TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Model 3 draadje

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by redevries, Nov 6, 2015.

  1. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,274
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    #1 redevries, Nov 6, 2015
    Last edited by a moderator: Mar 13, 2016
    Het leek me tijd voor een Model 3 draadje :) Volgend jaar kunnen we immers de eerste details verwachten.

    Om mee te starten, hierbij een filmpje wat ik (denk ik) nog niet eerder heb voorbij zien komen. Hoe dan ook, het is een lezing van JB Straubel voor de Universiteit van Las Vegas. Het hele filmpje is niet overal even opwindend, maar hij maakt een aantal aardige statement over Model 3:

    • Ontwikkelingen zijn jaren geleden al begonnen
    • Compleet nieuwe plarform
    • Nieuwe accuarchiutectuur
    • Nieuwe motor
    • Belangrijkste focus voor R&D

    Er zitten nog wel meer interessante opmerkingen in het filmpje, maar ik laat het graag aan andere over die in de betreffende threads te plaatsen :)


     
  2. Rla

    Rla Member

    Joined:
    Mar 28, 2013
    Messages:
    263
    Location:
    Belgium, Waasland
    Ah, de model 3, na jaren wachten ( sinds de lancering van de Model S) mogen we beginnen dromen.

    Kwa look mag voor mij een kleine model S zijn, een elektrische Audi A5 eigenlijk. Vind die wagen nog steeds mooi.

    Over het platform hoop ik dat Tesla eigenlijk een 'skateboard' maakt; volledig functioneel, aandrijf lijn (fwd,rwd,awd), batterij, charger, stuurinrichting, electronica (enkel voor basis functionaliteit), ...
    Zodat je er eigenlijk wat pedalen, een stuur en een stoel op zou kunnen monteren en het 'rijdt'.
    Via zo een platform zou je dan makkelijk een aantal modellen kunnen bouwen. Zelfs mogelijks enkel het platform verkopen voor kit-cars, of nieuwe partners.

    Ik hoop dat EM deze keer zich niet teveel laat gaan met revolutionaire ideeën (falcon wing doors, neen dank u) maar gewoon een super goede Ev voor 35000€ maakt. Eentje die makkelijk te produceren valt (ook in Europa), en weinig kinderziekten bevat. Of willen we weer een draadje 'janken'. Neen, hou de hardware eenvoudig, doch compleet met AP features, en laat de software-updates de rest doen.
     
  3. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    #3 widodh, Nov 9, 2015
    Last edited: Nov 9, 2015
    Ik denk dat ik over 3 jaar ook een volledig afgeladen Model 3 koop ipv een Model S.

    Waarom? Kleiner en dat vind ik fijner. De S vind ik vaak/soms gewoon té groot en dat heb ik niet altijd nodig. Gewoon een afgeladen Model 3 met een cat waarde van 75k bijv. Daar zullen denk ik ook alle snufjes in zitten die ik wil hebben :)

    Interessant video trouwens die hier boven. Een tijdje terug al op mijn gemak gekeken. Leerzaam en leuk.
     
  4. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,078
    Location:
    Europe
    Ja, R. Zo zou ik het waarschijnlijk ook doen.

    Maar wij zijn geen Elon Musk en nog belangrijker: hij is niet als anderen.

    Daarom weet je maar nooit wat er uit de hoge hoed zal komen en kan hij ons totaal verrassen, zowel in positieve als in negatieve zin.

    'These are interesting times we live in.'
     
  5. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,313
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    daarom heb ik deze quote van EM op onze deur van de R&D afdeling gehangen.

    failure.jpg
     
  6. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,273
    Location:
    Third rock from the sun
    Elon Musk heeft al aangegeven dat de Model 3 een kleinere Model S wordt qua vorm. Ik kan de bron op dit moment niet vinden, maar dit heeft hij niet al te lang geleden verteld.
     
  7. Steven

    Steven Member

    Joined:
    May 30, 2013
    Messages:
    683
    Location:
    Netherlands
    Ik denk dat het gissen blijft, want ik heb ook wel eens gelezen dat Elon Musk juist wil dat de Tesla modellen NIET op elkaar gaan lijken. Ik zou dat toejuichen want je ziet tegenwoordig aan de voorkant van een Audi niet meer of het een A3, A4 of A6 is. Vind ik zonde. Een beetje eigen indentiteit per model graag Elon :wink:.
     
  8. Herbie65

    Herbie65 Member

    Joined:
    Dec 2, 2014
    Messages:
    526
    Location:
    Netherlands
    Ik hoop dat er in California niet naar ons geluisterd wordt.......
     
  9. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Op een vraag wat we konden verwachten van de Model 3 heeft Elon tijdens een conf call gezegd dat het iets helemaal anders wordt dan wat we verwachten.
    Zo kennen we hem natuurlijk wel. Hij verstaat als geen ander de kunst om iets te hypen maar het geeft wel aan in welke richting hij dit probeert te sturen.

    Het zou een totaal nieuw ontwerp worden in staal ipv in aluminium (kost). Arcelormittal is al een tijdje bezig met nieuwe staaltechnologie voor de automotive sector. Het zou dunner en lichter zijn. Ideaal dus voor bvb de Model 3. Tegen dat de Model 3 er komt zou dit nieuwe staal ook beschikbaar moeten zijn.
     
  10. dvroegop

    dvroegop Member

    Joined:
    Nov 6, 2014
    Messages:
    480
    Location:
    Alkmaar, NLD
    Die heb ik ook aan onze deur hangen, om het team te motiveren. :)
     
  11. ErnstT

    ErnstT Active Member

    Joined:
    Apr 30, 2014
    Messages:
    1,345
    Location:
    amsterdam
    Het wordt iets heel anders. De roadster was het oefenproject van Tesla. De vormgeving van de model S (aldus hoofd design von Holzhausen) zou de koper van luxe auto's moeten aanspreken dus niet té ver van wat men gewend is qua vormgeving. Vandaar dat we ook een nosecone (nepgrille) hebben en een frunk, die zijn feitelijk overbodig. Geen kofferbak voor bespaart ook productiekosten maar dat geldt net als voor Falcon doors, niet zo in deze prijsklasse maar in de middenklasse geldt elke stuiver zeker als je ten opzichte van de groten een volume van bijna niks hebt. (wie kent er trouwens de Audi A1 zonder motorkap nog?) Dus de neus had heel anders kunnen zijn omdat er geen traditionele aandrijflijn in zit. En door de accus op de bodemplaat was een compleet ander design mogelijk maar dat had kopers kunnen afschrikken. De i3 is ook niet ieders kopje thee zullen we maar zeggen. Op basis van het succes van de S en X kan Tesla het zich veroorloven met de 3 een volgende designstap te zetten. Ben heel benieuwd.
     
  12. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,274
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Ik verwacht ook een regenboog aan kleuren, Ernst! :)
     
  13. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,512
    Location:
    Breda, Netherlands
    je bedoelt de A2 denk ik. Heb ik altijd een leuk wagentje gevonden. Prijzen blijven ook op niveau.
    Die had wel een motorkap, maar eentje die alleen toegang gaf tot de meest noodzakelijke items: olie peilen en vloeistoffen bijvullen. Echt een vrouwenauto ;)
    audia2_3.jpg
    Overigens is dat bij de TVR Tuscan ook zo. Klep tbv vloeistoffen. De echte motorkap zit erop geschroefd en moet je met twee man eraf tillen. Ook een vrouwenauto dus.
    sunstar_tvr6.jpg
    Maar ik ga off-topic...
     
  14. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,876
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Oh, ik hoorde ooit: "because Porches are for girls", weet niet meer goed wie dat zei.
     
  15. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,512
    Location:
    Breda, Netherlands
    Eh, geen idee [emoji15]
     
  16. flatlander

    flatlander Member

    Joined:
    May 12, 2015
    Messages:
    173
    Location:
    Den Haag
    Audi was z'n tijd ver vooruit met de A2. Ultra licht, superzuinig, reed goed voor een auto in z'n (gewicht)klasse en door de bijzondere opbouw verrassend ruim. We kunnen veel zeuren over VAG maar Audi heeft ook echt een paar hele geslaagde en vernieuwende dingen gedaan in z'n historie. Quattro, RS2, enz.
     
  17. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Als ze die kennis nu inzetten voor een EV wordt het mooi!


    Ik ben bij Model 3 vooral benieuwd of ze de basisprijs van zeg 40k écht waar kunnen maken. Dan gaat het namelijk denk ik héél hard lopen bij Tesla. Gekkenhuis voorspel ik zo.

    Dan zijn alle SuperCharger perikelen die we nu zien gewoon puur een generale repetitie geweest.
     
  18. BvL

    BvL Member

    Joined:
    Dec 2, 2013
    Messages:
    337
    Location:
    Alphen aan den Rijn, The Netherlands
    Ik hoop eigenlijk op een Model 3 die de M3 (bmw!) doet verbleken qua wegligging, prestaties en vormgeving. Wel aub ruimte voor 2 volwassen en 3 kids.
     
  19. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,313
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    dit verwacht ik ook, als ik rondom hoor wie er allemaal op zit te wachten. Alhoewel ik denk dat velen die tesla nog niet echt kennen teleurgesteld zullen zijn over de prijs. Deze mensen horen 35k dollar en komen met hun rekening uit op 32k euro.
    Zelf gok ik op 40 a 45k euro (al hoop ik op minder)
    ik zal de boel goed in de gaten moeten houden want in maart zijn we 3 weken op vakantie. Als je eentje uit de eerste jaarproductie wil hebben, zal je heel snel moeten zijn.

    en ja, geen idee hoe ze het met de superchargers gaan oplossen
     
  20. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,947
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    In de USA zijn de prijzen altijd ex btw. Ivm verschillende btw regels per staat. Wij denken meestal in incl. btw hier.
     

Share This Page