Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Hmm, ik heb dit ook geprobeerd maar ben dat kortingsveld niet tegen gekomen... ook niet iets waar ik een creditcard ofzo in moet vullen, ik heb het gevoel iets te missen. En werken de tolpoorten met die Mango app? Dat zal toch niet?
Nadat je jouw naam hebt ingevuld krijg je ergens in een overzicht een kortingscode veld, hier MANGO invullen. Tolpoorten is aan apart account, je kan ze beiden in de Mango app opvoeren.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Op mijn lijstje voor de vakantie staat nog "Voordelige Ionity pas vinden". Ik zag dat het in onze buurlanden de KIACharge wordt uitgegeven waarmee je voor €13 per maand voor 29ct/kWh bij Ionity kan laden ipv voor 79ct. Dat lijkt mij een prima deal. Zijn er ervaringen bekend hier op het forum over deze pas?




 
Op mijn lijstje voor de vakantie staat nog "Voordelige Ionity pas vinden". Ik zag dat het in onze buurlanden de KIACharge wordt uitgegeven waarmee je voor €13 per maand voor 29ct/kWh bij Ionity kan laden ipv voor 79ct. Dat lijkt mij een prima deal. Zijn er ervaringen bekend hier op het forum over deze pas?





Misschien een domme vraag..... Waarom 29 cent/kWh bij Ionity betalen als je bij Tesla SUC minder betaald, even snel kan laden (klopt toch? / veel V3) en geen gedoe met maand abbo, pasjes of app hebt?
 
Misschien een domme vraag..... Waarom 29 cent/kWh bij Ionity betalen als je bij Tesla SUC minder betaald, even snel kan laden (klopt toch? / veel V3) en geen gedoe met maand abbo, pasjes of app hebt?

Om het nog maar niet te hebben over slechts beperkte stalls en een explosie van EV leveringen aan de Ionity deelnemers. Daar gaat het tegen de zomervakantie echt file worden.
 
SuC Lille volgens ABRP 'not busy'; I I beg to differ. Maar nog steeds voldoende om te laden.

4AEF87C5-D656-4490-A0E1-7B5BC0C08C9B.jpeg
 
Vorige zaterdag en deze zaterdag over en weer naar de Provence gereden
  • Nergens moeten wachten om te laden, maar tijdens de heenrit wel voor 2 van de stops een gedeelde stall gehad.
  • Eén supercharger met een bug (Orange). Die gaf aan dat het er erg busy was (dus max 80% laden). Ik was er nochtans alleen. Die SUC was vlak bij mijn eindbestemming, ben er dus meerdere keren geweest, meerdere keren vastgesteld maar leek vrijdag wel opgelost (toen mocht ik effectief vol laden)
  • Superchargers zijn soms nogal slordig op de navigatiemap aangeduid, dus ter plekke nog even zoeken. En niet iedere SUC aan een hotel is een meerwaarde, zeker wanneer je in dat hotel dan niets kan eten. Maar over 't algemeen tevreden over het concept
  • Flinke bug van ABR heeft me ei zo na in de problemen gebracht (van 23% over op de voorgestelde route plots omrekenen naar max 70 km/h om alsnog op de bestemming te geraken (over de Franse autostrade, dat ga ik zeker proberen :rolleyes: )
  • Navigatiesysteem van Tesla kan ergonomisch toch nog wat verbeteringen krijgen. En ook de mogelijkheid om alternatieve routes te kiezen. Tesla stelde bij de terugrit voor om op een laadstation tot 86% te laden ( op 't ogenblik dat we daar vertrokken nog 40 minuten laden). We zijn dan verder gereden naar de volgende SUC op de route, ongeveer 100 km verderop (waar we helemaal alleen waren), en hebben daar nog 15 min geladen om thuis te geraken. Met de 10 minuten bijkomende omweg was dat dus 15 min sneller.
  • Ik ben geen enkele keer met minder dan 25% aan de volgende lader aangekomen. ABR vertrouwde ik niet meer na de eerste bug, Tesla zet zich met fietsen op het rek in trailermode en schat dan een veel te hoog verbruik in. Hij corrigeert ook niet echt zijn schattingen na een eerste stuk. Maar goed, ik ga er niet over klagen, ik heb dat nog willen corrigeren, maar de twee keer nadien heb ik te laat ingegrepen.
  • Extreem ICE-ing aan één supercharger gezien. 2 van de 8 stalls beschikbaar voor Tesla. De rest ingenomen door dinosaurusverbranders.
  • Eén keer bij Ionity gestopt, maar die stalls stonden vol en er was ook een Tesla SUC net ernaast (Metz). Op die Ionity paal kon je volgens mij ook alleen met de Ionity app betalen (niet met kaart of druppel).
  • Tegen 130 km/h met twee fietsen op het rek zit je tussen de 240-260 Wh/km. Dan is die wagen qua range eigenlijk vergelijkbaar met de meeste wagens van de concurrentie (en ik denk eerlijk gezegd dat je verbruik minder de hoogte in gaat met pakweg een ID.4 met twee fietsen achterop).
Maar dus al bij al tevreden van de rit. Alleen is de Vaucluse een achterlijk gebied op 't vlak van laadpalen, meerdere dorpen bezocht waar geen enkele paal aanwezig is...
Vrijdag was ik bvb in Isles-sur-la-sorgues, een echte toeristische trekpleister, daar is voor zover ik het begrepen heb geen dus enkele type 2 charger...
 
Hi Hippogrief, kun je wat meer achtergrond geven bij de bug van ABRP? Ik gebruik deze al jaren en vertrouw het volledig. Ben graag voorbereid als er ergens een bug kan zitten :). Bvd!
Hij gaf me een route aan die eensklaps niet meer haalbaar was volgens ABR. Achteraf eens gecontroleerd, ik had 65% SOC en volgens ABR heb ik maar 34% nodig om er te geraken(en de route die hij gebruikte bleef gewoon dezelfde).
Maar die route was met 65% SOC dus niet meer haalbaar, dan heb je op de autosnelweg echt geen zin om dat even te gaan nakijken, dus gewoon overgeschakeld op Tesla...
 
Het maximale laadvermogen (in kilogrammen) van de Tesla M3LR is beperkt. Als wij op vakantie gaan, gaan wij vaak kamperen en nemen ook 2 fietsen mee op de fietsendrager, al met al behoorlijk wat gewicht in de auto en de fietsendrager zorgt ervoor dat de auto wat meer naar achteren zal hangen.
Is er iemand die ervaring heeft met vakantieritten met een volbeladen M3 inclusief fietsendrager? Niet zozeer het verbruik, maar meer het weggedrag en of je over een hobbel/drempel niet tegen de limieten van de vering loopt. Ik heb namelijk ooit een auto gehad waarbij de onderkant van de trekhaak bij het afrijden van een drempel wel eens de weg raakte.
 
Voor diegene die nog geen KiWhi Pas hebben en dit wel handig vinden in m.n. Frankrijk.

Via de MANGO app van APPR kan je nu voor €1 een pas bestellen (ipv €19). Waarschijnlijk als je de kortingscode (MANGO) invult bij de bestelling hoef je niet eens een tolbadge van APPR te hebben...
Ook maar een KiWhi pas en tolbadge aangevraagd. Moet je geld op de KiWhi pas zetten of rekenen ze ook achteraf af?
 
Het maximale laadvermogen (in kilogrammen) van de Tesla M3LR is beperkt. Als wij op vakantie gaan, gaan wij vaak kamperen en nemen ook 2 fietsen mee op de fietsendrager, al met al behoorlijk wat gewicht in de auto en de fietsendrager zorgt ervoor dat de auto wat meer naar achteren zal hangen.
Is er iemand die ervaring heeft met vakantieritten met een volbeladen M3 inclusief fietsendrager? Niet zozeer het verbruik, maar meer het weggedrag en of je over een hobbel/drempel niet tegen de limieten van de vering loopt. Ik heb namelijk ooit een auto gehad waarbij de onderkant van de trekhaak bij het afrijden van een drempel wel eens de weg raakte.
Ik rij met volle M3 met daarbij ongeveer 75 kg kogeldruk van de vouwwagen. Rijdt als een trein en hangt niet door.
 
Heb ook nog nooit gehoord dat een personenauto naar een weegbrug werd geleid. It's just liability. Als je door overbelading een ongeluk hebt (kantelt of door je remmen schiet :confused:) kan het een probleem worden. Tot 111% van de massa zal men in Nederland
geen probleem maken en daar zit je toch niet heel gauw op denk ik.

De ANWB zegt:
Overschrijding
Bij overschrijding van een aslast met 11% of meer volgt een boete. (Muldergedraging)

Bij overschrijding van een aslast met 21 % of meer volgt tevens een maatregel (af- of overladen of anders verdelen)

Bij een overschrijding van de toegestane maximum massa van 11% of meer volgt een boete en tevens een maatregel. (af- of overladen)

Overbelading heeft overigens geen gevolgen voor het vereiste rijbewijs. Het voertuig blijft bepalend. In de praktijk geldt een waarschuwing bij overbelading tot en met 5%.

Buitenland
In de overige Europese landen gaat men verschillend om met de marges bij overbelading. De kans op een bekeuring of de eis om lading te lossen kan in het buitenland aanmerkelijk groter zijn. Reden te meer om u aan de op uw kenteken aangegeven 'toegestane maximum massa' te houden.