Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Niet in Italië bijvoorbeeld. Daar zijn nog veel witte vlekken.
Hier deze trip gedaan in de afgelopen 3 weken : BE > FR > CH > trein in Brig > IT > Lago Maggiore > Lugano > Iseo > Garda > Padua > Venetië/Vicenza/Verona > Como > CH > FR > BE. Het noorden van Italië is nog te doen, maar hoe verder je naar het zuiden gaat is het inderdaad wat meer zweten ;-)

Het belangrijkste is dat je zorgt dat je een tol badge regelt
Welke tol badge raden jullie aan die meteen ook Denemarken, of toch voor in eenn maximum aan (scandinavische) landen mee gebruikt kan worden?

Voor Frankrijk-Spanje-Portugal-Italië een APRR Mango genomen op de zaak, kost voor Frankrijk vast een 20-tal € per jaar op het bedrijf + aparte maandelijkse fee naargelang gebruik in ES/PT/IT.
 
Last edited:
Hier deze trip gedaan in de afgelopen 3 weken : BE > FR > CH > trein in Brig > IT > Lago Maggiore > Lugano > Iseo > Garda > Padua > Venetië/Vicenza/Verona > Como > CH > FR > BE. Het noorden van Italië is nog te doen, maar hoe verder je naar het zuiden gaat is het inderdaad wat meer zweten ;-)


Welke tol badge raden jullie aan die meteen ook Denemarken, of toch voor in eenn maximum aan (scandinavische) landen mee gebruikt kan worden?

Voor Frankrijk-Spanje-Portugal-Italië een APRR Mango genomen op de zaak, kost voor Frankrijk vast een 20-tal € per jaar op het bedrijf + aparte maandelijkse fee naargelang gebruik in ES/PT/IT.
Zie deze post
 
zeker als je gebruik kan maken van de sec's (collega 21u gereden naar Z-Frankrijk met zijn BMW owv files en laadfiles). Maar ter plaatse moet er een lader op je bestemming (hotel, camping, b&b,...) aanwezig zijn. Zo niet kunnen langere uitstappen een probleem worden.
Denk dat je de EV mindset niet hebt. Ik heb al 18 reizen in 6 jaar achter de rug. Beetje plannen en je kan je lange uitstappen maken. Als ze lang zijn kan je zeker een SuC plannen of parkeren aan een AC laadpaal.

En trouwens het zijn suc’s en geen sec’s.
 
Met Corona is het al even geleden, maar de laatste grote vakantie was over de oceaan en bijgevolg in een benzine huurwagen. Als je van de oude stempel bent kan dat nog leuk lijken, zo regelmatig 10' van je tijd in een tankstation vertoeven, maar ik vond er niks aan. Al was het maar omdat die tankstations niet automatisch op je navigatie kwamen, en de cruise control en lane assist rudimentair waren en je dus nog écht moest autorijden. 1 keer een Ford Edge met hun CoPilot 360 gekregen, en naast dat de lane keeping de hele tijd verwachtte dat er druk tegen gegeven werd, viel ie vaak zonder waarschuwing uit dus als je dacht dat de lane keeping nog actief was, moest je toch nog corrigeren omdat ie rechtdoor wou in een lichte bocht. Of die 2 keren dat de TACC in een file dacht dat de auto voor je verdwenen was en begon te accelereren.

Volgende keer kijk ik uit naar een Model 3 bij Hertz of zo.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Wij hebben er nu onze 4é vakantie met de M3P er op zitten. Cognac, Lourdes, Lermoos (wintersport) en nu Ventimiglia en ik blijf erbij dat een ICE mij meer gemoedsrust geeft.
Effen gemoedsrust synoniemen gezocht (NL is niet mijn moeder taal) : gerustheid, geruststelling, kalmte, rustigheid, sereniteit, stilheid, stilte, verademing, vrede, vredigheid, zielenrust, zielsrust.

Hoe meer EV's ik op de baan tegenkomt, hoe meer kalmte & vrede ik krijg. Van al die ICE word ik niet goed. Maar dat is mij.

En als je denkt dat je in de Zuiderse landen dezelfde faciliteiten hebt als hier, ben je eraan voor de moeite. Je moet steevast zoeken naar een laadplaats en heb je er één gevonden staat daar meestal een ICE geparkeerd. Heb je al een plaats mag je blij zijn dat de lader werkt. Ook heb je tig pasjes en apps nodig om de boel te kunnen starten. Laat ik daar tijdens mijn verlof nu net geen zin in hebben... .
Helemaal eens. Het is spijtig, maar blijft steeds in 2022 een avontuur, zeker in Italie.
Vorige jaar in Siena 5 dagen in camping. Mobiele lader kon niet echt laden owv slechte spanning (zelfs of 5A). Laadpalen in stad systematisch "geICE'd".
Zolang de gemeente & locale politie niks doet, gaat het niet opgelost worden. Uiteindelijke enkele keren gelaad in parking UniCoop. Dwz idd daar gaan aankopen doen. Maar uiteindelijk hebben zij (alweer privé initiatieve) de moeite gedaan om enkele laadpalen te plaatsen in hun parking, dus ze mogen ook ons als klant hebben.

Tesla's Destination Charger programma is niet luxe of fantasie van iemand bij Tesla: ze hebben wel door dat het publiek infra belachelijk blijft aan het groeien is. Voor de meeste klanten, die zonder extra zorg willen reizen, heb je idd nood aan een deftige laadoplossing ter plaats.

Conclusie: de M3P blijft een fantastische auto maar de vakanties naar het zuiden gaan wss met de Defender gedaan worden.

Vergeleken met onze S85 waarmee we sinds 2015 op reis gaan 2 keer per jaar (zuid Europa (FR, IT, E, HR) + ski in FR/CH bergen), reizen met een 3 vanaf 2019 is echt piece of cake: veel meer SuCs & DeC & publiek laders, zeer snel laad snelheid (dubbel zo snel).
Het zou spijtig zijn dat een ICE een EV vervangt. Die lange reis met ICE hebben zeker een grote rol in het uitstoot van CO2 en de rest.

Misschien hotels & verblijf plaatsen met Tesla DeC (of andere laadoplossing) kiezen om hen te steunen?
 
Welke tol badge raden jullie aan die meteen ook Denemarken, of toch voor in eenn maximum aan (scandinavische) landen mee gebruikt kan worden?
Ik heb voor mijn Noorwegen trip een Brobizz genomen want ik reisde via de Storebælt en Øresund bruggen en met een Brobizz kan dat goedkoper. Werkt ook voor de Noorse tol en veerboten. Let op dat je even je auto bij hun als EV registreert voor Noorwegen zodat je op sommige tolwegen geen tol hoeft te betalen.
 
Wij hebben er nu onze 4é vakantie met de M3P er op zitten. Cognac, Lourdes, Lermoos (wintersport) en nu Ventimiglia en ik blijf erbij dat een ICE mij meer gemoedsrust geeft. Rijden naar de bestemming is geen probleem, zeker als je gebruik kan maken van de sec's (collega 21u gereden naar Z-Frankrijk met zijn BMW owv files en laadfiles). Maar ter plaatse moet er een lader op je bestemming (hotel, camping, b&b,...) aanwezig zijn. Zo niet kunnen langere uitstappen een probleem worden.

En als je denkt dat je in de Zuiderse landen dezelfde faciliteiten hebt als hier, ben je eraan voor de moeite. Je moet steevast zoeken naar een laadplaats en heb je er één gevonden staat daar meestal een ICE geparkeerd. Heb je al een plaats mag je blij zijn dat de lader werkt. Ook heb je tig pasjes en apps nodig om de boel te kunnen starten. Laat ik daar tijdens mijn verlof nu net geen zin in hebben... .

Conclusie: de M3P blijft een fantastische auto maar de vakanties naar het zuiden gaan wss met de Defender gedaan worden.
Je bent aan het vloeken in de kerk maar ik snap het.
 
  • Like
Reactions: CRTS
Volgens de ANWB is een tolvignet verplicht in Tsjechië maar is er een vrijstelling voor EV's beschikbaar. Top zou je denken maar ik krijg het niet voor elkaar. Op deze site staat uitgelegd hoe het werkt, het komt erop neer dat je een PDF invult en die digitaal upload naar een website (een data box genoemd). Als je 'm daar upload dan moet je 'm digitaal ondertekenen. De website (link) die die functionaliteit biedt ondersteunt zowaar een koppeling naar DigiD maar als ik die koppeling maak krijg ik uiteindelijk een foutmelding dat er niet genoeg data gedeeld is (zie plaatje hieronder).

Ik heb de instelling van het tolvignet aangeschreven met de vraag of ze me hiermee konden helpen maar die verwezen me door naar de beheerder van de data box website en daarvan heb ik geen gegevens kunnen vinden. Een ondertekenend formulier inscannen sturen levert een afwijzing op. Is het iemand hier wel gelukt? Anders maar betalen maar toch...

View attachment 828014

Het is me gelukt :cool: Het probleem is dat de partij die de vrijstellingen afgeeft een zogenaamde gekwalificeerde digitale handtekening (QES of Qualified Electronic Signature) wil als ondertekening maar dat de koppeling met DigiD niet van dat niveau is (en blijkbaar ook niet kan zijn). De enige oplossing is dus om de PDF te ondertekenen via een dienstverlener die QES handtekeningen kan zetten. Die zijn voor particulieren niet makkelijk te vinden maar Vidua biedt deze optie wel (en gratis!) aan. Je moet je overdag hier aanmelden (ze doen een videocheck), 2 apps installeren en dan kun je op deze website je ingevulde PDF ondertekenen (als je een waarschuwing krijgt over niet-ondersteunde formulieren: Print de PDF als PDF :) . Die stuur je dan naar [email protected] en je voegt de voor- en achterkant toe van je kentekenbewijs en enkele uren later krijg je een PDF binnen zoals in bijlage en ben je vrijgesteld van tol :)

osvobozeni_k_1000248488.jpg
 
Bij SC Nossen (DE) werd ik gisteren opgewacht door 2 Tesla servicemonteurs die iedereen vroeger of er nog problemen waren en die verhielpen ze dan indien mogelijk ter plekke (inclusief serviceauto's, kleding e.d. dus legit). Hun Engels was niet goed genoeg om erachter te komen waarom ze dit nu precies deden maargoed ze hebben de recall check van de frunk uitgevoerd dus die kan weer van mijn lijstje.
 
Het is me gelukt :cool: Het probleem is dat de partij die de vrijstellingen afgeeft een zogenaamde gekwalificeerde digitale handtekening (QES of Qualified Electronic Signature) wil als ondertekening maar dat de koppeling met DigiD niet van dat niveau is (en blijkbaar ook niet kan zijn). De enige oplossing is dus om de PDF te ondertekenen via een dienstverlener die QES handtekeningen kan zetten. Die zijn voor particulieren niet makkelijk te vinden maar Vidua biedt deze optie wel (en gratis!) aan. Je moet je overdag hier aanmelden (ze doen een videocheck), 2 apps installeren en dan kun je op deze website je ingevulde PDF ondertekenen (als je een waarschuwing krijgt over niet-ondersteunde formulieren: Print de PDF als PDF :) . Die stuur je dan naar [email protected] en je voegt de voor- en achterkant toe van je kentekenbewijs en enkele uren later krijg je een PDF binnen zoals in bijlage en ben je vrijgesteld van tol :)

View attachment 843064
Briljant. Dankjewel.
Voor 12 euro wilde ik niet de moeite doen om dit allemaal te gaan uitzoeken, maar nu jij al die moeite wel hebt gedaan en zo'n duidelijke instructie hebt geschreven ga ik het toch maar doen. Volgens mij is de vrijstelling een jaar geld8g, dus dan kan ik er vast wel 2x gebruik van maken.
 
  • Like
Reactions: cousin_IT
Het is me gelukt :cool: Het probleem is dat de partij die de vrijstellingen afgeeft een zogenaamde gekwalificeerde digitale handtekening (QES of Qualified Electronic Signature) wil als ondertekening maar dat de koppeling met DigiD niet van dat niveau is (en blijkbaar ook niet kan zijn). De enige oplossing is dus om de PDF te ondertekenen via een dienstverlener die QES handtekeningen kan zetten. Die zijn voor particulieren niet makkelijk te vinden maar Vidua biedt deze optie wel (en gratis!) aan. Je moet je overdag hier aanmelden (ze doen een videocheck), 2 apps installeren en dan kun je op deze website je ingevulde PDF ondertekenen (als je een waarschuwing krijgt over niet-ondersteunde formulieren: Print de PDF als PDF :) . Die stuur je dan naar [email protected] en je voegt de voor- en achterkant toe van je kentekenbewijs en enkele uren later krijg je een PDF binnen zoals in bijlage en ben je vrijgesteld van tol :)

View attachment 843064
Wat een gedoe🤨, maar de aanhouder wint 😉

De Belgische eID en onderliggende elektronische handtekening zijn wél QES conform.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Krisja and JanG007
Denk dat je de EV mindset niet hebt. Ik heb al 18 reizen in 6 jaar achter de rug. Beetje plannen en je kan je lange uitstappen maken. Als ze lang zijn kan je zeker een SuC plannen of parkeren aan een AC laadpaal.

En trouwens het zijn suc’s en geen sec’s.
Lees mijn post nog eens aandachtig en kijk ook eens in "Vakatie Italië". Dan weet je waar het probleem zit. Je mag plannen zoveel je wil, als de laders niet werken of de plaatsen zijn ingenomen door ICE's kan je plannen tot je broek afzakt.

Als ik 40km enkel moet rijden naar de eerstvolgende SUC (excuses voor mijn schrijffout, nobody is perfect) ben ik enkele uren kwijt. En nee ik plan niet graag in functie van laden, ik plan naar waar ik zin heb om naar toe te gaan. En meestal is dat via kleine wegjes de bergen of natuur in.

Denk dat ik de EV mindset zeker heb. Maar niet op vakantie.
 
Lees mijn post nog eens aandachtig en kijk ook eens in "Vakatie Italië". Dan weet je waar het probleem zit. Je mag plannen zoveel je wil, als de laders niet werken of de plaatsen zijn ingenomen door ICE's kan je plannen tot je broek afzakt.

Als ik 40km enkel moet rijden naar de eerstvolgende SUC (excuses voor mijn schrijffout, nobody is perfect) ben ik enkele uren kwijt. En nee ik plan niet graag in functie van laden, ik plan naar waar ik zin heb om naar toe te gaan. En meestal is dat via kleine wegjes de bergen of natuur in.

Denk dat ik de EV mindset zeker heb. Maar niet op vakantie.
Helemaal met je eens. Veel te weinig SeC's, ehh SuC's, aldaar en de oude palen van Enel zijn allemaal kapot. Overigens zijn er ook te weinig SeC's. Ooit een keer een afspraak ingepland maar nooit een reactie gekregen.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Lees mijn post nog eens aandachtig en kijk ook eens in "Vakatie Italië".
Je beweert dat je geen lange uitstappen kan doen omwille van het laden.
Je hebt met een Tesla minstens 300 km range. Dan moet die uitstap al 300km zijn om onmogelijk te zijn. Waar vind je in Europa nog een traject van 300km zonder SeC?
En als je die al vindt, dan ook nog zonder third party snellader. En als die er ook noet zijn ook nog eens zonder zonder een stop van een 2-tal uur aan een AC lader die werkt. Dan heb je al minstens 400km.
Ik plan mijn uitstappen ook niet ifv het laden. Andersom lukt immers altijd. En het is niet dat ik niet veel en ver reis.
Ik zie wel niet op tegen een half uurtje stappen op vakantie. Is lekker chill en gezond. Heen en terug en uurtje ter plaatse en je wagen laadt al 2 uur ondertussen.
 
  • Like
Reactions: Mars2020