Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad, je mag die 35K USD wel omrekenen naar 32,5K EUR maar reken daar bovenop maar het transport (1000 - 2000 euro?), vervolgens 5% invoertaks en dan nog eens de BTW, momenteel 21% maar wie weet waar we zitten binnen enkele jaren...

Dus in EUR : 32,5K + 1,5K (transport) + 1,6K (importtaks) = 35,6K EUR + 21% BTW = 43K EUR en dat is dan nog maar het instapmodel. Met wat opties en een grotere batterij zit je dan al snel aan 50K EUR hetgeen de helft meer is dan de 32K euro waar de kranten nu over schrijven...

Natuurlijk kan tegen 2017/2018 de productie ook wel in Europa zitten, maar ik denk niet dat het daardoor goedkoper zal worden.



dit verwacht ik ook, als ik rondom hoor wie er allemaal op zit te wachten. Alhoewel ik denk dat velen die tesla nog niet echt kennen teleurgesteld zullen zijn over de prijs. Deze mensen horen 35k dollar en komen met hun rekening uit op 32k euro.
Zelf gok ik op 40 a 45k euro (al hoop ik op minder)
ik zal de boel goed in de gaten moeten houden want in maart zijn we 3 weken op vakantie. Als je eentje uit de eerste jaarproductie wil hebben, zal je heel snel moeten zijn.

en ja, geen idee hoe ze het met de superchargers gaan oplossen
 
Inderdaad, je mag die 35K USD wel omrekenen naar 32,5K EUR maar reken daar bovenop maar het transport (1000 - 2000 euro?), vervolgens 5% invoertaks en dan nog eens de BTW, momenteel 21% maar wie weet waar we zitten binnen enkele jaren...

Dus in EUR : 32,5K + 1,5K (transport) + 1,6K (importtaks) = 35,6K EUR + 21% BTW = 43K EUR en dat is dan nog maar het instapmodel. Met wat opties en een grotere batterij zit je dan al snel aan 50K EUR hetgeen de helft meer is dan de 32K euro waar de kranten nu over schrijven...

Natuurlijk kan tegen 2017/2018 de productie ook wel in Europa zitten, maar ik denk niet dat het daardoor goedkoper zal worden.

Dan vraag je je af waarom geen enkele journalist zelf die berekening kan maken... Daarom postte ik ook 40k.

Maar wellicht wordt het iets goedkoper als ze deels in Tilburg bouwen?

Ik kijk érg uit naar Maart 2016.
 
...Maar wij zijn geen Elon Musk en nog belangrijker: hij is niet als anderen...
Wel wat off topic in dit draadje, maar niettemin de perfecte uitleg waarom Elon anders is/denkt dan anderen.
Als je even een verloren half uurtje hebt... http://waitbutwhy.com/2015/11/the-cook-and-the-chef-musks-secret-sauce.html

Musk-Visionary-2.jpg


Dit is het vierde en laatste deel van een verslag van een interview dat de auteur van WBW met hem had. Zeer lezenswaardig.
 
inderdaad. was het hoge design ook niet bedacht voor mogelijke elektro aandrijving? Dat was met de 1e generatie A-klasse zeker het geval, hij is er nooit gekomen echter.

Audi was z'n tijd ver vooruit met de A2. Ultra licht, superzuinig, reed goed voor een auto in z'n (gewicht)klasse en door de bijzondere opbouw verrassend ruim. We kunnen veel zeuren over VAG maar Audi heeft ook echt een paar hele geslaagde en vernieuwende dingen gedaan in z'n historie. Quattro, RS2, enz.
 
Overigens leuk om te zien, Tilburg 2 is veel te klein om Model 3 daar vandaan te gaan uitleveren. Met nu 450 Model S'en per week en straks X er nog bij wordt het daar al spannend.

Zodra de 500k Model 3 per jaar verkocht moeten worden is het spannend. Zeg dat er dan 10k of 20k per week door NL moeten heb je wel iets groters nodig.
 
Overigens leuk om te zien, Tilburg 2 is veel te klein om Model 3 daar vandaan te gaan uitleveren. Met nu 450 Model S'en per week en straks X er nog bij wordt het daar al spannend.

Zodra de 500k Model 3 per jaar verkocht moeten worden is het spannend. Zeg dat er dan 10k of 20k per week door NL moeten heb je wel iets groters nodig.

De auto opel fabriek in Antwerpen bijvoorbeeld, jarenlang hebben ze daar de Astra gemaakt ...
 
Als dat klopt dan wordt het instapmodel in Europa dus:
36,5K + 1,5K (transport) + 1,6K (importtaks) = 39,6K EUR + 21% BTW = 47K EUR

Ik gok dat we een basismodel voor iets van 40k a 45k krijgen. Dat gaat voor veel mensen goed passen in hun leasebudget. Onder de 50k een Model 3 met 4% bijtelling. Prima!

2018 is mijn S 5 jaar. Tijd voor een Model 3 dan.

even een oude post lezen...

ik zie Tesla nooit naar België komen.
Daarvoor hebben we GM en Ford veel te goed behandeld. (ja, dat was sarcastisch gedoeld)

Als Nederlander durfde ik dit niet aan te stippen, maar inderdaad. Ik zie Model 3 niet snel in BE gemaakt worden.

In Tilburg is nog zat plek en dicht bij de havens van Rotterdam en Antwerpen.
 
Ik gok dat we een basismodel voor iets van 40k a 45k krijgen. Dat gaat voor veel mensen goed passen in hun leasebudget. Onder de 50k een Model 3 met 4% bijtelling. Prima!

2018 is mijn S 5 jaar. Tijd voor een Model 3 dan.



Als Nederlander durfde ik dit niet aan te stippen, maar inderdaad. Ik zie Model 3 niet snel in BE gemaakt worden.

In Tilburg is nog zat plek en dicht bij de havens van Rotterdam en Antwerpen.

Ik heb niets teen de zuiderburen!
Prima volk, mijn ouders en broer wonen er.
Het ligt altijd gevoelig als Nederlander er iets over te zeggen maar toch hoop ik wat onderbouwing te geven en ben open indien iemand het anders ziet.


De verhuurder, van het pand in Tilburg, ProLogis, zal waarschijnlijk de niet bebouwde grond naast Tesla 2 al hebben gereserveerd voor de eventuele productie uitbreiding daar.

De uitbreiding gaat dan richting de Container terminal van Versteijnen aan het Wilhelmina kanaal waar de Tesla's uit Rotterdam per binnenvaart schip aankomen.

Een prima logistiek concept want het werkt perfect.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dit concept in België ook op te bouwen, ik had twee multinationals als klant in België en die zijn daar vertrokken ivm de, wat ik me heb laten vertellen "de automatische geïndexeerde lasten op arbeid" die er in de wet vast zijn gelegd.

Ook wij indexeren doch het schijnt dat de indexeringen in België nogal negatief hebben doorgewerkt qua lasten voor de werkgevers.
De verankering in de wet lijkt dus nog steeds negatief door te werken in de kostprijs van het product.
Argumenten dat de fabriek winst draaide wordt teniet gedaan door de grotere winsten elders.
Tesla zal alleen blijven assembleren zoal in Tilburg behalve dan daar waar het afgedwongen wordt zoals in China.

België heeft veel gedaan door middel van 8.8 miljoen euro aan subsidies aan Ford maar die is toch vertrokken, deze wogen niet op tegen de lasten/arbeidsproductiviteit in België.

Dat Fort vertrokken is uit Genk wil niet zeggen dat Tesla er daarom heen wil gaan.

Genk heeft dan een kanaal zoals bij Tilburg maar dat is ongeschikt om er een containerschip over te sturen want er liggen een aantal vernauwingen en sluizen die te krap zijn.

Ik denk echt dat Tesla voor bundeling van Transport en assemblage blijft kiezen, Tilburg doet het goed en qua logistiek verder Europa in vergaat het er van vervoerders.
Ik denk dat er weinig combinaties zoals in Tilburg te vinden zijn welke een vestiging elders rechtvaardigend.
 
Dat is hier in België het grootste probleem, een duur overheidsapparaat en sociale lasten. Dan nog maar te zwijgen van de vakbonden die de boel alleen maar erger maken.
Ik denk dat Musk twee keer zal nadenken voor hij hier een voet aan de grond zet.
 
Allez kom, ik doe er nog eentje bij :
http://newsmonkey.be/article/46481


"Niet echt optimistisch nieuws: we stevenen af op een absoluut stakingsrecord.
760.297 dagen staakten de Belgen samen.
Daarmee is België meteen een internationale koploper qua stakingen.
We zitten aan dubbel zoveel als de Duitsers (392.000 stakingsdagen) en zelfs 19 keer zo veel als de Nederlanders (41.000 dagen).
Dat is niet meteen goed nieuws om nieuwe buitenlandse investeringen aan te trekken."


Overigens kennen wij in België inderdaad een systeem van automatische indexering van de lonen.
Het komt er zowat op naar dat als de index met 2% stijgt, automatisch de lonen met 2% stijgen.
M.i. de perfecte manier om alle werkgelegenheid de nek om te wringen.
Alleen : daar verdienen de vakbonden dan weer geld aan - want zij worden betaald (!) om de werkloosheidsuitkeringen -overigens onbeperkt in de tijd- uit te betalen.

Maar we gaan off-topic; ik stop er mee, mijn bloeddruk wordt te hoog :wink:.
 
En dan hebben wij een werkende bevolking van om en bij 4,5 miljoen personen, wat ook serieus minder is dan Duitsland en Nederland...

"Niet echt optimistisch nieuws: we stevenen af op een absoluut stakingsrecord.
760.297 dagen staakten de Belgen samen.
Daarmee is België meteen een internationale koploper qua stakingen.
We zitten aan dubbel zoveel als de Duitsers (392.000 stakingsdagen) en zelfs 19 keer zo veel als de Nederlanders (41.000 dagen).
Dat is niet meteen goed nieuws om nieuwe buitenlandse investeringen aan te trekken."
 
Wat de prijs betreft. In een vandaag verschenen analysten rapport wordt gewag gemaakt van een gemiddelde verkoopprijs voor de 3 van $60k. Op die manier zit je al snel aan een gemiddelde verkoopprijs voor de Europese consument van tegen de 80k EUR. Als dat waar zou zijn, dan verwacht ik toch relatief beduidend minder bijdrage van Europa aan het halen van de jaarlijkse half miljoen verkochte wagens.