Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - Afleveringen

This site may earn commission on affiliate links.
En volgens Elon kan ik mijn meetlint ijken met de Model 3 Spec (tm) :D.

Non-conformiteit gaat echt niet op voor deze afwijking...en ook dwaling zal erg lastig aan te tonen zijn. Non-conformiteit is vooral belangrijk bij "te verwachten technische levensduur" en redelijke verwachtingen ten aanzien van de prestaties en betrouwbaarheid van het product. Dit geldt niet voor details. Denk dan aan:
- 10 dode pixels op het scherm
- 1 of 2 achterruitverwarmingdraadjes doen het niet
- stoel kraakt een beetje

Non-conformiteit komt om de hoek wanneer Tesla je een € 3000 + rekening wil sturen wanneer na 100.000km (of 5 jaar) je scherm kaduuk is. Of je laadpoort zelf na 6 jaar de geest geeft. Of na 4.5 jaar je koplampunit (ledlampjes) vervangen moet worden. Of wanneer je DriveUnit in je Model 3 na 200.000km stuk gaat (Elon schermt met een technische verwachting van 1.6 miljoen km, dus moet gratis vervangen worden). Etc ;)

Dit punt valt onder "trots zijn op hetgeen je produceert" en binnen redelijkheid. Hier zou geen regel voor moeten bestaan, alleen maar schaamte en excuses. Misschien nemen de boekhouders en juristen het te veel over bij Tesla ten opzichte van de engineers en monteurs...

Oh apart, als ik dit lees:
De Wet geeft bijzondere regels met betrekking tot een koopovereenkomst. In art 7:17 BW wordt een uitleg gegeven met betrekking tot hetgeen de koper op grond van de koopovereenkomst mag verwachten. Een belangrijke rol speelt ook de mededelingen en toezeggingen van de verkoper. Kort gezegd komt het erop neer, dat indien een verkoper een verwachting schept die moet worden waargemaakt.

De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen.

De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijze bekend kon zijn.

En dan de persberichten van Tesla zelf lees dat hun kwaliteit ongekende hoogte heeft bereikt, mag je toch verwachten dat de auto "netjes" is. Want anders hadden ze je de specs moeten overhandigen bij aankoop denk ik zo?

“Tesla’s vehicle quality has reached record highs, and our data does not indicate any unusual vehicle quality issues that are specific to Germany or anywhere else in the world. Although there is always a small chance that a car may occasionally encounter blemishes during final transport to a customer, that is not unique to Tesla and we address those issues quickly for anyone impacted."
 
Misschien nemen de boekhouders en juristen het te veel over bij Tesla ten opzichte van de engineers en monteurs...

Ik denk dat het eerder iets is van "er is te veel werk, dus we pakken vooral de dringende en ergere zaken aan". Dat is geen zaak van juristen, maar een zaak van prioriteit in hoeveel geld in de serivce-afdeling wordt gestoken vs. hoeveel geld er wordt gepompt in de groei van de productiecapaciteit.

En als je naar Elon Musk luistert zie je dat het heus niet enkel bij de boekhouders leeft. En daar hebben we helaas andere belangen dan de mensen die nu nog wachten op een wagen in de ander draadjes (en zelfs de aandeelhouders als iedereen zich zoals vaak gaat blindstaren op de korte termijn).
 
En dan de persberichten van Tesla zelf lees dat hun kwaliteit ongekende hoogte heeft bereikt
Volgens hun definitie van "kwaliteit", wat betekent "het gebrek van wat wij erkennen als defect". Ik denk heus niet dat ze momenteel panel gaps meten of horen hoe deuren klinken als je ze dichtsmijt om de definitie van "kwaliteit" meer naar je personlijke smaak te gaan doen overhellen. Daarvoor zit je echt bij de verkeerde constructeur (hoe jammer dat ook moge zijn).
 
Mijn ervaring bij Tesla is dat je beter geen Audi-verwachtingen hebt daaromtrent, zeker niet wat betreft die laadpoort.

Er zit ook wat speling in hoe de laadpoort sluit, want soms sluit ze op mijn wagen mooier dan andere keren. Wellicht is ook dat een keuze om te vermijden dat de poort bij het openen of sluiten wat hapert; dus weer iets dat na het ontwerp wat getweakt werd om de functionaliteit te verbeteren ten koste van het cosmetische, tot ze dat onderdeel zelf wat aanpassen.

Los daarvan...ik vind het ook een beetje treurig dat ze het als "binnen specs" afwimpelen, terwijl alvast het doorhangen makkelijk aan te passen is (het wat naar buiten uitsteken niet zo makkelijk, want de "nominale" stand is na het originele ontwerp inderdaad wat naar buiten bijgesteld). Mijn ervaring is dat als je voor iets anders de wagen binnensteekt je soms een technieker bereid vindt om eraan te werken (alleszins makkelijker dan te vragen om enkel dit aan te pakken).

Wellicht komt het omdat de service-afdelingen meer dan een beetje overwerkt is, wat wel degelijk een probleem is (ook voor zaken die het rijplezier een pak meer vergallen dan dit).

Dit topic gaat niet over zaken die het rijplezier vergallen. Het gaat over issues en ervaringen van afleveringen. Dus blije mensen met foutloze auto's, blije mensen omdat punten fantastisch zijn opgepakt en overige, soms wat stroeve ervaringen om tot een redelijke afwikkeling te komen.

Tesla staat 100% in geldbespaar modus. Daar komt het gewoon door. Mensen die voor 2017 een S of X kochten hadden misschien wel veel issues, maar de houding van Tesla om ze op te lossen waren meer klant gericht. Nog los van chaotische administratie, communicatie en beschikbaarheid van onderdelen. Zelf nooit een dergelijke auto gehad, maar via Youtube en dit forum kwam dat zo op mij over.

Nu is het meer geld gericht. Men probeert mij en anderen met een kluitje het riet in te sturen in de hoop dat het (dure) probleem weggaat. Dat is gewoon jammer en onnodig.

Mijn inventory auto (gloednieuwe auto die opnieuw gematcht is) had overigens een korting. Er was een stel blauwe LR AWD exemplaren met € 3000 korting. Deze korting heeft Tesla zelf op de auto's gezet en ik heb geen lijst met geaccepteerde gebreken moeten tekenen om aanspraak te maken op de korting. Wie weet waren het afgewezen auto's door LeaseMaatschappijen of particulieren...misschien heb ik even pech.

We zitten nu in "afleverpunten-hel". De garantie-hel moet nog beginnen vanaf februari 2023 (4 jaar, of eerder bij veel kms), al dan niet in combinatie met non-conformiteit hell voor onredelijke storingen in zogenaamde slijtage-onderdelen (voorbeeld; scherm, deurkrukken (Model S mooiste voorbeeld), led-koplampunits, etc)

Belangrijkste doel van mijn schrijven is:
- Mensen die opleverpunten hebben informeren over interne procedures Tesla en (on)mogelijkheden van Service
- Mensen die een auto gaan halen moeten strak zijn in hun afspraken om problemen en discussies te voorkomen
- Tesla op het hart drukken als 1 entiteit met de klant te communiceren, pro-actief issues voorkomen en trots uitstralen door een goede kwaliteit na te streven
 
  • Like
Reactions: MasterMace
Voor welke defecten kreeg je 3000 korting? Ben daar wel benieuwd naar.
Geen dus zoals gezegd. Er was een stel Model 3's via de site te bestellen met korting. Verder nergens opmerkingen op de site of naderhand. Leek meer om sneller voorraad kwijt te raken. In het verleden heeft Tesla dit ook wel met andere modellen gedaan. Een sticker prijs aanpassen. Is op het forum over gesproken...modellen met korting, maar met afwijkende fiscale waarde.

Auto had wel een "nieuwe" VIN ten opzichte van andere exemplaren (415xxx) die Inventory waren. Weet in ieder geval dat de medewerker(s) die aan de bestuurderszijde heeft gewerkt, dat niet helemaal lekker gedaan heeft ;).
 
Wat men me vertelde: in Europa is de "nominale" spec dat-ie er achteraan 2mm uitsteekt, met toleranties van +- 2mm. Dus tot 4mm is "binnen specs". Het enige wat ze in een SeC kunnen doen is (als binnenin de bekelding en de oranje cover bovenop de laadpoort weg is) de vijzen wat lossen en aan de charger morren en weer vastzetten. Soms kunnen ze die dan exact goed krijgen, maar meestal steekt de poort achteraan wat uit (vooral in Europa, waar het klepje op een bepaalde plaats dikker werd gemaakt is om bij gesloten deur de extra pinnen voor de CCS-combo 2 beter te bedekken).

Ik veronderstel dat je die dan met een extra rondel binnenin iets dichter bij de carosserie krijgt, maar er is nog steeds een lip van de buitenkant die buiten tegen het module van het achterlicht aandrukt (de charge port heeft een gedeelte dat aan de wagen vastzit en dan nog een plastic stuk aan de buitenkant van de wagen dààrin geklikt, en die rust tegen de carrosserie en het module met de achterlichten), en dan kan het dat de buitenkant achteraan nog steeds wat te ver zit. Dat achterlicht kunnen ze anders monteren, maar dan heb je ergens anders misschien assymetrische panel gaps. Dus dat ze dààr niet aan beginnen kan ik best geloven.

Maar dat staat los van een cover die er echt scheef op staat zoals hierboven en niet sluit omdat die aan de achterkant te laag hangt-- dat kan verholpen worden door de charge port wat te lossen en in dit geval (van buitenaf gezien) tegen de klok in te draaien en terug vast te zetten.

Alsof ik Tesla zou zijn, dan zou ik iets hebben van "het is binnen de toleranties maar we zullen ons best doen om het zo goed mogelijk te krijgen", maar ik kan me voorstellen dat in sommige landen dat tot nog meer discussies zou lijden dan "de toleranties zijn: achteraan 2mm +- 2mm uitstekend". Niet alle klanten zijn nu eenmaal redelijk. Op het forum was er een gebruiker die verbolgen was dat Tesla hem geen wagen meer wilde voorschotelen nadat hij er vier had laten liggen voor panel gaps (een enkele keer zelfs met een schuifpasser komend om de gaps te meten).

En alle tijd die een technieker spendeert aan het morren aan een charge port blijft tijd die hij niet spendeert aan het verhelpen van een soms dringendere niet zuiver cosmetische ingreep...
 
Last edited:
Wat men me vertelde: in Europa is de "nominale" spec dat-ie er achteraan 2mm uitsteekt, met toleranties van +- 2mm. Dus tot 4mm is "binnen specs". Het enige wat ze in een SeC kunnen doen is (als binnenin de bekelding en de oranje cover bovenop de laadpoort weg is) de vijzen wat lossen en aan de charger morren en weer vastzetten. Soms kunnen ze die dan exact goed krijgen, maar meestal steekt de poort achteraan wat uit (vooral in Europa, waar het klepje op een bepaalde plaats dikker werd gemaakt is om bij gesloten deur de extra pinnen voor de CCS-combo 2 beter te bedekken).

Ik veronderstel dat je die dan met een extra rondel binnenin iets dichter bij de carosserie krijgt, maar er is nog steeds een lip van de buitenkant die buiten tegen het module van het achterlicht aandrukt (de charge port heeft een gedeelte dat aan de wagen vastzit en dan nog een plastic stuk aan de buitenkant van de wagen dààrin geklikt, en die rust tegen de carrosserie en het module met de achterlichten), en dan kan het dat de buitenkant achteraan nog steeds wat te ver zit. Dat achterlicht kunnen ze anders monteren, maar dan heb je ergens anders misschien assymetrische panel gaps. Dus dat ze dààr niet aan beginnen kan ik best geloven.

Maar dat staat los van een cover die er echt scheef op staat zoals hierboven en niet sluit omdat die aan de achterkant te laag hangt-- dat kan verholpen worden door de charge port wat te lossen en in dit geval (van buitenaf gezien) tegen de klok in te draaien en terug vast te zetten.

Alsof ik Tesla zou zijn, dan zou ik iets hebben van "het is binnen de toleranties maar we zullen ons best doen om het zo goed mogelijk te krijgen", maar ik kan me voorstellen dat in sommige landen dat tot nog meer discussies zou lijden dan "de toleranties zijn: achteraan 2mm +- 2mm uitstekend". Niet alle klanten zijn nu eenmaal redelijk. Op het forum was er een gebruiker die verbolgen was dat Tesla hem geen wagen meer wilde voorschotelen nadat hij er vier had laten liggen voor panel gaps (een enkele keer zelfs met een schuifpasser komend om de gaps te meten).

En alle tijd die een technieker spendeert aan het morren aan een charge port blijft tijd die hij niet spendeert aan het verhelpen van een soms dringendere niet zuiver cosmetische ingreep...
Er komt een nieuwe laadpoortdeur en een "orange cap" dacht ik. Hoe Tesla het minder lelijk gaat maken, mogen ze natuurlijk zelf weten. Ik snap ook best dat er toleranties zijn vanuit technische mogelijkheden, of vanuit budget overwegingen. Met een schuifpasser en stofkam van bumper tot bumper issues zoeken, lijkt me geen redelijke manier voor het accepteren van een auto.

Iedere auto heeft (meestal kleine) issues. Ik zie BMWs, Mercedessen, Citroens, etc met een "niet perfecte" naad hier en daar. Het is normaal dat bijvoorbeeld een slot van een achterbak af en toe gesteld moet worden, of ander klein ongemak.

Ik had me ook bijna laten "opnaaien" door allerlei berichten online en ik was ooit van plan alles helemaal minutieus te bekijken. Maar uiteindelijk vond ik dat niets toevoegen aan de aflever-ervaring van een auto die ik al jaren wil hebben. Ik ben bewust met een positieve mindset erin gegaan...ervan uitgaande dat redelijkheid van mij beantwoord zou worden met redelijkheid van Tesla.

Ik weet 100% zeker dat de persoon uit je voorbeeld mijn auto nooit geaccepteerd zou hebben.

De deuren sluiten niet optimaal (goed, maar niet zo mooi als zou kunnen), ik heb bekleding aan de binnenkant welke steeds een stukje loskomt en lelijk in de auto is gezet (stijl boven achterbank boven het zijraam). Ik zie al op het oog dat verschillende stukken bodypanel niet op de mm goed zitten. Er zit nog een gekke, twee "golf" aan de bestuurderskant van mijn frunk klep met de vinger te voelen, maar amper te zien.

Ik zag diverse imperfecties in de lak, die hopelijk via de detailer (@SergeLangendoen ) te repareren zijn. Onder andere diverse krasjes. Ik heb niet eens naar de kleine "pitjes" gekeken die sommigen meldden op het forum.

De auto was erg lelijk schoongemaakt. Poetsmiddel en vezels van de poetsdoeken zaten in alle gleuven. Een smeervlek boven in de headliner van de achter passagier aan de bestuurders kant.

In de praktijk dingen waar ik me moeilijk aan kan ergeren. Ik heb gefocust op de grotere dingen. Dus de schade door hen zelf gemeld en in aller redelijkheid door mij later gevonden afwijkingen die echt niet overeenkomen met een 60k kwaliteitsproduct.

Meest vervelende blijft, dat de bumper, sierstrip en laadpoort bij elkaar een kleine 2 uur werk geweest had kunnen zijn....zonder discussies, zonder collega's najagen, zonder nieuwe bestellingen, zonder extra wachttijd, zonder nog een keer een dag vrijnemen voor service, etc.

Daarbij komt dat ik nog steeds geen afspraak kan maken met Serge voor de lakbehandeling...terwijl de kilometers doorlopen en mogelijk zijn werkzaamheden en door hem gewenste kwaliteit beïnvloeden. Al twee keer moeten cancellen door verlate oplevering en het niet intern oppakken van de bumperschade.

Ik ben het eens met je punt dat de mensen bijTesla zich moeten bezig houden met "belangrijke dingen". Als een monteur in de bus moet springen een gestrand gezin te helpen, dan is dat natuurlijk prima...hoef ook geen bijzondere prio te krijgen. Maar wel een redelijke ;).
 
Ik merk wel wat gelijkenissen met mijn Lexus, eind 2015. Toen moest iedereen ook massaal nog voor het eind van het jaar die 14% 's auto bestellen. De bestelervaring was kort gezegd, geenszins vergelijkbaar dan die ik voor dezelfde auto in 2012 had. Daar werd ik met alle egards ontvangen, de auto werd onthuld vanonder een doek, en een flesje wijn in de handen gedrukt en de auto was blinkend (en afgewerkt) als een spiegel. 2015: hij stond nog net in de showroom, hier heb je de sleutel, prettige wedstrijd. Vetvlekken op het interieur en de ramen verraadden een haastklus. De sales rep zuchtte onder de giga-drukte, en niet alleen hij...
 
.hoef ook geen bijzondere prio te krijgen. Maar wel een redelijke
Uiteraard. Maar als men onderbemand is, dan geraakt men ook niet onderaan het lijstje omdat het lijstje meer dringende zaken altijd aangevuld wordt, en dan wordt het wel erg verleidelijk om zoveel mogelijk af te wimpelen om de lijst kort te houden.

Het is niet enkel Tesla dat in daat bedje ziek is, een aantal (informatica)- klanten waarvoor ik support lever hebben dat ook.
 
  • Like
Reactions: BooN-R010
Is het trouwens een idee dat er een sticky topic wordt gemaakt met daarin in de eerste post de checklist voor aflevering. Er zijn nu meer dan 250 pagina's in deze topic en dat is niet 123 bij elkaar te zoeken.


Het grote Tesla Levering Topic
Voor al je vragen / issues met de levering van je model S / 3 / X / Y
Veel voorkomende issues/waar op te letten
Als je in tilburg komt om je tesla op te halen moet je vooral letten op de volgende dingen:
  1. Controleer de lak
  2. Check het interieur op foutjes (naden van de bekleding, dashboard, steur etc)
  3. Check de velgen
  4. laadkabel aanwezig (type 2 blauwe kabel en de thuis lader)
  5. check keyfobs dat ze beide goed werken.
Model X
  1. check de alignment van de falcon wing doors
  2. check de spoiler (dat hij niet hobbelig is)
  3. check de trekhaak of hij aanwezig is en dat de sleutels goed passen in het slot
Laat alles opschrijven en maak foto's zorg dat het vast gelegd wordt. En zorg voor je eigen kopie van het document.

Als er te veel issues zijn of de auto voldoet gewoon niet geef het aan en laat hem staan. Ze moeten hem gewoon goed afleveren. Laat je vooral niet verleiden om de auto af te nemen. Tilburg zal je zeker proberen over te halen om als nog de auto mee te nemen.
Na aflevering en nog wat kleine issues
Neem contact op met SC en laat ze fixen. In goed overleg worden issues meestal goed opgepakt en snel opgelost.

bron: Het grote Tesla Levering topic - Verkeer & Vervoer - GoT
 
  • Like
Reactions: BDThug
Ik lees steeds meer het advies om te zorgen dat alle reparatiepunten via CC naar je toe worden gestuurd bij Delivery (zal ik ook zeker gaan doen indien nodig, bedankt voor de tips). Zijn er ook mensen die kunnen beamen dat dit daadwerkelijk zonder problemen wordt overgenomen wanneer er vervolgens een afspraak bij een SeC is? Of verzinnen ze dan gewoon iets anders i.p.v. "we hebben geen opdracht vanuit Delivery"?
 
Het grote Tesla Levering Topic
Voor al je vragen / issues met de levering van je model S / 3 / X / Y
Veel voorkomende issues/waar op te letten
Als je in tilburg komt om je tesla op te halen moet je vooral letten op de volgende dingen:
  1. Controleer de lak
  2. Check het interieur op foutjes (naden van de bekleding, dashboard, steur etc)
  3. Check de velgen
  4. laadkabel aanwezig (type 2 blauwe kabel en de thuis lader)
  5. check keyfobs dat ze beide goed werken.
Model X
  1. check de alignment van de falcon wing doors
  2. check de spoiler (dat hij niet hobbelig is)
  3. check de trekhaak of hij aanwezig is en dat de sleutels goed passen in het slot
Laat alles opschrijven en maak foto's zorg dat het vast gelegd wordt. En zorg voor je eigen kopie van het document.

Als er te veel issues zijn of de auto voldoet gewoon niet geef het aan en laat hem staan. Ze moeten hem gewoon goed afleveren. Laat je vooral niet verleiden om de auto af te nemen. Tilburg zal je zeker proberen over te halen om als nog de auto mee te nemen.
Na aflevering en nog wat kleine issues
Neem contact op met SC en laat ze fixen. In goed overleg worden issues meestal goed opgepakt en snel opgelost.

bron: Het grote Tesla Levering topic - Verkeer & Vervoer - GoT

Ah op tweakers dus. Ga ik daar ook eens kijken. Thx!

Wat betreft de keyfobs: de knoppen op het stuur? En ik dacht dat je enkel een type 2 kabel kreeg?
 
Price increase of Model 3 in Europe (NL) : teslamotors

Waarschijnlijk loopt dat model (SR+) het best. Ze hebben de prijzen van dat model ook het meest omhoog gedaan (goh toevallig net geen 50k: 49.998). Het zal wel gekte zijn nu iedereen nog 4% over 50k wil. Tesla grijpt natuurlijk de kans om wat extra te verdienen (niets mis mee, gewoon vraag/aanbod). Is geen valuta, want dan zou het in de omliggende landen ook moeten veranderen.
 
Ik zat net even te kijken op deze link:
Power BI Report

Het valt me op dat er echt enorm veel SR+ M3's worden afgeleverd en zeer weinig LR AWD (die ik heb besteld) Zouden die dan op de volgende boot(of boten) staan...
Nice, mooi rapport. Wat betekent LR AWD +t in dat rapport?

Met moeite vandaag (2x een uur gewacht en bij de 3e keer een half uur) gesproken met een kerel van Tesla Delivery Team.
Erg fijn en vriendelijk gesprek.
Momenteel vertragen veel verwachte leveringen omdat er erg veel kenteken aanvragen (>5k) worden gedaan naar de RDW die het even niet bol kan werken.
 
Last edited: