Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

mijn ervaringen: is mijn volgende auto weer een Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
Maar voor de wintersport zou een dikke diesel toch wat prettiger zijn, denk ik.

Het enige waar een dikke diesel beter in is dan een Tesla is het hebben van debiel rijgedrag.
Met een Tesla wordt je gedwongen om iedere 2u een pauze te houden wat gewoon verstandig rijgedrag is met een diesel kan je idd in één keer non-stop 1000km stampen.

Natuurlijk heb ik dat ook in het verleden gedaan met mijn diesel (en nog wel gekker) maar achteraf gezien ben je echt niet goed bij je hoofd als je het doet.

Daarbij komt dat je idd eerder op je bestemming bent maar dan zo volledig naar de kloten bent dat je eerst een paar uur mag bijkomen.
Met de Tesla kom je idd later aan maar je stapt dan zo fris uit dat je direct uit de auto de piste op zou kunnen stappen.
 
  • Like
Reactions: wooter and RobPet
Voor mij is het simpel: voor gebruik op de openbare weg vind ik elektrisch rijden geweldig, dus ik blijf dat doen.

Tesla is nog altijd by far de beste elektrische auto. De Taycan wint bv alleen daar waar je helemaa niet elektrisch wil (en voor het prijsverschil neem je met gemak een 911 erbij).

De service: ja, het is momenteel niet top geregeld, maar het is niet zo dat ik daar heel erg veel last van heb en bovendien heb ik ook met andere merken minder goede ervaringen gehad.

Kortom: zoals de vlag er nu bijhangt, is de volgende weer een Tesla.
 
Het enige waar een dikke diesel beter in is dan een Tesla is het hebben van debiel rijgedrag.
Nou.... ik heb bij mijn dikke diesels die vooraf gingen aan de Tesla nog nooit zo’n slechte regensensor gehad, nog nooit dat de dodehoek sensor het niet doet in de regen, nog nooit zo’n slechte adaptieve cruise control, nog nooit zulke beroerde ruitenwissers, nog nooit gele randen, nog nooit kapotte led-dagrijverlichting door de hitte, nog nooit zo lang in de wacht gehangen en nog nooit zo’n slechte service gehad. En ook de navigatie/MMI vind ik (bij BMW) echt niet onderdoen voor Tesla.
Er zijn dus heel veel dingen waarin een dikke diesel in mijn ogen beter is. Enige waar Tesla echt verder in is wat mij betreft zijn de range en het superchargernetwerk. Snap niet goed waarom anderen daarop zo achterblijven.
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Nou.... ik heb bij mijn dikke diesels die vooraf gingen aan de Tesla nog nooit zo’n slechte regensensor gehad, nog nooit dat de dodehoek sensor het niet doet in de regen, nog nooit zo’n slechte adaptieve cruise control, nog nooit zulke beroerde ruitenwissers, nog nooit gele randen, nog nooit kapotte led-dagrijverlichting door de hitte, nog nooit zo lang in de wacht gehangen en nog nooit zo’n slechte service gehad. En ook de navigatie/MMI vind ik (bij BMW) echt niet onderdoen voor Tesla.
Er zijn dus heel veel dingen waarin een dikke diesel in mijn ogen beter is. Enige waar Tesla echt verder in is wat mij betreft zijn de range en het superchargernetwerk. Snap niet goed waarom anderen daarop zo achterblijven.

Helemaal mee eens, zonder de bijtellingsvoordelen had ik nooit een Tesla gekozen. Dit houdt in dat als de prijzen bij Tesla niet fors dalen, ik heb zeker niet nog eens in overweging zou nemen. Bij gelijke kosten, kies ik liever een premium diesel met dito afwerking en service.
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Nou.... ik heb bij mijn dikke diesels die vooraf gingen aan de Tesla nog nooit zo’n slechte regensensor gehad, nog nooit dat de dodehoek sensor het niet doet in de regen, nog nooit zo’n slechte adaptieve cruise control, nog nooit zulke beroerde ruitenwissers, nog nooit gele randen, nog nooit kapotte led-dagrijverlichting door de hitte, nog nooit zo lang in de wacht gehangen en nog nooit zo’n slechte service gehad. En ook de navigatie/MMI vind ik (bij BMW) echt niet onderdoen voor Tesla.
Er zijn dus heel veel dingen waarin een dikke diesel in mijn ogen beter is. Enige waar Tesla echt verder in is wat mij betreft zijn de range en het superchargernetwerk. Snap niet goed waarom anderen daarop zo achterblijven.

BMW heeft 3 jaar oude kaarten en kosten een vermogen.
TMPS faalt en is na 2 jaar geen garantie en kost dan zomaar € 300 ex BTW
Dode hoek sensor doet het pas als er iets al helemaal naast je zit.
Het beeldscherm is net zo groot als mijn telefoon
Ook in de BMW mocht ik geregeld de regensensor overrulen omdat deze of niet of volledig over de rooie ging.
Ook BMW heeft er een handje van om je voor lul voor een servicebeurt te laten komen en dan na een paar uur wachten te komen vertellen dat ze het verkeerde onderdeel besteld hadden. In die paar uur wachten is een bak koffie dan zelfs te veel gevraagd.

Tesla wordt iedere maand beter door updates.
Vanmorgen in de stromende regen werkte EAP, dodehoeksensor en regensensor nog steeds perfect. Voor NoA gaf hij idd aan slecht weer gedetecteerd. Overigens moest het daarvoor eerst veel slechter weer worden dan met eerdere software versies.
Andere auto's worden er na aankoop nooit beter op alleen maar slechter.
 
  • Like
Reactions: wooter and gatso24
BMW heeft 3 jaar oude kaarten en kosten een vermogen.
TMPS faalt en is na 2 jaar geen garantie en kost dan zomaar € 300 ex BTW
Dode hoek sensor doet het pas als er iets al helemaal naast je zit.
Het beeldscherm is net zo groot als mijn telefoon
Ook in de BMW mocht ik geregeld de regensensor overrulen omdat deze of niet of volledig over de rooie ging.
Ook BMW heeft er een handje van om je voor lul voor een servicebeurt te laten komen en dan na een paar uur wachten te komen vertellen dat ze het verkeerde onderdeel besteld hadden. In die paar uur wachten is een bak koffie dan zelfs te veel gevraagd.

Tesla wordt iedere maand beter door updates.
Vanmorgen in de stromende regen werkte EAP, dodehoeksensor en regensensor nog steeds perfect. Voor NoA gaf hij idd aan slecht weer gedetecteerd. Overigens moest het daarvoor eerst veel slechter weer worden dan met eerdere software versies.
Andere auto's worden er na aankoop nooit beter op alleen maar slechter.

Nu de afwerking, materiaalgebruik en betere stoelen nog...
 
Nu de afwerking, materiaalgebruik en betere stoelen nog...

De BMW stoelen zijn ook alleen beter dan de Tesla stoelen als je sportstoelen tegen veel meer geld besteld.
Maak aub niet de fout om de comfortstoelen te bestellen want die zitten juist voor geen meter.

Als je overigens 100.000km in de BMW stoelen hebt gezeten dan hebben die wel hun beste tijd gehad terwijl de stoelen in de loaners met 100.000km op de klok nog redelijk hetzelfde zitten als mijn eigen stoelen met 34.000km op de klok.
 
De BMW stoelen zijn ook alleen beter dan de Tesla stoelen als je sportstoelen tegen veel meer geld besteld.
Maak aub niet de fout om de comfortstoelen te bestellen want die zitten juist voor geen meter.

Als je overigens 100.000km in de BMW stoelen hebt gezeten dan hebben die wel hun beste tijd gehad terwijl de stoelen in de loaners met 100.000km op de klok nog redelijk hetzelfde zitten als mijn eigen stoelen met 34.000km op de klok.

Nog nooit een BMW gehad, maar de stoelen in meerdere Volvo's zaten echt subliem, ook boven de 2 ton aan km's. Een nieuwe 3 kon absoluut niet tippen aan de stoelen in een oude V60 met 2 ton op de teller!

Toen ik na de proefrit in de Volvo stapte, was het zeer prettig voor je rug, de ondersteuning is daar echt veel beter.

Maar goed, de 3 is niet slecht, absoluut niet. Maar zeker niet perfect.
 
  • Like
Reactions: Drikus
Laten we eerlijk zijn, zonder Tesla had 99% van de Tesla eigenaren gewoon nog in een diesel gereden en ik ook. Ik heb voor de Renault gekozen om dat financieel een betere keuze was. In andere woorden, Tesla heeft er voor gezorgd dat er nu überhaupt keuze is. Hiervoor heeft Tesla bij mij enorme goodwill opgebouwd. Ik heb natuurlijk geen delivery en service hell mee gemaakt zoals sommigen (misschien wel vele)van jullie, maar als ik het mij zou kunnen veroorloven zou ik geen andere auto dan een Tesla kopen.
Tesla heeft heel wat in gang gezet, maar in Europa waren de Zoe en uiteraard de Leaf er voor de Tesla's.
 
Of de volgende nou een Tesla is of niet, ik word er een beetje verdrietig van als mensen die het kunnen betalen toch weer teruggaan naar een ICE. Neem je verantwoordelijkheid ipv het marginale eigenbelang prioriteit te geven.

ik kan altijd slecht tegen dit soort reacties.
Pak eerst maar eens een rekenmachine erbij en concludeer dat je beter in een ICE kunt rijden en stoppen met vliegen, dan een EV en af en toe vliegen...

Daarnaast wil iedereen steeds meer streaming diensten afnemen. Spotify, Netflix, Disney+, AI, machine learning zorgen allemaal voor gigantische toename in datacenters. Eind dit jaar zal de datacenter industrie de uitstoot van wereldwijd vliegverkeer gaan overstijgen. En de komende 30 jaar is de prognose dat het 3 keer groter wordt dan de complete vliegindustrie.

Maar stoppen met Spotify en Netflix etc. is denk ik geen optie toch? Of neem jij daarin wel je verantwoording?
 
  • Like
Reactions: TinusBalpol
Daarnaast wil iedereen steeds meer streaming diensten afnemen. Spotify, Netflix, Disney+, AI, machine learning zorgen allemaal voor gigantische toename in datacenters. Eind dit jaar zal de datacenter industrie de uitstoot van wereldwijd vliegverkeer gaan overstijgen. En de komende 30 jaar is de prognose dat het 3 keer groter wordt dan de complete vliegindustrie.

Maar stoppen met Spotify en Netflix etc. is denk ik geen optie toch? Of neem jij daarin wel je verantwoording?

Die energie is ook milieuvriendelijk te produceren terwijl een ICE nooit milieuvriendelijk zal worden.;)
 
Zoveel later dat de liften al dicht gaan... lukte met de diesel altijd prima, nog een middagje skiën na aankomst, sinds de Tesla zijn we toch net wat langer bezig en is het niet meer gelukt.
Een enkeltje Oostenrijk kost me nu 90 minuten extra. Daar kan ik wel 90 minuten vroeger voor opstaan, en ik voel me er ook nog eens minder vermoeid door.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Nog nooit een BMW gehad, maar de stoelen in meerdere Volvo's zaten echt subliem, ook boven de 2 ton aan km's. Een nieuwe 3 kon absoluut niet tippen aan de stoelen in een oude V60 met 2 ton op de teller!

Toen ik na de proefrit in de Volvo stapte, was het zeer prettig voor je rug, de ondersteuning is daar echt veel beter.

Maar goed, de 3 is niet slecht, absoluut niet. Maar zeker niet perfect.

Volvo wil ik het al helemaal niet over hebben.

Een V70 was nog een aardige Ford Mondeo met Ikea interieur maar een XC60 en XC90 rijden echt zwaar beroerd.

Uiteraard is een Tesla niet perfect maar welke auto is dat wel?


Edit: Een V50 rij ook best aardig als knock-off Ford Focus maar alleen was dat voor de Volvo dealer een reden om je met de nek aan te kijken omdat zo'n goedkope Volvo had gekocht/