Sinds september 2018 trotse berijder van een MS75D. Dit jaar ga ik voor het eerst op skivakantie en we willen, vanwege de vierwielaandrijving, de Tesla gebruiken. Ik moet zeggen dat dit mij behoorlijk kopzorgen geeft. Ik heb het andere draadje gezien over Frankrijk en de hoeveelheid kabels, adapters en laadpassen beginnen mij te duizelen.
Ik zou graag mijn 'casus' willen voorleggen zoals ik gepland heb, misschien kunnen ervaren Frankrijk-rijders mij wijzen op eventuele grote denkfouten? Voor de heen- en terugreis gebruik ik A Better Routeplanner. We rijden met twee jonge kids achterin dus wil koste wat het kost voorkomen in de bergen met -5 leeg komen te staan. Vandaar dat ik het heel fijn zou vinden als jullie even mee kunnen kijken/denken.
Heenreis Oosterhout (Noord-Brabant)-Embrun (Hautes-Alpes)
reisdag 1
100% vol vertrekken vanuit Oosterhout
supercharger Machelen
supercharger Arlon
supercharger Metz
aankomst Ibis Hotel Nancy Sud (als het goed is is dit een hotel waar 8 Superchargers staan?)
dag 2
100% vol vetrekken vanuit Ibis Hotel Nancy Sud
supercharger Besancon (is deze SuC al operationeel?)
supercharger Aire du Poulet de Bresse
supercharger Aire de Lyon Saint-Priest
supercharger Grenoble-Bernin
aankomst Embrun
Zeker bij de stop in Grenoble-Bernin wil ik bijna volledig opladen omdat dit de laatste stop is voordat we de bergen in gaan met 0 laadmogelijkheden: geen SuCs, geen DeCs, noppes. Terwijl je juist dan de kou, sneeuw en hoogte in gaat. Voor mij als ietwat neurotisch geen prettig vooruitzicht.
Eenmaal in Embrun aangekomen zal ik niet veel stroom meer over hebben. We zitten in een appartement waar geen DeC is en zullen de Tesla iedere dag gebruiken om van het dal (Embrun) naar de piste te gaan (17km verder, bovenop de berg). A Better Routeplanner zegt dat het mij ongeveer 20% batterij kost om van het dal op de berg te komen. Het bizarre is dat ik met bijna dezelfde lading weer in het dal aankom als dat ik vetrok vanaf de berg. Ik wist dat regenereren in de bergen gunstig was maar zo gunstig....?!
Ik zie twee mogelijkheden om in Embrun te laden:
1. een hotel dichtbij heeft wel een DeC. Ik moet de eigenaar maar een keer vriendelijk aankijken.
2. gewoon in de garagebox van het appartementencomplex. Dan moet ik dus laden vanuit een gewoon stopcontact. Ik begreep van de eigenaar dat zij een aansluiting hebben van 6kW, dit is het totale verbruik van het appartement+garage. Kom ik daarboven dan schakelt alles uit.
Mijn plan is bij aankomst de auto zo vol mogelijk te gooien bij die DeC en de rest van de week iedere nacht te laden vanuit het stopcontact in de garage. Hopelijk red ik hier de hele week mee.
Mijn concrete vragen zijn:
1. Doen de SUCs die ik bedacht had onderweg naar Embrun het (in principe) ook? Staan die altijd vol? Problemen?
2. om te laden vanuit een normaal stopcontact vanuit de garagebox, dat werkt toch net zoals thuis in Nederland? Ik heb al een keer eerder vanuit een standaard stopcontact uit een huisje moeten laden met dat Shuko-ding en dat ging prima, mits je tijd hebt. Heb ik hier franse adapters voor nodig of kan ik gewoon mijn normale shuko-spul gebruiken?
3. Gegeven de aansluiting van 6kW: moet ik dan in de Tesla het amperage nog naar beneden schroeven of hoeft dat niet?
4. Is mijn planning realistisch om een keer vol te laden bij aankomst in Embrun en dan de rest van de week het te doen met stroom uit standaard stopcontact. Met 8 uur laden per nacht zou ik zo'n 100km moeten laden, terwijl het ritje naar de berg slechts 17km is (wel bergopwaarts natuurlijk), en bergafwaarts bijna geen stroom verbruikt. Volgens mijn berekeningen zou ik op die manier aan het einde van de week zelfs redelijk vol moeten zitten omdat ik 's nachts meer bijlaadt dan dat ik voor die twee ritjes + stilstaan op ijzige berg verbruik.
Serieus heel veel dank wanneer jullie mij in lekentermen van advies kunnen voorzien. ik begin hem best te knijpen. De zomervakantie geloof ik allemaal wel, maar in de winter is mijn grootste angst vast komen te staan op een helling.
Ik zou graag mijn 'casus' willen voorleggen zoals ik gepland heb, misschien kunnen ervaren Frankrijk-rijders mij wijzen op eventuele grote denkfouten? Voor de heen- en terugreis gebruik ik A Better Routeplanner. We rijden met twee jonge kids achterin dus wil koste wat het kost voorkomen in de bergen met -5 leeg komen te staan. Vandaar dat ik het heel fijn zou vinden als jullie even mee kunnen kijken/denken.
Heenreis Oosterhout (Noord-Brabant)-Embrun (Hautes-Alpes)
reisdag 1
100% vol vertrekken vanuit Oosterhout
supercharger Machelen
supercharger Arlon
supercharger Metz
aankomst Ibis Hotel Nancy Sud (als het goed is is dit een hotel waar 8 Superchargers staan?)
dag 2
100% vol vetrekken vanuit Ibis Hotel Nancy Sud
supercharger Besancon (is deze SuC al operationeel?)
supercharger Aire du Poulet de Bresse
supercharger Aire de Lyon Saint-Priest
supercharger Grenoble-Bernin
aankomst Embrun
Zeker bij de stop in Grenoble-Bernin wil ik bijna volledig opladen omdat dit de laatste stop is voordat we de bergen in gaan met 0 laadmogelijkheden: geen SuCs, geen DeCs, noppes. Terwijl je juist dan de kou, sneeuw en hoogte in gaat. Voor mij als ietwat neurotisch geen prettig vooruitzicht.
Eenmaal in Embrun aangekomen zal ik niet veel stroom meer over hebben. We zitten in een appartement waar geen DeC is en zullen de Tesla iedere dag gebruiken om van het dal (Embrun) naar de piste te gaan (17km verder, bovenop de berg). A Better Routeplanner zegt dat het mij ongeveer 20% batterij kost om van het dal op de berg te komen. Het bizarre is dat ik met bijna dezelfde lading weer in het dal aankom als dat ik vetrok vanaf de berg. Ik wist dat regenereren in de bergen gunstig was maar zo gunstig....?!
Ik zie twee mogelijkheden om in Embrun te laden:
1. een hotel dichtbij heeft wel een DeC. Ik moet de eigenaar maar een keer vriendelijk aankijken.
2. gewoon in de garagebox van het appartementencomplex. Dan moet ik dus laden vanuit een gewoon stopcontact. Ik begreep van de eigenaar dat zij een aansluiting hebben van 6kW, dit is het totale verbruik van het appartement+garage. Kom ik daarboven dan schakelt alles uit.
Mijn plan is bij aankomst de auto zo vol mogelijk te gooien bij die DeC en de rest van de week iedere nacht te laden vanuit het stopcontact in de garage. Hopelijk red ik hier de hele week mee.
Mijn concrete vragen zijn:
1. Doen de SUCs die ik bedacht had onderweg naar Embrun het (in principe) ook? Staan die altijd vol? Problemen?
2. om te laden vanuit een normaal stopcontact vanuit de garagebox, dat werkt toch net zoals thuis in Nederland? Ik heb al een keer eerder vanuit een standaard stopcontact uit een huisje moeten laden met dat Shuko-ding en dat ging prima, mits je tijd hebt. Heb ik hier franse adapters voor nodig of kan ik gewoon mijn normale shuko-spul gebruiken?
3. Gegeven de aansluiting van 6kW: moet ik dan in de Tesla het amperage nog naar beneden schroeven of hoeft dat niet?
4. Is mijn planning realistisch om een keer vol te laden bij aankomst in Embrun en dan de rest van de week het te doen met stroom uit standaard stopcontact. Met 8 uur laden per nacht zou ik zo'n 100km moeten laden, terwijl het ritje naar de berg slechts 17km is (wel bergopwaarts natuurlijk), en bergafwaarts bijna geen stroom verbruikt. Volgens mijn berekeningen zou ik op die manier aan het einde van de week zelfs redelijk vol moeten zitten omdat ik 's nachts meer bijlaadt dan dat ik voor die twee ritjes + stilstaan op ijzige berg verbruik.
Serieus heel veel dank wanneer jullie mij in lekentermen van advies kunnen voorzien. ik begin hem best te knijpen. De zomervakantie geloof ik allemaal wel, maar in de winter is mijn grootste angst vast komen te staan op een helling.