Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

mijn ervaringen: is mijn volgende auto weer een Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kom met de Tesla ook niet veel in het buitenland omdat lange afstanden met een 60 niet te doen zijn. Merk wel dat de supercharger in Emsbüren het altijd goed doet en altijd grotendeels leeg. En prima en goedkoop eten in het restaurant van het tuincentrum.
Voor korte afstanden, die ik gelukkig 80% van de tijd rij is mijn Tesla nog steeds super, meteen aan de zaak weer aan de lader, dus altijd een volle accu. Ik wil deze auto eigenlijk zo lang mogelijk houden, al weet ik niet of ik tegen de lage actieradius blijf kunnen.
Ik zou graag weer een Tesla willen, dan een 120 of 150, en hem dan bij andere bedrijven ipv Tesla laten repareren en graag tegen realistische onderdelen prijzen. Dan direct weer een Tesla.
Woensdag wordt de Kona van mijn vrouw afgeleverd, dan heb ik eens wat vergelijkingsmateriaal. Geen idee hoe zo'n kleiner middenklassertje rijdt, ben al vele jaren alle grote/snelle/luxe auto's gewend geweest, Range Rover TDV8, Porsche 911, Discovery, ga steeds een stapje minder luxe eerst met mijn kale, niet zo heel snelle en vrij lawaaige S60, en nu de Kona er bij :)
Maar ik heb gewoon niet zo veel geld voor een auto over. Range Rover kost tweedehands weinig, 911 schrijft nauwelijks af enz. Een nieuwe model S of X 100 vind ik wel mooi, maar zonder hele stevige belastingsubsidies ga ik mijn geld daar echt niet voor wegggooien.
 
Range Rover kost tweedehands weinig
Ja, onbetrouwbare meuk.
911 schrijft nauwelijks af
Ja als de eerste eigenaar de afschrijving heeft geslikt.

Afschrijving 911 en Model S lopen overigens vrij gelijklopend. Een 911 uit het jaar 2013 kost ook nog snel 50K, een Model S van dat jaar begint aan 30K. Als je dan kijkt naar de nieuwprijs is dat vrij gelijklopend.
 
Ja vanaf nieuw inderdaad maar ik had een gebruikte 911 uit Amerika gehaald, er ruim zes jaar (storingsvrij en nagenoeg onderhouds vrij en gemiddels 11 liter per 100km) vrijwel dagelijks in gereden en hem daarna voor meer verkocht dan mijn totaalprijs van aanschaf en transport en import bij elkaar..
Ik koop normaal nooit nieuw, daarom rij ik ook een ouwe S . De nieuwe Kona die ik nu heb gekocht heb ik ook puur gedaan omdat er nog wat belastingvoordeeltjes op zaten, maar het is de enige auto die ik ooit nieuw gekocht heb (eigenlijk is hij niet nieuw, hij heeft één dag en 16km in Spanje op kenteken gestaan als demo :) )
 
Oh da's gek want dit jaar zei iedereen dat 2019 een ramp ging zijn aan alle superchargers in Duitsland door doortrekkende Nederlanders. En in 2018 hetzelfde verhaal...

Nou dat was het ook. Voorjaarsvakantie 2019 wintersport naar Saalbach. Ik had de mazzel dat ik vrijdagavond vroeg vertrok en het was allemaal net te doen. Terugweg op vrijdagavond vertrokken rond de klok van 20u en het wat gewoon drama. Aansluiten en wachten bij de meeste SuC's en de stop die maar max 25 minuutjes moest duren duurde nu 45 minuten. Ook nog te maken met defecte stalls dus je moest niet per ongeluk bij een defecte stall inhaken want dan werd je plekje ingenomen door de volgende en kon je weer wachten.

Daar waar je wel plek had was het wachten tot een stall pair vrij kwam zodat je sneller kon laden.
 
Ook hier zijn we heel tevreden met onze Tesla en zou de volgende waarschijnlijk opnieuw een S of een X worden.

Het rijplezier, comfort, onmiddellijk reageren van de wagen als je op de "gas" duwt... Allemaal toch wel heel plezierige dingen.

Het klopt dat een 75-batterij iets te klein is voor grotere afstanden; desalniettemin zijn we er in het jaar dat we hem hebben op 3 keer mee gaan skiën en deze zomer mee naar Spanje getrokken, en zelfs tijdens deze "verre" reizen hebben we het ons niet beklaagd, integendeel. Geen wagenziekte meer bij de kinderen, de achterbank blijft tijdens het rijden rustig omdat ze elke twee uur (75-pack, remember?) even kunnen ontspannen en rondlopen, en ook wij zijn nu rustiger onderweg omdat je toch met een andere mentaliteit moet reizen.

De autopilot vind ik soms wel goed maar ik merk dat ik hem eigenlijk maar weinig gebruik omdat ik hem op drukke snelwegen (zoals we er in België toch vaak hebben) niet echt werkbaar vind.

Ook wat de SuCs betreft is alles tot nu toe goed gelukt: we hebben maar 1 keer moeten wachten, maar meestal zijn ze leeg tot slechts halfvol.

Kortom: een tevreden Tesla-chauffeur.
 
De autopilot vind ik soms wel goed maar ik merk dat ik hem eigenlijk maar weinig gebruik omdat ik hem op drukke snelwegen (zoals we er in België toch vaak hebben) niet echt werkbaar vind.
Ik doe 45000 km per jaar, meestal in den Belgische spits. Ik gebruik AP(1) altijd. Net in de spits is het handig. Al verander ik meestal manueel van vak in de spits omdat er voor de AP te weinig plaats is meestal. Maar na het wisselen gaat hij onmiddellijk weer aan. Ik voel mij onveilig als hij niet op staat. Zeker in druk verkeer kan je er goed op vertrouwen.
Ik denk dat je met AP een gewenningsfase door moet. Het is in het begin echt moeilijk om je vertrouwen aan een machine te geven. Na een tijdje speelt dat niet meer.
 
Ik doe 45000 km per jaar, meestal in den Belgische spits. Ik gebruik AP(1) altijd. Net in de spits is het handig. Al verander ik meestal manueel van vak in de spits omdat er voor de AP te weinig plaats is meestal. Maar na het wisselen gaat hij onmiddellijk weer aan. Ik voel mij onveilig als hij niet op staat. Zeker in druk verkeer kan je er goed op vertrouwen.
Ik denk dat je met AP een gewenningsfase door moet. Het is in het begin echt moeilijk om je vertrouwen aan een machine te geven. Na een tijdje speelt dat niet meer.

Da's waar, in vrij zware spits is het inderdaad aangenaam en dan zet ik hem (haar?) ook bijna altijd op. En als de autostrade quasi leeg is ook. Het zijn de "tussenmomenten" (waar we er in België meer en meer van hebben vind ik) waar de AP nog niet helemaal functioneert zoals ik (vrij persoonlijk dus, ik weet het) het graag zou hebben. Hij vertraagt te snel voor voorgangers met een lagere snelheid, en het veranderen van rijvak doet hij enkel als hij - naar mijn bescheiden mening - een zee van ruimte heeft.

De mijne heeft nu net de 50k aangetikt na een jaartje en ik geef AP van tijd tot tijd zijn kans maar ben nog altijd niet volledig overtuigd. Vorige week nog rond Gent reed ik op de E40, rechterbaanvak, 120km/u, met twee invoegstroken rechts van mij. Er kwam een auto van de meest rechtse invoegstrook op de linkse invoegstrook gereden, maar bleef op die strook rijden, weliswaar aan een 90km/u. AP deed plots een noodstop tot 85km/u, naar ik vermoed omdat hij dacht dat die andere auto op mijn rijstrook ging invoegen hoewel hij dat niet deed. Ik was meteen wel wakker (het was 's morgens, danku Tesla) maar voor mij vergalt dat de zin om AP te gebruiken weer voor enkele weken...
 
Hij vertraagt te snel voor voorgangers met een lagere snelheid, en het veranderen van rijvak doet hij enkel als hij - naar mijn bescheiden mening - een zee van ruimte heeft.
Precies dat, plus dat als hij eenmaal naar een andere rijbaan gaat, het zo reeeeeeeetetraag gaat. Daarmee zit AP te ver af van mijn eigen rijstijl, en is dus niet acceptabel (voor mij).
Een serieus obstakel voor het inruilen van mijn classic, aangezien je het niet uit kan schakelen.