Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - Afleveringen

This site may earn commission on affiliate links.
Ah op tweakers dus. Ga ik daar ook eens kijken. Thx!

Wat betreft de keyfobs: de knoppen op het stuur? En ik dacht dat je enkel een type 2 kabel kreeg?
Bij de Model 3 krijg je inderdaad geen keyfobs, maar twee credit cards. De aflever medewerker zal met jou (na ondertekening akkoord) de app testen zodat je daarmee de auto kunt openen, starten.

De laadkabel zit er inmiddels redelijk vaak standaard bij. De lengte staat nergens genoemd. In het verleden dikwijls 7m uitgeleverd. Inmiddels zijn dat 4m kabels (tenminste werd mij verteld en heb ik ook ontvangen). Nette 3fase 32A kabel.

Geen USB kabeltjes gekregen, ook niet naar gevraagd. Voor € 16 per stuk heb ik er eentje bij Tesla zelf gekocht.

Leuk dat in de topic start op Tweakers staat dat je hem moet laten staan....nou...probeer dat maar als je over de oren verliefd bent en de gebreken vooral optisch lijken ;). Het is ook niet onredelijk een auto met gebreken te accepteren, als deze netjes benoemd zijn en binnen een redelijke termijn worden verholpen. Ik zou daar niet zomaar een auto voor laten staan.
 
Nou, ik heb afgelopen donderdag mijn M3 opgehaald. Hier mijn ervaringen:

27 juli een LR AWD besteld, na 10 dagen had ik telefonisch contact omdat er weer RWD LR op de site stond, gevraagd of dat nog kon omgewisseld. Helaas kon dat niet ivm. Financial lease die ik net 3 dagen ervoor getekend had, maar ze hebben dat wel echt uitgebreid aan de tel uitgezocht en geprobeerd om nog iets te verzinnen voor me.
Hij vertelde me ook dat er al wel een auto gekoppeld was aan mijn account en dat hij snel geleverd kon worden, ik kreeg een dag er na mijn kenteken, VIN via mail en nog een dag later stond er een leverdatum in mijn account. 16 augustus al! Paar dagen daar weer na pas de sms
Helaas werd ik 14 augustus gebeld, dat er door een vergissing een performance motor in mijn auto zat... ja inderdaad, hij ziet er uit als een “gewone” LR maar heeft dus een performance motor.

Ze moesten bedenken wat ze wilden doen en ik zou dat ca. een week later persoonlijk van deze man horen, kreeg zijn directe mail en kon zo sneller vragen stellen mocht ik die nog hebben.
De week er op kreeg ik het toffe nieuws dat ik de auto alsnog mocht komen ophalen voor dezelfde prijs! Nieuwe leverdatum 28 augustus.

Afgelopen donderdag dus de levering, dat was wel een aanfluiting! Na een lange rit van amsterdam naar tilburg in spits, kwam ik de ruimte binnen.
Een afgezet stukje systeemwanden in een grote kale betonnen loods. Bij de balie snel de papieren doorgenomen met me, ik werd naar de ruimte waar mijn auto zou staan gewezen maar moest hem er zelf maar tussen uit zoeken. Geen koffie aangeboden gekregen, of een hand met een felicitatie. Geen uitleg.
Het excuus was “het wijst zichzelf wel”. Dus ik heb nog een tijdje lopen hannesen met die auto bij gebrek aan uitleg. Je krijgt meer service als je een broodje kroket besteld bij de FEBO. Boe tesla!

De auto had duidelijk buiten gestaan, aantastingen op de lak van vogelpoep, en de auto had nog wat lijmresten van beschermfolie o.i.d. Wat blijkbaar door de medewerkers niet was opgevallen. De auto was dus niet opgepoets en goed schoongemaakt of nagelopen voor levering.

Na het personeel wijzen op deze zaken werd dat alsnog in mijn bijzijn gedaan. Direct daarna zsm weg daar want ik raakte nogal teleurgesteld in Tesla als bedrijf, en wilde het vooral een leuk moment laten zijn voor mezelf.

Nu wel een fantastisch tevreden en blije eigenaar van een top notch monster van een bak!
 
Nou, ik heb afgelopen donderdag mijn M3 opgehaald. Hier mijn ervaringen:

27 juli een LR AWD besteld, na 10 dagen had ik telefonisch contact omdat er weer RWD LR op de site stond, gevraagd of dat nog kon omgewisseld. Helaas kon dat niet ivm. Financial lease die ik net 3 dagen ervoor getekend had, maar ze hebben dat wel echt uitgebreid aan de tel uitgezocht en geprobeerd om nog iets te verzinnen voor me.
Hij vertelde me ook dat er al wel een auto gekoppeld was aan mijn account en dat hij snel geleverd kon worden, ik kreeg een dag er na mijn kenteken, VIN via mail en nog een dag later stond er een leverdatum in mijn account. 16 augustus al! Paar dagen daar weer na pas de sms
Helaas werd ik 14 augustus gebeld, dat er door een vergissing een performance motor in mijn auto zat... ja inderdaad, hij ziet er uit als een “gewone” LR maar heeft dus een performance motor.

Ze moesten bedenken wat ze wilden doen en ik zou dat ca. een week later persoonlijk van deze man horen, kreeg zijn directe mail en kon zo sneller vragen stellen mocht ik die nog hebben.
De week er op kreeg ik het toffe nieuws dat ik de auto alsnog mocht komen ophalen voor dezelfde prijs! Nieuwe leverdatum 28 augustus.

Afgelopen donderdag dus de levering, dat was wel een aanfluiting! Na een lange rit van amsterdam naar tilburg in spits, kwam ik de ruimte binnen.
Een afgezet stukje systeemwanden in een grote kale betonnen loods. Bij de balie snel de papieren doorgenomen met me, ik werd naar de ruimte waar mijn auto zou staan gewezen maar moest hem er zelf maar tussen uit zoeken. Geen koffie aangeboden gekregen, of een hand met een felicitatie. Geen uitleg.
Het excuus was “het wijst zichzelf wel”. Dus ik heb nog een tijdje lopen hannesen met die auto bij gebrek aan uitleg. Je krijgt meer service als je een broodje kroket besteld bij de FEBO. Boe tesla!

De auto had duidelijk buiten gestaan, aantastingen op de lak van vogelpoep, en de auto had nog wat lijmresten van beschermfolie o.i.d. Wat blijkbaar door de medewerkers niet was opgevallen. De auto was dus niet opgepoets en goed schoongemaakt of nagelopen voor levering.

Na het personeel wijzen op deze zaken werd dat alsnog in mijn bijzijn gedaan. Direct daarna zsm weg daar want ik raakte nogal teleurgesteld in Tesla als bedrijf, en wilde het vooral een leuk moment laten zijn voor mezelf.

Nu wel een fantastisch tevreden en blije eigenaar van een top notch monster van een bak!
Oke dan. Ik zou nog op de fiets naar tilburg gaan en met liefde een vieze auto krijgen als dat een (sleeper) performance versie is voor dezelfde prijs. Vind het best netjes van Tesla dat je die kreeg ;)
 
Vraag ivm die sleeper, ik vermoed dan dat de LM de verzekering etc moet aanpassen?
En hoe zit het met het gelijksvormigheidsattest? Betaal je nu meer maandelijks?
Het is financial lease, dus mijn eigendom en moet hem zelf verzekeren. Ik moest idd de verzekering aanpassen.

De cataloguswaarde ligt ongeveer 1500 euro hoger (en dus niet 5000 omdat het niet een full performance is), dus 22 euro per maand meer bijtelling, het is dus echt een andere "uitvoering". Ik heb ook begrepen dat in de US het vermogen van de performance en de visuele aspecten los te bestellen waren in het verleden.

Oke dan. Ik zou nog op de fiets naar tilburg gaan en met liefde een vieze auto krijgen als dat een (sleeper) performance versie is voor dezelfde prijs. Vind het best netjes van Tesla dat je die kreeg ;)

De service op het stukje sales was prima, en tesla helpt haarzelf hier ook mee want deze uitvoering verkopen ze nooit, zou veel extra tijd en geld aan hun kant kosten terwijl deze auto hun autopark bezet houd wat op dit moment op volle capaciteit draait. Dus jah, het is voor hun ook een stukje kosten baten. Maar inderdaad netjes.

Maar goed, dat staat natuurlijk helemaal los van die levering, je koopt een auto voor 60k en krijgt geen eens een uitleg. Zet dan de winkelwaarde nog 100 euro hoger zodat je je personeel kan betalen om hun werk te doen....
 
Tesla biedt wel een setje filmpjes aan via de mobiele app wanneer je wel een account hebt, maar nog niet bent gekoppeld aan de auto. De info is wel een beetje basic, maar is wel degelijk vervanging van een uitgebreide uitleg. Ook zullen niet veel mensen de handleiding helemaal doornemen voor aflevering....terwijl deze wel degelijk beschikbaar is.

Model 3 Owners Club (bekende YouTuber Trevor Page) heeft destijds een lijst met infofimpjes gemaakt.
Model 3 Tutorials - YouTube

Verder krijg ik bijna de kriebels om een of andere cursus voor te bereiden voor nieuwe mensen die niet alles van tevoren hebben uitgezocht.

Tesla moet wel weten dat de meeste nieuwe auto's gekocht worden door leasebedrijven/zakelijke rijders en 55+ers (particulier). Niet alleen maar Tesla fans die alles al weten. Ik had ook een basis aflevering, maar ik kon nog een doek van de auto halen en de basiszaken werden nog met mij doorgenomen. Gewoon mensen een ruimte insturen met een "zoek je auto maar uit, hij staat in chill mode en succes", lijkt me wel erg cru.

Het is wel het eerste echte contact tussen de klant, de auto en de "mensen"kant van de organisatie. Dan wil je toch ook een beetje een welkom gevoel kweken?
 
Tesla biedt wel een setje filmpjes aan via de mobiele app wanneer je wel een account hebt, maar nog niet bent gekoppeld aan de auto. De info is wel een beetje basic, maar is wel degelijk vervanging van een uitgebreide uitleg. Ook zullen niet veel mensen de handleiding helemaal doornemen voor aflevering....terwijl deze wel degelijk beschikbaar is.
Ik vind dat nog steeds allemaal geen goed excuus..

Ik heb de handleiding doorgenomen en de filmpjes gekeken, er zijn altijd zaken die je mist; ik wist niet hoe ik mijn stoel precies moest afstellen, en ook bijv hoe ik mijn handschoenenkastje moest openen. Zo zijn er tal van andere kleine dingetjes die je vast wel tussen de regels door kunt lezen maar die je mist en graag even uitgelegd krijgt..
 
Ik vind dat nog steeds allemaal geen goed excuus..

Ik heb de handleiding doorgenomen en de filmpjes gekeken, er zijn altijd zaken die je mist; ik wist niet hoe ik mijn stoel precies moest afstellen, en ook bijv hoe ik mijn handschoenenkastje moest openen. Zo zijn er tal van andere kleine dingetjes die je vast wel tussen de regels door kunt lezen maar die je mist en graag even uitgelegd krijgt..
100% eens. Al organiseert Tesla in de avond of zo een uurtje klassikaal voor geïnteresseerden. Men roeit met de riemen die ze hebben...en dat zijn er net te weinig om klanten in de watten te leggen bij aanschaf.

Het zou al schelen wanneer er veel meer locaties zijn voor aflevering...maar daar is het geld simpelweg niet voor beschikbaar.
 
Ik begrijp niet dat er door sommigen zo wordt geklaagd over het gebrek aan warm welkom en uitleg bij aflevering (of zelfs dat er geen boeket bloemen wordt meegeleverd). Je koopt een auto bij een bedrijf dat het anders doet dan anderen. Geen dealers, maar verkoop via internet direct bij de fabrikant. Een product waarover on-line alles te vinden is dat je wilt weten, en in de auto beschikt over de complete doorzoekbare handleiding. Daar komt bij dat het momenteel een gekkenhuis is omdat iedereen een Tesla wil. Ze moeten dus kiezen: extra tijd besteden aan de afleveringen, of hier juist tijd besparen en meer mensen gelukkig maken met een Tesla in 2019. Ik ben blij dat ze voor het laatste kiezen.
Dus nogmaals: je kiest voor een product van een bedrijf dan dingen anders doet. Ook bij aflevering. Accepteer het. Als je hulp nodig hebt tijdens de aflevering, is er iemand beschikbaar. Maar het is vaak veel leuker om de dingen zelf uit te zoeken.
 
Dus nogmaals: je kiest voor een product van een bedrijf dan dingen anders doet. Ook bij aflevering. Accepteer het. Als je hulp nodig hebt tijdens de aflevering, is er iemand beschikbaar. Maar het is vaak veel leuker om de dingen zelf uit te zoeken.

Goed duidelij meningsverschil... ben het echt niet met je eens

En een kop koffie hoeft niets te kosten he... en een wat netter ontvangst kost ook geen extra personeel.. Met 3 man stonden ze daar gezellig beetje met elkaar te kletsen terwijl ze ook even een doekje over de autos kunnen halen ipv een auto afleveren die onder de troep zit. Ik ben het totaal niet met je eens.

Ik heb in korte tijd veel mensen gesproken die net voor het eerst in hun M3 stappen, iedereen heeft er issues mee. Wanneer heb jij voor het laatst een handleiding gelezen?
 
Voor beiden is wat te zeggen. Meer aflever volume of meer kwalitatieve afleveringen...
Gezien de order grote is het logisch dat er deze maand meer prioriteit aan aflever volume zal worden gegeven.
Enige wat je dan wel ziet, is dat ze er logistiek niet op voorbereid zijn.
RDW die nu omkomt in de kenteken aanvragen bijvoorbeeld, externe factoren, echter moet je dat ook managen als professionele organisatie.
 
We kunnen wel doen alsof we het hier over een meningsverschil hebben, maar dat is natuurlijk niet zo. Klanten verwachten gewoon een op hen afgestemde benadering. De ene zoek het allemaal zelf wel uit en vind het leuk om op internet te speuren, de andere wil gewoon netjes te woord worden gestaan en geholpen.

Een professioneel bedrijf dat zich richt op de massa, en dat is Tesla, dient een proces voor beide categorie klanten hebben. of, dat kan ook, van tevoren duidelijk te maken dat je helemaal niets hoef te verwachten qua opvang, begeleiding of ondersteuning. Dan weet je als klant ook waar je aan toe bent. Maar dat is niet zo, Tesla werkt de verwachting dat je een bijzondere ervaring krijgt en dat kunnen ze gewoonweg niet waarmaken. En verder geen smoesjes over jong bedrijf, snelle groei, etc. We hebben het hier over een miljardenbedrijf dat al honderdduizenden producten op de markt heeft gezet. Niet bepaald een Startup met zielige en schattige jongens en meisjes op een zolderkamer.

Tesla heeft haar financiers al heel vaak in de steek gelaten met het niet nakomen van financiële prognoses en dus moet het allemaal voor een dubbeltje terwijl het eigenlijk een kwartje kost. Dat is alleen maar hun eigen schuld. Ze doen namelijk naar financiers het zelfde als naar hun klanten: verwaarlozing van de relatie en het niet goed managen van de verwachtingen.
 
Ik begrijp niet dat er door sommigen zo wordt geklaagd over het gebrek aan warm welkom en uitleg bij aflevering (of zelfs dat er geen boeket bloemen wordt meegeleverd). Je koopt een auto bij een bedrijf dat het anders doet dan anderen. Geen dealers, maar verkoop via internet direct bij de fabrikant. Een product waarover on-line alles te vinden is dat je wilt weten, en in de auto beschikt over de complete doorzoekbare handleiding. Daar komt bij dat het momenteel een gekkenhuis is omdat iedereen een Tesla wil. Ze moeten dus kiezen: extra tijd besteden aan de afleveringen, of hier juist tijd besparen en meer mensen gelukkig maken met een Tesla in 2019. Ik ben blij dat ze voor het laatste kiezen.
Dus nogmaals: je kiest voor een product van een bedrijf dan dingen anders doet. Ook bij aflevering. Accepteer het. Als je hulp nodig hebt tijdens de aflevering, is er iemand beschikbaar. Maar het is vaak veel leuker om de dingen zelf uit te zoeken.

NU weet ik ook waar ik me aan moet verwachten, dankzij het forum, toen ik hem bestelde echter niet bij stilgestaan.

Nu, ik lig er niet al te wakker van maar vele mensen zullen hier toch mss wel een probleem van maken en qua imago moet je hiermee toch ook een beetje oppassen.

Een ander punt waar ik vind dat je redenering niet helemaal correct is, is het feit dat het er een half jaar geleden helemaal niet zo aan toeging en dus de redenering van @MaSansky waarschijnlijk de meest correcte is, temeer omdat je nog wel verhalen hoort van een veel persoonlijkere aflevering, het is gewoonweg allemaal niet rechtlijnig.
 
Toch blijf ik het bijzonder vinden dat mensen zo’n auto afhalen en dan bv niet weten hoe het dashboardkastje open moet of dat je moet laden met de CCS-kabel bij een SuC. Nog voor ik de auto heb besteld had ik er al tientallen uren YouTube en reviews opzitten, puur als voorpret en leering-ende-vermaeck. Ben ik nou zo gek.....:rolleyes:
 
Toch blijf ik het bijzonder vinden dat mensen zo’n auto afhalen en dan bv niet weten hoe het dashboardkastje open moet of dat je moet laden met de CCS-kabel bij een SuC. Nog voor ik de auto heb besteld had ik er al tientallen uren YouTube en reviews opzitten, puur als voorpret en leering-ende-vermaeck. Ben ik nou zo gek.....:rolleyes:

En vergeet niet form niet natuurlijk. Als stille lezer ben ik al heel veel wijzer geworden! ;)
 
Zeker is er voor beide wat te zeggen. Echter een fossiel bedrijf (BMW, mercedes, VW, audi e.d) heeft in elke stad een vestiging zitten. Tesla enkel in een paar steden. Tilburg is de grootste. Ik heb vorige week mijn TEsla opgehaald en vond het in eerste instantie ook een aanfluiting. precies zoals wordt verteld, poetswerk slecht en nog wat issues. Men vertelde van Tesla dat het allemaal anders is dan vorig jaar. Sterker nog 2 medewerkers die ik aansprak verontschuldigden zich ook. Afgelopen maandag gingen er 100 auto's uit in Tilburg. Dus op 1 dag. Elke dag meer dan 50. Door de komst van de populaire M3 natuurlijk.
Dus ik begrijp ook wel dat het anders moet en gaat, dan bij de lokale fossiele dealer...

ps koffie kun je gewoon tappen hoor, binnen de systeemwandjes. En in de betonnen loods zag je aan de lopende band tesla's voorbij komen. Assemblage.. Vond ik wel weer mooi om te zien.
 
Net de base performance van mijn vrouw opgehaald in Tilburg. Wel een goeie ervaring. Op de voorbumper zaten wat vlekken en de laadpoortklep zat niet helemaal vlak met het achterlicht. Even laten zien aan de delivery medewerker: auto mee en beide ter plekke netjes opgelost.

De medewerker legde trouwens de werking uit aan andere mensen die hun auto op kwamen halen.

Ieder mens heeft zo zijn eigen wensen en behoeften, maar ik vond op deze manier ophalen van de auto een verademing. Geen behoefte aan hele verhalen terwijl echt alles wat je zou willen weten op internet te vinden is (ook via links in de SMS van Tesla). In die SMS staat ook dat er niet veel tijd is voor uitleg van de functies.

De auto is helemaal geweldig!
 
  • Like
Reactions: dannyij