Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben vorige week naar huis gereden vanuit Spanje.. En mij viel op dat Tesla mij meermaals tot 100% heeft laten laden (op heen en terugweg).
Gek genoeg doet ie dat niet altijd, maar van Geneve naar Groningen heb ik gedaan met 2 laadstops, beide wilde Tesla me tot 100% laten laden.

Om maar aan te geven dat het ook gewoon de auto kan zijn die dit als noodzakelijk aangeeft. Dan vind ik de bestuurder veroordelen niet helemaal fair.

Sneller op je bestemming is ook twijfelachtig ben ik inmiddels achter. Een aantal Tesla SuCs zitten zo ver weg op een industrieterrein dat je nog flink moet rijden nadat je de afrit snelweg hebt genomen.
IMG_6425 (1).png
 
Mooie tocht!

Op Twitter schreef je dat je iets van 800 kWh had verbruikt. En dat dat geluk staat aan iets van 95 liter benzine. Hoe bereken je dat? Dat is indrukwekkend weinig!

Rekenen met het energie equivalent. 11,25 liter benzine is ongeveer 100 kWh. Edit: ik zit nog even te zoeken en kom ook getallen tegen van 1 liter is 9 kWh en 10 kWh.

Niet alle benzine is gelijk natuurlijk 😅

 
Rekenen met het energie equivalent. 11,25 liter benzine is ongeveer 100 kWh. Edit: ik zit nog even te zoeken en kom ook getallen tegen van 1 liter is 9 kWh en 10 kWh.

Niet alle benzine is gelijk natuurlijk 😅

Thanks!

Dus andersom gezegd, heb je 5.000 kilometer gereden met 95 liter benzine. Dus 1 op 52. Hierdoor zie je dus hoe extreem efficiënt rijden op stroom is. En hoe inefficiënt dat is op benzine. Ik denk dat veel mensen dat niet weten.
 
Thanks!

Dus andersom gezegd, heb je 5.000 kilometer gereden met 95 liter benzine. Dus 1 op 52. Hierdoor zie je dus hoe extreem efficiënt rijden op stroom is. En hoe inefficiënt dat is op benzine. Ik denk dat veel mensen dat niet weten.

Even rekenen op een kladje (grof hoor en uitgaande van mijn Tesla Model S):
Bij 200 Wh/km rij ik 5 km met 1 kWh (hoewel 's zomers veel zuiniger).
Oftewel voor 5000 km is het gebruik dan ongeveer 1000 kWh.

Als ik 5000 km rij met een ICE die (arbitrair) 1 op 14 rijdt, betekent dat 357 liter benzine.
Dus (real life) 357 liter benzine verbruik is gelijk aan 1000 kWh verbruik in de Model S, oftewel 1 liter is vergelijkbaar met ongeveer 2.8 kWh.

Zoals eerder gesteld is energetisch 1 liter benzine grofweg 10 kWh.
M.a.w. er wordt van de potentiële 10 kWh in de benzinemotor ruim 70% weggegooid.
Nu is dat niet helemaal eerlijk, want ik heb ook nog wat laadverliezen.
Maar in het grote geheel blijft: met benzine wordt flink wat energie over de schutting gekieperd. Op een kladje.:)
 
Mooie tocht!

Op Twitter schreef je dat je iets van 800 kWh had verbruikt. En dat dat geluk staat aan iets van 95 liter benzine. Hoe bereken je dat? Dat is indrukwekkend weinig!
De energie inhoud van een liter benzine is 8,9 kWh. Dat kan je zo opzoeken. Auto’s gaan alleen heel inefficiënt om met die energie.

Edit: ik zie dat anderen de vraag al beantwoord hebben. Dus deze post is nogal overbodig
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Wij hebben er nu onze 4é vakantie met de M3P er op zitten. Cognac, Lourdes, Lermoos (wintersport) en nu Ventimiglia en ik blijf erbij dat een ICE mij meer gemoedsrust geeft. Rijden naar de bestemming is geen probleem, zeker als je gebruik kan maken van de sec's (collega 21u gereden naar Z-Frankrijk met zijn BMW owv files en laadfiles). Maar ter plaatse moet er een lader op je bestemming (hotel, camping, b&b,...) aanwezig zijn. Zo niet kunnen langere uitstappen een probleem worden.

En als je denkt dat je in de Zuiderse landen dezelfde faciliteiten hebt als hier, ben je eraan voor de moeite. Je moet steevast zoeken naar een laadplaats en heb je er één gevonden staat daar meestal een ICE geparkeerd. Heb je al een plaats mag je blij zijn dat de lader werkt. Ook heb je tig pasjes en apps nodig om de boel te kunnen starten. Laat ik daar tijdens mijn verlof nu net geen zin in hebben... .

Conclusie: de M3P blijft een fantastische auto maar de vakanties naar het zuiden gaan wss met de Defender gedaan worden.
 
  • Like
Reactions: NielsA