bij.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Overigens zou zo een supercharger met enkel CSS niet in jouw navigatie mogen zichtbaar zijn als je de module en adapter niet hebt. Zo zijn Superchargers met enkel een Type 2 stekker niet zichtbaar in Model 3's.

Zijn die er dan nog? Tijdens de introductie van de M3 heb ik de ombouw in Frankrijk zelf meegemaakt maar de ombouw zal tegen deze tijd toch overal wel uitgevoerd zijn?
 
Service request via de app, want jouw Model S van 2017 moet ook een nieuwe module onder de passagierszetel krijgen om CCS te kunnen laden.


Overigens zou zo een supercharger met enkel CSS niet in jouw navigatie mogen zichtbaar zijn als je de module en adapter niet hebt. Zo zijn Superchargers met enkel een Type 2 stekker niet zichtbaar in Model 3's.
Thanks voor de info! De supercharger was idd niet zichtbaar op mijn navigatie.. Maar op de trip planner van tesla via de computer de dag voordien wel (gezien je daar geen oude modellen (MS90d) kan selecteren... .serieus minpunt van die website) en die supercharger was perfect om als laatste laadbeurt te gebruiken op 100km van vakantie bestemming.. dan hoef je op je bestemming niets extra gaan te zoeken.

Van Le Mans richting Sables D'olonne was het in theorie mogelijk op 1x charge maar gezien ik een fiets meesleur probeer ik altijd wat meer marge in te bouwen. Dus als je bijna nooit supercharged weet je ook niet goed hoe/wat als je die supercharger online wel ziet maar niet op je navigatie. Ze zouden beter die SuC aangeven en zeggen: "Niet compatibel, buy CSS adapter" of zoiets.

Uiteindelijk met 40km range aangekomen en dag nadien smorgens nog 26km over.. publieke lader was met 13km/hr charging goed voor +24 chargen.

De MS gaat normaal weg als de nieuwe MS geleverd wordt volgend jaar dus geen idee of ik die kosten voor CSS charging compatibiliteit dan nog wil doen. Best gewoon beter de trip plannen (volgende is zweden) en zorgen dat ik genoeg coverage heb met laadpassen (TNM en evbox momenteel)

gisteren in het naar huis rijden zag ik bv ook de supercharger van nijvel niet op navigatie verschijnen terwijl ik wel weet dat die er is... Het is niet omdat je range genoeg heb dat je daar niet eventueel wil stoppen voor een pit/plas stop...

Nav on autopilot ook 2x de mist ingegaan (afslagen ipv rechtdoor rijden). Iets te spannend voor de niet-tesla-fans-medepassagiers

Voor de rest: heerlijk met de MS en autopilot reizen.. geen idee hoe je dat volhoudt zonder auto pilot :)
 
Thanks voor de info! De supercharger was idd niet zichtbaar op mijn navigatie.. Maar op de trip planner van tesla via de computer de dag voordien wel (gezien je daar geen oude modellen (MS90d) kan selecteren... .serieus minpunt van die website) en die supercharger was perfect om als laatste laadbeurt te gebruiken op 100km van vakantie bestemming.. dan hoef je op je bestemming niets extra gaan te zoeken.
De trip planner op de Tesla website is leuk, maar ik denk dat je beter af bent op www.abetterrouteplanner.com waar je je auto kan kiezen en perfect alle Tesla- en andere compatibele laadplekken kan zien, en een route berekenen.

Dan had je vermoedelijk ook niet bij die supercharger gearriveerd.
 
De trip planner op de Tesla website is leuk, maar ik denk dat je beter af bent op www.abetterrouteplanner.com waar je je auto kan kiezen en perfect alle Tesla- en andere compatibele laadplekken kan zien, en een route berekenen.

Dan had je vermoedelijk ook niet bij die supercharger gearriveerd.
Met als bijkomend voordeel dat je de hele route naar je Tesla-nav kunt sturen (uiteraard met token of zo). Waar blijven de waypoints in native Tesla navigatie, Elon: You've promised it again!