Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MIA/KIA/Vamil in 2013 of 2014? Ervaringen gevraagd!

This site may earn commission on affiliate links.
Allen,

Zoals zovelen heb ik nog in 2013 de Tesla besteld met de mooie aftrekmogelijkheden (KIA, MIA, Vamil). De auto werd geleverd in maart 2014.

Destijds werd mij door iedereen verzekerd, ook de belastingdienst (helaas niet zwart op wit):
- aangaan van de verplichting, tekenen van de offerte, is al voldoende voor aftrekbaarheid in 2013. Dus:
- in aanmerking komen voor MIA en Vamil
- in 2013 aftrekken middels KIA, MIA en Vamil.

Nu is mijn boekhouder bezig met de stukken voor 2013 en deze zegt nu:
- Er is een verschil tussen aangaan van de verplichting, de betaling en het moment van in gebruikname. Dus:
- Ja, ik kom in aanmerking voor MIA en Vamil,
- Maar, die moet ik in 2014 aftrekken want toen is het bedrijfsmiddel in gebruik genomen.

Mij komt het persoonlijk niet erg handig uit om 'm in 2014 af te trekken, omdat. Wat zijn jullie ervaringen? Wat zegt jouw boekhouder of accountant? Zijn er mensen die hier over met de belastingdienst contact hebben gehad?

Alvast dank!
 
Onze accountant vertelde in 2012 hetzelfde, het jaar van ingebruikname is bepalend. In ons geval waren bij de koopovereenkomst voor de ampera in 2011 aangegaan en hadden wij zelfs een factuur uit december dat jaar. De ampera is uiteindelijk pas in maart 2012 uitgeleverd (iets met brandende accu's...).
 
Regeling 2013 geldt alleen als de auto in 2013 op kenteken is gezet. Deze auto is in 2014 op kenteken gekomen dus gelden de regels van 2014 dwz de KIA/MIA en Vamil regels.

Onze accountant vertelt iets anders: voor de toepassing van kia/mia/vamil is het moment van het aangaan van de verplichting bepalend. Als je in 2013 de verplichting bent aangegaan gelden de regels van dat jaar, ook als de auto in 2014 wordt geleverd. Je mag de regelingen echter pas in boekjaar 2014 toepassen.
 
Regeling 2013 geldt alleen als de auto in 2013 op kenteken is gezet. Deze auto is in 2014 op kenteken gekomen dus gelden de regels van 2014 dwz de KIA/MIA en Vamil regels.
Dit is sowieso niet correct wat je nu zegt. Dan zouden er heel veel minder Tesla's zijn verkocht ;). Er zitten hier velen en velen op het forum die op de valreep in december nog besteld hebben juist om nog in aanmerking te komen voor de MIA en Vamil ;). Daar werd hier toen ook uitgebreid over gesproken.

In 2013 bestellen = MIA + Vamil mogen toepassen.

De vraag is in welk jaar je het van je winst mag afboeken.
 
Dit is sowieso niet correct wat je nu zegt. Dan zouden er heel veel minder Tesla's zijn verkocht ;). Er zitten hier velen en velen op het forum die op de valreep in december nog besteld hebben juist om nog in aanmerking te komen voor de MIA en Vamil ;). Daar werd hier toen ook uitgebreid over gesproken.

In 2013 bestellen = MIA + Vamil mogen toepassen.

De vraag is in welk jaar je het van je winst mag afboeken.

Het hangt vooral af van wanneer je de factuur van Tesla hebt gehad, in 2013 of in 2014?

Van de belastingdienst website: Voorwaarden investeringsregelingen

"U neemt de investeringsaftrek in aanmerking in het jaar waarin u het bedrijfsmiddel in gebruik neemt. Als u een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik neemt, kunt u slechts investeringsaftrek claimen tot het bedrag dat u in het boekjaar hebt betaald. Als er nog een restant aan investeringsaftrek is, kunt u dat in volgende jaren in aftrek brengen. Maar niet later dan het jaar van ingebruikname."

Je hebt de auto in 2014 in gebruik genomen. Alleen het deel van de investering dat je in 2013 hebt betaald (dat zal ws. de 2000 euro aanbetaling zijn) mag je in 2013 terugvragen. Maar wellicht heb je met Tesla geregeld dat zij je de eindfactuur in 2013 al hebben toegestuurd? In dat geval mag je wel alles in 2013 afboeken. Dus dat aangaande ben je correct voorgelicht. Maar aangezien je boekhouder aan het steigeren is zul je de eindfactuur pas in 2014 gehad hebben en ja dan moet je in 2014 afboeken... En daarmee hebben de forumleden in dit draadje weer gelijk.
En aangezien je de bestelling in 2013 hebt gedaan moet je de bedragen en percentages van de MIA/KIA/Vamil van 2013 gebruiken voor het berekenen van de aftrek (ook al trek je (een deel van) dat bedrag pas in 2014 af).
Ter volledigheid: omdat je de auto in 2014 hebt ontvangen geldt wel de 4% bijtelling, niet de 0% bijtelling.

Ik ken je situatie natuurlijk niet en weet niet of je een eenmanszaak hebt, maar als het zo is dat je liever niet in 2014 afboekt omdat je winst veel lager is, dan zou je kunnen kijken naar de mogelijkheid om de cijfers van de laatste 3 jaar te middelen, daarmee kun je grote verschillen in inkomen weer enigszins gladstrijken qua belasting, wellicht kun je daarmee het weer enigszins rechttrekken. Verder mag je, als je door de aftrek in de rode cijfers komt, ook een deel van de aftrek doorschuiven naar 2015.

Zo. Leuker kunnen ze het niet maken. Moeilijker ook niet.
 
Allen,

Zoals zovelen heb ik nog in 2013 de Tesla besteld met de mooie aftrekmogelijkheden (KIA, MIA, Vamil). De auto werd geleverd in maart 2014.

Destijds werd mij door iedereen verzekerd, ook de belastingdienst (helaas niet zwart op wit):
- aangaan van de verplichting, tekenen van de offerte, is al voldoende voor aftrekbaarheid in 2013. Dus:
- in aanmerking komen voor MIA en Vamil
- in 2013 aftrekken middels KIA, MIA en Vamil.

Nu is mijn boekhouder bezig met de stukken voor 2013 en deze zegt nu:
- Er is een verschil tussen aangaan van de verplichting, de betaling en het moment van in gebruikname. Dus:
- Ja, ik kom in aanmerking voor MIA en Vamil,
- Maar, die moet ik in 2014 aftrekken want toen is het bedrijfsmiddel in gebruik genomen.

Mij komt het persoonlijk niet erg handig uit om 'm in 2014 af te trekken, omdat. Wat zijn jullie ervaringen? Wat zegt jouw boekhouder of accountant? Zijn er mensen die hier over met de belastingdienst contact hebben gehad?

Alvast dank!

Dit is grappig, ik heb precies hetzelfde, echter WEL bevestiging van de belastingdienst.

Wat al eerder hier aangegeven is, mag je de aftrek WEL in 2013 toepassen, echter alleen op het gedeelte wat BETAALD is in 2013. Ik heb dus €66.500 aanbetaald in 2013, en de rest, ongeveer €57.500 in 2014 in maart bij aflevering. Hierdoor geldt ook in 2014 nog de oude regelgeving. Echter, ik wil juist in 2014 de VAMIL ivm verwachte VPB van 25% ipv 20%. Maar ik heb dus recht op 2x KIA en 2xMIA. De VAMIL zou ik over het betaalde bedrag mogen aftrekken in 2013, echter ik heb hier niet voor gekozen.

Uit jouw woorden begrijp ik dat je niet een groot bedrag hebt aanbetaald, waarschijnlijk alleen het verplichte aanbetalingsbedrag van €2500 oid. Je mag dan alleen over dit bedrag investeringsaftrek claimen in 2013, de rest in 2014. Overigens, is de VAMIL minder interessant naar mijn mening. Je mag het hoe dan ook aftrekken. Het is niet extra, je bepaald alleen zelf grotendeels het moment en dit kan je een rentevoordeel opleveren. Het is alleen handig om de meeste aftrek te genieten in het jaar dat je de meeste winst moet betalen, of als ZZP'er om een belastingschijf lager uit te komen.
 
(...) Overigens, is de VAMIL minder interessant naar mijn mening. Je mag het hoe dan ook aftrekken. Het is niet extra, je bepaald alleen zelf grotendeels het moment en dit kan je een rentevoordeel opleveren. Het is alleen handig om de meeste aftrek te genieten in het jaar dat je de meeste winst moet betalen, of als ZZP'er om een belastingschijf lager uit te komen.

Of natuurlijk om de liquiditeit de plannen waar je die het best kunt gebruiken. Voor velen zal dit het jaar van aanschaf zijn. Je kunt m.i. zelfs je voorlopige aanslag erop inregelen.
 
Beste Keezje, hebben wij elkaar gesproken in Rotterdam vandaag of is dat een andere Kees?
Tot mijn verdriet heb ik moeten afzeggen. Jammer dat ik jou en Merijn nu misliep. Ik hoop dat de andere dan toch de naam hoog heeft kunnen houden :confused:. Ben enorm benieuwd hoe het was, en hoeveel (nog) meer wijsheid jullie hier nog kunnen delen. Ik hoop in januari in een betere positie te zitten om alsnog mee te doen.
 
Tot mijn verdriet heb ik moeten afzeggen. Jammer dat ik jou en Merijn nu misliep. Ik hoop dat de andere dan toch de naam hoog heeft kunnen houden :confused:. Ben enorm benieuwd hoe het was, en hoeveel (nog) meer wijsheid jullie hier nog kunnen delen. Ik hoop in januari in een betere positie te zitten om alsnog mee te doen.

OK, maak je geen zorgen. Misschien dat we de persoonlijke lijntjes wat meer kunnen aantrekken. Het was inderdaad best wel leerzaam de afgelopen dagen.
 
Tot mijn verdriet heb ik moeten afzeggen. Jammer dat ik jou en Merijn nu misliep. Ik hoop dat de andere dan toch de naam hoog heeft kunnen houden :confused:. Ben enorm benieuwd hoe het was, en hoeveel (nog) meer wijsheid jullie hier nog kunnen delen. Ik hoop in januari in een betere positie te zitten om alsnog mee te doen.

Jammer dat je er niet was inderdaad. Maar gelukkig was er een andere Kees met een Tesla (niet actief op het forum) die als stand-in kon dienen. :tongue: Overigens was de kennis die via jou was aangemeld ook een geschikte kerel. :)
Hoewel ik (via het forum en via mijn vrouw) al een hoop wist van EV vond ik het een erg leerzame en leuke masterclass. Zeer uiteenlopend van invalshoek: van Europees beleid tot utility vehicles van Spijkstaal. Ook leuk om weer wat contacten op te doen.
Als je nog in de positie bent zeker de moeite waard om in januari mee te doen: Masterclass Elektrisch Vervoer