Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Bovendien denk ik dat de eersten van Europa naar Noorwegen gaan. Hun allerbelangrijkste buitenlandse markt en daar verandert ook wat in de fiscale regels op 1 jan 2019. Je strategie om voor een nieuwe S te gaan is niet dom.
Nee, daar ben ik dus ook bang voor.

Een Model 3 van 65k tegen de bijtelling van 01-01-2019 vind ik ook niet leuk, dan liever een Model S tegen 4%, al is die S uiteraard wel 60k duurder.
 
Bovendien denk ik dat de eersten van Europa naar Noorwegen gaan. Hun allerbelangrijkste buitenlandse markt en daar verandert ook wat in de fiscale regels op 1 jan 2019. Je strategie om voor een nieuwe S te gaan is niet dom.
Nederland is als tweede Europese markt voor Tesla ook niet onbelangrijk en onze fiscale regels veranderen eveneens per 1 jan 2019.

Als ik Tesla was, zou ik mijn uiterste best doen te zorgen dat de model 3 op tijd is om in 2019 op de Nederlandse markt de huidige model S rijders een 4% alternatief te bieden. Zo beschermen ze hun marktaandeel in Europa.
 
Voor wat de levertijd van de M3 betreft, het valt mij op dat de altijd zo positieve bijdragen van de 'Model 3 owners Club' langzaam ook wat minder vrolijk zijn, zie episode 27.
Trevor Page rekend op 150k in 2018 (Ik denk dat hij wel eens gelijk zou kunnen hebben)
Voor mij, wonend in Duitsland, reken ik nu op voorjaar 2020.
 
Last edited:
Van West Europa zal Nederland zonder meer de eerste leveringen krijgen. Alleen betwijfel ik dus of dat in 2018 zal zijn. De nakende 4% bijtelling is vooral belangrijk voor de duurdere wagens. Het zou dus eerder zo kunnen zijn dat Tesla hier in Q4 massaal veel S/X-en zal verkopen en de 3 even parkeert. Marktaandeel kunnen ze niet verliezen. GM of Opel weigeren de Ampera in grote getale uit te brengen en de 60kWh Nissan/Renault is er dit jaar ook nog niet.
 
Een kleine markt heeft groter groeipotentiëel!
Een kleine markt heeft geen groot groeipotentieel, een klein *marktaandeel* heeft dat wel.
Mij gaat het om iets anders. Er is een dreiging, die Tesla ongetwijfeld ziet, dat model S/X rijders afhaken van EV's of overstappen naar goedkopere elektrisch aangedreven alternatieven (Ampera-e, Leaf 60, Ioniq).
In feite komt de model 3 precies op het juiste moment als vervanger van de S/X, dan moet ie er wel begin 2019 zijn. Ik vermoed dat Tesla daarom voorrang geeft aan de Nederlandse markt. Inderdaad kruipen we dan voor, maar dat gebeurt voortdurend als je kijkt naar de situatie met owners en non-owners in de V.S..
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ook M2OC filmpje gekeken....vond het idee dat het heeel erg tegen gaat vallen om een steady production rate te handhaven wel erg negatief. Objectief moeten we vaststellen dat Tesla nu zelf aangeeft per "zomer" rond de 5k per week uit te komen. Sturen ze bij om te "underpromissen"? Kan, maar gezien het om Tesla gaat, acht ik dat niet waarschijnlijk.

Hoeveel dan in 2018....

- nu zeer waarschijnlijk 1000 stuks per week
- van de zomer 5000 per week.

Eerste 26 weken gemiddeld 2000? Tweede helft van het jaar tussen de 4000 en 5000 per week?

(26 * 2000) + (26*4500) = 169.000

Als het meezit komt men ergens tegen de 200.000 stuks uit. En alles onder de 150.000 is een hele grote fail en dan begin ik zelfs de toekomst van Tesla in twijfel te trekken en zal ik zeer waarschijnlijk mijn reservering opdoeken. Er is een tijd dat excuses niet meer werken. Ik houd dus Q3 en Q4 in de gaten en baseer mijn besluit daarop. Een production rate van 10.000 Model 3's beloven (originele belofte versnelde planning voor eind 2018) en minder dan 150.000 in dat jaar maken, is gewoon te weinig.

Maar wanneer komen die auto's nou naar ons. Tjsa....Tesla gaat eerst in VS volgens het bekende volgorde lijstje te werk (personeel, S/X eigenaren, van west naar oost). Er is al gezegd dat er 3 "markten" zijn die "om de beurt" batches auto's krijgen. Hoeveel, hoe vaak en in welke volgorde is onbekend.

Ik heb "pas" na een week een reservering ingeschoten. Ook heb ik geen Tesla auto en werk ik er niet. Op basis van cijfers die april 2016 op twitter verschenen, zou ik ergens rond plek 300.000 zwerven. Met de natte vinger zou dat "eerste helft 2019" kunnen betekenen.

Het is zeker niet onmogelijk dat er voor het eind van dit jaar auto's naar NL komen. Maar of iemand die niet op de eerste dag heeft gereserveerd en geen Tesla heeft in 2018 een auto krijgt, lijkt me wat positief. Het kan zeker, maar dan moet het dit jaar wel een beetje meezitten. Voor zomer 2019 is zeer waarschijnlijk voor langzame beslissers zoals ik die geen voorrangspunten hebben :).

...en bergt zijn kristallen bol weer netjes op, naast de koffieprut, magic 8ball en wichel roede...
 
Dat was het woord dat ik zocht :). Voelde dat er iets niet juist was.
Maar ze waren voor mij al verkeerd bezig, want ook NL is een kleine markt.
Het is maar hoe je 'klein' definieert. Kijk je naar het aantal inwoners, dan zijn we klein. Zelfs als Benelux. Kijk je naar het potentieel luxe sedans (en instap) is het een heel ander verhaal. We zijn een land met -binnen Europa- een relatief hoge welvaart en veel stedelijk gebied. De steden zijn momenteel de grootste drijvende kracht achter de ontwikkelingen richting EV's. Veel mensen op een kleine ruimte en dan uitlaatgassen... Ook in Duitsland zie je dat, hoe goed de gevestigde autofabrikanten ook hun best doen hun macht uit te spelen.

Met wat fantasie zou je ons (samen met Noorwegen) het Californië van Europa kunnen noemen. CA is ook maar 1 staat, toch noemt Tesla het hun grootste markt waar ze al hun initiatieven ontplooien. Tilburg is natuurlijk niets in vergelijking tot Fremont, toch is het een teken aan de wand dat ze met hun fabriek in onze regio zitten.
 
Even voor mijn beeldvorming. Weet iemand eigenlijk hoeveel reserveringen er zijn vanuit Nederland? Ik ben helaas ook redelijk laat ingestroomd (Aug 2016) met mijn reservering, en ben geen huidige Tesla eigenaar.

Daar zijn geen echte cijfers van bekend. Wel schattingen en die lopen uiteen van 20 tot 30k.
Misschien iets onderbouwing. Op dit moment rond 10k Tesla's in Nederland. In totaal zijn er 200k Tesla's (zijn er meer) dat wil zeggen 5% hiervan in NL. Bij 500k reserveringen is dat 25k voor Model 3 in NL. Maar is allemaal nattevingerwerk.

Er zijn geen recente cijfers van het totaal aantal reserveringen maar dat zal nog wel gestaag groeien doordat de hoop op passende alternatieven voorlopig vervliegt.
 
Na alle speculaties over wanneer we onze model 3 kunnen verwachten, zijn er ook al ideeën wanneer we de model 3 kunnen bekijken op een autosalon (in Europa)?

De eerste model X-en zijn in Amerika in september 2015 geleverd, de Europese première was op het autosalon van Genève in maart 2016. Wij zijn daar toen naartoe geweest om de model X te kunnen bekijken en nu willen we ook graag naar de model 3 gaan kijken. Dus hoelang zou het nog wachten zijn voor ik hem in levende lijve kan gaan bewonderen en hoever gaat het zijn? Iemand daar een theorie over?
 
Na alle speculaties over wanneer we onze model 3 kunnen verwachten, zijn er ook al ideeën wanneer we de model 3 kunnen bekijken op een autosalon (in Europa)?

De eerste model X-en zijn in Amerika in september 2015 geleverd, de Europese première was op het autosalon van Genève in maart 2016. Wij zijn daar toen naartoe geweest om de model X te kunnen bekijken en nu willen we ook graag naar de model 3 gaan kijken. Dus hoelang zou het nog wachten zijn voor ik hem in levende lijve kan gaan bewonderen en hoever gaat het zijn? Iemand daar een theorie over?

Mijn gok is Genève. Nu hij officieel in de shops staat (in US) is het waarschijnlijk dat ook de rest van de wereld de auto kan bekijken. Als het net zo gaat als in 2016 (mijn eerste kennismaking met de X, in Genève dus) zal het een druk bezochte stand worden.

De belangstelling in de shops kan een graadmeter zijn. Daar wacht men anderhalf uur om een paar minuten de 3 te mogen bekijken (en dan weer snel doorlopen).