Ahahaha echt niet. Navigatie en media bij de andere merken vond ik altijd zo omslachtig. Niet voor niks dat Waze zo populair is.En ook de navigatie/MMI vind ik (bij BMW) echt niet onderdoen voor Tesla.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ahahaha echt niet. Navigatie en media bij de andere merken vond ik altijd zo omslachtig. Niet voor niks dat Waze zo populair is.En ook de navigatie/MMI vind ik (bij BMW) echt niet onderdoen voor Tesla.
Die energie is ook milieuvriendelijk te produceren terwijl een ICE nooit milieuvriendelijk zal worden.
We hadden sportstoelen in onze BMW M2 en na 50000km was het leer al stevig aan het slijten. M’n X staat op 100K en geen slijtage.De BMW stoelen zijn ook alleen beter dan de Tesla stoelen als je sportstoelen tegen veel meer geld besteld.
Maak aub niet de fout om de comfortstoelen te bestellen want die zitten juist voor geen meter.
Als je overigens 100.000km in de BMW stoelen hebt gezeten dan hebben die wel hun beste tijd gehad terwijl de stoelen in de loaners met 100.000km op de klok nog redelijk hetzelfde zitten als mijn eigen stoelen met 34.000km op de klok.
Dan nodig ik je nog een keer uit om een rekenmachine erbij te pakken.
Houden we salderen buiten beschouwing, met salderen wordt je immers nooit groener...
Hoeveel zonnepanelen denk je nodig te hebben voor 1 huishouden met een verbruik van 3000kWh en een Tesla wall, om dag en nachtverschillen op te vangen?
Ik zal je helpen: minimaal 60, maar met de kans dat je het een aantal dagen in DEC en JAN nog niet redt...
Wereldwijd zitten we misschien nét aan 1% duurzame energiebronnen. In Nederland ligt dit hoger, maar ook door het meerekenen van onzinnige certificaten...
Wil je stroom duurzaal gaan produceren zullen er nieuwe vormen van duurzame energie verzonnen moeten worden (wanneer we kernenergie uitsluiten, zoals nu lijkt te gebeuren).
Ik heb respect voor je positieve instelling, ik vind het bijna aandoenlijk als ik de linkse partijen hun woord hoor doen in de kamer. Het kán op dit moment simpelweg niet. Met de huidige snelheid is 2030 volstrekt onhaalbaar en 2050 is volstrekt onrealistisch.
Iets meer realisme is op dit moment wel op zijn plaats, lijkt mij. Tijd van dromen is voorbij, nu wordt het tijd voor realistische voorstellen en afwegen per maatregel op basis van investering en rendement.
Nu saldeer ik nog en met slechts 24 panelen produceer ik al 7000kWh in een jaar met alleen panelen op het westelijk geleden dak. Dus met 60 panelen zou ik dus al snel naar 17.500kWh gaan. In de winter zou je nog steeds een probleem hebben dat klopt maar er is meer dan zonne energie in deze wereld.
Dat zijn praktijk metingen en geen duimenzuigerij.
Nou aangezien het als duimzuigerij wordt weggezet, pak ik die rekenmachine even... Goed?
Gaan we even uit van 3000kWh jaarverbruik.
12 panelen 275WP, netto 3000kWh per jaar. Met salderen heb je 100% groen.
Nu zonder salderen:
Met een Tesla wordt je gedwongen om iedere 2u een pauze te houden wat gewoon verstandig rijgedrag is met een diesel kan je idd in één keer non-stop 1000km stampen.
Natuurlijk heb ik dat ook in het verleden gedaan met mijn diesel (en nog wel gekker) maar achteraf gezien ben je echt niet goed bij je hoofd als je het doet.
Dus je verhaal met 60 panelen was gewoon gelul.
Goed dat we dat even hebben vastgesteld.
Ik heb overigens 24 panelen met 320Wp en geen 275Wp...
Als je de enige bestuurder bent wel ja. Maar als je met 3 man in één auto zit je draait door dan doet ieder een stint van 3 uur en je bent in de sneeuw op een totaal veilige manier. Ideaal als je 's nachts rijd.
Persoonlijk zal ik nooit meer in een ICE op vakantie gaan want ik hoef niet binnen 9 uur in de sneeuw te staan.
Nou aangezien het als duimzuigerij wordt weggezet, pak ik die rekenmachine even... Goed?
Gaan we even uit van 3000kWh jaarverbruik.
12 panelen 275WP, netto 3000kWh per jaar. Met salderen heb je 100% groen.
Nu zonder salderen:
Je gebruikt 250kWh per maand = 3000kWh per jaar.
Opbrengst per maand:
Tekort:
Jan: 90
Feb: 150
Mrt: 240
Overschot:
Apr: 360
Mei: 390
Jun: 390
Jul: 390
Aug: 330
Sep: 300
Tekort:
Okt: 210
Nov: 90
Dec: 60
Met 48 panelen heb je alleen in december nog een "probleem".
Met 50 panelen heb je exact je maandverbruik afgedicht.
Met 60 panelen heb je iedere maand een betrouwbaar overschot.
met 48 panelen zit je in december op 240kWh
met 50 panelen zit je in december op 250kWh
En om iets speling te houden met mindere dagen, zit je met 60 panlen in december op 300kWh.
Dit in combinatie met een accu om dag en nacht verschillen op te vangen, zorgt met zo veel panelen pas voor een 100% groene invulling van je elektriciteitsvraag. Ja er is Wind, maar daar kun je niet 100% op vertrouwen.
Het gaat erom dat je een situatie creeert waarin je op een willekeurig moment van het jaar, de de totale vraag naar energie kunt aanbieden in 100% groene stroom.
Je zult dan met wind, water en zon altijd uit moeten gaan van gigantische overcapaciteit. Want ieder wolkje, windstilheid en tussen getijden in, zorgt anders voor een inzakking van je aanbod.
Daar hebben we nu al last van en daarom draaien gascentrales standby. Voor het standby draaien krijgen ze een vergoeding per kWh.
Pickup is niet echt mijn ding. Rivian komt ook met een SUV. Maar... Eerst zien dan geloven.De Tesla Pick-up komt misschien op tijd. Dan heb je ook gelijk een noodstroomvoorziening voor je woning. Deze krijgt namelijk een 3 fasen stroom uitgang.
Dat is toch kortzichtig? Waarom zou iemand met een elektrische auto maar 12 paneeltjes gaan leggen? Dat komt toch net toe voor thuisverbruik, en dan blijft er niks over voor de auto?cant compete with ignorance
Nog een bewijs dat klimaat neutraal in 2050 volstrekt onrealistisch is. Mensen willen er gewoon niet aan.
12 paneeltjes neerleggen willen ze nog wel, zo lang het goed is voor de portemonnee.
Maar verder niet...
Jij 24... Waarschijnlijk omdat je verbruik rond de 7000kWh zit...
Dat is toch kortzichtig? Waarom zou iemand met een elektrische auto maar 12 paneeltjes gaan leggen? Dat komt toch net toe voor thuisverbruik, en dan blijft er niks over voor de auto?
Een 5MWh installatie kost 5K tegenwoordig (onderdelen en installatie). Als je dat afschrijft op zelfs een krappe 10 jaren zit je aan 500€/jaar "energiekost". Dat is makkelijk de helft van wat het kost om het bij een Essent aan te kopen. Da's dan toch logisch dat als je een EV koopt, je er nog eens 12 panelen bij legt, want 0,10€/kWh vanuit je eigen panelen is goedkoper dan 0,20kW vanuit een Essent. Gaat dat genoeg zijn om de wintermaanden door te komen? Nee, daarvoor heb je meerdere batterijen nodig om dat zelf te overbruggen. Maar de meeste mensen houden hun netverbinding en kunnen dan toch nog in de winter bij een Essent of andere afnemen. En zo een Essent koopt windenergie bij een coöperatieve aan en doet aan tijdelijke opslag in batterijen, en zo zit je ook in de winter aan de groene energie.
Op groothandelsniveau zijn de prijzen per paneel overigens gezakt tot 50€/stuk. Uurloon van de installateurs en omvormer zijn tegenwoordig duurder dan de panelen.
Ik ben benieuwd hoe @DR Danny voorziet om met benzine en diesel tot een milieuvriendelijke oplossing kan geraken. Gaat dat ook met een rekenmachine?
Stoelen en voorkeuren.. Zal nooit 1 stoel voor iedereen goed zitten. Ik zelf draag bv nooit een rode broek, dus een Volvo stoel is weer niet geschikt voor mij. Mijn M140i zat goed, maar sinds de M3P rij ik daar gewoon niet meer in. Zijdelingse steun in BMW is beter, maar comfort van de M3 vind ik weer beter. Over de Volvo stoelen kan ik niet veel zeggen. Heb niet de luxe van de ervaring in een oude V60 met twee ton op de teller. Ben bang dat dat ook nooit gaat gebeuren. Navi van BMW komt gewoon niet in de buurt van de Tesla. Wie dat zegt heeft geen moderne BMW en Tesla gehad.Nog nooit een BMW gehad, maar de stoelen in meerdere Volvo's zaten echt subliem, ook boven de 2 ton aan km's. Een nieuwe 3 kon absoluut niet tippen aan de stoelen in een oude V60 met 2 ton op de teller!
Toen ik na de proefrit in de Volvo stapte, was het zeer prettig voor je rug, de ondersteuning is daar echt veel beter.
Maar goed, de 3 is niet slecht, absoluut niet. Maar zeker niet perfect.
ik kan altijd slecht tegen dit soort reacties.
Pak eerst maar eens een rekenmachine erbij en concludeer dat je beter in een ICE kunt rijden en stoppen met vliegen, dan een EV en af en toe vliegen...
Daarnaast wil iedereen steeds meer streaming diensten afnemen. Spotify, Netflix, Disney+, AI, machine learning zorgen allemaal voor gigantische toename in datacenters. Eind dit jaar zal de datacenter industrie de uitstoot van wereldwijd vliegverkeer gaan overstijgen. En de komende 30 jaar is de prognose dat het 3 keer groter wordt dan de complete vliegindustrie.
Maar stoppen met Spotify en Netflix etc. is denk ik geen optie toch? Of neem jij daarin wel je verantwoording?