Wat men me vertelde: in Europa is de "nominale" spec dat-ie er achteraan 2mm uitsteekt, met toleranties van +- 2mm. Dus tot 4mm is "binnen specs". Het enige wat ze in een SeC kunnen doen is (als binnenin de bekelding en de oranje cover bovenop de laadpoort weg is) de vijzen wat lossen en aan de charger morren en weer vastzetten. Soms kunnen ze die dan exact goed krijgen, maar meestal steekt de poort achteraan wat uit (vooral in Europa, waar het klepje op een bepaalde plaats dikker werd gemaakt is om bij gesloten deur de extra pinnen voor de CCS-combo 2 beter te bedekken).
Ik veronderstel dat je die dan met een extra rondel binnenin iets dichter bij de carosserie krijgt, maar er is nog steeds een lip van de buitenkant die buiten tegen het module van het achterlicht aandrukt (de charge port heeft een gedeelte dat aan de wagen vastzit en dan nog een plastic stuk aan de buitenkant van de wagen dààrin geklikt, en die rust tegen de carrosserie en het module met de achterlichten), en dan kan het dat de buitenkant achteraan nog steeds wat te ver zit. Dat achterlicht kunnen ze anders monteren, maar dan heb je ergens anders misschien assymetrische panel gaps. Dus dat ze dààr niet aan beginnen kan ik best geloven.
Maar dat staat los van een cover die er echt scheef op staat zoals hierboven en niet sluit omdat die aan de achterkant te laag hangt-- dat kan verholpen worden door de charge port wat te lossen en in dit geval (van buitenaf gezien) tegen de klok in te draaien en terug vast te zetten.
Alsof ik Tesla zou zijn, dan zou ik iets hebben van "het is binnen de toleranties maar we zullen ons best doen om het zo goed mogelijk te krijgen", maar ik kan me voorstellen dat in sommige landen dat tot nog meer discussies zou lijden dan "de toleranties zijn: achteraan 2mm +- 2mm uitstekend". Niet alle klanten zijn nu eenmaal redelijk. Op het forum was er een gebruiker die verbolgen was dat Tesla hem geen wagen meer wilde voorschotelen nadat hij er vier had laten liggen voor panel gaps (een enkele keer zelfs met een schuifpasser komend om de gaps te meten).
En alle tijd die een technieker spendeert aan het morren aan een charge port blijft tijd die hij niet spendeert aan het verhelpen van een soms dringendere niet zuiver cosmetische ingreep...
Er komt een nieuwe laadpoortdeur en een "orange cap" dacht ik. Hoe Tesla het minder lelijk gaat maken, mogen ze natuurlijk zelf weten. Ik snap ook best dat er toleranties zijn vanuit technische mogelijkheden, of vanuit budget overwegingen. Met een schuifpasser en stofkam van bumper tot bumper issues zoeken, lijkt me geen redelijke manier voor het accepteren van een auto.
Iedere auto heeft (meestal kleine) issues. Ik zie BMWs, Mercedessen, Citroens, etc met een "niet perfecte" naad hier en daar. Het is normaal dat bijvoorbeeld een slot van een achterbak af en toe gesteld moet worden, of ander klein ongemak.
Ik had me ook bijna laten "opnaaien" door allerlei berichten online en ik was ooit van plan alles helemaal minutieus te bekijken. Maar uiteindelijk vond ik dat niets toevoegen aan de aflever-ervaring van een auto die ik al jaren wil hebben. Ik ben bewust met een positieve mindset erin gegaan...ervan uitgaande dat redelijkheid van mij beantwoord zou worden met redelijkheid van Tesla.
Ik weet 100% zeker dat de persoon uit je voorbeeld mijn auto nooit geaccepteerd zou hebben.
De deuren sluiten niet optimaal (goed, maar niet zo mooi als zou kunnen), ik heb bekleding aan de binnenkant welke steeds een stukje loskomt en lelijk in de auto is gezet (stijl boven achterbank boven het zijraam). Ik zie al op het oog dat verschillende stukken bodypanel niet op de mm goed zitten. Er zit nog een gekke, twee "golf" aan de bestuurderskant van mijn frunk klep met de vinger te voelen, maar amper te zien.
Ik zag diverse imperfecties in de lak, die hopelijk via de detailer (
@SergeLangendoen ) te repareren zijn. Onder andere diverse krasjes. Ik heb niet eens naar de kleine "pitjes" gekeken die sommigen meldden op het forum.
De auto was erg lelijk schoongemaakt. Poetsmiddel en vezels van de poetsdoeken zaten in alle gleuven. Een smeervlek boven in de headliner van de achter passagier aan de bestuurders kant.
In de praktijk dingen waar ik me moeilijk aan kan ergeren. Ik heb gefocust op de grotere dingen. Dus de schade door hen zelf gemeld en in aller redelijkheid door mij later gevonden afwijkingen die echt niet overeenkomen met een 60k kwaliteitsproduct.
Meest vervelende blijft, dat de bumper, sierstrip en laadpoort bij elkaar een kleine 2 uur werk geweest had kunnen zijn....zonder discussies, zonder collega's najagen, zonder nieuwe bestellingen, zonder extra wachttijd, zonder nog een keer een dag vrijnemen voor service, etc.
Daarbij komt dat ik nog steeds geen afspraak kan maken met Serge voor de lakbehandeling...terwijl de kilometers doorlopen en mogelijk zijn werkzaamheden en door hem gewenste kwaliteit beïnvloeden. Al twee keer moeten cancellen door verlate oplevering en het niet intern oppakken van de bumperschade.
Ik ben het eens met je punt dat de mensen bijTesla zich moeten bezig houden met "belangrijke dingen". Als een monteur in de bus moet springen een gestrand gezin te helpen, dan is dat natuurlijk prima...hoef ook geen bijzondere prio te krijgen. Maar wel een redelijke
.