Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Het leek me tijd voor een Model 3 draadje :) Volgend jaar kunnen we immers de eerste details verwachten.

Om mee te starten, hierbij een filmpje wat ik (denk ik) nog niet eerder heb voorbij zien komen. Hoe dan ook, het is een lezing van JB Straubel voor de Universiteit van Las Vegas. Het hele filmpje is niet overal even opwindend, maar hij maakt een aantal aardige statement over Model 3:

  • Ontwikkelingen zijn jaren geleden al begonnen
  • Compleet nieuwe plarform
  • Nieuwe accuarchiutectuur
  • Nieuwe motor
  • Belangrijkste focus voor R&D

Er zitten nog wel meer interessante opmerkingen in het filmpje, maar ik laat het graag aan andere over die in de betreffende threads te plaatsen :)


 
Last edited by a moderator:
Ah, de model 3, na jaren wachten ( sinds de lancering van de Model S) mogen we beginnen dromen.

Kwa look mag voor mij een kleine model S zijn, een elektrische Audi A5 eigenlijk. Vind die wagen nog steeds mooi.

Over het platform hoop ik dat Tesla eigenlijk een 'skateboard' maakt; volledig functioneel, aandrijf lijn (fwd,rwd,awd), batterij, charger, stuurinrichting, electronica (enkel voor basis functionaliteit), ...
Zodat je er eigenlijk wat pedalen, een stuur en een stoel op zou kunnen monteren en het 'rijdt'.
Via zo een platform zou je dan makkelijk een aantal modellen kunnen bouwen. Zelfs mogelijks enkel het platform verkopen voor kit-cars, of nieuwe partners.

Ik hoop dat EM deze keer zich niet teveel laat gaan met revolutionaire ideeën (falcon wing doors, neen dank u) maar gewoon een super goede Ev voor 35000€ maakt. Eentje die makkelijk te produceren valt (ook in Europa), en weinig kinderziekten bevat. Of willen we weer een draadje 'janken'. Neen, hou de hardware eenvoudig, doch compleet met AP features, en laat de software-updates de rest doen.
 
Ik denk dat ik over 3 jaar ook een volledig afgeladen Model 3 koop ipv een Model S.

Waarom? Kleiner en dat vind ik fijner. De S vind ik vaak/soms gewoon té groot en dat heb ik niet altijd nodig. Gewoon een afgeladen Model 3 met een cat waarde van 75k bijv. Daar zullen denk ik ook alle snufjes in zitten die ik wil hebben :)

Interessant video trouwens die hier boven. Een tijdje terug al op mijn gemak gekeken. Leerzaam en leuk.
 
Last edited:
...
Ik hoop dat EM deze keer zich niet teveel laat gaan met revolutionaire ideeën (falcon wing doors, neen dank u) maar gewoon een super goede Ev voor 35000€ maakt. Eentje die makkelijk te produceren valt (ook in Europa), en weinig kinderziekten bevat. Of willen we weer een draadje 'janken'. Neen, hou de hardware eenvoudig, doch compleet met AP features, en laat de software-updates de rest doen.
Ja, R. Zo zou ik het waarschijnlijk ook doen.

Maar wij zijn geen Elon Musk en nog belangrijker: hij is niet als anderen.

Daarom weet je maar nooit wat er uit de hoge hoed zal komen en kan hij ons totaal verrassen, zowel in positieve als in negatieve zin.

'These are interesting times we live in.'
 
Daarom weet je maar nooit wat er uit de hoge hoed zal komen en kan hij ons totaal verrassen, zowel in positieve als in negatieve zin.

daarom heb ik deze quote van EM op onze deur van de R&D afdeling gehangen.

failure.jpg
 
Elon Musk heeft al aangegeven dat de Model 3 een kleinere Model S wordt qua vorm. Ik kan de bron op dit moment niet vinden, maar dit heeft hij niet al te lang geleden verteld.

Ik denk dat het gissen blijft, want ik heb ook wel eens gelezen dat Elon Musk juist wil dat de Tesla modellen NIET op elkaar gaan lijken. Ik zou dat toejuichen want je ziet tegenwoordig aan de voorkant van een Audi niet meer of het een A3, A4 of A6 is. Vind ik zonde. Een beetje eigen indentiteit per model graag Elon :wink:.
 
Op een vraag wat we konden verwachten van de Model 3 heeft Elon tijdens een conf call gezegd dat het iets helemaal anders wordt dan wat we verwachten.
Zo kennen we hem natuurlijk wel. Hij verstaat als geen ander de kunst om iets te hypen maar het geeft wel aan in welke richting hij dit probeert te sturen.

Het zou een totaal nieuw ontwerp worden in staal ipv in aluminium (kost). Arcelormittal is al een tijdje bezig met nieuwe staaltechnologie voor de automotive sector. Het zou dunner en lichter zijn. Ideaal dus voor bvb de Model 3. Tegen dat de Model 3 er komt zou dit nieuwe staal ook beschikbaar moeten zijn.
 
Het wordt iets heel anders. De roadster was het oefenproject van Tesla. De vormgeving van de model S (aldus hoofd design von Holzhausen) zou de koper van luxe auto's moeten aanspreken dus niet té ver van wat men gewend is qua vormgeving. Vandaar dat we ook een nosecone (nepgrille) hebben en een frunk, die zijn feitelijk overbodig. Geen kofferbak voor bespaart ook productiekosten maar dat geldt net als voor Falcon doors, niet zo in deze prijsklasse maar in de middenklasse geldt elke stuiver zeker als je ten opzichte van de groten een volume van bijna niks hebt. (wie kent er trouwens de Audi A1 zonder motorkap nog?) Dus de neus had heel anders kunnen zijn omdat er geen traditionele aandrijflijn in zit. En door de accus op de bodemplaat was een compleet ander design mogelijk maar dat had kopers kunnen afschrikken. De i3 is ook niet ieders kopje thee zullen we maar zeggen. Op basis van het succes van de S en X kan Tesla het zich veroorloven met de 3 een volgende designstap te zetten. Ben heel benieuwd.
 
(wie kent er trouwens de Audi A1 zonder motorkap nog?) Dus de neus had heel anders kunnen zijn omdat er geen traditionele aandrijflijn in zit.
je bedoelt de A2 denk ik. Heb ik altijd een leuk wagentje gevonden. Prijzen blijven ook op niveau.
Die had wel een motorkap, maar eentje die alleen toegang gaf tot de meest noodzakelijke items: olie peilen en vloeistoffen bijvullen. Echt een vrouwenauto ;)
audia2_3.jpg

Overigens is dat bij de TVR Tuscan ook zo. Klep tbv vloeistoffen. De echte motorkap zit erop geschroefd en moet je met twee man eraf tillen. Ook een vrouwenauto dus.
sunstar_tvr6.jpg

Maar ik ga off-topic...
 
je bedoelt de A2 denk ik. Heb ik altijd een leuk wagentje gevonden. Prijzen blijven ook op niveau.
Die had wel een motorkap, maar eentje die alleen toegang gaf tot de meest noodzakelijke items: olie peilen en vloeistoffen bijvullen. Echt een vrouwenauto ;)
View attachment 100496

Audi was z'n tijd ver vooruit met de A2. Ultra licht, superzuinig, reed goed voor een auto in z'n (gewicht)klasse en door de bijzondere opbouw verrassend ruim. We kunnen veel zeuren over VAG maar Audi heeft ook echt een paar hele geslaagde en vernieuwende dingen gedaan in z'n historie. Quattro, RS2, enz.
 
Audi was z'n tijd ver vooruit met de A2. Ultra licht, superzuinig, reed goed voor een auto in z'n (gewicht)klasse en door de bijzondere opbouw verrassend ruim. We kunnen veel zeuren over VAG maar Audi heeft ook echt een paar hele geslaagde en vernieuwende dingen gedaan in z'n historie. Quattro, RS2, enz.

Als ze die kennis nu inzetten voor een EV wordt het mooi!


Ik ben bij Model 3 vooral benieuwd of ze de basisprijs van zeg 40k écht waar kunnen maken. Dan gaat het namelijk denk ik héél hard lopen bij Tesla. Gekkenhuis voorspel ik zo.

Dan zijn alle SuperCharger perikelen die we nu zien gewoon puur een generale repetitie geweest.
 
Ik ben bij Model 3 vooral benieuwd of ze de basisprijs van zeg 40k écht waar kunnen maken. Dan gaat het namelijk denk ik héél hard lopen bij Tesla. Gekkenhuis voorspel ik zo.
Dan zijn alle SuperCharger perikelen die we nu zien gewoon puur een generale repetitie geweest.

dit verwacht ik ook, als ik rondom hoor wie er allemaal op zit te wachten. Alhoewel ik denk dat velen die tesla nog niet echt kennen teleurgesteld zullen zijn over de prijs. Deze mensen horen 35k dollar en komen met hun rekening uit op 32k euro.
Zelf gok ik op 40 a 45k euro (al hoop ik op minder)
ik zal de boel goed in de gaten moeten houden want in maart zijn we 3 weken op vakantie. Als je eentje uit de eerste jaarproductie wil hebben, zal je heel snel moeten zijn.

en ja, geen idee hoe ze het met de superchargers gaan oplossen