Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad, de Destination Chargers van Tesla waren Gen2 TWC's die Tesla liet installeren bij horeca die daar om kon vragen bij Tesla.

Het voordeel is dat zo een Tesla Wall Charger altijd relatief goedkoop is geweest tegenover de concurrentie. Het nadeel is dat er niet RFID of andere betalingstechnologie in zit, dus de uitbater kon nooit geld aanrekenen. Dat was in de tijd van lage elektriciteitsprijzen en weinig EV's niet zo een probleem (en DeC's zag je vooral bij de duurdere hotels) maar nu verschuift dat natuurlijk met hogere energieprijzen en meer EV's.

Het probleem is natuurlijk dat zo een echte RFID-laders ook nog altijd wat geld kosten, en het duurt toch wat even als je met zo een hoge tarieven dat ding toch break-even wil installeren. Maar anderzijds trekt het nog altijd EV-rijders aan, dus is het een marketing-kost.
 
Inderdaad, de Destination Chargers van Tesla waren Gen2 TWC's die Tesla liet installeren bij horeca die daar om kon vragen bij Tesla.

Het voordeel is dat zo een Tesla Wall Charger altijd relatief goedkoop is geweest tegenover de concurrentie. Het nadeel is dat er niet RFID of andere betalingstechnologie in zit, dus de uitbater kon nooit geld aanrekenen. Dat was in de tijd van lage elektriciteitsprijzen en weinig EV's niet zo een probleem (en DeC's zag je vooral bij de duurdere hotels) maar nu verschuift dat natuurlijk met hogere energieprijzen en meer EV's.

Het probleem is natuurlijk dat zo een echte RFID-laders ook nog altijd wat geld kosten, en het duurt toch wat even als je met zo een hoge tarieven dat ding toch break-even wil installeren. Maar anderzijds trekt het nog altijd EV-rijders aan, dus is het een marketing-kost.
Begreep in Oostenrijk dat er een aanbieder smatrics is welke de laders gratis plaatst en de aanbieder ervan een fee krijgt bovenop de kale stroomprijs. Veel partijen kiezen er nu voor om de DeC’s (wat toch al jaren een afkorting hier is) nu te vervangen.
 
DeC waren gewoon 2e serie TWC laders van Tesla waarbij hotel eigenaar kon bepalen of alleen Tesla's of ook andere voertuigen eraan mochten laden doormiddel van de dipswitch.

Eigenlijk was het een soort gunst om klanten met elektrische auto's te lokken.
Naast de hardware, de TWC dus is (was?) DeC ook een service die aan de klanten verleend wordt (werd). Meestal gratis.
In Frankrijk moest er ook een niet-Tesla-only lader bij hangen van de wetgever. Meestal een TWC waar de switch op ‘open for all’ stond.
 
Logisch toch. Met een laadpaal bij het hotel kun je minimaal de DC-prijzen vragen die klanten langs de snelweg ook hebben betaald. 60 kwh x 80 cent is €50
Minder logisch als het hotel adverteert met : "Het appartement is gelegen op de eerste verdieping van het hotel en is voorzien van een eigen parkeerplaats met Tesla oplaadpunt. Tevens kent het appartement haar eigen privé ingang ...".
Ronduit irritant als je er vaker geweest bent (en je dus aankomt zonder omweg naar de dichtstbijzijnde SuC gemaakt te hebben) en er een eis van extra betaling (die tevoren niet bestond) bovenop de toch al aardige logies-prijs komt. Geen vermelding van deze wijziging op de website of in de bevestigingsmail. Aan de balie van het hotel werd gezegd dat je hiervoor (voor die 50 euro dus) wel 12 uur mocht laden.

Uiteindelijk alsnog naar de dichtstbijzijnde SuC gereden en daar voor 20 euro de batterij weer bijgeladen (tot 80%).
 
Minder logisch als het hotel adverteert met : "Het appartement is gelegen op de eerste verdieping van het hotel en is voorzien van een eigen parkeerplaats met Tesla oplaadpunt. Tevens kent het appartement haar eigen privé ingang ...".
Ronduit irritant als je er vaker geweest bent (en je dus aankomt zonder omweg naar de dichtstbijzijnde SuC gemaakt te hebben) en er een eis van extra betaling (die tevoren niet bestond) bovenop de toch al aardige logies-prijs komt. Geen vermelding van deze wijziging op de website of in de bevestigingsmail. Aan de balie van het hotel werd gezegd dat je hiervoor (voor die 50 euro dus) wel 12 uur mocht laden.

Uiteindelijk alsnog naar de dichtstbijzijnde SuC gereden en daar voor 20 euro de batterij weer bijgeladen (tot 80%).
Dat is inderdaad een beetje lullig van hen.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Bijna zoals het hoort 3 dec's, 2 voor Tesla's 1 voor alle auto's. Het is alleen jammer dat de twee voor Tesla's buiten werking zijn.
20221122_181135.jpg
 
  • Funny
Reactions: Hbrink
Op mijn vakantie naar Oostenrijk ook bij veel keten hotels, welke jaren gratis zijn geweest, de mededeling gekregen dat er betaald moest worden. De tijd van gratis laden lijkt af te nemen en steeds meer DeC’s zijn niet meer gratis. In Frankrijk vorige week zelfde ervaring. DeC’s vervangen door laadpalen met pas en betaald. Mijn ervaring is wel dat ik voortaan navraag hoeveel laders er zijn en wat de kosten zijn. Soms kan €25 p/n meer betalen voor beter hotel alsnog goedkoper uitpakken.
 
Ben ik nu de enigste die het niet raar vind dat gratis laden niet meer van deze tijd is?

Ok, 50 euro voor het gebruik van een laadpaal zonder rekening te houden met de verbruikte stroom, is natuurlijk belachelijk maar voor de rest....

Ik laad nu meer onderweg dan thuis omdat het goedkoper is want mijn panelen wekken in deze periode toch amper genoeg stroom op om van enige betekenis te zijn.
 
Ben ik nu de enigste die het niet raar vind dat gratis laden niet meer van deze tijd is?

Ok, 50 euro voor het gebruik van een laadpaal zonder rekening te houden met de verbruikte stroom, is natuurlijk belachelijk maar voor de rest....

Ik laad nu meer onderweg dan thuis omdat het goedkoper is want mijn panelen wekken in deze periode toch amper genoeg stroom op om van enige betekenis te zijn.
Nee, hoor. Maar zoals ik al eerder aangaf: de eigenaar van het laadpunt moet dat wel duidelijk aangeven net als wijzigingen in de overnachtingsprijzen. Het betreffende hotel noemde ik bewust niet, omdat ik:
1. begreep dat de huidige eigenaar de zaak vlak voor de Corona-pandemie had overgenomen en het al moeilijk genoeg zal hebben.
2. geen zin heb in gedoe met een eventuele civiele procedure.
Laden deed en doe ik meestal thuis. Ik ben uit het arbeidsproces en rijd alleen op weg naar familieleden. Een daarvan valt buiten het bereik (woont in de Eifel). Meestal kom ik dus uit met thuisladen en af en toe een bezoekje aan een SuC.
 
  • Like
Reactions: JanG007