Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - Afleveringen

This site may earn commission on affiliate links.
Helaas niet eerder toegekomen aan een verslagje. Ook omdat buurmannen en familie zo geïnteresseerd waren en gisteren en vandaag de leiding en aansluiting van de TWC gemaakt wordt.

Gisteren om 10 uur onze Blauwe 3 LR AWD opgehaald in Tilburg. Samen met mijn vrouw 1,5 uur met de trein naar Tilburg. Met een Tesla taxi van station naar de fabriek. Daar was het rustig en had men ruim de tijd om de aflevering te doen. Pas toen wij bijna klaar waren kwamen onze 'buren' een witte ophalen.
HINT: De Tesla app wilde niet laden omdat er een instelling in mijn iPhone verkeerd stond (verversen op achtergrond en toegang mobiele data). Verder was het een eitje, alle info was bekend, hoefde alleen te bewijzen dat ik het was en uiteindelijk leveringsformulieren te tekenen.
In de afleverhal stonden wel 30 Model 3 en een tweedehands S en een X. Eerlijk gezegd had ik er geen interesse voor.

360.jpg


360.jpg


Er stond 14 km op de teller. De auto was 90% opgeladen. Waarschijnlijk had die de hele nacht aan de TWC gestaan. Bandenspanning stond op 3,0 BAR; precies wat ik altijd doe 0,2 BAR boven de opgegeven waarde. Paar kleine krasjes in de lak, die genoteerd zijn. Later nog een gevonden op de achterklep. Niet gezien omdat het licht op de afleverplekken nogal slecht is.
Ten aanzien van het interieur geen opmerkingen. Auto was netjes schoon. Alleen was niet overal in de sponningen netjes schoongemaakt. Nou ja, de auto wordt toch weer vies.

Helaas zit er voor telefoons zowel een laadkabeltje bij voor Apple Lightning als een voor Micro USB. Lijkt mij nogal onzinnig. Waarom zijn er geen gelijke setjes? DUS: PM me even als je een Micro USB kabeltje wilt hebben en een Apple Lightning kabeltje kwijt wil.
Daarna nog wat laatste info gekregen over de navigatie en een USB stick geplaatst voor de dashcam. Vervolgens de fabriek uit en naar huis in de Achterhoek (na een waarschuwing voor flitsers op de rondweg).

360.jpg


Wat een héérlijke auto!
Zelfs nog zonder EAP2 is het heel relaxed rijden. De besturing is direct en de wegligging is heel stevig, maar tegelijk comfortabel. Regeneratief remmen is een genot, met een beetje anticiperen is one-pedal driving goed mogelijk, tot bijna stilstand.
Van te voren was ik gespannen over hoe de auto om gaat met drempels. Dat is minder soepel dan mijn hydropneumatisch geveerde Citroëns, maar zeer acceptabel. Op andere vlakken is de wegligging duidelijk beter.
En natuurlijk het vermogen (ook van een LR AWD)! Heerlijk, dat je dat af en toe kunt gebruiken in lastige verkeerssituaties. Om daarna weer relaxed te cruisen op de cruise control. Die voelt erg dom aan voor zo'n geavanceerde auto, want geen rekening houdend met voorliggers. Maar goed, EAP2 (met TACC) gaat dat oplossen.
Dat de camera's en de radar wel werken, merkte ik eind van de middag in Amsterdam, toen het alarm af ging toen bij een stoplicht iemand enkele auto's voor me onverwacht op de rem ging staan. Dus kon ik rustig afremmen (ik had minimaal 3 auto lengtes afstand).
Goed, maar eerst terug naar de Achterhoek, mijn vrouw thuis brengen en even kijken hoe ze vorderden met het leggen van 60 m kabel. Die lag al in de geul, mooi, want vandaag wordt de TWC aangesloten. En daarna dus door naar Amsterdam, voor een vergadering.
Ruim op tijd, daardoor op een parkeerplaats even wat instellingen ontdekt en mijn telefoon aangesloten en gepaird, dat was in Tilburg niet gebeurd. Jammer.
De parkeergarage in Amsterdam was spannend, maar makkelijker dan met mijn grotere Citroëns. Na mijn afspraak Op de terugweg, na 400 km, voor de zekerheid naar SC Breukelen, want 2% over om thuis te komen voelt wat te krap. Even zoeken waar de Model 3 SCC palen staan. Aangesloten en laden maar!

360.jpg


Natuurlijk direct aangesproken en praatjes met andere Tesla eigenaren. Die onder de indruk zijn van het interieur en de auto an sich.
Laden ging supersnel, zeker met een wat legere accu. Tot 780 km/u laadsnelheid! Dus na 20 minuten, bij 80% en 300 km erbij, weer doorgereden naar huis.

360.jpg


Afwisselend file, 100 en 130 over A2 en A12, er waren weer eens ongelukken gebeurd. Het zal allemaal wel, ik genoot van mijn Model 3. Het viel me overigens op dat zo weinig mensen naar de auto kijken. Met mijn Citroën DS heb ik veel meer belangstelling! Of ligt het aan mij?
's Avonds met een buurman naar de SC Zevenaar gereden, want net een beetje krap voor vanavond. Want ik mag eind van de middag weer naar Amsterdam. In Zevenaar was het laadvermogen / laadsnelheid een stuk minder, geen 120 kW, maar slechts 55 kW.
Hm! Verkeerde paal? Dus na 50 km weer teruggereden. Netto winst 10 km. Die vannacht weer verloren is gegaan door drain.

Auto heeft namelijk buiten geslapen met nachtvorst. Vanmorgen zat hij onder het ijs, dus interieurverwarming half uurtje aan gezet om te ontdooien. Om plaats te kunnen maken voor het busje van de elektricien. Dat is wel makkelijk en lekker hoor!

360.jpg


Wauw, dat oranje dak is wel bijzonder!

360.jpg


Hopelijk kan ik 'm zometeen nog even aan de TWC hangen - die is bijna klaar - om er een paar km bij te duwen en de accu warm te maken voor weer een rit naar Amsterdam.
Oh, en let op, de achterwielen staan ver naar buiten! Althans, verder dan ik gewend ben.
Ik ga nu eerst weer genieten en langzaam details ontdekken.

Mooi verslag! Ben benieuwd naar mijn M3....
 
Hier ook gister m'n Model 3 opgehaald en eigenlijk een zelfde ervaring wbt kwaliteit. Naast de bestuursportier is, op de hoogte van de deurgreep, 'n plek ter grootte van 'n rijstkorrel waar de gekleurde lak mist en eigenlijk niet te missen is. In de opening van de bestuurdersportier hingen draadjes naar beneden van de hemelbekleding waar je letterlijk tegenaan kwam bij instappen, de kofferbak lag vol met stofjes en kruimels van het een of ander, net als eigenlijk de hele buitenkant van de auto. Meest vervelende was nog dat de lak vol met krasjes/strepen zat bij aflevering, alsof ze 'm eerst even door een slechte wasstraat hadden gehaald. Gelukkig lijkt het er op dat ze in Rotterdam ook wel van mening zijn dat in ieder geval de lakproblemen opgelost moeten worden door een spuiter/detailer.

Dit alles ben ik overigens allemaal weer vergeten na het wegrijden, wat rijdt die auto geweldig. :D
Volgens mij zou iedereen de voorkeur geven aan een showroom shine, uitgevoerd door een professionele detailer, boven goedbedoeld geklungel door uitzendkrachten onder tijdsdruk. Zeker wanneer die detailer zijn rekening bij Tesla mag indienen.
 
Het is gewoon zo dat die defecten er in de VS in zijn gekomen (of op de boot), en ze moeten zsm van die auto's af in Zeebrugge/Tilburg.
Ik zag ze letterlijk van de trailer af komen en eventjes 10 minuten gestofzuigd worden in de hal, en dan afgeleverd worden 50 meter verder.

Als ze alles wat niet 100% is aan de Model 3's ook nog eens helemaal moeten nalopen EN repareren gaat het echt nog veel langer duren allemaal. Uiteindelijk zal het wel opgelost worden als je het goed documenteert en aan Tesla Service laat zien bij een service beurt.

Ja jij bevestigd dus eigenlijk wat ik zeg, dat die hele PDI straat er voor de sier staat. ;)
 
Toch wel triest dat Tesla zelf niet een inspectie doet alvorens af te leveren.
Ik vind het opvallend dat er zo een verschillen kunnen zijn. Bij ons geen vingerafdrukken. Enige wat ik kan opmerken was een papiertje tussen de voorruit en dashboard, en dat je de vlekken nog kan zien waar de bescherming van de voorruit op zat, als het donker is, omdat er op de rest van de ruit nog een stoflaagje zit. Rest was piekfijn in orde voor zover je kan zien zolang je de auto niet zit te detailen.
 
Ik vind het opvallend dat er zo een verschillen kunnen zijn. Bij ons geen vingerafdrukken. Enige wat ik kan opmerken was een papiertje tussen de voorruit en dashboard, en dat je de vlekken nog kan zien waar de bescherming van de voorruit op zat, als het donker is, omdat er op de rest van de ruit nog een stoflaagje zit. Rest was piekfijn in orde voor zover je kan zien zolang je de auto niet zit te detailen.
Misschien ben ik kritischer dan de gemiddelde persoon maar mijn auto zou reeds bij de wrapper moeten staan maar door lak issues is deze afspraak geannuleerd. Tesla zal de lak eerst moeten corrigeren alvorens de auto gewrapt kan worden,

Naast de punten die gevonden zijn in Tilburg heb ik zojuist een aanvullend lijstje gemailt aan Tesla :

Portier bestuuders zijde
· Kras (onder blanke lak?) van deurhendel naar rechtsboven
· Rubber bij driehoekje ter hoogte van buiten spiegel sluit niet aan
· Vlekken op binnen bekleding
· Rubber in deuropening staat bol

Laadklep
· Klep sluit niet goed

Passagiers zijde paneel achter
· Kras op wielkast

Dak
· Beide glas panelen liggen niet in het midden van het dak

Koplamp links
· Groen draadje in de lamp

Portier passagiers zijde
· Geen lak op rand onderzijde deur rand
· Verf klodder onderzijde deur binnenkant
· Rubber bij driehoekje ter hoogte van buiten spiegel sluit niet aan

Koplamp passagiers zijde
· Onderzijde lampunit niet glad
· Lampunit steekt uit

Kofferbak
· Klodder lak aan onderzijde klep
· Lijmresten op bekleding in interieur links
· Stikkers op achterkant stoelen

Achterbank
· Streep op hoofdsteun bestuurders zijde
 
Misschien ben ik kritischer dan de gemiddelde persoon maar mijn auto zou reeds bij de wrapper moeten staan maar door lak issues is deze afspraak geannuleerd. Tesla zal de lak eerst moeten corrigeren alvorens de auto gewrapt kan worden,

Naast de punten die gevonden zijn in Tilburg heb ik zojuist een aanvullend lijstje gemailt aan Tesla :

Portier bestuuders zijde
· Kras (onder blanke lak?) van deurhendel naar rechtsboven
· Rubber bij driehoekje ter hoogte van buiten spiegel sluit niet aan
· Vlekken op binnen bekleding
· Rubber in deuropening staat bol

Laadklep
· Klep sluit niet goed

Passagiers zijde paneel achter
· Kras op wielkast

Dak
· Beide glas panelen liggen niet in het midden van het dak

Koplamp links
· Groen draadje in de lamp

Portier passagiers zijde
· Geen lak op rand onderzijde deur rand
· Verf klodder onderzijde deur binnenkant
· Rubber bij driehoekje ter hoogte van buiten spiegel sluit niet aan

Koplamp passagiers zijde
· Onderzijde lampunit niet glad
· Lampunit steekt uit

Kofferbak
· Klodder lak aan onderzijde klep
· Lijmresten op bekleding in interieur links
· Stikkers op achterkant stoelen

Achterbank
· Streep op hoofdsteun bestuurders zijde
Ik ga maar eens gedetailleerder kijken denk ik...
 
Misschien ben ik kritischer dan de gemiddelde persoon maar mijn auto zou reeds bij de wrapper moeten staan maar door lak issues is deze afspraak geannuleerd. Tesla zal de lak eerst moeten corrigeren alvorens de auto gewrapt kan worden,

Naast de punten die gevonden zijn in Tilburg heb ik zojuist een aanvullend lijstje gemailt aan Tesla :

Portier bestuuders zijde
· Kras (onder blanke lak?) van deurhendel naar rechtsboven
· Rubber bij driehoekje ter hoogte van buiten spiegel sluit niet aan
· Vlekken op binnen bekleding
· Rubber in deuropening staat bol

Laadklep
· Klep sluit niet goed

Passagiers zijde paneel achter
· Kras op wielkast

Dak
· Beide glas panelen liggen niet in het midden van het dak

Koplamp links
· Groen draadje in de lamp

Portier passagiers zijde
· Geen lak op rand onderzijde deur rand
· Verf klodder onderzijde deur binnenkant
· Rubber bij driehoekje ter hoogte van buiten spiegel sluit niet aan

Koplamp passagiers zijde
· Onderzijde lampunit niet glad
· Lampunit steekt uit

Kofferbak
· Klodder lak aan onderzijde klep
· Lijmresten op bekleding in interieur links
· Stikkers op achterkant stoelen

Achterbank
· Streep op hoofdsteun bestuurders zijde
Jemig, wat een gedoe gaat dat worden. Lijkt wel een maandagochtend auto.