Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
We gaan het zien... Verbaast me sowieso dat de analisten nu de geclaimde 5000 geproduceerde M3's per week slikken. De forecast is om in Q3 50.000 tot 55.000 exemplaren te produceren. Da's minder dan 4000 per week en staat ook ver af van de verwachting om eind augustus op 6000 exemplaren te zitten. Of zitten er in een Amerikaans kwartaal maar 2 maanden? =:-o

veel te simpel gerekend.
had Musk gezegd dat ze 5.000x13=65.000 m3 (simpele wiskunde) zouden maken, dan zou ik pas bezorgd zijn.
omdat de lijn nog steeds verder geoptimaliseerd moet worden.
en daar moet je tijd voor vrij maken, los van de druk van buiten zoals de analysten.
nu weten we dat de lijn in totaal 2 tot 3 weken kan stilgelegd worden voor verdere verbetering .
Goed nieuws !
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik ben benieuwd voor hoeveel de "goedkope" M3, drie jaar geleden aangekondigd voor 35.000$, uiteindelijk te koop zal zijn.
Het zal, vrees ik, niet veel meer dan een geslaagde marketing stunt blijken.
die komt er zeker.
maar een nieuwe lijn kent altijd kinderziektes, en haalt in het begin haar geplande rendement niet.
en dus moet je starten met producten met een hogere toegevoegde waarde.
die kunnen de meerkost absorberen.
als je start met de producten met lage toegevoegde waarde én dan de geplande marge niet haalt, gaat het snel verkeerd.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
kan iemand meer licht werpen op volgende

via a better routeplanner doe ik hetvolgende (zie afbeelding)
vraagje winds : headwinds wat je daar zet als cijfer wordt dat beschouwd voor het hele traject?, want in realiteit waait het natuurlijk niet constant aan de dezelfde windsnelhed

de totale afstand is dus 226km maar met een standard range geraak ik er blijkbaar niet zonder langs een suc te passeren?
Reference consumption heb ik zo laten staan
reference speed heb ik op 90% gezet (betekent dit 90% van het getal bij max speed?

je start met 90% geladen, in theorie zou je dan met de SR 318,6km ver geraken maar niet volgens abrp ?
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2018-08-03 om 19.52.15.png
    Schermafbeelding 2018-08-03 om 19.52.15.png
    963.5 KB · Views: 38
Ik zet Wind altijd op 0, want anders komt ie bij mij altijd met bizar hoge verbruikscijfers (400 Wh/km).

De SR heeft een accu van 55 kWh, dus zeg 275 km bij 200 Wh/km. Een afstand van 226km is dus inderdaad niet haalbaar tenzij je laad tot 100% en tot 0% wil gaan.
 
kan iemand meer licht werpen op volgende

via a better routeplanner doe ik hetvolgende (zie afbeelding)
vraagje winds : headwinds wat je daar zet als cijfer wordt dat beschouwd voor het hele traject?, want in realiteit waait het natuurlijk niet constant aan de dezelfde windsnelhed

15 m/s is ook een stevige wind (54 km/u). Dat scheelt natuurlijk wel veel.
Hoe het geïmplementeerd is in de berekening weet ik ook niet.
 
Een artikel uit de krant, zo wordt het hier in België ook verkondigt in de boekjes.
Tesla zelf of Musk hebben het hier niet over gehad, enkel over 35000 dollar in de US.
Even goed lezen, Tesla Nederland heeft aangegeven dat de prijs 35.000 euro zou zijn. Mind you, ik ga ervan uit dat ze hier (net als in de VS) doelen op de ex BTW prijs. Anders kan het niet kloppen.
 
  • Disagree
Reactions: FairFrank
Even goed lezen, Tesla Nederland heeft aangegeven dat de prijs 35.000 euro zou zijn. Mind you, ik ga ervan uit dat ze hier (net als in de VS) doelen op de ex BTW prijs. Anders kan het niet kloppen.

Dat weten we toch al lang? En alle auto's die ze kunnen maken zijn zo verkocht. Ik durf zelfs de redenering aan dat uiteindelijk de meesten zullen gaan voor de LR versie. Voor particulieren is ook de SR versie gewoon veel te duur en kun je zakelijk kopen dan doen die kleine extra lasten er ook niet toe en wegen niet op tegen het enorm grotere gebruiksgemak. Volgens mij is dat ook een beetje de policy (altijd al geweest. Was het niet Elon die voorspelde dat een EV pas in brede zin zal aanslaan als de range boven de 300 mijl ligt?) Je kunt een 35k (kale prijs dus komen nog wat zaken bij) kopen maar het hoeft niet.
 
Dat weten we toch al lang? En alle auto's die ze kunnen maken zijn zo verkocht. Ik durf zelfs de redenering aan dat uiteindelijk de meesten zullen gaan voor de LR versie. Voor particulieren is ook de SR versie gewoon veel te duur en kun je zakelijk kopen dan doen die kleine extra lasten er ook niet toe en wegen niet op tegen het enorm grotere gebruiksgemak. Volgens mij is dat ook een beetje de policy (altijd al geweest. Was het niet Elon die voorspelde dat een EV pas in brede zin zal aanslaan als de range boven de 300 mijl ligt?) Je kunt een 35k (kale prijs dus komen nog wat zaken bij) kopen maar het hoeft niet.

Volgens de autorai ligt de gemiddelde nieuwprijs van in NL verkochte auto’s op ongeveer 31k €. Als de SR rond de 42k uitkomt blijft zelfs de goedkoopste uitvoering heel erg duur voor de prive kopende burger in NL. Leuk dat de zakelijke markt zo gestimuleerd is met kortingen maar in NL is ook deze Tesla alleen voor een kleine groep bereikbaar. Hopelijk komt er ook eens een subsidie voor de prive rijder.
 
Volgens de autorai ligt de gemiddelde nieuwprijs van in NL verkochte auto’s op ongeveer 31k €. Als de SR rond de 42k uitkomt blijft zelfs de goedkoopste uitvoering heel erg duur voor de prive kopende burger in NL. Leuk dat de zakelijke markt zo gestimuleerd is met kortingen maar in NL is ook deze Tesla alleen voor een kleine groep bereikbaar. Hopelijk komt er ook eens een subsidie voor de prive rijder.

Voorlopig is de Model 3 nauwelijks bereikbaar vanwege giga verschil tussen vraag en aanbod.

Laat dan die auto's die komen toch vooral ingezet worden waar ze het meest effectief zijn, dus in het zakelijke veelrijderscircuit.

Subsidie voor de particulier is een ander verhaal. Daarvoor moeten we in Den Haag zijn maar die lopen nog teveel aan het handje van de "merken". Dit is iets wat je Tesla niet kan aanrekenen.
 
Volgens de autorai ligt de gemiddelde nieuwprijs van in NL verkochte auto’s op ongeveer 31k €. Als de SR rond de 42k uitkomt blijft zelfs de goedkoopste uitvoering heel erg duur voor de prive kopende burger in NL. Leuk dat de zakelijke markt zo gestimuleerd is met kortingen maar in NL is ook deze Tesla alleen voor een kleine groep bereikbaar. Hopelijk komt er ook eens een subsidie voor de prive rijder.
Ik zie dit soort kromme vergelijkingen van pure aanschafprijzen veel in traditionele media. Het verbaast me dat het ook op dit forum blijft langskomen. De 42k € is niet 'heel erg duur', je bespaart immers elke dag op energiekosten. Is dat bv 5 cent per kilometer dan houdt je iedere 100.000 km die je rijdt 5.000 in de pocket. Maak je 220.000 km over de levensduur, bespaar je 11.000 € en is het verschil in aanschafprijs gecompenseerd.
Eigenlijk moet je kijken naar de totale kosten van eigendom (TCO), maar goed, ik snap dat niet iedereen dat doet. Op zijn minst moet je de brandstofbesparing meenemen in je investering. Dat is de boodschap die moet worden uitgezonden naar de ICE rijders.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Subsidie voor de particulier is een ander verhaal. Daarvoor moeten we in Den Haag zijn maar die lopen nog teveel aan het handje van de "merken". Dit is iets wat je Tesla niet kan aanrekenen.
Ik rekende ook niemand wat aan. Ik constateer alleen, wat ik erg jammer vind, dat elektrisch rijden (in NL) voornamelijk een zakelijk ding is en voorlopig ook zal blijven.

Optimistisch als ik ben hoop ik gewoon dat de omslag sneller gaat, en daar zal jij je vast wel in kunnen vinden ;)
 
Ik zie dit soort kromme vergelijkingen van pure aanschafprijzen veel in traditionele media. Het verbaast me dat het ook op dit forum blijft langskomen. De 42k € is niet 'heel erg duur', je bespaart immers elke dag op energiekosten. Is dat bv 5 cent per kilometer dan houdt je iedere 100.000 km die je rijdt 5.000 in de pocket. Maak je 220.000 km over de levensduur, bespaar je 11.000 € en is het verschil in aanschafprijs gecompenseerd.

Daar weet ik alles van, ik heb een Excel file met alle berekeningen. Toch is het voor de privé koper geen kromme vergelijking omdat "toekomstig geld" niet 1 op 1 te vergelijken is met de hogere aanschafprijs. Als ik met een budget van 30k bij de dealer kom kan hij zeggen dat een auto van 40k over x jaar gezien goedkoper is maar dan moet ik toch echt jaren langer sparen, een lening nemen of uit een ander potje geld halen.
 
Ik rekende ook niemand wat aan. Ik constateer alleen, wat ik erg jammer vind, dat elektrisch rijden (in NL) voornamelijk een zakelijk ding is en voorlopig ook zal blijven.

Optimistisch als ik ben hoop ik gewoon dat de omslag sneller gaat, en daar zal jij je vast wel in kunnen vinden ;)

Ik kan me er natuurlijk best in vinden. Dankzij Tesla zien we dingen veranderen waar de rest het (zowat zichtbaar) voorlopig nog niet wil. Stap voor stap gaan we naar het doel en het enige wat ik weer benadruk is dat het doel is de omschakeling naar elektrisch rijden. Dat kan door massa's elektrische auto's aan te bieden (helaas zijn we nog niet zover) of door de beschikbare zoveel mogelijk kilometers om te laten zetten van fossiel naar elektrisch. Verdedigbaar toch? En als ik mijn Model 3 heb dan zullen heel wat particulieren in mijn kennissenkring daar kosteloos mee kunnen kennismaken en zien wat een "contemporary" EV betekent. https://www.linkedin.com/pulse/wat-ga-ik-met-mijn-model-3-doen-straks-hans-noordsij/
 
Daar weet ik alles van, ik heb een Excel file met alle berekeningen. Toch is het voor de privé koper geen kromme vergelijking omdat "toekomstig geld" niet 1 op 1 te vergelijken is met de hogere aanschafprijs. Als ik met een budget van 30k bij de dealer kom kan hij zeggen dat een auto van 40k over x jaar gezien goedkoper is maar dan moet ik toch echt jaren langer sparen, een lening nemen of uit een ander potje geld halen.
Uiteraard, de extra kosten moet je erbij betrekken. Waar het mij omgaat is dat het 'ouderwets' vergelijken van aanschafprijzen, zoals we dat gewend zijn te doen bij ICE's, niet juist is voor de keuze tussen ICE en EV.
 
Even goed lezen, Tesla Nederland heeft aangegeven dat de prijs 35.000 euro zou zijn. Mind you, ik ga ervan uit dat ze hier (net als in de VS) doelen op de ex BTW prijs. Anders kan het niet kloppen.

Hebben ze niet aangegeven. Dat maakt de pers ervan. Ze hebben enkel de USD prijs van 35k genoemd. Dat is ook reden dat RTL geen bron linkt naar genoemde prijs. De USD prijs staat ook sinds begin op NL site. Probleem is dat pers vaak niet weet dat US prijzen ex BTW zijn. We gaan het vanzelf zien begin 2019.
 
Dat kan door massa's elektrische auto's aan te bieden (helaas zijn we nog niet zover) of door de beschikbare zoveel mogelijk kilometers om te laten zetten van fossiel naar elektrisch. Verdedigbaar toch?
Zeker. Maar op een winterdag stoot een gemiddelde benzine auto in de eerste 5 km zoveel koolwaterstoffen uit dat het weinig uitmaakt of je een rit maakt van 5 of 500 km. Lange ritten dragen bij aan het CO2 probleem, korte ritten dragen boven proportioneel bij aan de luchtvervuiling. De EV shines overal :cool:
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB