Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - Afleveringen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik was ook "zeer nerveus" na alle negatieve berichten, die ik overigens absoluut niet wil bagatalliseren, want het lijkt me echt k...e om een zeer slechte auto in ontvangst te moeten nemen. Dus zeker goed dat het gemeld wordt. Echter m.i. fair, ook richting andere potentiele kopers die meelezen, om de positieve zaken te vermelden, anders hebben we straks nog "specifieke tesla burn outs..."

Ik ben overigens geen hobbydetailler, maar wel kritisch. Mag ook wel bij 56k.Ik denk dat de delivery mensen best af en toe met fronsende wenkbrauwen hebben gekeken naar die 2 types met zaklamp;)

Ik was er vandaag ook rond de tijd dat jullie er waren. Was mooi om te zien hoe jullie de auto inderdaad tot in de kleinste details hebben nagekeken. En nog belangrijker, uiteindelijk tevreden zijn vertrokken.

Ook mijn ervaring was zeer positief. Mijn zwarte sr+ stond er keurig bij. Eigenlijk niks kunnen ontdekken. Na een korte inspectie van ongeveer 15 min met volle tevredenheid vertrokken.

Dus na alle horror verhalen, ik kan niet anders dan uiterst tevreden zijn.

Op de terugweg kwam ik er ook nog achter dat de stoelverwarming achter gewoon werkt. Geen idee hoelang dit gaat duren, aangezien het eigenlijk niet zou moeten..
 
Gisteren mijn eerste Service ervaring gehad...maar aangezien deze afspraak betrekking heeft op de aflevering, in dit draadje gepost. Ik heb er expres een nachtje over geslapen. "Was het dan zo erg?" Ja en nee. Gebruik mijn ervaring om jouw kans op een goede ervaring te vergroten. Ondertussen is dit bedoeld als "opbouwende kritiek" voor Tesla. Voor ik in de details duik en uiteindelijk belangrijke informatie geef over de processen binnen Tesla even de TLDR:

Na veel te veel moeite en tijd van mijn kant EN de medewerker van Service in Amsterdam, wel de gewenste opdracht onder garantie in het systeem gekregen. De bumper en laadpoort worden gefixt is per mail bevestigd. Tesla moet stoppen problemen veroorzaakt door interne fouten, af te wimpelen op de klanten! Tesla moet iets organiseren zodat vlak na delivery de klant nog aanvullende feedback kan geven. Ook moet de opdracht van Delivery naar Service direct bij aflevering worden aangemaakt en in cc naar de klant.

Ergens in dit draadje heb ik uitgebreid verteld over mijn aflevering. Een bestelling van een gloed nieuwe, blauwe inventory Model 3. Middag van te voren gebeld dat deze niet geleverd wordt, want zijn vrachtwagen gemist vanuit regio Zuid-Holland naar Groningen. Week later alsnog naar Groningen. Daar meldde de medewerker van te voren dat er schade was bij de koplampunit. Vermoedelijk ontstaan bij de wissel van de units van VS spec naar EU spec (was zijn verhaal). Hij zou dit inschieten bij Service en ik zou automatisch terughoren.

Na de inspectie naar huis. Daar vielen mij dingen op die ik niet gezien had in Groningen....helaas had ik geen enkele manier om contact op te nemen, want geen mailadres afgegeven of telefoonnummer beschikbaar gemaakt. Besloot te wachten tot Service dan contact op zou nemen....niet meteen zelf allerlei dingen proberen...ze hebben het druk genoeg. Eerst vakantie. De punten waren naast de beschadigde bumper:

- laadpoort zeer slecht uitgelijnd
- chrome strip op een achterdeur was zeer slecht aangebracht
- er zaten twee deukjes in het chrome van de linker knipperlicht/camera assembly

Halverwege de vakantie was het ruim twee weken geleden dat ik de auto afgeleverd had gekregen en nog steeds geen geluid van Tesla over de afspraak die men zou inschieten...dus besloot ik braaf via de app een afspraak in te plannen. Deze kon ruim drie weken later (gisteren) plaatsvinden. Aangezien het slechts cosmetische punten betreft, natuurlijk prima.

Ik heb "ja en nee" geantwoord op mijn eigen vraag of de Service ervaring slecht was....Ik wil met de positieve "nee" beginnen. In Amsterdam netjes in de "in-check" rij gaan staan. De medewerkers boekten efficient en professioneel alle auto's in het systeem. Zo ook die van mij. Netjes werden pijltjes geplakt op mijn punten. Mijn app-melding werd doorgenomen en ontbrekende punten alsnog in de afspraak vermeld. En en ander moest besloten worden en binnen anderhalf uur is er meer nieuws, dus kon ik dat misschien beter in de lounge afwachten.

Het inplannen van de Service afspraak via de app is dus goed en de incheck ervaring ook super positief!

De lounge ervaring vond ik erg grappig...het is stil en af en toe komen er medewerkers mensen afroepen op achternaam....bijna zoals in een wachtruimte van de huisarts, tandarts of dierenarts :).

De medewerker riep mij ook...:
- bumper doen we niets aan, want geen opdracht van Delivery
- knipperlicht idem
- laadpoort valt in tesla spec ("Amerikaanse auto worden nu eenmaal anders gebouwd dan Europese" LETTERLIJK!!)
- chrome strip is nu netjes

Fijne dag....

Hier kon ik niet mee akkoord gaan. Als Delivery al ruim een maand geen opdracht heeft gegeven, zal dat niet ineens, magisch gaan gebeuren. Knipperlicht kan ik niet "hardmaken" daar dit ook na aflevering door iemand anders kan zijn veroorzaakt...dus heb ik laten vallen als punt. De laadpoortdeur ging ik ook niet mee akkoord. Na diverse foto's en het persoonlijk laten zien, heeft de Service medewerker de "manager" zover gekregen dat dit punt wel wordt opgepakt. Het gaat niet over een mm afwijking, anders had ik het punt niet eens genoemd. Na een extra uur mensen aan de kraag trekken bij Delivery door de medewerker van Service, is de toezegging gekomen dat men een opdracht gaat verstrekken aan Service voor de bumper.

Het is nu wachten totdat er contact komt voor de bumper (moet door Bodyshop gedaan worden) en de laadpoort liefst samen met bumper.

Belangrijk voor mensen die hun auto gaan ophalen!!!!!:
- Service mag alleen werkzaamheden verrichten naar aanleiding van opleverpunten in opdracht van Delivery
- Zorg dat je bij aflevering de punten HEEL duidelijk afspreekt met de Delivery medewerker
- Zorg dat de opdracht ("Due bill?") ter plekke naar Service wordt gestuurd met een cc naar je eigen mailbox
- Zorg dat je afspreekt hoe je redelijkerwijs nog aanvullende punten kunt aangeven aan de Delivery medewerker (Mail adres, telefoonnummer)
- Zorgt dat je hiervan ook steeds weer bevestiging krijgt

Conclusie: Service ervaring was goed door professionele afhandeling van de incheck en de tijd die de medewerker in mijn case stak. Uiteindelijk is voor iedereen duidelijk hoe mijn auto eruit moet zien en er zijn afspraken gemaakt om alles in orde te maken. Wel heb ik hiervoor echt vervelend moeten doen aan de balie...ik werd een aantal keer afgewimpeld en doordat ik beleefd bleef vasthouden aan redelijke eisen, is deze situatie uiteindelijk tot stand gekomen.

Tesla acteert niet als 1 entiteit naar de klant, terwijl wij wel daarvan uit mogen gaan. Bij mij werd door Delivery verteld dat ze niets voor me konden doen door Logistiek....en Service gaf hetzelfde verhaal omdat Delivery zijn werk niet heeft gedaan. Dit kan echt niet!!

Wanneer ik ruim drie weken van tevoren een afspraak inschiet waarin heel duidelijk staat dat er afleverpunten zijn...dan zou je ook eerder met Delivery kunnen sparren over de schade, zodat de noodzakelijke opdracht is verstrekt voor ik voor de balie sta te chagrijnen.

Opmerkelijk extraatje:
Een week voor mijn afspraak, ontving ik een mail (en SMS) van Service (Nederland). Jammer dat de auto schade heeft. Of ik wat foto's wil sturen en wil mailen naar het serviceNL adres ovv het VIN. De foto's gemaakt....mailtje met 15MB aan foto's gemaild....en Auro-reply:
Bedankt voor uw bericht aan Tesla Service.
Indien u ons bericht om een afspraak te plannen, wijzigen of annuleren bij een van onze Service Centers vragen wij u via de Tesla App te doen.

Informatie over hoe u zich kunt voorbereiden op uw Service Center bezoek kunt u vinden op Tesla.com/support/service-visits.

Voor alle anderen vragen over uw Tesla, bezoek onze website Tesla.com/support.

Heeft u een antwoord in real time nodig? Bezoek Tesla.com/support en chat met een van onze Support Specialisten met onze nieuwe Tesla Chat.

Chat is beschikbaar van Maandag t/m Vrijdag tussen 08:00 en 18:00.

Paar dagen later een nieuwe SMS of ik foto's wilde sturen. SMS gestuurd dat ik dit al had gedaan en gevraagd om ontvangstbevestiging....niets gehoord. Via de mail (naar hetzelfde ServiceNL adres) zelfde bevestiging gevraagd...een nieuwe Auto-reply:
Bedankt voor het contact opnemen met Tesla Service Nederland.
Houd u er rekening mee dat deze inbox niet gemonitord wordt.

Maak gebruik van de onderstaande kanalen om uw vraag te beantwoorden.
Indien u e-mailt om een afspraak te maken, te wijzigen of te annuleren, gelieve de Tesla app te gebruiken.
Voor alle vragen omtrent uw auto kunt u tesla.com/support bezoeken. Via de zoekbalk vindt u informatie, videos en veelvoorkomende vragen omtrent de functies van uw Tesla.

Voor overige vragen kunt u gebruikmaken van het contactformulier onderaan de pagina.
Dag later maar een chat gestart. Redelijk vlot contact. Helaas kon hij niet in het systeem van Service en kon niet achterhalen of mijn foto's er waren. Maar ga ervan uit dat het goed komt meneer. Fijne dag. Direct, de drie foto's nogmaals verstuurd...ieder een eigen mailbericht....geen autoreply....Maar bij Service Amsterdam gisteren waren de foto's spoorloos.
 
Last edited:
Oef, hier wordt ik niet blij van. Ik ben volgende week aan de beurt, ook ik was te goed van vertrouwen (aflevering begin juli).
Ik heb gelukkig wel vrij snel fotos overal van gemaakt. Eens kijken hoe de discussie gaaat.
Ter illustratie de foto van mijn laadpoortdeur, waarvan Tesla vindt dat deze afwijking binnen "Tesla spec" valt:
Laadpoort.jpg
 
En hoe exact vergalt dat je rijplezier (los daarvan: je SeC zou de laadpoortscharnier inderdaad wat kunnen draaien zodat die minder doorhangt)?

Mijn laadpoort sluit ook niet exact aan bij de rest van de carrosserie (het is niet even erg als dit, maar ook "binnen specificaties"; die van jou hangt enkel wat meer door).

Tussen haakjes, iemand vertelde me dat de meeste laadpoorten niet helemaal perfect aansluitend zijn gemonteerd (maar niet evenveel uit het lood als bij jou) omdat er anders een aantal bleken die af en toe verkeerdelijk een druk op de sensor registreerden om de laadpoort te openen.
 
Last edited:
En hoe exact vergalt dat je rijplezier?

Mijn laadpoort sluit ook niet exact aan bij de rest van de carrosserie (het is niet even erg als dit, maar ook "binnen specificaties").

Waar heb ik gezegd dat mijn rijplezier vergald is? De hint zit in het stukje..."zijn slechts cosmetische issues". De boel moet netjes zijn, wil ik een goede ambassadeur van een merk kunnen zijn. Er zijn al diverse mensen die hard moesten lachen..."als dit de kwaliteit is van een 60.000 euro auto". De koets moet redelijkerwijs netjes zijn. En zoals vaker geschreven...de auto rijdt super...maar dat zegt iedereen al.
Precision

Most of the design tolerances of the Model 3 are already better than any other car in the world. Soon, they will all be better. This is not enough. We will keep going until the Model 3 build precision is a factor of ten better than any other car in the world. I am not kidding.

Our car needs to be designed and built with such accuracy and precision that, if an owner measures dimensions, panel gaps and flushness, and their measurements don’t match the Model 3 specs, it just means that their measuring tape is wrong.

Some parts suppliers will be unwilling or unable to achieve this level of precision. I understand that this will be considered an unreasonable request by some. That’s ok, there are lots of other car companies with much lower standards. They just can’t work with Tesla.

Tesla Model 3 production aims for 6,000 units per week in June after upgrade in May - ~5,000 with margin of error, says Elon Musk - Electrek

Guess my measuring tape is not Model 3 spec...:rolleyes:
 
'Cosmetische gebreken' zijn net zo goed gebreken. Ik koop toch ook niet een bril waar de glazen verkeerd zijn gemonteerd? "Ja, hij ziet er vreemd uit maar het functioneert toch?"
Overigens krijg ik het idee dat alle inventory-auto's vaker gebreken (zowel auto zelf als service als delivery) hebben dan de op-bestelling...
 
Ter illustratie de foto van mijn laadpoortdeur, waarvan Tesla vindt dat deze afwijking binnen "Tesla spec" valt:
View attachment 448284

joh dat is toch niet binnen specs, waar staan die specs ergens :/ En heb je die specs bij het kopen gekregen/geaccepteerd...

De mijnes heeft een minimale afwijking, die van mij vind ik "binnen specs". Die van jou absoluut niet.
We kennen in nederland gelukkig non-conformiteit beginsel. pfff...
 

Attachments

  • DSC_0265.JPG
    DSC_0265.JPG
    260.1 KB · Views: 34
'Cosmetische gebreken' zijn net zo goed gebreken. Ik koop toch ook niet een bril waar de glazen verkeerd zijn gemonteerd? "Ja, hij ziet er vreemd uit maar het functioneert toch?"
Overigens krijg ik het idee dat alle inventory-auto's vaker gebreken (zowel auto zelf als service als delivery) hebben dan de op-bestelling...

Dat zie je verkeerd, er wordt nooit een auto voor jou gemaakt. Allemaal in batches, die worden verdeeld. Blijft er nog wat over, dan is dat "inventory".
 
joh dat is toch niet binnen specs, waar staan die specs ergens :/ En heb je die specs bij het kopen gekregen/geaccepteerd...

De mijnes heeft een minimale afwijking, die van mij vind ik "binnen specs". Die van jou absoluut niet.
We kennen in nederland gelukkig non-conformiteit beginsel. pfff...
En volgens Elon kan ik mijn meetlint ijken met de Model 3 Spec (tm) :D.

Non-conformiteit gaat echt niet op voor deze afwijking...en ook dwaling zal erg lastig aan te tonen zijn. Non-conformiteit is vooral belangrijk bij "te verwachten technische levensduur" en redelijke verwachtingen ten aanzien van de prestaties en betrouwbaarheid van het product. Dit geldt niet voor details. Denk dan aan:
- 10 dode pixels op het scherm
- 1 of 2 achterruitverwarmingdraadjes doen het niet
- stoel kraakt een beetje

Non-conformiteit komt om de hoek wanneer Tesla je een € 3000 + rekening wil sturen wanneer na 100.000km (of 5 jaar) je scherm kaduuk is. Of je laadpoort zelf na 6 jaar de geest geeft. Of na 4.5 jaar je koplampunit (ledlampjes) vervangen moet worden. Of wanneer je DriveUnit in je Model 3 na 200.000km stuk gaat (Elon schermt met een technische verwachting van 1.6 miljoen km, dus moet gratis vervangen worden). Etc ;)

Dit punt valt onder "trots zijn op hetgeen je produceert" en binnen redelijkheid. Hier zou geen regel voor moeten bestaan, alleen maar schaamte en excuses. Misschien nemen de boekhouders en juristen het te veel over bij Tesla ten opzichte van de engineers en monteurs...
 
En hoe exact vergalt dat je rijplezier?

Mijn laadpoort sluit ook niet exact aan bij de rest van de carrosserie (het is niet even erg als dit, maar ook "binnen specificaties"; die van jou hangt enkel wat meer door).

Tussen haakjes, iemand vertelde me dat de meeste laadpoorten íets op zulke wijze zijn gemonteerd (maar niet evenveel uit het lood als bij jou) omdat er anders een aantal bleken die af en toe verkeerdelijk een druk op de sensor registreerden om de laadpoort te openen.
Wat een opmerking!
Beetje hetzelfde als een bluts dan, je zou het graag horen van de tegenpartij "het vergalt toch je rijplezier niet"o_O
Heeft toch niets met rijden te maken.
Je verwacht toch dat je NIEUWE auto netjes staat en alles mooi afgelijnd is.
Dit is geen paar mm, je kan er je vinger bijna achter steken.
Hier zou ik echt ook een punt van maken.
 
  • Like
Reactions: Marker78
Je verwacht toch dat je NIEUWE auto netjes staat en alles mooi afgelijnd is.

Mijn ervaring bij Tesla is dat je beter geen Audi-verwachtingen hebt daaromtrent, zeker niet wat betreft die laadpoort.

Er zit ook wat speling in hoe de laadpoort sluit, want soms sluit ze op mijn wagen mooier dan andere keren. Wellicht is ook dat een keuze om te vermijden dat de poort bij het openen of sluiten wat hapert; dus weer iets dat na het ontwerp wat getweakt werd om de functionaliteit te verbeteren ten koste van het cosmetische, tot ze dat onderdeel zelf wat aanpassen.

Het is me trouwens opgevallen dat bijvoorbeeld de driehoek in de deur aan de achteruitkijkspiegel links na het vervangen van een ruit door Carglass ook veel netter aansluit dan voorheen ;-).

Los daarvan...ik vind het ook een beetje treurig dat ze het als "binnen specs" afwimpelen, terwijl alvast het doorhangen makkelijk aan te passen is (het achteraan wat naar buiten uitsteken niet zo makkelijk, want de "nominale" stand is na het originele ontwerp inderdaad wat naar buiten bijgesteld). Mijn ervaring is dat als je voor iets anders de wagen in een SeC binnenrijdt je soms een technieker bereid vindt om eraan te werken (alleszins makkelijker dan als je vraagt om enkel dit aan te pakken).

Wellicht komt het omdat de service-afdelingen meer dan een beetje overwerkt is, wat wel degelijk een probleem is (ook voor zaken die het rijplezier een pak meer vergallen dan dit).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Hayden
Gisteren mijn eerste Service ervaring gehad...maar aangezien deze afspraak betrekking heeft op de aflevering, in dit draadje gepost. Ik heb er expres een nachtje over geslapen. "Was het dan zo erg?" Ja en nee. Gebruik mijn ervaring om jouw kans op een goede ervaring te vergroten. Ondertussen is dit bedoeld als "opbouwende kritiek" voor Tesla. Voor ik in de details duik en uiteindelijk belangrijke informatie geef over de processen binnen Tesla even de TLDR:


mooie samenvatting. Bijna identieke ervaring gehad met SEC Amsterdam. hieronder mijn eerste ervaring:


- issues bij delivery waren ook laadpoort, putjes in de lak, slecht sluitende kofferbak en overal lichte krassen op de panelen;
- bij delivery heeft medewerker een rapport opgemaakt en foto's genomen op zijn Ipad. Ticket was aangemaakt en SEC Amsterdam zou binnenkort contact met mij opnemen;
- uiteraard is dit nooit gebeurd, dus zelf via de app een afspraak gemaakt;
- ook ik, per email de vraag gekregen om foto's te sturen. Netjes gedaan, maar nooit meer iets van gehoord;
- bij intake in Amsterdam auto met de service medewerker bekeken en stickers geplakt op de probleemgebieden. De auto zou naar de bodyshop gaan omdat ze in de SEC blijkbaar geen lakproblemen kunnen oplossen;
- na 1 week krijg ik bericht dat de auto klaar is. Ik stap in de auto en zie een chargeport error op het scherm die er eerst niet was. Aangegeven bij de medewerker en die ging even met zijn manager bespreken. De auto zou niet opladen met deze error dus het leek verstandig om de auto toch achter te laten. Hoe kan de SEC een auto gereed melden met zo een error op het scherm. Snap er niks van;
- na 1,5 uur weer een loaner meegekregen en naar huis gereden;
- opnieuw een week later was de auto weer klaar. Nieuwe chargeport was gemonteerd en gelukkig met een goed aansluitend klepje;
- er was (bijna) niks gedaan aan de lakproblemen. Sterker nog, sommige stickers zaten nog op de auto. 1 plek op de dorpel had echt ernstige swirls in de lak. Dat was wel weggepoets waarschijnlijk, want de swirls waren verdwenen;
- maar de servicemedewerker ontkende dat er iets was gedaan aan de lak in de bodyshop. Er was namelijk geen opdracht van delivery.
- beetje mysterieus dat die ene plek wel was hersteld, maar ik kreeg een erg vervelende discussie met de medewerker. Zonder opdracht van delivery doen ze niks want de schade zou ik ook zelf hebben kunnen veroorzaakt;
- mijn auto heeft dus 2 weken in het SEC gestaan voor enkel het vervangen van een chargeport. Te bizar voor woorden.

Ik kom niet meer in SEC Amsterdam na deze ervaring. De slecht sluitende kofferbak is uitgelijnd in SEC Rotterdam. Daar heb ik een veel aangenamere ervaring.

Ik kan de tips van Defiant alleen maar beamen. Laat bij delivery meteen een mailtje sturen met jezelf in CC. Anders heb je geen poot om op te staan. En je bespaart jezelf een hoop discussie, ergernis en tijd.