Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Missende lak op veel plaaten Model3

This site may earn commission on affiliate links.
Echt nog nooit meegemaakt bij Audi/Volvo dit soort grappen.

De waslijst van oplevergebreken is echt *bizar* . Kwaliteitscontrole 0,0000 bij Tesla.
Geweldige auto, maar afwerking is DIEP triest. Dit in combinatie met de 'service' van tegenwoordig raad ik aktief iedereen die enthousiast is over Tesla het af om eraan te beginnen.

Eh, nog nooit meegemaakt bij Audi/Volvo? Dan moet je toch eens teruglezen wat je hier schrijft over je vorige auto, een Volvo:

Wat reed jij voor de Tesla Model 3?

Die problemen klinken ook heel wat erger (aandrijving, software) dan de voornamelijk afwerkingsklachten die je hebt over de Model 3.
 
  • Like
Reactions: Tozz
Als ik dit YouTube filmpje van i1Tesla bekijk, ziet al het spuitwerk rond en zelfs aan de binnenkant van de deuren er gewoon keurig uit:


Ik denk dus dat het allemaal wel meevalt, en mocht je echt een auto treffen bij aflevering waar het spuitwerk zo slecht is zoals in de het filmpje in de eerste post, dan weiger je hem toch? Of neem je hem dan toch mee en ga je vervolgens met een zaklamp dit allemaal filmen en op YouTube posten?
 
Eh, nog nooit meegemaakt bij Audi/Volvo? Dan moet je toch eens teruglezen wat je hier schrijft over je vorige auto, een Volvo:

Wat reed jij voor de Tesla Model 3?

Die problemen klinken ook heel wat erger (aandrijving, software) dan de voornamelijk afwerkingsklachten die je hebt over de Model 3.

Die Volvo was bij aflevering in orde, maar daar heb ik hoop technische problemen met versnellingbak en assen etc gehad gedurende de jaren dat ik hem reed. De software was daar ook brak, maar die werd dan ook niet zo vaak geüpdatet als bij Tesla. De AFWERKING was prima is orde, gewoon pech met de techniek gehad daar. Bii Tesla andersom, afwerking en aflevering zwaar teleurstellend, techniek (motor assen etc) voorlopig in orde. Knock on wood
 
Als ik dit YouTube filmpje van i1Tesla bekijk, ziet al het spuitwerk rond en zelfs aan de binnenkant van de deuren er gewoon keurig uit:


Ik denk dus dat het allemaal wel meevalt, en mocht je echt een auto treffen bij aflevering waar het spuitwerk zo slecht is zoals in de het filmpje in de eerste post, dan weiger je hem toch? Of neem je hem dan toch mee en ga je vervolgens met een zaklamp dit allemaal filmen en op YouTube posten?

De lak is mij pas recent opgevallen en is niet het grootste probleem. De rest van de oplever/afwerking problemen is bij aflevering genoteerd maar heeft mij 4 service-afspraken gekost om op te lossen. Uiteindelijk is het wel goed aan het komen.

Wat ik raar vind dat als je een paar maanden postings in het Afleverings-topic doorleest, alle problemen die ik heb gehad niet uniek zijn en ik alle klachten ook in meer of mindere mate bij anderen ook voorbij heb zien komen (zij het misschien niet allemaal in 1 auto tegelijk). Maar...... als ik mijn problemen in een lijstje bij elkaar zet wat IK heb gehad, de rapen gaar zijn en ik de hele fanboy-clan over mij heen krijg. Heel bijzonder.
 
Die Volvo was bij aflevering in orde, maar daar heb ik hoop technische problemen met versnellingbak en assen etc gehad gedurende de jaren dat ik hem reed. De software was daar ook brak, maar die werd dan ook niet zo vaak geüpdatet als bij Tesla. De AFWERKING was prima is orde, gewoon pech met de techniek gehad daar. Bii Tesla andersom, afwerking en aflevering zwaar teleurstellend, techniek (motor assen etc) voorlopig in orde. Knock on wood

Ik zou wel weten welke problemen mijn voorkeur hebben.

Ik rijd overigens al 6 jaar Tesla (3 keer een Model S) en ben behoorlijk tevreden. Natuurlijk is de afwerking niet altijd feilloos, maar dat verwacht ik ook niet van een bedrijf dat in 10 jaar tijd probeert te evenaren of overtreffen waar anderen soms een eeuw over hebben gedaan om te bereiken.
 
Ik denk dus dat het allemaal wel meevalt, en mocht je echt een auto treffen bij aflevering waar het spuitwerk zo slecht is zoals in de het filmpje in de eerste post, dan weiger je hem toch? Of neem je hem dan toch mee en ga je vervolgens met een zaklamp dit allemaal filmen en op YouTube posten?
Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Het is niet normaal om bij aflevering de hele auto van binnen en van buiten na te moeten kijken of het spuitwerk wel in orde is. Als je een tweedehands ingevoerde Golf koopt via Marktplaats en op een parkeerplaats de transactie afwikkelt, dan begrijp ik dat. Als je een nieuwe auto koopt van ween merk met een high-tech imago, dan verwacht ik dat niet. Dat dit tegenwoordig bij Tesla heel normaal gevonden wordt zegt vooral iets over de manier waarop Tesla zijn auto's afwerkt en er daarna mee omgaat. Musk mag dan wel roepen dat de aandrijflijn een miljoen mijl mee kan, maar als de auto er omheen het eerder opgeeft, dan heb je daar niet zoveel aan.

als ik mijn problemen in een lijstje bij elkaar zet wat IK heb gehad, de rapen gaar zijn en ik de hele fanboy-clan over mij heen krijg. Heel bijzonder.
Door een aantal mensen wordt hier alles rechtgepraat en moet je vooral niet zeuren als je een Tesla koopt. Alles rondom Tesla is enorm gepolariseerd. Of je bent zo ongeveer Muskiaan of je leest met veel voldoening het AD/Telegraaf. Helaas zit er maar weinig nuance in en kritiek op auto-pilot is ook zo'n ding waar je meteen mensen over je heen krijgt die AI expert zijn, na het zien van de "autonomy day" video van Musk.

Ik geloof best dat het voor een nieuw merk best lastig is. Maar ik had liever gezien dat ze de ontwikkeling zelf hadden gedaan, maar het bouwen hadden uitbesteed. Tesla wil in mijn ogen teveel in te weinig tijd en daardoor krijg je dit soort ellende. . Jammer, want op afwerking en service na is de Model S best een fijne wagen.
 
Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Het is niet normaal om bij aflevering de hele auto van binnen en van buiten na te moeten kijken of het spuitwerk wel in orde is. Als je een tweedehands ingevoerde Golf koopt via Marktplaats en op een parkeerplaats de transactie afwikkelt, dan begrijp ik dat. Als je een nieuwe auto koopt van ween merk met een high-tech imago, dan verwacht ik dat niet. Dat dit tegenwoordig bij Tesla heel normaal gevonden wordt zegt vooral iets over de manier waarop Tesla zijn auto's afwerkt en er daarna mee omgaat. Musk mag dan wel roepen dat de aandrijflijn een miljoen mijl mee kan, maar als de auto er omheen het eerder opgeeft, dan heb je daar niet zoveel aan.


Door een aantal mensen wordt hier alles rechtgepraat en moet je vooral niet zeuren als je een Tesla koopt. Alles rondom Tesla is enorm gepolariseerd. Of je bent zo ongeveer Muskiaan of je leest met veel voldoening het AD/Telegraaf. Helaas zit er maar weinig nuance in en kritiek op auto-pilot is ook zo'n ding waar je meteen mensen over je heen krijgt die AI expert zijn, na het zien van de "autonomy day" video van Musk.

Ik geloof best dat het voor een nieuw merk best lastig is. Maar ik had liever gezien dat ze de ontwikkeling zelf hadden gedaan, maar het bouwen hadden uitbesteed. Tesla wil in mijn ogen teveel in te weinig tijd en daardoor krijg je dit soort ellende. . Jammer, want op afwerking en service na is de Model S best een fijne wagen.

Ik denk dat sommigen hun Tesla alleen maar van boven tot onder bekijken omdat ze op een forum of Youtube gelezen of gehoord hebben over mensen met een cosmetische problemen. En dan kom je altijd dingetjes tegen. Dingetjes die je bij een Audi misschien ook wel hebt, alleen gaat niemand na aflevering daar onder liggen.

Ik kom het wekelijks tegen bij mijn bedrijf: online verkoop van voedingssupplementen. Neem visolie. Als die van goede kwaliteit is (natuurlijk, niet chemisch bewerkt) kan die bij transport door PostNL in een koude nacht licht kristalliseren. Er zijn dan heel kleine belletjes zichtbaar in de olie. Mensen denken dan dat er iets mee mis moet zijn (is niet zo). Ze gaan dan het hele product inspecteren (menselijke reactie) en constateren dat de capsules ‘stinken’ (ja, visgelatine ruikt niet geweldig) en zien daarin een bevestiging dat het product niet goed meer is. Zie die gedachte dan maar eens uit hun hoofd te krijgen. Gelukkig staan daar veel meer klanten tegenover die helemaal niet aan de capsules gaan ruiken. Waarom zouden ze ook?

Ik zie wat paralellen met mensen die met een loupe (lakkwaliteit), rolmaat (panel gaps) en vlooienkam hun Tesla gaan nalopen. En ja, dan vind je dingen. Doe hetzelfde bij een Audi of BMW en je ziet ook dingen. Sterker nog, ik heb net de lak van de i3 van mijn vrouw bestudeerd en zie dat die lak op een sinaasappelschil lijkt.
 
  • Like
Reactions: Tozz and peter85
Tesla doet veel dingen goed, maar (ook) mijn aflever ervaring is sub (industry) standaard.

Mij M3 kreeg ik in Tilburg op de 1ste kwartaal piek (30 maart - 500 afleveringen die dag).

Duidelijk een haastklus:
  • kentekenplaat achter overduidelijk uit het lood gemonteerd
  • Banden niet op spanning - 3 dagen later met iets kouder weer kreeg ik een TPMS waarschuwing
  • Accu tot maar 140km bereik opgeladen - "ga maar laden bij de SuC in Oosterhout".
  • Montage onderdelen achtergebleven in kofferbak
  • Daarnaast problemen met het dashboardkastje
Voor we "traditionele" merken even slecht moeten vinden. Let wel, die besteden duidelijk veel aandacht aan de aflever ervaring.
Afgelopen jaar heb ik zowel het BMW delivery center in Munchen bezocht (naast het 4-cylinder gebouw), als het Mercedes equivalent in Sindelfingen (soms heb je geluk met vergader locaties).

Daar wordt duidelijk een beleving gemaakt van het ophalen met persoonlijke aandacht -- zover is Tesla lang niet (zeker niet in Europa).
Tesla heeft duidelijk nog een aantal verbeterpunten - net als elk bedrijf.

Dat doet niets af aan de Model 3 zelf.
Mijn probleempjes zijn netjes opgelost door Tesla Mobiele Service, en ik vind het een fijne auto.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: JanG007
om de topicstarter een beetje te helpen tussen alle reacties :) mijn ervaring komt vrijwel overeen met die van hem. Tevens vertel ik ook tegen fam/vrienden/collega's mijn sterke mening en dat is, Ja goede (rijders)auto, Ja milieuvriendelijk, Ja beste accu en EV die je op dit moment kunt kopen, Ja vooruitstrevend, Ja een goed netwerk met superchargers maar ik vertel ook dewnsides en dat is heel kort door de bocht de afwerking en de service.

Ik zie overigens ook dat dit bij sommige gewoon wat minder zwaar weegt dan bij de ander :) mijn buurman is super blij met zijn Tesla model 3 en heeft geen gekke dingen kunnen ontdekken tijdens de aflevering. Helaas is hij gewoon iets minder kritisch en deugen er wel degelijk wat zaken aan zijn auto (rubbers die niet mooi zitten bijvoorbeeld). Hij kijkt hier gewoon minder naar en vindt het allemaal wat minder erg. Dat kan.

Ik denk dat we de auto nu eenmaal niet moeten vergelijken met een bmw of een audi of iets dergelijk, want ja die zijn nu eenmaal beter afgewerkt. Los van de afwerking is er wel echt iets goed mis met veel modellen en dat is toch echt wel iets wat je niet verwacht van een auto in deze prijsklasse. Mijn eigen lijstje:

- Linkerachterlicht niet goed afgewerkt (hele scherpe randen wat gevaarlijk kan zijn voor kids bijv.)
- Mijn stuur piept bij elke beweging (dit is door Tesla onderzocht en ik krijg een nieuwe kolom)
- Aandrijfassen aan de voorkant worden vervangen (deze kraken zodra ik wegrij)
- lakschade aan de voorbumper

Dit zijn punten welke ik oprecht niet accepteer dit staat los van de afwerking als rubbers , missende dopjes etc want dat heb ik helaas ook.

Nu ben ik de moeilijkste niet en dacht ik "oke, vervelend, kan gebeuren :)". Echter is mijn ervaring bij een SeC ronduit slecht. Er is gewoon weinig tot GEEN begrip voor de problemen en alles lijkt voor die lui maar als normaal. Mijn stuur piept echt onwijs (dit heeft geen enkele andere Model 3 gehad waar ik in heb gezeten van collega's of bijvoorbeeld die van mijn buurman) en zonder te kijken zeggen ze dan "ja dat is nieuwigheid".. wat een kolder. Met veel aandringen wordt er naar je auto gekeken en met nog meer moeite kun je die gasten overhalen tot het maken van een afspraak (als ze je al niet naar die verdomde app verwijzen).

Mijn auto heeft er meer dan 3 dagen gestaan (werkdagen, weekend helaas ook) en er is helemaal niks opgelost. Ja een nieuw stuurkolom besteld en de schades met een lakstift bijgewerkt? Dat kan ik zelf ook. De service is ver te zoeken en telefoneren is ook te moeilijk? krijg elke keer (te laat) een sms dat je auto nog niet klaar is. Super handig zo een systeem. Uiteindelijk via de lease alles gespeeld en die hebben het nu voor elkaar dat mijn auto nogmaals naar binnen gaat en alles keurig opgelost moet worden. Ben erg benieuwd of het dit keer wel gaat lukken. Over de schade, "het is uw keuze dat we dit gaan spuiten dus een leenauto is niet vergoed", dat meen je toch zeker niet?:p

Nogmaals, de auto is meer dan prima en deze doet niet onder voor een BMW (dat had ik ervoor) maar zodra er problemen zijn kunnen ze wat mij betreft nog wel wat leren...

Mijn bmw was overigens ook niet perfect, ik stond na 1 week stil langs de weg en de auto ging in een noodloop (kon dus uiteindelijk doorrijden) maar de service die werd geboden was daarna wel heel goed. Keurig updates over de auto, netjes een leenauto zonder gedoe, en aan het eind van het verhaal een sorry + flesje wijn. Had niet gehoeven maar is wel zo netjes als een splinternieuwe auto problemen heeft aan het begin :)

al met al ga ik de Tesla waarschijnlijk niet op rijden (lease) en zal mijn volgende auto geen Tesla worden tenzij ik in een later stadium merk dat zij bovenstaande klachten netjes op orde hebben maar ben bang dat dat nog wel even gaat duren.
 
Duidelijk een haastklus:
  • kentekenplaat achter overduidelijk uit het lood gemonteerd
  • Banden niet op spanning - 3 dagen later met iets kouder weer kreeg ik een TPMS waarschuwing
  • Accu tot maar 140km bereik opgeladen - "ga maar laden bij de SuC in Oosterhout".
  • Montage onderdelen achtergebleven in kofferbak
  • Daarnaast problemen met het dashboardkastje
Mijn laatste BMW:
  • kentekenplaat geplooid door de plastic klem van de kentekenplaathouder. Een beetje zorgvuldiger monteren en je zou 'm niet zo plooien.
  • Benzinetank had nog voor 50 km over. Ik heb nooit een benzine- of dieselauto nieuw gekocht waar je meer dan 70 km mee kon doen.
  • De laatste 10 jaren is sinaasappel-lak absoluut normaal af-fabriek. Ook met de laatste BMW.
  • In de kofferbak, dashboardkastje of middenconsole kom je altijd nog montageonderdelen tegen. Ik ga ervan uit dat dat is zoals de extra knopen in een nieuw gekochte broek, hemd of jas.
De voorlaatste BMW reed ik tegen een vangrail. Bij de BMW dealer de carrosserie laten herdoen. Ze waren trots op hun lak, in die mate dat ik al van ver de hologrammen kon zien en ze moest overtuigen dat dat echt niet goed was.

Heb recent met een gloednieuwe huurwagen gereden... Een Ford. Daar hingen de panelen van het dashboard zelfs scheef.

Als ik dat vergelijk met de licht scheve FWD van mijn Model X, en het gebrek aan dergelijke problemen bij de Model 3, ben ik een heel tevreden Tesla klant, ja. Maar ik ben ook een kritische klant. Maar ik maak mezelf niet wijs dat het bij de concurrentie zoveel beter is.
 
Is7899: Thanks om te bevestigen dat het inderdaad niet allemaal rozengeur en maneschijn is, stuur je Woofer nog wel even de foto's door, anders ben je in zijn ogen een leugenaar ;-) (woofer, chill out, grapje....)
 
Als ik dat vergelijk met de licht scheve FWD van mijn Model X, en het gebrek aan dergelijke problemen bij de Model 3, ben ik een heel tevreden Tesla klant, ja. Maar ik ben ook een kritische klant. Maar ik maak mezelf niet wijs dat het bij de concurrentie zoveel beter is.

Heel fijn dat je tevreden bent. Ben ik ook met het product. Onverminderd kan ik nog steeds kritisch zijn, en overeenkomsten en verschillen tussen mijn ervaringen rationeel plussen en minnen (zowel als koper of als toeleverancier medewerker aan diverse merken in mijn vorige baan).

Benzinetank had nog voor 50 km over. Ik heb nooit een benzine- of dieselauto nieuw gekocht waar je meer dan 70 km mee kon doen.
Ik heb nog nooit een auto meegehad waarbij het reserve lampje van de tank brandde bij aflevering. Zeker, ik heb ook nog nooit een BMW gekocht (genoeg in getest - maar er zit (te)veel brand image in de prijs verwerkt).

Bij mijn laatste Volvo diesel brandt dat lampje al bij 160km - en dat deed het echt niet bij aflevering.

Tesla heeft duidelijk nog een aantal verbeterpunten - net als elk bedrijf.
Dit blijft overeind voor mij- ben nu al een paar weken onderweg een nalevering factuur op BTW nummer te krijgen.

Let's then agree to disagree.
 
Last edited:
Ik denk dat sommigen hun Tesla alleen maar van boven tot onder bekijken omdat ze op een forum of Youtube gelezen of gehoord hebben over mensen met een cosmetische problemen. En dan kom je altijd dingetjes tegen. Dingetjes die je bij een Audi misschien ook wel hebt, alleen gaat niemand na aflevering daar onder liggen.
Waarom niet gewoon toegeven dat Tesla de fabricage van een auto minder goed onder controle heeft? Die fora staan niet voor niets vol. Ik heb Duitse en Japanse auto's gehad en nooit dit soort afleverissues gehad. Die merken hebben (strengere) kwaliteitscontroles voordat het spul de fabriek verlaat. Tesla heeft het gewoon niet voor elkaar. Wellicht dat het vanuit Tesla geredeneerd beter is (het verkoopt toch wel en het kost anders nu geld dat ze niet hebben), maar voor de consument is het minder prettig.

Je hoort mij niet zeggen dat andere merken zonder problemen zijn. Ook andere merken hebben (technische) issues. Het probleem met de issues van Tesla is dat zelfs een kind van 6 ze soms ziet en toch niet wordt opgemerkt. Dan heb je de procedures gewoon niet op orde.

Bij Toyota snappen ze het nog het beste. Daar gaat het spul pas op de boot als het gewoon helemaal top is. Die snappen dat achteraf fixen veel duurder is.

Over dealers kan je moeilijk in het algemeen oordelen, want dat is natuurlijk afhankelijk van de dealer/monteur die in jouw stad zit. Wel is het daar zo dat die hard afgerekend worden op klanttevredenheid door de importeur, dus die willen nog wel eens hun best doen. Als de dealer ook de importeur is (bij VAG vaak het gevel en bij Tesla altijd), dan is die incentive er niet.
 
De laatste 10 jaren is sinaasappel-lak absoluut normaal af-fabriek. Ook met de laatste BMW.
Het is iets minder lang, maar wat er nu in de showrooms nieuw wordt verkocht is inderdaad vaak dramatisch. Bij de introductie van de Audi e-Tron viel me dit ook op en heb ik er naar gevraagd. Dat werd afgedaan als pre-productie model, maar ook bij het spul dat nu in de showroom staat zie je het.

Overigens kan het wel goed. Dat laten de echte premium merken (Porsche, Rolls Royce, …) zien. Wellicht dat de huidige laksoorten veel lastiger te verwerken zijn. Voor auto's waarbij productiekosten wat meer een rol spelen is dit wellicht de nieuwe standaard. :(
Benzinetank had nog voor 50 km over. Ik heb nooit een benzine- of dieselauto nieuw gekocht waar je meer dan 70 km mee kon doen.
Bij de afleverkosten staat meestal of je een volle tank mag verwachten. Als dat er niet bij staat, dan mag je inderdaad hopen dat je de dichtstbijzijnde benzinepomp haalt. Treurig, maar makkelijke besparing met de brandstofprijzen van tegenwoordig.
 
Overigens kan het wel goed. Dat laten de echte premium merken (Porsche, Rolls Royce, …) zien. Wellicht dat de huidige laksoorten veel lastiger te verwerken zijn. Voor auto's waarbij productiekosten wat meer een rol spelen is dit wellicht de nieuwe standaard. :(
Ik heb geen ervaring met Rolls Royce, maar Porsche is ook sinaasappellak hoor.

 
Ik heb geen ervaring met Rolls Royce, maar Porsche is ook sinaasappellak hoor.
Dit zijn doffe plekken (geen orange-peel) die je alleen met strijklicht en/of een zaklamp kunt zien. Met een goede polish is het weg en dat is wat er normaal gesproken bij een afleverbeurt ook hoort te gebeuren. Hier heeft de klant daar blijkbaar vanaf gezien, want het folie zit er nog op na aflevering. De meeste merken verpakken de auto's niet eens (of slechts deels), dus Porsche doet al meer dan gemiddeld.

De orange peel van de bumper van mijn Model S is echt van een heel andere orde dan wat je hier in het filmpje ziet. Ik vrees dat deze retailer de aanblik van mijn bumper niet zal overleven...
 
  • Funny
Reactions: DeHakkelaar