TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Mia aavraag model III binnen 3 maanden reservering, aanvragen bij RVO

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Zuid5.nl, Apr 19, 2016.

1. Zuid5.nl

Zuid5.nl Member

Heb net een aanvraag ingediend bij het RVO (Rijksdienst voor ondernemend Nederland). Een reservering wordt door de Belastingdienst gezien als het aangaan van de verlichting (bron Belasting telefoon). Dit jaar kun je dan 1000euro MIA aangeven in je belastingaangifte. Het restant kun je aangeven in het jaar van betaling .
    Tesla model III staat bij het RVO nog niet in hun lijst, dus dien je "anders" te selecteren en dan krijg je de mogelijkheid om alsnog een omschrijving te geven over de auto.

Wees er op tijd bij indien je MIA wil gaan toepassen!

2. Basvdpoel

Basvdpoel Member

Kan je niet het hele bedrag opgeven op het moment van betalen? Dus dat is dan inclusief de 1000 aanbetaling?

3. PimEffting

PimEffting Member

Volgens mij moet dit pas op het moment dat je een verplichting bent aangegaan die niet (zomaar) ongedaan kan worden gemaakt.
    Dat is nu nog niet het geval want de deposit is refundable.

4. AnalysiZ

AnalysiZ Active Member

Het gaat om het aangaan van een verplichting met financiële consequenties.
    Indien die 2017 wordt afgeschaft, en de verplichting is niet aangegaan, dan heb je pech.

Dus als Tesla 25 Euro admin kosten in rekening zou brengen dan ben je "zeker" (ik ben geen fiscalist) van een MIA aanvraag.
    En als je 18K zou mogen aanbetalen, dan zou je dat hele bedrag ook nog eens dit jaar mogen toepassen...

5. Zuid5.nl

Zuid5.nl Member

Dit was het antwoord van de medewerkster van de belastingtelefoon, na 45min…in de wacht en overleg. Aangaan van de verplichting is moment van reserveren, indien je er van af ziet zul je een desinverstering moeten doen. Ik wilde deze discussie niet hebben in 2019 want dan zou je zomaar niet je Mia kunnen toepassen indien ze een ander standpunt innemen.

nogmaals informatie via de belastingtelefoon. Moment van betaling is bepalend voor aangifte MIA bij je aangifte.

6. AnalysiZ

AnalysiZ Active Member

Kleine toevoeging:

Ik zie dat de woorden: "verplichting met financiële consequenties" is komen te vervallen en is vervangen door "koopovereenkomst"...
    Als dat geïnterpreteerd kan worden dat we nu toch kunnen aanvragen dan laat ik me graag overtuigen... :)

Aanvragen MIA\Vamil | RVO.nl
    1123.jpg

7. jm71

jm71 Member

Ingmar, het zou goed kunnen kloppen wat je zegt, maar ik kan me ook goed voorstellen dat de dame van de belastingtelefoon niet zo vertrouwd is met deze situatie waarin twee jaar van te voren een aanbetaling is gedaan. Ik weet wel dat ik voor mijn Model S ergens in 1883 een aanbetaling heb gedaan van 4000 euro, maar pas MIA heb aangevraagd over het gehele bedrag na configuratie (toen wist ik het totale bedrag ook pas) en het bevestigen van de reservering. Dat is gewoon gehonoreerd, ook voor de veel eerder gedane aanbetaling. Je hebt gelijk dat we over twee jaar niet weten wat de voorwaarden voor de MIA zijn, maar om nu MIA over de aanbetaling van 1000 euro te doen vind ik zelf niet de moeite. Ik ga er van uit dat het t.z.t nog mogelijk gaat zijn.

Edit: John, die krabbel en de aanbetaling van een paar weken geleden zijn m.i. geen koopovereenkomst.

8. Zuid5.nl

Zuid5.nl Member

Inderdaad Jeffry, die 1000euro gaat het niet om. Wel om het restant indien ze in 2019 zeggen dat de datum reservering bepalend is….
    Nu is er niets verloren en zit het in het systeem. Inderdaad zijn het niet altijd de meest kundige mensen aan de telefoon bij de belastingdienst en kun je er geen rechten aan ontlenen.

9. schonelucht

schonelucht Active Member

Als je hier zekerheid over wil hebben laat je dit je accountant vragen op een officieel overleg met de belastingdienst. Dan heb je het zwart op wit en zijn ze er ook wettelijk aan gebonden.

10. FrankNL

FrankNL Member

Voor mijn X was het ook onduidelijk, heb het aangevraagd 2,5 maand na de reservering, en toevallig onlangs een goedkeuring van het RVO hierop gekregen. Dus het kan eerder als je dat wil. De vraag is of je dat wil, want je hebt geen idee wanneer en of die komt ( ja ben advocaat van de duivel ff ) en als je al wel voordelen hebt genomen kun je die later weer terug gaan leveren. Mijn voorkeur heeft het om het pas te "nemen" als je het ook daadwerkelijk kan gebruiken. En dan pas opgeven als je de koopovereenkomst hebt getekend.

11. roekke

roekke Member

Je kunt maar 1 keer mia aanvragen op een bedrijfsmiddel. Dat kan niet twee keer.

12. AnalysiZ

AnalysiZ Active Member

En als de inspecteur een slechte dag heeft, en je het niet op het juiste moment hebt aangevraagd... zijnde binnen 3 maanden na de koopovereenkomst dan zou de MIA misschien wel niet toegekend kunnen worden. Er staat ook op de bevestiging dat de inspecteur uiteindelijk de beoordeling doet....

13. AnalysiZ

AnalysiZ Active Member

Back on topic Model 3:

Ik kreeg vandaag ineens de reserveringsbevestigingen binnen...
    Stonden al lang in mytesla...

Jullie ook?

14. PaulusdB

PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

• Informative x 1
  15. AnalysiZ

AnalysiZ Active Member

Dank je!

(en meteen beloond met een informative) :D

Vandaag papadag, dus alles even tussendoor, en af en toe een beetje afgeleid...o_O

Maar de tip van biodefencemode / schonelucht: zorg dat het op papier komt kan ik alleen maar onderschrijven.
    In 2000 was er ook 1 die mij de Nedeco regeling door de neus wilde boren, totdat ik een verklaring vd inspecteur uit Arnhem voor kon leggen mbt de interpretatie....

16. Unit106

Unit106 Member

Dit is het antwoord van mijn accountant :

De milieu-investeringsaftrek moet worden aangevraagd binnen drie maanden nadat de investeringsverplichting is aangegaan. Ik heb contact opgenomen met onze subsidie afdeling met de vraag of deze reservering als investeringsverplichting kwalificeert. Zij melden mij dat de reservering van een Tesla niet als definitieve investeringsverplichting kwalificeert, omdat je de mogelijkheid hebt om af te zien van de aankoop. Op grond hiervan moet de aanvraag van de milieu-investeringsaftrek wachten tot het moment dat de bestelling definitief is gemaakt.

• Informative x 3
  17. LastNLSig

LastNLSig Active Member

Met de volgende zinsnede in je reserveringsbevestiging kun je toch niet volhouden dat er al een investeringsverplichting/koopovereenkomst is aangegaan? Nu MIA aanvragen lijkt me dan inderdaad ook volledige kul.

'While this Reservation secures the approximate delivery priority within your region, it does not constitute the
    purchase or order of a vehicle'.

• Informative x 1
  18. Zuid5.nl

Zuid5.nl Member

Heerlijk die belasting telefoon, wat een onkunde daar als dit zo is!

19. Nexus

Nexus Member

Ah, de onvolprezen Belastingtelefoon ;)

Dank voor de info @Unit106 , zo dacht ik er zelf ook over.

20. jm71

jm71 Member

Die kennen deze constructie gewoon niet (goed genoeg). Als dit een aanbetaling was bij een getekende koopovereenkomst lag het misschien anders. Wij hebben in feite 1000 euro voor een soort optie neergelegd, maar kunnen er zoals gezegd nog onderuit. Weten die lui bij de belasting veel joh. Ik baseer me gewoon op de situatie met de Model S...MIA aanvragen na definitief maken van de bestelling.

Share This Page