Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Je zal de newbie leaserijders de kost idd niet willen geven die het overkomt @Phil V.

Wat nog erger is in mijn verwende krengen buurt en vriendenkring is mensen die hun tesla inruilen tijdens de vakantie voor een x5 diesel, want poeh hé dat laden onderweg lijkt me zo’n gedoe en zo eng….

‘We doen het hele jaar al duurzaam, laat me die ene keer dan gewoon naar vakantie blazen’.

Ik word daar zo narrig van. Nee klojo, je blaast in die 3000 km op 160 per uur er meer co2 doorheen dan de rest van het jaar met je ritjes naar het f*** hockeyveld.

Kan je beter mensen opvoeden die leeg in een Frans bos staan:)
 
Wij zijn inmiddels ook al weer aardig onderweg in Europa: eerst naar Grindelwald, toen door naar Lago d’Iseo en nu zitten we bij Bovec in Slovenië. Het SUC netwerk is als altijd perfect. Een outlet (Palmanova) zorgde voor de nodige vertraging. Kreeg familieleden maar moeizaam weer de wagen in.
In Grindelwald mocht ik laden bij het huis, maar een Zwitserse verloopstekker had er geen zin. In het dorp zijn voldoende laders. Aan het Iseomeer (Paratico) zag ik voldoende laders, maar daar heb ik geen gebruik van gemaakt, aangezien we toch een avond naar Verona gingen voor de opera. Over 3 dagen beklimmen we de Triglav. Die wandeltocht is te combineren met een bezoek aan de SUC. Al met al een fijne en zorgeloze vakantie.
Paar zaken die mij positief opvallen: NL-ers zijn niet meer in meerderheid bij SUC: veel andere nationaliteiten, waaronder veel Noren. Italianen vallen vooral voor de model Y en er zijn inmiddels ook andere NL EV’s buiten Tesla te zien. De verandering gaat goed door!
Klinkt als een mooie vakantieroute Joost! Leuk een tussenstop voor de opera in Verona en dan de Triglav beklimmen. Top combi.
 
  • Like
Reactions: JoostG
Op bestemming heb je toch geen SuC nodig? Meestal is zelfs een stopcontact voldoende.
Op bestemming ik vooralsnog niet. Maar probeer maar eens met de Tesla planner in de hoofdstad van EU lidstaat Estland te geraken. De website heet zelfs 'Go Anywhere', maar hier vind hij toch geen route voor.

ABRP komt wel met een route. Tot en met Poznan met Tesla SuC's en daarna via Kaliningrad met Ionity. Natuurlijk rij je tegenwoordig de uur langere route via SuC Warsaw waarna je met max 150km/u naar de Ionity lader in Litouwen rijdt om daarna via de Ionity boven Riga de weg te vervolgen naar Tallinn.

Mooie stad overigens en een mooi bosrijk land. Kan de road trip van harte aanraden!
 
Je zal de newbie leaserijders de kost idd niet willen geven die het overkomt @Phil V.

Wat nog erger is in mijn verwende krengen buurt en vriendenkring is mensen die hun tesla inruilen tijdens de vakantie voor een x5 diesel, want poeh hé dat laden onderweg lijkt me zo’n gedoe en zo eng….

‘We doen het hele jaar al duurzaam, laat me die ene keer dan gewoon naar vakantie blazen’.

Ik word daar zo narrig van. Nee klojo, je blaast in die 3000 km op 160 per uur er meer co2 doorheen dan de rest van het jaar met je ritjes naar het f*** hockeyveld.

Kan je beter mensen opvoeden die leeg in een Frans bos staan:)
Of mijn zwager: ‘nee, ik ga niet voor een Tesla Model S, want een Audi Etron is veel beter, en ondertussen voor het derde jaar met het vliegtuig op vakantie. ‘Want, je kan niet op vakantie met een electrische auto’. Gelukkig ben ik getrouwd met de knapste en intelligentste van het gezin! 😜
 
Je zal de newbie leaserijders de kost idd niet willen geven die het overkomt @Phil V.

Wat nog erger is in mijn verwende krengen buurt en vriendenkring is mensen die hun tesla inruilen tijdens de vakantie voor een x5 diesel, want poeh hé dat laden onderweg lijkt me zo’n gedoe en zo eng….

‘We doen het hele jaar al duurzaam, laat me die ene keer dan gewoon naar vakantie blazen’.

Ik word daar zo narrig van. Nee klojo, je blaast in die 3000 km op 160 per uur er meer co2 doorheen dan de rest van het jaar met je ritjes naar het f*** hockeyveld.

Kan je beter mensen opvoeden die leeg in een Frans bos staan:)

Rustig blijven Robster. Is slecht voor jouw hart om je zo op te jagen.

Dezelfde redenering hoor ik soms ook in mijn vriendenkring. Maar ik denk dan; beter dat ze een EV kopen, en 1 keer per jaar een ICE huren, dan een nieuwe ICE te kopen. Ik ga er trouwens van uit dat ze slechts 1 à 2 keer een ICE gaan huren, en dan gaan vaststellen hoe belachelijk (en duur) dit is tegenover een extra uurtje onderweg zijn.

Ik hoop wel dat men nieuwe EV eigenaars degelijker zal informeren bij de aanschaf van hun wagen. Onlangs stond ik nog aan een lader bij de Lidl naast een nieuwe Kia. Toen ik de eigenaar aanbood om mijn CCS stekker over te nemen, wist hij niet dat die CCS merkelijk sneller kon laden dan de type 2 stekker. Evenmin had men hem verteld dat je bij een Supercharger best met een lage SoC toekomt, dat er sites bestaan zoals ABRP, laadpastop1,... Zonder deze (in onze ogen) basiskennis, wordt reizen met een EV een echte uitdaging.
 
Last edited:
Op bestemming ik vooralsnog niet. Maar probeer maar eens met de Tesla planner in de hoofdstad van EU lidstaat Estland te geraken.
Je hebt gelijk. En dat verwondert mij. Ik dacht dat Estland ondertussen heel vooruitstrevend was.
Even getest.
D2580232-FEC1-4284-8CF3-D712EFC90C7A.jpeg


Het laatste traject haal je inderdaad niet.
Als je de laders op het scherm zet zij je bij ‘Q’ een 40 kW lader die je als tussenstop kan toevoegen.
Gek, want onlangs gaf ik nog als test Odessa als bestemming in en hij vond een route over Istanbul en dan met de ferry de Zwarte Zee over. Ik vond dat creatief gevonden. Gigantische omweg, maar wel mogelijk.
 
  • Funny
Reactions: OttoR
Je hebt gelijk. En dat verwondert mij. Ik dacht dat Estland ondertussen heel vooruitstrevend was.
Even getest.
View attachment 835400

Het laatste traject haal je inderdaad niet.
Als je de laders op het scherm zet zij je bij ‘Q’ een 40 kW lader die je als tussenstop kan toevoegen.
Gek, want onlangs gaf ik nog als test Odessa als bestemming in en hij vond een route over Istanbul en dan met de ferry de Zwarte Zee over. Ik vond dat creatief gevonden. Gigantische omweg, maar wel mogelijk

Mooie route naar Odessa! Het verbaasde mij ook dat de SuC's richting Estland zo schaars zijn.

Overigens ook bizar dat de onboard planner meer SuC's vindt dan de web planner van Tesla. 🤷🏼‍♂️ En ABRP ook die Tesla SuC's niet meeneemt ondanks dat ik die als preferred heb staan.
 
Gisteren vertrokken naar Italië vanuit Amsterdam. Vandaag aan gekomen in Modena en morgen weer door naar Fano.

De auto heeft keurig gereden (EAP) en eigenlijk alleen in Italië niet echt bruikbaar; maar dat ligt meer aan de rijstijl van de Italianen 🙄. En in Italië werkt de herkenning van de snelheidsborden tot nu toe matig. In Nederland, Duitsland en Zwitserland werkte dat eigenlijk heel goed.

Verder nog geen last gehad van volle SuC's en files. Alleen bij Basel werd Egerkingen vervangen door Prätteln; maar later weer omgewisseld. Het was natuurlijk ook een donderdag/vrijdag en dus nauwelijks files.

In principe rijd ik de max snelheid +5% en in Duitsland 150km/u. Ok, soms iets harder; omdat het kon. 😇
Het was natuurlijk prachtweer met temperaturen rond de 37°-41° en dus de airco aan zodat het in de auto zo'n 22°-25° bleef. Oók als we geparkeerd stonden.

Dan de laadsessies en verbruik:
  1. Amsterdam (7:30) - Limburg an der Lahn (11:11), 360 km / 169 Wh/km. (Tot Duitsland was dit 140 Wh/km) De charge startte met 176 kW @ 12% en we hebben ~23 minuten geladen tot 73%.
    8768A6B6-B176-4DCA-B899-89BF12A1090C.jpeg
  2. Limburg a/d Lahn (11:34) - Karlsruhe (13:11), 183 km / 225 kWh/km. 😇 De charge startte met 194 kW @ 11% en we hebben 54 minuten geladen tot 98%. Wat een troosteloze plek is dit toch; hoewel het pompstation een uitstekende koffie en lounge heeft. Langer gestaan dan gepland, maar de koffie is zo lekker 😜.
    37085CF6-EE88-4686-9F78-90C04B091D9D.jpeg
  3. Karlsruhe (14:04) - Egerkingen (16:18), 238 km / 223 Wh/km. Gestart met 208 kW @ 19% en we hebben 54 minuten geladen tot 99%. Natuurlijk veel te lang, maar het koude biertje en bolletje ijs op het panorama terras waren zo lekker. Bovendien moesten de iPads nog aangesloten worden.
  4. Egerkingen (17:14) - Beckenried (18:01), 78 km / 186 W/km, aangekomen met 78% charge. De SuC was nagenoeg vol, dus besloten om te parkeren en lekker te gaan zwemmen.
We hebben bij hotel Seerausch de familie kamer kunnen boeken. Ook wel in gebruik als Seminar; maar wat een balzaal en uitzicht. Helaas geen airco met 38°, maar met alle balkondeuren op een kier toch heerlijk geslapen.
 
Limburg a/d Lahn (11:34) - Karlsruhe (13:11), 183 km / 225 kWh/km. 😇 De charge startte met 194 kW @ 11% en we hebben 54 minuten geladen tot 98%. Wat een troosteloze plek is dit toch; hoewel het pompstation een uitstekende koffie en lounge heeft.
Stonden wij ook een paar weken geleden. Snap niet hoe ze deze plek hebben kunnen uitkiezen voor een SuC. Of nouja, ongetwijfeld om aan de dekking te voldoen en de prijs zal er wel naar zijn geweest, maar toch. Naast een rangeerterrein, midden op een industrieterrein met nauwelijks faciliteiten in de buurt. Typisch zo'n plekje waar ik 's nachts mijn volgepakte auto ook niet zomaar achter zal laten op zoek naar een wc / koffie in de buurt. Volgende keer sla ik deze zeker over!
 
Stonden wij ook een paar weken geleden. Snap niet hoe ze deze plek hebben kunnen uitkiezen voor een SuC. Of nouja, ongetwijfeld om aan de dekking te voldoen en de prijs zal er wel naar zijn geweest, maar toch. Naast een rangeerterrein, midden op een industrieterrein met nauwelijks faciliteiten in de buurt. Typisch zo'n plekje waar ik 's nachts mijn volgepakte auto ook niet zomaar achter zal laten op zoek naar een wc / koffie in de buurt. Volgende keer sla ik deze zeker over!
Ik ben er deze zomer voor de eerste keer geweest, en ik vond 'm toch lekker vlakbij de snelweg.
 
Ook hier, SUC Kosova Slovenië moesten we wachten: niet gek met 4 v2 paaltjes en ‘pairing’ Tesla’s. Overigens had de andere Suc, Zirovnica, in Slovenië, die we bezochten, 8 v3 palen. Goed om te onthouden op de terugweg. Wel een beetje medelijden met de Noren die nu staan te wachten…..
 
Tweede deel van de trip; oorspronkelijk zouden we twee nachten in Beckenried verblijven om de gletsjer van Titlis te bezoeken, maar vanwege verwacht onweer bij Engelberg besloten we toch om vrijdag door te rijden naar Modena en het laatste stuk op zaterdag naar Fano. Hierdoor hadden we twee relatief korte stukken rijden voor de boeg.

En dus deden we rustig aan met ontbijt en besloten we toch nog even een duik in het meer te nemen en dus de auto even van de lader gehaald en tijdens het inpakken afgetopt . (Ik zie dat ik in mijn vorige post een fout heb gemaakt, want we kwamen in aan in Beckenried met 21%)

Om toch een beetje berg te zien besloten we via de pas te rijden en de Gotthard tunnel over te slaan. En omdat het gewoon leuker is. Tegen de tijd dat we daar w as een stond er overigens ook 30m file voor de tunnel en zou er overheen ook sneller geweest zijn; was het niet voor een paard met wagen die de boel wat ophield. Maar goed we hadden ook geen haast.

Tegen 16:30 waren we bij Best Western Modena District waar we gebruik hebben gemaakt van het zwembad. Uiteraard met verplichte badmuts, dus even langs de Decathlon voor 4 badmutsen op maat á €2,50 per stuk vs de universele designers muts á €10 per stuk. Uit principe en we blijven wel Hollanders; maar €40 voor een uurtje zwemmen vonden we echt te gortig. Bovendien heeft mijn baard meer haar dan op mijn hoofd en van een baardmuts heeft nog nooit iemand gehoord.

De kamers waren verder prima en na een uitgeruste nacht en goed ontbijt bereiden wij ons voor op de laatste paar uur in de file op zwarte zaterdag naar Fano. Vanwege de files hebben we de E45 tussen Bologna en Rimini vermeden en zijn we binnendoor naar Imola gereden en vanaf daar via Ravenna naar Rimini. (Lang leven TomTom)

Normaliter hadden we met voldoende lading bij onze eindbestemming aangekomen (8%), maar vanwege de omleiding hebben we 15 minuten Bij Fano bij geladen zodat we met 30% aankwamen.
De accommodatie heeft een laadpaal, en de eigenaar hoopte dat deze het nu wel want de vorige week had de elektricien nog een reparatie uitgevoerd en dit had hij nog niet getest. De laadpaal doet het wel, maar stopt geregeld met laden en inmiddels laad ik op 7A rustig bij.

De eigenaar heeft best een goede electricien die hem de opdracht heeft gegeven om met een app de stromen over de drie fases bij te houden; omdat dit niet helemaal perfect verdeeld wordt. Ook is er een hydrofoor die nogal een hoog piek verbruik heeft als die start, waardoor alle verlichting regelmatig een dipje laat zien.
Ik heb hem toegezegd mijn laad gegevens / voltages / amperage etc.. door te sturen, zodat hij dit kan delen met de electricien.

Dan de laadsessies en verbruik:

  1. SuC Beckenried (8:48). Nu was het rustig en stonden er slechts twee andere Tesla's. De charge startte met 56 kW @ 21% en we hebben 18 minuten geladen tot 92%. Daarna van 10:29 - 10:55 nog 26 minuten bij geladen tot 100%
  2. Beckenried (11:04) - Bellinzona (13:04) Er moest geplast worden, en hier stonden meerdere Ionity laders vrij, dus even aangehangen. Niemand had honger dus wat fruit ingeslagen en dit als lunch in de auto opgegeten. Slechts 2 uur gereden, en de SoC bij aankomst was 23%. 137 km / 162 Wh/km. Gestart met 135 kW en we hebben 18 minuten geladen tot 91%.
  3. Bellinzona (13:25) - Campogalliano (16:16), 281 km / 202 Wh/km. Gestart met 134 kW @ 37% De SuC is inmiddels verplaatst naar de andere zijde van het hotel, vol in de zon en er mag (formeel) geen gebruik meer gemaakt worden van de hotelfaciliteiten. Een camping toilet is de enige voorziening. We hebben bij aankomst even geladen en na het badmutsen halen s avonds nog een beetje erbij en uiteindelijk de volgende ochtend afgetopt tot 100%
    AD8B531D-C296-40C9-A77C-86B38E71D919.jpeg
    205EBB6A-E729-40ED-B054-7CE9EBFFABF3.jpeg
    E1DFBE1D-87C9-4D14-AAC7-A44BAA75896D.jpeg
  4. Modena (10:40) - Fano (13:57) 249 km / 228 Wh/km. Gestart met 59 kW @ 15% en we hebben 12 minuten geladen tot 99%.
238 km / 223 Wh/km. Gestart met 208 kW @ 19% en we hebben 54 minuten geladen tot 40%. Wij bezetten de op één na laatste plek en vlak na ons nog een Nederlander. Van de 6 plekken waren er twee bezet door Italianen. Vlak na ons arriveerde nog een Nederlander met een MX die hier regelmatig kwam en aangaf dat het het altijd druk was, maar voor het eerst vol. Vlak daarna arriveerde een Zwitser in de wachtrij. De SuC was dan ook beperkt tot 80% laden en omdat we niet veel nodig hadden zijn we snel doorgereden. De andere auto's stonden toen nog vrolijk te laden.
088C2BE7-B436-43D1-92D7-C2F50A94258C.jpeg
220A11BF-2F8C-4EC9-A19B-A3AAE6113485.jpeg
 
  • Like
Reactions: Maarten
Gisteren vertrokken naar Italië vanuit Amsterdam. Vandaag aan gekomen in Modena en morgen weer door naar Fano.

De auto heeft keurig gereden (EAP) en eigenlijk alleen in Italië niet echt bruikbaar; maar dat ligt meer aan de rijstijl van de Italianen 🙄. En in Italië werkt de herkenning van de snelheidsborden tot nu toe matig. In Nederland, Duitsland en Zwitserland werkte dat eigenlijk heel goed.

Verder nog geen last gehad van volle SuC's en files. Alleen bij Basel werd Egerkingen vervangen door Prätteln; maar later weer omgewisseld. Het was natuurlijk ook een donderdag/vrijdag en dus nauwelijks files.

In principe rijd ik de max snelheid +5% en in Duitsland 150km/u. Ok, soms iets harder; omdat het kon. 😇
Het was natuurlijk prachtweer met temperaturen rond de 37°-41° en dus de airco aan zodat het in de auto zo'n 22°-25° bleef. Oók als we geparkeerd stonden.

Dan de laadsessies en verbruik:
  1. Amsterdam (7:30) - Limburg an der Lahn (11:11), 360 km / 169 Wh/km. (Tot Duitsland was dit 140 Wh/km) De charge startte met 176 kW @ 12% en we hebben ~23 minuten geladen tot 73%.View attachment 837140
  2. Limburg a/d Lahn (11:34) - Karlsruhe (13:11), 183 km / 225 kWh/km. 😇 De charge startte met 194 kW @ 11% en we hebben 54 minuten geladen tot 98%. Wat een troosteloze plek is dit toch; hoewel het pompstation een uitstekende koffie en lounge heeft. Langer gestaan dan gepland, maar de koffie is zo lekker 😜. View attachment 837152
  3. Karlsruhe (14:04) - Egerkingen (16:18), 238 km / 223 Wh/km. Gestart met 208 kW @ 19% en we hebben 54 minuten geladen tot 99%. Natuurlijk veel te lang, maar het koude biertje en bolletje ijs op het panorama terras waren zo lekker. Bovendien moesten de iPads nog aangesloten worden.
  4. Egerkingen (17:14) - Beckenried (18:01), 78 km / 186 W/km, aangekomen met 78% charge. De SuC was nagenoeg vol, dus besloten om te parkeren en lekker te gaan zwemmen.
We hebben bij hotel Seerausch de familie kamer kunnen boeken. Ook wel in gebruik als Seminar; maar wat een balzaal en uitzicht. Helaas geen airco met 38°, maar met alle balkondeuren op een kier toch heerlijk geslapen.
Ik haal het vanuit Zaandam nooit Limburg a/L. Ik kan me toch lastig inhouden in DE. Moeten dus wel altijd in Oberhonnefeld laden.
 
Sisteron, twee wachtende auto’s voor me. NONDEJU VOLGEND JAAR MET EEN BMW:)

Ik heb twee keer moeten wachten afgelopen 5 jaar, 2x in Sisteron.

Vrijdag was ie leeg, dagje eerder rijden heeft zo zijn voordelen 😉.
Helaas twee keer met mijn spullen bij de ingang van onze camping bij Niozelles gestaan vanwege een bosbrand, gelukkig tot twee keer toe mochten we weer terug nadat de blusvliegtuigen de boel weer onder controle kregen.
Kan ik die ICE-rijders niet de schuld geven van mijn ongemak door de klimaatverandering? 😇
 
  • Like
Reactions: OttoR
Wat een vreemd hotel... een hotel dat geen klanten wil...
Zag gisteren op een paar foto’s van de ‘superchargers app’ dat de notice eerst er hing vanwege beperkingen door COVID, waardoor het hotel geen andere gasten mocht accepteren; maar ik vermoed dat ze dit wel prettig vonden.

Overigens wordt het restaurant en de bar door een ander gerund. Het restaurant is vanaf 19:30 geopend en de bar bleef dicht. Toen ik de receptie vroeg om een biertje moest ik het restaurant maar inlopen om daar personeel te zoeken 🤷🏼‍♂️

Bij de SuC stond een taxichauffeur regelmatig te chargen, kan me voorstellen dat ze die niet elke paar uur in de lobby hebben willen zitten.

Overigens op de plek waar de SuC's eerst stonden staat de type 2 paal nog steeds en die zou zelfs met een pas van het hotel gratis zijn. Daarnaast zijn twee Porche Destination Chargers geplaatst. Beter goed gejat...

2FAEF84A-69B6-436D-9CC7-2A6CA24BCB60.jpeg
BD46B6A5-1B36-40CD-BAFF-21DEE378DDB9.jpeg
7E8FD696-E003-4C19-9BDF-E0C34BF7DFD8.jpeg
AACB6271-1E03-4E9D-9F3B-6E7641512B16.jpeg
6BE49051-5DDB-4470-857A-DB7E3FEE586B.jpeg
FDF03207-0CE6-46B1-9648-93058DDC0CC0.jpeg