Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mijn Model 3 2019 wisselen voor Model X 2020?

This site may earn commission on affiliate links.
Hi allemaal,

Zouden jullie met mij willen meedenken? Ik kan van een kennis, iemand die zeer zuinig is op haar auto en slechts 60.000 km heeft gereden, haar Model X (gekocht in september 2020) overnemen voor 65.000 euro.

Nu rij ik zelf een Model 3 RDW uit 2019. Deze heb ik zakelijk gekocht (eenmanszaak) en volgend jaar zomer verloopt de gunstige bijtelling.

In principe is mijn plan om een nieuwe Model 3/Y te kopen. Deze zou ik dan waarschijnlijk weer zakelijk aanschaffen.

Maar nu ik de kans krijg om voor ‘slechts’ 65.000 euro deze X te kopen, ga ik toch twijfelen.

Wat zouden jullie doen? En waarom?

De X heeft FSD en ik zou deze X dan privé aanschaffen (deze auto is al door particulier gekocht).

Het jammere is alleen dat de vorige generatie X op techniek achterloopt op mijn huidige M3 (verticaal scherm, geen telefoon als sleutel, adapter nodig voor v3-superchargers….). Maar ja, het is wel een X en een jaar later gekocht dan mijn Model 3…….
 
Enige wat me stoort aan mijn 2017 Model X is dat het laden maximum aan 142kW gaat. Voor de rest ben ik redelijk tevreden over rijbereik, zeker in vergelijking met onze 2019 Model 3 Performance. De X is veel ruimer en geniet mijn voorkeur. Ook heb je een aparte stalk voor de cruise control/autopilot en vind ik handiger werken dan het enkele knopje en touchscreen van de Model 3.

Maar natuurlijk zit je met een legacy ding te rijden, vs de Model 3 die nog recent genoeg is om ingrijpende updates te krijgen.
 
Heb afgelopen week in de 3 van mijn zoon gereden en hij op vakantie mijn X. Geen klagen over de 3 (op het missen van vering na en de lage instap is voor mij een dingetje), maar rijdt prima. Nu weer terug in de X en dat is andere klasse qua comfort. Idd de aparte stalk voor CC/AP is plezieriger.
De vleugeldeuren kan ik wel missen en daarom wacht ik nog wel even op een Y met luchtvering.
 
Ik zou het wel weten. Ik blijf bij mijn keuze ook t.o.v. de Y. Dat eene schermpje in het midden dat doet het niet voor mij. Schermpje achter het stuur en de extra hendeltjes voor de noodzakelijke zaken vind ik heerlijk.
 
Los van kosten, die kun je zelf wel doorrekenen denk ik, zou ik echt eens kijken of je dat ding niet 'n dag of misschien zelfs 2 dagen mag lenen/huren o.i.d. van die kennis. En dan ook in een Y een goede proefrit maken. Dan heb je echt wat vergelijk. Model Y is ook al stuk ruimer als je model 3 en naar het schijnt, is er veel veranderd in bouwkwaliteit en stiltebeleving tussen de 2019 en 2023 modellen.
 
Ik zou veel liever een nieuwe Y kopen, veel nieuwere techniek, en minder problemen dan de gemiddelde X.
Wij hebben zowel een Y Performance als een X Performance. De Y is een geweldige auto om mee te rijden maar de X is echt een andere klasse. Het enige minpunt aan de X is het relatief grote stuur t.o.v. de 3 of Y. Ook qua Performance is de X veruit sneller dan de Y mocht je dat belangrijk vinden.
Het is niet voor niets dat X nummer 4 (met kleiner en rond stuur) besteld is.
 
Thanks allemaal voor jullie reacties.

Ik heb al een aantal keren in die X gereden en het rijdt inderdaad echt fantastisch. Waar ik mij alleen aan stoor, maar dat kan kwestie van wennen zijn, is dat je soms weer moet 'identificeren' (je moet dan in de auto iets doen met de sleutel, om weer te kunnen rijden), geen automatische wegloop vergrendeling en bepaalde leuke features die je mist (nieuwe updates, camera's op afstand bekijken, je telefoon is je sleutel...).

Maar de prijs is natuurlijk wel enorm gunstig volgens mij?? Een X uit september 2020, 60.000km op de teller, rode kleur en FSD. En die mag ik dus overnemen voor 65.000 euro (dat is de inruilwaarde die Tesla betaalt bij de aanschaf nieuwe Tesla). Dus de grootste afschrijving heb ik al gehad (een Model Y nieuw kopen schrijft de eerste maanden uiteraard veel meer af).

Wat zijn dan volgens jullie (diegene die zowel de X kennen als de 3/Y) echt de grote verschillen tussen de X (vorig model) en de 3/Y?

Lastige keuze, luxe probleem..... :S
 
Thanks allemaal voor jullie reacties.

Ik heb al een aantal keren in die X gereden en het rijdt inderdaad echt fantastisch. Waar ik mij alleen aan stoor, maar dat kan kwestie van wennen zijn, is dat je soms weer moet 'identificeren' (je moet dan in de auto iets doen met de sleutel, om weer te kunnen rijden), geen automatische wegloop vergrendeling en bepaalde leuke features die je mist (nieuwe updates, camera's op afstand bekijken, je telefoon is je sleutel...).

Maar de prijs is natuurlijk wel enorm gunstig volgens mij?? Een X uit september 2020, 60.000km op de teller, rode kleur en FSD. En die mag ik dus overnemen voor 65.000 euro (dat is de inruilwaarde die Tesla betaalt bij de aanschaf nieuwe Tesla). Dus de grootste afschrijving heb ik al gehad (een Model Y nieuw kopen schrijft de eerste maanden uiteraard veel meer af).

Wat zijn dan volgens jullie (diegene die zowel de X kennen als de 3/Y) echt de grote verschillen tussen de X (vorig model) en de 3/Y?

Lastige keuze, luxe probleem..... :S
De kwestie van weer identificeren herken ik totaal niet en heb ik met 3 X-en nog nooit meegemaakt. De Keyfob (sleutel) standaard in de ochtend in je broekzak doen en ook de telefoon sleutel mis je niet. Wegloopvergrendeling heeft hij zeker wel.
Wat ik het meest bij de Y mis is dat het bestuurdersportier automatisch opent wanneer je aan komt lopen en weer automatisch sluit bij het intrappen van het rempedaal.
Daarnaast weet ik niet of je kinderen en / of huisdieren hebt maar de X is dan ook (beetje afhankelijk van configuratie) de veel praktischere auto. De X voelt als meer robuuste auto aan. De Y daarintegen heeft een beetje dezelfde rij eigenschappen als je 3 maar die ken je al. Wij hebben beide auto's maar ik zou zelf altijd voor de X kiezen.
 
Waar ik mij alleen aan stoor, maar dat kan kwestie van wennen zijn, is dat je soms weer moet 'identificeren' (je moet dan in de auto iets doen met de sleutel, om weer te kunnen rijden), geen automatische wegloop vergrendeling
Dat hoeft niet bij de X zal iets in de instellingen zijn. Mijne (uit 2018) vergrendelt als ik wegloop. Kan ook aan komen lopen zitten en wegrijden (alleen even pin op het scherm intikken, maar dat kan uit). Enkele keer heekent hij de sleutel niet maar dan zit deze in dezelfde jaszak als mijn telefoon.
 
En qua kwaliteit is de X van 2020 toch ook wel goed neem ik aan? Of moet je rekening houden met toch wel veel onderdelen die vervangen moeten worden?
Mijn 2018 MX is nou bijna 5 jaar oud en is een probleemloze auto. De voorste draagarmen zijn onder garantie vervangen, de 12 volt accu dient na 4 jaar vervangen te worden en een paar weken terug een sensor van de ABS. Niets schokkends. De X is gewoon een heel goede auto.
 
En qua kwaliteit is de X van 2020 toch ook wel goed neem ik aan? Of moet je rekening houden met toch wel veel onderdelen die vervangen moeten worden?
Na een BMW en Audi met afstand een vrij probleemloze auto.

Nu 222000km en de airco pomp kondigt aan dat ie gaat overlijden. Service is al gepland. Daarvoor een krakende linker vooras (de kogel van de bovenste draagarm) en ook eens een nieuwe 12V batterij na 4 jaar.

Puur op kosten heb ik nog een heel eind te gaan alvorens ik nog maar in de buurt kom van wat de BMW of Audi me gekost hebben, maar zit al aan meer dan 2x het kilometrage.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Airco pomp is begroot op €1500. De draagarm was €640.

Dat zijn natuurlijk prijzen bij Tesla, maar ben zeker dat die draagarm goedkoper kan (heb al doe het zelf fixen gezien) en die airco pomp zit achter de frunk tub dus ook niet een zwaar werkje.