Ik rijd zelf sinds november 2013 Tesla en ik moet helaas zeggen dat ik ook sterk twijfel aan een volgende Tesla. Mijn echtgenote en ik rijden nu beiden een Tesla, zij een model X p100d performance en ik een model 3 performance.
Het serviceniveau vind ik inmiddels echt om te janken. In september kocht ik de 3. Dit was een demo met 10.000 op de teller uit januari 2019 die te koop werd aangeboden bij de inventaris modellen. Dus niet bij de occasions.
Na aflevering bleek dat dit een van de pers auto’s is geweest. De auto werd op maandagavond 30 september op een donker parkeerterrein in Tilburg afgeleverd. Daar zag ik met moeite dat de auto de nodige schades had aan lak en een velg. Uiteraard gemeld aan de aanwezige student (!) werknemer. Deze had geen idee wat hij moest doen. Na aandringen heeft hij gebeld, het zou goed komen als ik een afspraak bij het service center zou inplannen.
Onderweg naar huis bleek dat de auto bij hogere snelheden (> 150 km/h) ook een kleine onbalans heeft. De volgende ochtend heb ik een afspraak ingepland en deze zaken daarin benoemd.
6 weken later kon ik terecht in Amsterdam. Daar heeft de auto toen een week gestaan, maar er is enkel een velg rechtsvoor vervangen (deze had stoeprand schade) en de overige velgen zijn gebalanceerd en uitgelijnd (het stuur stond ook scheef bij aflevering). Bij de andere velgen hebben zij toen geconstateerd dat sprake was van deuken in de velgen, maar dit niet aangepakt. Ook de lakschade was niet verholpen omdat ik de keycard niet had afgegeven (even bellen om die alsnog te brengen was kennelijk te moeilijk). Ik moest maar een nieuwe afspraak maken.
Inmiddels had ik gezien dat de banden rechts nieuwer waren dan die aan de linkerkant. Links zaten de banden die waarschijnlijk af fabriek waren (dot code uit medio 2018), terwijl de banden rechts uit april 2019 waren. Deze zijn er dus later op gezet. Waarom zou je de banden aan een kant vervangen? Waarschijnlijk omdat je hard over een stoep of een ander obstakel bent gereden. Dat zou ook de scheefstand van het stuur bij aflevering verklaren.
Drie weken geleden was het zo ver, weer met de auto naar sec Amsterdam. Deze keer zijn de lakschades wel verholpen. De onbalans echter niet: de velgen zijn opnieuw gebalanceerd, wat echter niets oplost. Tesla heeft opnieuw geconstateerd dat de niet vervangen velgen beschadigd zijn. Maar nu komt het: dit zou ik zelf hebben veroorzaakt! Lang verhaal kort, ik kreeg een rekening gepresenteerd voor het balanceren, wat niets heeft opgelost, en de oorzaak van het trillen - beschadigde velgen - lost Tesla niet op.
Ik heb uiteraard uitgelegd dat de onbalans er bij aflevering in zat, dat ik dit direct gemeld heb en dat er sterke aanwijzingen zijn dat de schade is ontstaan bij het gebruik als persauto. De Engels sprekende jongen aan de balie kon daar niets mee (“Tesla policy”) en er was kennelijk ook niemand aanwezig om dit naar te escaleren. Ik moest naar een mailtje sturen...
Oh ja, ik moest wel direct afrekenen.
Ik had nog gehoopt dat Tesla zelf met mij contact zou opnemen, maar nee. Zelfs niet na het invullen van de tevredenheidsenquête.
Buitengewoon teleurstellend.