Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Werk je soms bij Tesla Nederland dat je dit zo zeker weet? Waarom zouden ze dat niet hebben kunnen aangeven?

Ze hebben het niet aangegeven. Laat RTL maar zoeken tot ze een ons wegen. Er is niet vanuit Tesla gesproken over 35k Euro prijs. Enkel USD. Ik volg Tesla zeer intensief en houd dus alle aankondigingen goed bij. Ook wijzigingen op website mbt Model 3. Vanaf het eerste moment is gesproken van USD. Dat sommige journalisten daar Euro van maken, betekent niet dat die Euro prijs klopt.

Gebaseerd op huidige prijzen MS in USD en EUR, komt instap Model 3 op 39-41k (afhankelijk van uitvoering van Model S).
 
Ze hebben het niet aangegeven. Laat RTL maar zoeken tot ze een ons wegen. Er is niet vanuit Tesla gesproken over 35k Euro prijs. Enkel USD. Ik volg Tesla zeer intensief en houd dus alle aankondigingen goed bij. Ook wijzigingen op website mbt Model 3. Vanaf het eerste moment is gesproken van USD. Dat sommige journalisten daar Euro van maken, betekent niet dat die Euro prijs klopt.

Gebaseerd op huidige prijzen MS in USD en EUR, komt instap Model 3 op 39-41k (afhankelijk van uitvoering van Model S).
Ach ik kan me best voorstellen dat een RTL-journalist gebeld heeft met Tesla Nederland en te horen kreeg dat de base Model 3 ex BTW 35.000 € gaat kosten. Die "ex-BTW" is er dan afgevallen en dat komt dan in het nieuws.
Inclusief BTW reken ik op 42.000 €. En inderdaad, gaan we het zien.
 
Hebben ze niet aangegeven. Dat maakt de pers ervan. Ze hebben enkel de USD prijs van 35k genoemd. Dat is ook reden dat RTL geen bron linkt naar genoemde prijs. De USD prijs staat ook sinds begin op NL site. Probleem is dat pers vaak niet weet dat US prijzen ex BTW zijn. We gaan het vanzelf zien begin 2019.
Vergeten jullie niet de actuele 14% EU importheffing op USA auto’s?
Die is vanwege de assemblagehal in Tilburg niet van toepassing op de Model S en X. Maar de Europese versie van de Model 3 wordt vooralsnog niet in Europa geassembleerd, maar net zoals alle andere versies in de USA.

Er is natuurlijk een kleine kans dat tegen de tijd dat hier Model 3 geleverd wordt, andere heffingen gelden. Lager (de clown had het recent zelfs over afschaffen) of hoger (de USA heft nu 25% op EU SUV’s en pick-ups).
 
Kunnen sommigen stoppen te doen alsof enkel Tesla elektrische auto's verkoopt en de rest onbestaande is? In Europa halen de MS en de MX - samen - een marktaandeel van 15% hetgeen erg mooi is maar nog 85% andere BEVs over laat.

Die "sommigen" hebben het over de situatie in NL waar de helft van alle BEV's een Tesla is en dat zijn ook de elektrische-kilometer vreters. Van alle 4 elektrische kilometers worden drie door een Tesla gereden. Een heus mirakel gezien de hoge prijs en een voorbeeld van hoe fiscale tegemoetkoming (iets anders dan subsidie, want ze verliezen niets, de meesten zouden gewoon geen Tesla gekocht hebben en dus geen bijtelling daarover) ook goed kan uitpakken.
Die verhouding is over een jaar weer flink verschoven in het voordeel van Tesla.
Ik leef in NL en rijd hier mijn meeste kilometers al lijkt het soms anders :)
 
@fivari ; natuurlijk zijn er vele andere aanbieders van EVs die nu rondrijden. Maar het is hier natuurlijk wel het Model 3 draadje...dus enige tunnelvisie mag verlangd worden ;).

Verder is al jaren bekend dat Tesla aan wereldprijzen doet en niet aan marktsegmentatie op prijs gebied. Op distributie gebied zijn er drie segmenten.

Verder vind ik het wat @PaulusdB zegt interessant. In principe zou de Model 3 relatief duurder kunnen zijn bij ons ten opzicht van de VS dan de S/X. Vooral door hogere importkosten. Verder is er al zoveel gerekend aan die "35.000", dat nu toch inmiddels bekend moet zijn dat in NL de basis Model 3 rond de 45k (incl. BTW) gaat kosten.

Ja, dat is voor de particulier een groot bedrag. Ookal wordt er (rijk) gerekend met TCO plaatjes. Tesla maakt de beste auto die ze kunnen maken en verkopen deze voor een zo laag mogelijke prijs. De prijsontwikkeling van Tesla is spectaculair. Men heeft nu een Model 3LR met betere specs dan de classic S85 voor ongeveer de helft van het geld. En dat in een kleine 5 jaar.

In tegenstelling tot eerdere uitspraken van Elon over het op de markt zetten van een nog goedkoper model, is nu het "doel" in een jaar of 5 een model "onder" de Model 3 te plaatsen. Wanneer de ontwikkelingen bij Tesla in hetzelfde tempo doordenderen, dan is er genoeg voer om te dromen hoe die "goedkope" auto moet presteren.

Ik vind het jammer om te moeten lezen dat "mijn" configuratie $ 1500 (ex. BTW) duurder lijkt te worden. Aan de andere kant, lijkt AP3.0 in mijn toekomstige auto te kunnen komen. Klinkt ook niet gek.

Ik vond de inschatting van 50-55k voor Q3 ook laag. Aan de andere kant, worden twee varianten aan de lijn toegevoegd (met ieder een tweede interieur optie) en worden de productielijnen verder voorbereid voor hogere productiesnelheid...tegen lagere productiekosten.

En natuurlijk "houdt" Elon zich niet aan "beloftes" uit 2016. Ten eerste zijn het positieve inschattingen geweest op dat moment met de kennis van toen. De wereld verandert nogal eens...zeker in 2-3 jaar.

Nog 4-6 maanden voor "onze" mailtjes binnenkomen...almost there! :D
 
  • Love
  • Like
Reactions: Maarten and Wim S.
Ach ik kan me best voorstellen dat een RTL-journalist gebeld heeft met Tesla Nederland en te horen kreeg dat de base Model 3 ex BTW 35.000 € gaat kosten. Die "ex-BTW" is er dan afgevallen en dat komt dan in het nieuws.
Inclusief BTW reken ik op 42.000 €. En inderdaad, gaan we het zien.

Leuk. maar dan ken je Tesla nog niet -;)
 
Interessant speculatiemateriaal: You Think The Tesla Model 3 Supercharges Fast Now? Just Wait ...

Model 3 zou wellicht met een piek van 155 kW kunnen laden. Huidige pieksnelheid is 116-119 kW.

Die Model 3 gaat echt als een orkaan door de markt.

Shorts are getting burnt.

A4/BMW 3-4-5/Mercedes C-class kansloos uit de markt gedrukt.

Porsche Taycan uitgesteld.

Jaguar I-Pace levering en laadvermogen gehuld in nevelen.

Laadsnelheid Model 3 best on the planet.

Reviews P3D unaniem lyrisch positief.

VIN registraties door het plafond.

Eerste M3P in showrooms in...... China.

En als klap op de vuurpijl: Olivier Willemsen die Twitter op zijn kop zet.

Het kan niet op. En dat bedoel ik serieus.
Wanneer wordt Europa nu eens wakker?

Solar, storage, superchargers, cars, safety, AI, autonomous technology, fossil free.

Wanneer, wanneer, wanneer, wanneer wordt in hemelsnaam Europa nu eens wakker?

No more words please.
 
Is geen kwestie van wakker worden. De gevestigde fabrikanten hebben nu eenmaal zo hun belangen. Ze zullen de ontwikkelingen blijven vertragen om hun positie te beschermen. Lobbyen, bedrog, rechtszaken, geen middel wordt onbenut gelaten om de zaak te traineren. En als ze dan iets op EV-gebied doen, gaat dat met de handrem erop.

Tesla heeft zodoende de vrije hand en vaart daar wel bij. De starter is met stip marktleider geworden in een paar jaar. Schoorvoetend komen de ICE reuzen in actie. Er gebeurt weinig maar ze brullen hard, dat wel. Zoals je zegt: 'No more words please'.
 
De Model 3 gaat im NL begin volgend jaar een schokeffect betekenen op de leasemarkt. De ICE-industrie beseft dat inmiddels, maar heef er simpelweg geen antwoord op. Het is niet eens een kwestie van ontwikkelingen blijven vertragen.. ze kunnen gewoon niet sneller... Hst voordeel van Tesla met de bestaande Gigafactory capaciteit, het SuC netwerk, de beschikbaarheid van M3 productiecapaciteit en het toenemend besef dat EV rijden zo veel voordelen biedt tov ICE maakt een giga-verschil...
 
Ik heb hier al duidelijk gesteld dat ik de Model 3 niet snel in Europa verwacht. De laatste shareholder letter zegt hier iets over maar je kan het eigenlijk lezen als het glas half vol of het glas half leeg :

"Average selling price will remain high for several quarters as we expect a richer mix in the initial wave of Model 3 deliveries to Europe and APAC. We believe future Model 3 cost savings will more than offset the normalization of the Model 3 average selling price in the second half of 2019, resulting in improving gross margins and stable gross profit per vehicle."

Eerst het goed nieuws : je kan hierin lezen dat Tesla eerst de duurdere modellen naar Europa zal brengen voordat er (op grote schaal) het goedkope model verkocht wordt. Dat zou er op kunnen wijzen dat we toch nog eind dit jaar een aantal Model 3'en in Nederland zien. Voorheen dacht ik dat er absoluut geen zouden komen omdat de goedkope Model 3 voor de Amerikaanse markt voorrang zou krijgen zodra Tesla winstgevend en cash flow positief werd.

Maar er is ook slecht nieuws : sowieso is het duidelijk dat de eerste kwartalen dat de Model 3 in Europa leverbaar is, de prioriteit duidelijk bij het duurdere model zal liggen. De goedkopere variant komt hier dan waarschijnlijk pas beschikbaar in de tweede helft van 2019.
 
Interessant speculatiemateriaal: You Think The Tesla Model 3 Supercharges Fast Now? Just Wait ...

Model 3 zou wellicht met een piek van 155 kW kunnen laden. Huidige pieksnelheid is 116-119 kW.
Zeker interessant! Rond de 400A in de auto duwen lijkt me zeer wel mogelijk. Ook gezien wat mogelijk zou zijn met de CCS 2.0 (350kW).

Was het niet zo dat in een EPA docje stond dat de auto in principe tot 525A kon ontvangen van een externe lader?

Blijft leuk, dit soort speculatie! Kon wel eens een leuke package worden komend jaar...:

Model 3
AP 3
SuC 3
CCS 2.0?

Dan laadt je van 10->80% SoC (52kWh) in 20-30 minuten. Goed voor 225-250km op de snelweg.
 
Ik heb hier al duidelijk gesteld dat ik de Model 3 niet snel in Europa verwacht. De laatste shareholder letter zegt hier iets over maar je kan het eigenlijk lezen als het glas half vol of het glas half leeg :

"Average selling price will remain high for several quarters as we expect a richer mix in the initial wave of Model 3 deliveries to Europe and APAC. We believe future Model 3 cost savings will more than offset the normalization of the Model 3 average selling price in the second half of 2019, resulting in improving gross margins and stable gross profit per vehicle."

Eerst het goed nieuws : je kan hierin lezen dat Tesla eerst de duurdere modellen naar Europa zal brengen voordat er (op grote schaal) het goedkope model verkocht wordt. Dat zou er op kunnen wijzen dat we toch nog eind dit jaar een aantal Model 3'en in Nederland zien. Voorheen dacht ik dat er absoluut geen zouden komen omdat de goedkope Model 3 voor de Amerikaanse markt voorrang zou krijgen zodra Tesla winstgevend en cash flow positief werd.

Maar er is ook slecht nieuws : sowieso is het duidelijk dat de eerste kwartalen dat de Model 3 in Europa leverbaar is, de prioriteit duidelijk bij het duurdere model zal liggen. De goedkopere variant komt hier dan waarschijnlijk pas beschikbaar in de tweede helft van 2019.
Lijkt me een redelijk verhaal. Gezien de tax credit in de VS (in Q1 en Q2 3.5k) en het feit dat de SR "Base" pas eind dit jaar wordt opgestart, lijkt het logisch dat deze variant in Q1 en Q2 vooral naar de VS gaat. Temeer omdat tegen die tijd de mensen die een "dure" versie willen hebben, redelijk voorzien moeten zijn.

Tijdens de eerste helft van 2019 zullen zeker veel Model 3's onze kant opkomen. Maar ik verwacht ook dat dit voornamelijk LRs gaan zijn, met premium interieur, RWD, AWD en de P natuurlijk.

Het is nog even de vraag hoe het "standard" interieur eruit gaat zien...en in welke varianten deze leverbaar zal zijn. De "premium" optie zorgt immers voor behoorlijk wat brutomarge. Het zou kunnen dat de SR alleen met een standard interieur leverbaar zal zijn en dat je bij de LR voorlopig aan een premium vastzit. Zorgt ook voor minder complexe productie.

Maar goed.....natte vinger werk.