Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 Automatisch groot licht

This site may earn commission on affiliate links.
Vanavond ging ik pas voor de tweede keer in het donker rijden met de Model 3, en wat meteen opvalt is hoeveel licht je hebt. Met het groot licht aan is het zelfs wat teveel reflectie van verkeersborden naar mijn smaak. Maar wat me opviel is het onrustige gedrag van het automatische groot licht. Ik denk dat menig weggebruiker denkt dat ik ben aan het seinen! Ik heb dit maar uit gezet... Wat is jullie ervaring? Hebben jullie het altijd aan staan??
 
In de veronderstelling dat dit bij M3 net zo werkt als bij MS: ik vind de functie nu (2019) heel goed werken, in tegenstelling tot een paar jaar geleden, toen het toch wat vervelend was af en toe voor tegenliggers. Vandaag zie ik nooit nog een tegenligger met grootlichten terugflitsen, vooraleer de grootlichten van mijn MS zich automatisch aanpassen.

Wel schakel ik de functie uit op snelwegen omdat die in België sowieso bijna overal verlicht zijn en het repetitieve aan/uit-gaan van grootlichten dan onnodig vervelend is. Ook AP heeft naar mijn ervaring geen behoefte aan grootlichten in die omstandigheden, denk ik toch - in ieder geval heb ik nooit een slechte AP-ervaring gehad met het uitschakelen van automatische grootlichten op verlichte snelwegen.
 
In de veronderstelling dat dit bij M3 net zo werkt als bij MS: ik vind de functie nu (2019) heel goed werken, in tegenstelling tot een paar jaar geleden, toen het toch wat vervelend was af en toe voor tegenliggers. Vandaag zie ik nooit nog een tegenligger met grootlichten terugflitsen, vooraleer de grootlichten van mijn MS zich automatisch aanpassen.

Eigenlijk vroeg ik me ook af of mijn medeweggebruikers het groot licht ook zien, ik wil dat nog eens testen met een bekende in een andere auto ofzo. Misschien werkt het fantastisch en heeft niemand er last van, maar dat betwijfel ik.

Ik vind het groot licht ook zo fel dat de reflectie van de verkeersborden bijna pijn aan je ogen doet. Ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen!
 
Ik heb het uit staan het werkt naar mijn inziens voor geen meter. Wordt continu geflitst omdat het systeem 1-2 seconden te laat reageert op tegenliggers. Voorgangers detecteert het systeem helemaal niet of ze moeten op 100 meter afstand rijden.

Over de koplampen zelf alleen maar lof wat een bak licht. In de meeste situaties is groot licht overbodig en met grootlicht is het net alsof je in daglicht rijdt. Ben benieuwd nu de herfst weer nadert hoe de LED mistlampen het doen. Gaan het meemaken!