Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

mijn ervaringen: is mijn volgende auto weer een Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
Elke voorsprong is tijdelijk.

Tegen die tijd zien we wel weer wat het aanbod is.
Het zal er wel een (electrische) moeten zijn die "partner proof" is qua bediening, AP / FSD.

Nu is een Tesla m.i. te veel een hobby auto voor IT'ers.

AP / FSD is een keuze, geen verplichting...
AP / FSD is wellicht de toekomst maar niet iets om Tesla nu op af te serveren.
Als je AP / FSD koopt / least whatever, weet je ( als je je tenminste vantevoren een beetje ge-orienteerd heb naar ik aanneem...:rolleyes: ) gewoonweg waar je aan begint!
Wel eens van Rapidgate gehoord bij bijvoorbeeld de Nissan Leaf 40kWh ??
Of de realworld range bij de Jaguar i-Pace, Audi e-Tron, BMW i3 enzo bestudeerd??
Inmiddels bijna 16000 km met de Model 3 gereden, in Denemarken, Kroatië geweest, alleen al het superieure Supercharge netwerk doet al die andere EV's verbleken... om van de vertikale integratie van alles wat erin zit nog maar te zwijgen. :cool: (* op het fotootje staan we in Flachau te laden...

Idd over 7-8 jaar schat ik de kans groot in dat onze volgende auto weer een Tesla wordt ! Eerst deze proberen OP te rijden... ;)

20190915_131705.jpg
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Laten we eerlijk zijn, zonder Tesla had 99% van de Tesla eigenaren gewoon nog in een diesel gereden en ik ook. Ik heb voor de Renault gekozen om dat financieel een betere keuze was. In andere woorden, Tesla heeft er voor gezorgd dat er nu überhaupt keuze is. Hiervoor heeft Tesla bij mij enorme goodwill opgebouwd. Ik heb natuurlijk geen delivery en service hell mee gemaakt zoals sommigen (misschien wel vele)van jullie, maar als ik het mij zou kunnen veroorloven zou ik geen andere auto dan een Tesla kopen.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Tsja als het laadnetwerk van Tesla er niet zou zijn, dan zou mijn volgende EV waarschijnlijk wel van een ander merk zijn. Leuk al die nieuwe techniek, en dat Tesla jaren voorloopt op de rest, maar een groot gedeelte van de comfort zaken zijn nog steeds in Beta, zie automatische ruitenwissers bijvb, om maar even te zwijgen over AP/cruisecontrol.

Voor wat betreft de issues die ik met onze MX heb en heb gehad, mijn Italiaanse, Britse, Duitse en Franse wagens waren in dat opzich een stuk betrouwbaarder. ;)
 
Voorspellen is moeilijk vooral als het de toekomst betreft.
Simpelweg zijn er nog te veel disruptieve ontwikkelingen te verwachten om me nu al vast te leggen over pak 'm beet 4-5 jaar.

Elon Musk gelooft in 'speed of innovation'
Vrijheid van geloof is een groot goed.

Op AP gebied moet hij wel nog steeds zijn achterstand na de "Mobileye divorce" inhalen.
Verkeersborden herkenning, vision-only ACC, pothole detection etc, het had er allemaal al kunnen zijn.

AP / FSD is een keuze, geen verplichting...
Inderdaad, "uit" is nu de keuze van de vrouw:(
Kan ze ook geen ongelijk geven.

Over 5 jaar zal Tesla bij mij ook hoogstwaarschijnlijk weer in het rijtje kanshebbers staan,
maar het is blufpoker of Muskotology religie om nu al stellig te zijn dat er niets anders naast zou kunnen staan.

Eenieder is vrij er anders over te denken natuurlijk, ook vrijheid van meningsuiting is een (nog meer primair) goed voor alle duidelijkheid;).
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Ik acht de kans bijzonder klein dat mijn volgende auto een Tesla wordt. Indien er geen EV alternatief is ga ik weer gewoon terug naar een ICE. Mijn lidmaatschap van de Tesla fanclub heb ik een tijdje geleden al opgezegd na de zoveelste negatieve service hell ervaring. Het ontbreken van een EV alternatief is voor mij geen reden om toch maar weer voor een Tesla te gaan.
 
Van een P100D gewoon weer gaan dieselen.

Als je een beetje kapitaal hebt, hou je dat geen 3 maanden vol.

Ook met die biofilter raak je verwend. Mij valt de dieselstank al geruime tijd op als ik gewoon langs de weg loop, maar vandaag vroeg zelfs mijn dochter wat er zo stonk, omdat papa 50 meter verder had moeten parkeren dan voorzien en de wandeling dus een stukje langer was.

En elke 30000km binnen voor een onderhoud. Olie enzo vervangen.
 
Van een P100D gewoon weer gaan dieselen.

Als je een beetje kapitaal hebt, hou je dat geen 3 maanden vol.

Ook met die biofilter raak je verwend. Mij valt de dieselstank al geruime tijd op als ik gewoon langs de weg loop, maar vandaag vroeg zelfs mijn dochter wat er zo stonk, omdat papa 50 meter verder had moeten parkeren dan voorzien en de wandeling dus een stukje langer was.

En elke 30000km binnen voor een onderhoud. Olie enzo vervangen.

Ik geloof dat ik eerder voor een benzine zou kiezen. Eén onderhoudsbeurt per jaar is nog wel overheen te komen dus dat gaat het probleem niet zijn. Ik heb er gewoon de puf en tijd niet meer voor om telkens met Tesla Service in conclaaf te gaan. Ik werk in het buitenland en rijd daar een S-klasse die me ook prima bevalt. Super comfortabel en echt premium.
 
Maar voor de wintersport zou een dikke diesel toch wat prettiger zijn, denk ik.

Misschien om het in één keer te kunnen rijden maar jeetje juist in de sneeuw merk je hoe vies diesels toch zijn! Door de kou blijven de uitlaatgassen enorm hangen. Daarnaast, met een EV all wheel drive is door het gigantische koppel en de tractie en super snelle reactie tijd van de traction control elke besneeuwde heuvel kinderspel.

Nee, ik voorzie gewoon weer een hele fijne ski vakantie tegemoet.

Ja, de Tesla mist "luxe" en is inmiddels allang niet meer exclusief. Vooralsnog is m'n S nu 1 jaar oud en telkens als ik naar m'n auto loop denk ik nog steeds wat een ****ing mooie lijnen. Helaas geen P al zou ik dit niet nodig hebben. Wel mis ik geventileerde stoelen in mijn S, een 360 camera of op z'n minst een camera voor, hoe bizar ook een FREAKING GORDEL HOOGTE VERSTELLER wat bizar is dat het op de S niet zit. De e-tron is een heel veel mooiere auto van binnen maar de S blijft van buiten een topper.

Tegen de tijd dat mijn S een andere eigenaar zal vinden moeten we maar eens zien wat het FSD landschap is. Ik denk dat in de komen 5-7 jaar heel veel gaat gebeuren op dat gebied en niet enkel bij Tesla.

Als ik straks 'gratis' met zonnepanelen m'n auto laad dan maakt het mij ook niet uit of ik 200wh/km of 240wh/km rijd. Ja, de aanschaf van de panelen maar daar laad ik niet enkel de auto mee. Over 7 jaar zijn de laadvoorzieningen ook anders voor vakanties. Nu met de S heb ik nog gratis laden maar met de volgende EV zal dat over zijn maar dat is ook maar een besparing van een paar honderd euro op jaar basis.

Eén ding is duidelijk, als de concurrentie niet mee gaat met het één groot 16:9 scherm in de auto voor multimedia dan hebben ze al verloren. Ik mis nu al een 16:9 scherm in m'n S en weet zeker dat in de volgende refresh van de S ook een 16:9 scherm zit. Ik zag het niet als Unique Selling Point maar sinds V10 is het duidelijk dat het de toekomst, nee, NU al de standaard is voor nieuwe auto's. Op de snelweg relaxed op vakantie straks terwijl je relaxed met de familie een film aan het kijken bent. Straks op de SuC's automatisch inparkeren en een flexibele robotarm je Tesla in gaat pluggen een na de sessie automatisch gaat parkeren om ruimte te maken.
 
Ik geloof dat ik eerder voor een benzine zou kiezen. Eén onderhoudsbeurt per jaar is nog wel overheen te komen dus dat gaat het probleem niet zijn. Ik heb er gewoon de puf en tijd niet meer voor om telkens met Tesla Service in conclaaf te gaan. Ik werk in het buitenland en rijd daar een S-klasse die me ook prima bevalt. Super comfortabel en echt premium.
Maakt niet uit wat je koopt. Maar ZO traag! Eerst moet de versnellingsbak nadenken of hij 1, 2 of toch 3 versnellingen terug moet. Even wachten... Turbodruk opbouwen. Dan gebeurt er wat. Hij versneld. Helaas. Nat wegdek. Grip te weinig. Motor van het gas. Jammer. Met een EV had je zo kunnen invoegen bij de rotonde. Nu sta je bij de scherven te kijken van wat net nog je prachtige benzineslurper was.
 
Maakt niet uit wat je koopt. Maar ZO traag! Eerst moet de versnellingsbak nadenken of hij 1, 2 of toch 3 versnellingen terug moet. Even wachten... Turbodruk opbouwen. Dan gebeurt er wat. Hij versneld. Helaas. Nat wegdek. Grip te weinig. Motor van het gas. Jammer. Met een EV had je zo kunnen invoegen bij de rotonde. Nu sta je bij de scherven te kijken van wat net nog je prachtige benzineslurper was.

Haha klopt Bas! Aan de andere kant; het is geen formule 1 race :) Maar ik ben het met je eens, EV rijden is heerlijk en een Tesla zonder mankementjes is een geweldige auto. Maar die vreselijke service is voor mij reden om geen nieuwe Tesla voor de deur te zetten.
 
Wij hadden naast mijn Model X 100D ook nog een BMW M2, en die M2 voelde zo traag aan door de automaat en de turbo. Ik heb toen inderdaad meerdere malen willen invoegen en het invoegen afgebroken omdat de auto niet onmiddellijk van z'n plek ging.

Dat probleem was onmiddellijk verholpen toen we de M2 inruilden op een Model 3.
 
Net als bij elk bedrijf zijn er verschillende ervaringen. Zo kan 1 flinke negatieve ervaring ervoor zorgen dat je op meerdere kleinere let en die uitvergroot. Positieve ervaringen worden veel eerder als verwachting opgepakt: "Zo zou het toch altijd moeten zijn". Na meerdere ervaringen met ICE garages en hun minder fraaie financiële afwikkelingen, vind ik de service in SeC Duiven top. Even een afspraak maken in de app. Je komt op de gesproken afspraak en neemt 1 a 2 uur plaats in de koffiecorner. Laptop erbij en je kan gewoon doorwerken. Alles is daar schoon en tot op heden geen (extra) kosten. Oeps de service monteur heeft een chrome-strip beschadigd. Er komt binnenkort een road-ranger langs om die te vervangen. Als je dan in de garage van ICE komt, dan ziet het er toch een stuk minder spik en span uit. Er komen bijna altijd verrassingen na boven die meer geld kosten en nooit minder. EN je moet ook vaker onderhoud laten plegen dan bij een EV.
In ieder geval nooit meer een ICE. En met de huidige ervaringen blijf ik bij Tesla. De service vind ik goed en de auto top. De afwerkingskwaliteit vind ik wel minder dan bij de Duitse auto's maar alleen al de eenvoudige cockpit is zoveel beter dan al die knopjes en toeters.
 
  • Like
Reactions: wooter and Mickey76
Ik hoop dat over een paar jaar de rivian een aardig alternatief is. Heb nu nog een diesel om een paardentrailer te trekken. Ja dat kan ook met een model x, maar vind die auto teveel een "nette" auto om mee door de rotzooi te rijden .
De Tesla Pick-up komt misschien op tijd. Dan heb je ook gelijk een noodstroomvoorziening voor je woning. Deze krijgt namelijk een 3 fasen stroom uitgang.
 
Last edited:
Eéntje met een skiluik?

Alle gekheid op een stokje, dan de model S waarschijnlijk. Maar voor de wintersport zou een dikke diesel toch wat prettiger zijn, denk ik.
Dieselen als je verpest ben met een EV? Dat zal tegenvallen. Die constante laagfrequente bromtoon als soundtrack onder elke kilometer, daar word je toch horendol van?

Ik geloof dat ik eerder voor een benzine zou kiezen. Eén onderhoudsbeurt per jaar is nog wel overheen te komen dus dat gaat het probleem niet zijn.
Haha, jij gaat nooit meer ICE rijden. Er is nu al genoeg keuze, dus als jij aan een opvolger voor je Tesla toe bent, nog veel meer. Fastned timmert druk aan de weg, ook in het buitenland. In Nederland ben je al niet meer afhankelijk van het Tesla Supercharger netwerk, maar straks ook niet meer in het buitenland.

En je wilt ook niet een ICE kopen die een paar jaar later bijna onverkoopbaar is omdat iedereen een EV wil. Ik geloof dat je dit effect al in Noorwegen ziet, waar de verkopen van ICE-auto's harder zijn gedaald dan die van EV's zijn gestegen. Mensen blijven nog even doorrijden in hun fossiele rammelbak omdat ze wachten op een passende EV.

En wat je lidmaatschap van de Tesla fanclub betreft.... Bedenk goed dat we zonder Tesla nu misschien de keuze hadden tussen een 220 km Leaf, een 260 km Zoe of een 180 km ForTwo. En Fastned zou net zijn 3e station geopend hebben. Tesla groeit snel en zit constant in een cash crunch omdat Wall Street/Big Oil/Conservatief Rechts ze kapot wil maken. Als jij aan een nieuwe auto toebent, zou het zomaar kunnen zijn dat Tesla de beste service van allemaal heeft.
 
  • Like
Reactions: Cely and wooter