Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Milieuzonering in steden? Cool/goed of politieke waanzin?

This site may earn commission on affiliate links.

Maarten

Active Member
Nov 2, 2013
4,113
13,259
Hilversum
Milieuzoneringen: ja of nee?
Door Fred85D is al gesteld:

[/QUOTE]Die paar autootjes die je hiermee "pakt" zetten echt geen zoden aan de dijk, correct inzicht dus om dat beleid te staken. (had mijn inziens nooit gestart moeten worden want nu is er weer tig €€€€ over de balk met bebording, markeringen etc, mijn ergernis aan de politiek, geld verbranden en wel meer dan er binnenkomt :mad:)
Ik zou eerder bezwaar maken tegen de kolencentrales (waar onze stroom o.a. vandaan komt) die in Belgie en UK zonder denox installaties draaien, dat zijn wagonlading auto's bij elkaar en blazen in dezelfde atmosfeer (die bovendien geen landgrenzen heeft)[/QUOTE]

Verder:
Er werd gisteren/vandaag op het NPS-nieuws gesteld dat men in Duitsland 8 steden mèt en 8 steden zonder deze milieuzonering met elkaar vergeleken heeft.
Conclusie: de milieuzonering maakt geen verschil.
Maar het onderzoek zelf heb ik nog niet gezien en berichtgeving is natuurlijk soms wat kort door de bocht.
Geen verschil bestaat niet, dus het zal wel zijn: geen significant verschil.
En dàt is natuurlijk weer afhankelijk van de bril die je opzet...:smile:
Wie?
 
Prima dit soort initiatieven. Stad rook & fijnstof vrij lijkt me een hele nieuwe ervaring.

In Dehli weren ze nu al alle diesels, ben benieuwd waneer de eerste stad echt alles op slot gooit want erg lang kan dat niet meer duren.
Ik vraag me soms dan ook wel af of de olie prijs op dit moment niet ook zo laag is om dat dit soort besluiten gefreesd worden.
Neem grote chinese steden als die dit soort maatregelen gaan invoeren...

En laten we wel wezen inmiddels zijn er ook betaalbare alternatieven.
Na de smok in de steenkolen tijd wordt nu wellicht ook de aardolie smok uit de steden gebannen...

Als ik dan geruisloos door Adam rijd met de Tesla, dan vraag ik me altijd af. Mensen wonen er nu voor de gezellige drukte en het gebrom van het verkeer. Maar als dat straks geruisloos is.... dan moet je naar de bossen toe om geluid te horen ;-)

Laatste is beetje een grap uiteraard ;-) Maar is wel interessant als er geen ICE meer in de stad mag dan wordt dat wel verdraait stiller. En is het ook gedaan met de grijze steden met vieze gebouwen.

Wxll


Brommertjes brommertjes brommertjes! Fijnstofkanonnen! Cookiewall: Cookies op de Volkskrant | de Volkskrant

fijnstof zorgt jaarlijks voor 3000 doden in NL. Vergelijk dat eens met de 570 verkeersdoden waar we ons (terecht) met heel veel regels druk om maken. Weg met die brommers dus. Er zijn prima elektrische alternatieven. Dan vrachtwagens, dan oude personendiesels aub.
 
Ik wijs nog maar eens op deze site: Home - Atlas Leefomgeving

Kijk maar eens hoe het in jouw omgeving gesteld is. Dit is bijvoorbeeld de link voor de luchtkwaliteit in de Gemeente Rotterdam. Bekijk en vergelijk - Atlas Leefomgeving
Op dit moment valt het wel mee, je ziet ook dat de stad het beter doet dat de omliggende gebeiden

Verder vermoed ik dat de zonering op zich niet veel zoden aan de dijk gaat zetten, maat het is vooral een signaal dat er iets moet gebeuren. En alleen al daarom vind ik het wel prima.
 
Nee, ik vind het idee prima om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar we krijgen zo een wir-war aan regels en borden er bij. Je moet ineens van elke stad van zijn eigen regels op de hoogte zijn. Net zoals Amsterdam die aparte regels voor scooters daar wil.

Zoiets moet je landelijk regelen waarbij je mensen snel ontmoedigd om hun auto wrak te rijden en zo snel mogelijk een schone auto aanschaffen. Dat is simpeler en daar kan iedereen van profiteren.
 
Zijn we hier ook vanaf.. Milaan en Rome (vrijwel) autovrij deze dagen. Jammer, dat ze zo te zien geen uitzondering maken voor EV's. Zijn er daar zo weinig dat ze amper zouden opvallen. Lijkt me overigens wel cool om met een aantal Tesla's op zo'n dag Milaan in te gaan... Qua promo zou het het wel doen lijkt me -;)

rome - 1.jpg
 
Nee, ik vind het idee prima om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar we krijgen zo een wir-war aan regels en borden er bij. Je moet ineens van elke stad van zijn eigen regels op de hoogte zijn. Net zoals Amsterdam die aparte regels voor scooters daar wil.

Zoiets moet je landelijk regelen waarbij je mensen snel ontmoedigd om hun auto wrak te rijden en zo snel mogelijk een schone auto aanschaffen. Dat is simpeler en daar kan iedereen van profiteren.

Laten we het alsjeblieft Europees regelen. Nu moet ik al bijna mij hele vooruit met milieu- en tollstickers of kastjes plakken om door een bepaald land te mogen reizen. Ook een onzin aangezien we tenslotte ook al een nummerbord als herkenning hebben. Laten ze dat nu eens gebruiken met een stukje techniek. Het is gewoon geldklopperij wat weer op gaat aan administratieve systemen die meer kosten dat het opbrengt, en het helpt het milieu dus weinig of niets.
 
Laten we het alsjeblieft Europees regelen. Nu moet ik al bijna mij hele vooruit met milieu- en tollstickers of kastjes plakken om door een bepaald land te mogen reizen. Ook een onzin aangezien we tenslotte ook al een nummerbord als herkenning hebben. Laten ze dat nu eens gebruiken met een stukje techniek. Het is gewoon geldklopperij wat weer op gaat aan administratieve systemen die meer kosten dat het opbrengt, en het helpt het milieu dus weinig of niets.

Nóg beter. We hebben nu echt een wirwar aan regels, stickers en borden. Daar moet je gewoon vanaf willen.
 
Zijn we hier ook vanaf.. Milaan en Rome (vrijwel) autovrij deze dagen. Jammer, dat ze zo te zien geen uitzondering maken voor EV's. Zijn er daar zo weinig dat ze amper zouden opvallen. Lijkt me overigens wel cool om met een aantal Tesla's op zo'n dag Milaan in te gaan... Qua promo zou het het wel doen lijkt me -;)

EV's zijn wel toegestaan. Vorige week kwam ik ook al een bericht tegen over Milaan en daar gelde het verbod enkel tussen 10:00 en 16:00 en EV's waren uitgezonderd.
 
Fijnstof is een erg onderschat probleem. Zowel medisch (mensen met longaandoeningen overlijden vroegtijdig en de medische gevolgen op langere termijn zijn nog onbekend) als financiel (sommigen spreken van 40 miljard). Maar het zijn niet alleen de brommertjes ben ik bang voor.
Ik heb ergens gelezen dat fijnstof uitstoot van een moderne benzine niet veel verschilt van een FEV. Ik weet niet zo gauw meer waar.

Reden is dat van een moderne benzine de uitlaatgassen dusdanig gefilterd worden, dat er bijna geen fijnstof uitstoot meer is (natuurlijk wel uitlaatgassen en nox, co2 e.d.)
Grootste bron van fijnstof bij moderne auto's zijn de banden en de remmen (wat in de stad veelvuldig gebruikt wordt).