Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mijn Model 3 2019 wisselen voor Model X 2020?

This site may earn commission on affiliate links.
Kleine correctie, standaard laadt de Model X aan een gewone AC paal 11 kW. Voor 16 kW was/is tegen betaling een software upgrade nodig.
Voor overnight thuis laden is 11 kW overigens ruim voldoende.
Ik dacht dat je alleen bij de oude S een enkele 11 of een dubbele 22kW lader/omvormer had en de nieuwere 16 kW waren. Die van mij doet 16 kW en lees nergens dat ie daarvoor een upgraden heeft. De UMC doet maar 11 op 3 fasen.
 
Ik houd mijn volledige onderhoudshistorie nauwkeurig bij.
Onderstaand zie je de huidige stand, na 188.000 km in 6 jaar.


View attachment 923448

Categorie Aankoop hoef je niet mee te tellen. Dat is aanschaf Full Self Driving (FSD), CCS, MCU2, velgen en matten.
Je ziet dat Banden een dure kostenpost zijn bij een Model X.
Bij reparatie gaat het vooral om de draagarmen en aandrijfassen voorzijde.
Zonder aankopen is de gemiddelde prijs per km 8,8 cent in de afgelopen 6 jaar..
Dat is weinig voor zo'n grote auto.

Bedragen incl. BTW.
Heel netjes! Ik hou de kosten ook bij voor de Model S waarbij de auto 2de hands is. M.a.w. reken ik me eigen km of inclusief van de vorige eigenaar?

Mijn totale kosten voor 5 jaar Tesla (bijna 8 jaar oud) zijn EURO 6.838,05 Zelf heb ik iets meer dan 130.000 km gereden en het totaal staat op bijna 247.000 km
Kom ik (in Excel) op een km prijs van EURO 0.052 voor de zelf gereden 130.000 km (EURO 0.028 als je de voorgaande km meerekent)

ps.
- Net nieuwe zomer- en winterbanden gekocht wat dan wat afbreuk doet aan de prijs.
- Onderhoud is : nieuwe draagarmen, 12V accu, parkeerrem, Airco, koplamp-bulb, ruitenvloeistofpomp, APK
- Niet meegenomen: MCU2 en CCS upgrade.
 
  • Like
Reactions: Gaston
Ik dacht dat je alleen bij de oude S een enkele 11 of een dubbele 22kW lader/omvormer had en de nieuwere 16 kW waren. Die van mij doet 16 kW en lees nergens dat ie daarvoor een upgraden heeft. De UMC doet maar 11 op 3 fasen.
De charger upgrade naar 16 kW heeft een optiecode. Kun je lezen op internet en navragen bij Tesla. Ik kon/kan de software upgrade voor ruim 1200 euro aanschaffen. Maar 11 kW volstaat.
 
Heel netjes! Ik hou de kosten ook bij voor de Model S waarbij de auto 2de hands is. M.a.w. reken ik me eigen km of inclusief van de vorige eigenaar?

Mijn totale kosten voor 5 jaar Tesla (bijna 8 jaar oud) zijn EURO 6.838,05 Zelf heb ik iets meer dan 130.000 km gereden en het totaal staat op bijna 247.000 km
Kom ik (in Excel) op een km prijs van EURO 0.052 voor de zelf gereden 130.000 km (EURO 0.028 als je de voorgaande km meerekent)

ps.
- Net nieuwe zomer- en winterbanden gekocht wat dan wat afbreuk doet aan de prijs.
- Onderhoud is : nieuwe draagarmen, 12V accu, parkeerrem, Airco, koplamp-bulb, ruitenvloeistofpomp, APK
- Niet meegenomen: MCU2 en CCS upgrade.
Heel netjes.
Ik zie dat ik mijn berekening tóch de categorie aankoop had meegerekend. De gemiddelde kosten per kilometer voor onderhoud, banden en reparatie zijn na 188.000km 4,6 cent.